Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Udstyrsinspiration til cykel crosserne - del 2
30. november 2013 09:00 af Adam Aisen Foto: Rasmus Riemann

I går så vi på en dæktryksmåler, en magetisk flaskeholder, mudderbeskyttelse og briller med klart glas, og i dag følger flere inspirationstips til brug og gavn.


Vi er godt i gang med vores tema om cykel cross - sporten, kulturen og ikke mindst udstyret. Der testes fortsat cross-udstyr på livet løs, og mens disse færdiggøres, præsenterer vi flere tips til inspiration. Man skal jo aldrig gå ned på udstyret!

Første artikel blev bragt i går og kan læses her.
 

Opvarmningsbukser

Kører man konkurrence - uanset niveau - og har prøvet at skulle stå i nærmest ingen tøj og vente på at starten skal gå, kan det godt være, man var godt ophedet fra opvarmningen: nu fryser man.

Ok, en jakke eller anden overdel kan man have på lige indtil meldingen går om startens komme og så hurtigt smide. Men benene, hvad med dem? Det er jo ikke sådan lige at få overtræksbukserne af i al hast, uden at det nemt kan smule både stressende og på grænsen til det komiske (for dem, som ser på).

Heldigvis er der faktisk hjælp at hente, blandt andet fra hurtigløb på skøjter. Her har man nemlig samme problematik, og derfor har en producent som Bioracer med subbrandet Hunter lavet et par overtræksbukser, som kan lynes op i siderne af begge ben - og vupti er de af på få sekunder. Også mærket Outeredge laver noget lignende og både som løse ben og overtræksbukser.

 

Hvidt styrbånd, som forbliver hvidt … sådan da
Ja, det er svært at holde cross cyklen ren. Ja, det er meningen, at den skal blive beskidt. Og ja, der skal alligevel hvidt styrbånd på - sådan er det bare! For mange er der ingen regel så ubrydelig som den, der gælder for makkerparret hvidt styrbånd og hvid saddel, ingen brøde så stor som ikke at overholde den. Uanset om det gælder landevejsraceren, banecyklen eller på crosseren.

Men hvor de to førstnævnte discipliner sjældent involverer mudder, jord eller andet, som virkelig gør styrbåndet beskidt - bevares, lidt sved og snavs bliver det da til - så er der 110 % garanti for, at styrbåndet ikke er hvidt længe, når man dyrker cykel cross. Heldigvis findes der styrbånd af materialer, som lettere end andre lader sig vaske rene. Et mærke, som efter sigende skulle kunne levere dette er Token, og dermed skulle også den sidste og måske bedste undskyld for ikke at køre ’hvidt og rent’ være fejet af banen.



Cross-styr
Ethvert almindeligt gedebukkestyr kan bruges til cykel cross, og principielt set gælder de samme regler som ved landevejscykling, hvad personlige præferencer angår, samt materiale. Komfort, stivhed, vægt, pris etc. skal tages i betragtning, og så vælger nogle et bredere styr end til landevejsraceren, da styreegenskaber er vigtigere end komfort og aerodynamik, i hvert fald hvis man kører mere konkurrence og intenst end lange ture.

Enkelte mærker har imidlertid udviklet styr specifikt til cykel cross. Et interessant eksempel på dette er 3T, som med deres Ergoterra har valgt en udformning på styre, som netop gør det bredere ved grebene, hvorefter det bukker indad. Svaret på denne udformning er igen at øge styreegenskaberne. 



Skindkant på dækkene
Det er ingen hemmelighed, og også allerede nævnt flere gange, at et godt greb i underlaget betyder tæt på alt i cykel cross. Flere knapper kan der drejes på for at opnå dette, og balancen er ikke nem: Det optimale dækmønster til forholdene, det korrekte dæktryk, rytterens køreteknik og for de ambitiøse og luksuriøse, lukkede ringe, som lige giver det der ekstra, som følger med blandt andet at kunne køre med et endnu lavere dæktryk. Med andre ord er dækkene, hvad smørelsen og voksbehandlingen under skiene er for langrendsløberne.

Når vi snakker lukkede ringe, så er det hollandske mærke A.Dugast nærmest umuligt at komme udenom. Det vel nok mest anvendte mærke blandt profferne og feinschmeckerne - og er en hel fortælling i sig selv. Men også italienske Challenge satser stærkt på cykel cross med et bredt sortiment, og noget de to mærker udmærker sig ved, er deres brug af skindkant. De hudfarvede sider på dækkene ligner ganske vist noget fra en anden tid og er noget, mange vil fravælge af æstetiske årsager i en tid, hvor helt sorte dæk er blevet populært, men det har et formål.

Skindkanten er nemlig af et blødere og mere smidigt materiale end det gummi, som almindeligvis bruges til dæk. Og denne fleksibilitet i dækket medvirker igen til at få dækkene til at forme sig efter underlaget, flade ud i svingene - og altså forbedre grebet og optimere styringen. Værd at bemærke er det her, at netop Challenge laver, hvad de kalder ’Open tubular’, hvilket er at forstå som et clincher-dæk, men med samme overdel som deres lukkede ringe. Dermed kan alle prøve at køre med skindkant på dækkene. 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger