Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Hutchinson Fusion 3 Roadtubeless

Test: Hutchinson Fusion 3 Roadtubeless

06. juli 2011 09:00Foto: A.S.O.

At køre slangeløst leder tankerne hen på oplevelsen ved lukkede ringe, om end den samme vægtbesparelse ikke følger med. Dækkene fra Hutchinson monteret på håndbyggede hjul fra Spectre Bike er imidlertid leveringsdygtige i både fart og komfort.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

Hutchinson Fusion 3 Roadtubeless
 

Venligst stillet til rådighed af:
Dan Agentur

 

Ifølge producenten:
”The best compromise between grip/performance/comfort. Competition slick profile. Triple Compound: Excellent compromise between output/grip/longevity. 127 TPI. Carbon beads for maximum safety.

Vejl. udsalgspris: 489 DKK 

Intro:
Tubeless – eller slangeløse dæk – er for længst slået igennem blandt MTB folket og hos vinterens cyklecross entusiaster. Men til landevejsraceren går det mere trægt med at ’sælge’ det slangeløse budskab. Dette til trods fører stadig flere dækproducenter sig frem med de særlige landevejsdæk – ligesom en del hjulproducenter reklamerer med, at deres hjul er kompatible til de slangeløse dæk, fx Shimano, Fulcrum, DT Swiss og snart også Giant.

Tubeless-konceptet har således været på vej til landevejen gennem flere år, og bl.a. det professionelle mandskab, Francaise des Jeux, har i et par sæsoner kørt med og samtidig afprøvet slangeløse dæk fra Hutchinson. Fordelene skulle være bl.a. lav rullemodstand, lav vægt og høj punkteringsresistens. Og hvem vil ikke gerne have de egenskaber tilført sine hjul?

Feltet.dk fik stillet et håndbygget hjulsæt fra danske Spectre Bike til rådighed og har på dette testet Fusion 3 dækkene fra Hutchinson. Hjulsættet er naturligvis blevet testet ved samme lejlighed – en anmeldelse som snart vil være at finde på her siden.

Første indtryk :
De helt sorte dæk fra Hutchinson vejer ifølge producenten 290 gram. Brevvægten lagde 15 gram oven i, og dermed må det sige, at vægten og en evt. vægtbesparelse ikke just imponerer. Det burde i hvert fald ikke være svært at lave et dæk-slange setup, som holder sig omkring eller ligefrem går under samme vægt.

Dækkene har en ’competition slick’ profil og ser unægtelig hurtige ud – til trods for det kraftige gummi (årsagen til den høje vægt), som skal give både resistens og komfort. De 23 minimeter brede dæk er beregnet til konkurrencebrug, men er sin vægt og angivne punkteringsresistens taget i betragtning måske snarere placeret mellem træning og konkurrence. En antagelse, der styrkes af, at Hutchinson også byder på et endnu lettere tubeless dæk.

Som tilbehør til dækkene skal anskaffes en ’sealant’, dvs. en latex-baseret væske som skal sprøjtes ind i dækket for at lappe dækkene på indersiden, når – hvad jo ikke kan undgås – en spids genstand gennemtrænger dækket.

Test:

Som allerede nævnt er der angiveligt flere fordele ved slangeløse dæk sammenlignet med almindelige dæk til slanger – udover den lave vægt, som altså let kan tilbagevises. Hvad rullemodstand angår, så hævdes det, at følelsen ved at køre tubeless dæk skulle minde om lukkede ringe, altså hvor dæk er syet sammen med slange inden i og limes på fælgen. Den store gevinst er her en bedre fornemmelse for underlaget og en mindsket rullemodstand – en ’rundere’ fornemmelse som kommer af dækkenes form, når de pga. lavere dæktryk flader ud på asfalten.

Dette forbedrede vejgreb, og den større komfort, mærkes også med tubeless dækkene. Og overordnet set var det en positiv oplevelse at køre med Hutchinson Fusion 3. Ved at holde sig til anbefalingen – i dette tilfælde at køre med et dæktryk på blot 6 bar – var der masser af komfort, uden at det kostede på rullemodstanden. Dækkene var generelt hurtige, og sving i høj fart blev foretaget med et bedre vejgreb end normalt (dvs. end med dæk og slange). Dækkene opsugede vibrationer, samtidig med at de uden problemer holdt banen.

At rullemodstanden ikke øges – men måske ligefrem sænkes – trods det lave dæktryk, skyldes dels erkendelsen af, at højt dæktryk ikke er ensbetydende med lavere rullemodstand, dels at enhver form for friktion mellem dæk og slange er elimineret. Den slags kan næppe mærkes, men forklaringen er meningsfuld.

For at springe tilbage til begyndelsen, bør det naturligvis bemærkes, at tubeless dæk monteres anderledes end almindelige dæk. Hvorfor de også kræver særlige, kompatible fælge. Denne monteringsteknik er samtidig mere krævende end normalt (men dog anderledes og mindre spektakulær end at lime lukkede ringe på tubular fælge), og det kan anbefales at få hjælp fra fx Youtube. Måske var det bare begynderheld, men i denne test forløb montering ganske problemfrit og varede ikke meget over en times tid. Lidt mere svineri end normalt fulgte dog med.

Endelig skal det bemærkes, at der ingen punkteringer var i denne testperiode, som bestod af både tørre og våde dage. Men da perioden samtidig strakte sig over færre end 500 km, er det umuligt at sige noget gældende om dækkenes punkteringsresistens.

Konklusion:
Har man først overvundet de tre første og store forhindringer (at tage ’springet’, at montere dækkene og at give sig selv ’fri’ til at stole på, at dæk med fugt og dæktryk kan holde på luften), venter der én gode timer på landevejen med Fusion 3 dækkene fra Hutchinson. Det slangeløse koncept kræver naturligvis særlige hjul, som man måske allerede er indehaver af, og en hurtigt tillært monteringsteknik.

Er man på jagt efter solide, hurtige dæk med god komfort, kan det bestemt være overvejelsen værd at hoppe på konceptet og gå slangeløst. Om end det trækker ned, at der i dette tilfælde vægtmæssigt ikke er nogen gevinst at hente, at man skal købe og vænne sig til at have med den flydende sealant at gøre som del af en anderledes dækmontering, og at knap 500 kr. for et dæk er ganske mange penge. At pengene måske tjenes ind i lang levetid, kan ikke afvises – det solide gummi taget i betragtning.

Til løb over lange distancer (licens eller motion), hvor punkteringer skal undgås, uden at det koster på rullemodstand, kan Fusion 3 være et godt kompromis. Men umiddelbart forekommer dækkene mindst ligeså egnede til træningsbrug.
 

Særlige fordele/ulemper Hutchinson Fusion 3 Roadtubelss

+ Ruller godt, vejgreb i sving, komfort
- Potentielt besværlig montering, vægt, pris

Læs også
Carapaz sniger sig til etapesejr - Ayuso knækker
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?