Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Specialized S-Works Tarmac Disc
28. august 2019 14:28

Med sikkerhed en af markedets bedste racercykler, som excellerer i alt hvad den udsættes for.

Fakta:

Producent: Specialized
Model: S-Works Tarmac Disc
Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58, 61, (Str. 56 er testet)
Farve: Sort
Vejledende udsalgspris: 84.995,- kroner


Indledning

‘The Big S’ som Specialized populært kaldes er en sand sværvægter, når vi taler populære cykler til landevejen.

 

En af juvelerne i samlingen er Tarmac-modellen, som igennem lang tid har været anset som en af feltets bedste og mest alsidige fartmaskiner. Lavet til alle terræner og med køregenskaber som kan klare det meste, er Tarmac-modellen en af de mest vindende cykler i det moderne felt.

 

Vi har prøvekørt topmodellen fra den ikoniske S-Works-kollektion. 

 

 

Test

Specialized’s landevejskollektion er især kendt for den aerodynamiske fladbanetonser Venge og så allrounderen Tarmac.

 

Begge modeller får med jævne mellemrum en opdatering, når der er udviklet på rammen i vindtunellen og laboratoriet i Californien.

 

Den nuværende Tarmac er således et produkt af denne udvikling. Hvor modellen i flere år havde mere runde rørformer, så er den nuværende model mere moderne i sit look og design, med rørformer og en udformning, som trækker referencer til de mere rendyrkede aero-modeller.

 

En sand allrounder, som kan det hele. Understreget ved at store dele af rytterne på de sponsorerede pro-hold sværger til netop denne model året rundt, uanset terræn.

 

 

Et flueben i alle bokse

Når man hopper ombord på en Tarmac S-Works, så kræver det ikke mange ture, før man indser at cyklen tikker alle de bokse, som skal til for at lave en rigtig god cykel.

 

For det første er den let. Rammen er en letvægter og det monterede udstyr (Dura Ace Di2, Roval komponenter og Roval-hjul) komplimenterer den flot, at man selv med pedaler, flaskeholdere og mount tiil cykelcomputeren monteret leger med UCI’s vægtgrænse.

 

Sætter man et par lette bjerghjul på, så er man under den magiske grænse. Og husk, at det er modellen med disc, vi taler om her.

 

Udstyret er i top hele vejen rundt, og man får noget af det bedste man kan købe på markedet.

 

Stivheden er også i top. Faktisk er carbon-layuppet det stiveste som Specialized kan byde på.

 

Så fundamentet er helt sikkert på plads. Lad os se på, hvordan de enkelte dele gør cyklen her til en top-performer.

 

 

Rammegeometri

Rammen her er som sagt den første store ændring af Tarmac-platformen, siden den blev til. Specialized har brugt deres aerodynamiske erfaring til at ændre både opbygning og rørformer, så rammen får flere aerodynamiske fordele end tidligere. Det kræver blot et enkelt blik på cyklen at notere sig dette.

 

Geometrien er race-orienteret, uden at være ekstrem. Der er en lille smule slope, så kronrøret ikke sidder alt for lavt og med et Stack/Reach-ratio på 1.43 er vi godt nede i afdelingen for ’long and low’ - en position, som favoriserer en performance-orienteret position på cyklen.

 

Dog synes jeg ikke, at positionen på nogen måde er ekstrem og det er en ramme, som langt de fleste kan føle sig hjemme på, med mindre man er til en decideret afslappet geometri.

 

 

Hurtig og let

Den opdaterede geometri, den stive stel samt den lave vægt gør, at man hurtig får fornemmelsen af en cykel, som er hurtig på alle parametre.

 

Først og fremmest er den hurtig i sin acceleration, med en ultrastiv krankboks og bagende, som kan tøjle alle de kræfter, man måtte have. Den er en fornøjelse at træde op i fart efter et sving og angribe små bakker på.

 

Samtidig har jeg på intet tidspunkt på flad vej med høj fart følt at letheden giver anledning til kompromisser. Cyklen er effektiv og ruller langt hen ad vejen som en aeroracer også gør på flad vej: Effektivt og stabilt. De dybe hjul fra Roval spiller selvfølgelig også en rolle her og generelt gør rammen sig rigtig godt med et højprofilshjulsæt på danske landeveje.

 

Dermed får man oplevelsen af en virkelig god allrounder uanset terræn og kørestil.

 

 

Styregenskaber

Hvor krankboksen og bagenden giver stivheden til at accelerere, så er fronten garant for masser af stabilitet og rolig styring.

 

Rammen er imponerende direkte i sin styring uden at blive for responsiv, så man hele tiden føler sig i kontrol. Tarmac-modellerne er netop kendte for deres præcise og pålidelige styregenskaber, som det altså til fulde er lykkedes at føre med over på den nye ramme.

 

Vi har desværre ikke haft lejlighed til at køre den i bjergene, men jeg tør godt at lægge hovedet på blokken og garantere, at den er en drøm at navigere nedad.

 

Skivebremser får kredit for at levere mere bremsekraft end fælgbremser, hvilket isoleret set er korrekt, men sandheden er også, at hvis rammen ikke er i stand til at tøjle og udnytte de øgede kræfter og stadig forblive i balance, så er skivebremserne måske ikke bedre end alt muligt andet.

 

Til gengæld er de en fornøjelse, når rammen er dimensioneret til at kunne bruge den øgede bremsekraft og stadig være effektiv og lade rytteren være i fuld kontrol. Det må man sige, at Specialized er lykkedes med her, hvor skivebremserne spiller perfekt sammen med rammen. Igen ville man ønske, at man kunne drøne ned af en bjergside sydpå og nyde balancen og kræfterne i skønt samspil.

 

 

Konklusion
Tarmac’ens ry som en af de mest pålidelige allroundere i branchen er ikke kommet ud af ingenting.


Det er en cykel, som kan det hele og som gør det hele let for den rytter, som er ombord.

 

Jeg har sjældent kørt på en maskine, som forener lav vægt, stivhed og effektivitet så godt. Kort sagt, så er Tarmac’en langt hen ad vejen en ultimativ cykeloplevelse!

 

Man skal finde den store pengepung frem - bevares - men så får man med garanti også en af de bedste cykler på markedet. Intet mindre.

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Madrid Challenge by la Vu...(1.WWT) 14/09

Watersley Ladies Challenge(2.NCUPJW) 13/09-15/09

Grand Prix Cycliste de Mo...(1.UWT) 15/09

Coppa Bernocchi(1.1) 15/09

Duo Normand(1.1) 15/09

Tour du Doubs(1.1) 15/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Keizer der Juniores(2.1) 14/09-15/09

Turul Romaniei(2.1) 11/09-15/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 19/09

Kampioenschap van Vlaanderen(1.1) 20/09

Primus Classic(1.HC ) 21/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 21/09

VM - Holdtidskørsel (Mix)(CM) 22/09

Gooikse Pijl(1.1) 22/09

Grand Prix d'Isbergues - ...(1.1) 22/09

Trofeo Matteotti(1.1) 22/09

VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09

VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 23/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG OG SAMMENLIGN BLANDT MILLIONER AF CYKLER OG CYKELGEAR