Test: Equinox CP6 45C landevejshjul
02. marts 2014 10:01 af Joakim Lau

Bag modelkoden CP6 45C gemmer der sig et lækkert, veldesignet og stift hjulsæt, der både kan bruges til løb og træning i fladere terræn.

Produktet er stillet til rådighed af:
Icanbike.dk

 

Særlige features ved produktet:

  • - Unikke, helstøbte carbon egere for unik stivhed og effektiv kraftoverførsel

  • - Ekstra bred fælg for øget aerodynamik, stivhed og kraftoverførsel

  • - Basalt Fabric bremseflade

  • - Fås både til lukket ring og til dæk og slange - fælgen er full carbon - også til dæk og slange

  • - Maksimum vægt rytter: 95 kg

 

Opgivet vægt/mål vægt:
1.620 gram / 1.668 gram

Vejl. udsalgspris:
Kr. 15.995 kr.

 

Indledning:
Equinox er et relativt nyt mærke i dansk regi. Vi har før haft testet det på her på siden, og særligt design og kvalitet synes at være mærkets stærke sider. Det er taiwanesiske Gigantex, som står bag, og som siden deres start i 1998 har udviklet sig til at være en af de absolut største producenter af carbonhjul- og dele til mange kendte mærker.

Her kunne man så tro, at Equinox bare er Gigantex’ standard carbonhjul med klistermærker på, men det er de ikke. Gigantex siger selv, at de bruger mærket til udvikling af nye teknologier, hvilket blandt andet også ses i det testede hjulsæt, hvor carbonegerne i baghjulet ligner noget fra en anden verden.

Hjulsættet er testet i en fire måneders periode henover efterår og vinter, i hvad man med et smil på læben kunne kalde for fugtige forhold.

 

Første indtryk:
Det testede hjulsæt er 45C-modellen til dæk og slange. Ud af hjulposen og på cyklen ser hjulene fantastiske ud, særligt det flotte design med den dyb-sorte lakering og hvide skrift samt de alternative carboneger er meget i øjnefaldende. Finishen på hjulet er også rigtig fin, og samlet giver det et første indtryk af høj kvalitet. Fælgene virker meget stive, og de medfølgende quick-releases synes holdbare og lette. Når man holder baghjulet ved kassetten og giver hjulet et spin klikker det en smule, men slet ikke så højt, som man oplever det fra mange andre hjulsæt.

 

Hjulsættet er opført il at veje 1.620g, på vægten vejede det 1.668g, men producenten opgiver også en afvigelse +/-5% - hvor om alt er, så er det er dog en del for et hjul i denne prisklasse. Der findes dog en noget lettere version til lukkede ringe (CP6 55C - 1360g).

 

Testen:
Det første man opdager, når dækkene skal monteres, er, at fælgen er en del bredere end standardfælge. I denne test valgte vi derfor at anvende et dæk i størrelsen 700x25, som passede fint på fælgen. Monteringen af selve dækket er noget besværlig, og denne tester måtte for første gang nogensinde anvende to dækjern og stadig kæmpe før dækkene var på plads. Det har måske ikke den store betydning normalt, men efter et par uheldige punkteringer på en regnvejrsdag, så er det ikke sjovt længere.

 

Når det kommer til komfort, så er hjulene i en klasse for sig selv og egner sig til at køre rigtig lange ture. Når man ser bort fra den komfort, som kommer fra det bredere dæk, så er hjulsættet meget tilgivende, uden det synes at gå ud over hjulets performance.

Det er et meget stift hjulsæt, og det lykkedes ikke denne tester at føle fleks, selvom det blev kørt hårdt, og hjulene kan sagtens anvendes af tungere ryttere (bemærk dog vægtgrænsen).

 

Profilen er 45mm, og det sætter hjulet i et godt aerodynamisk mellemleje, som vil passe fint til race i fladere terræn. Vvægten gør dog, at hjulsættet ikke er så allround, som man kunne forvente af en 45mm profil. Profilen gør også, at hjulsættet er en smule vindfølsomt, men ikke i sådan en grad, at det bliver et reelt problem. Vægten betyder, at det er lidt tungt at få op i fart, men hjulsættet holder farten rigtig godt og passer perfekt til at køre med vind på næsen.

Hvis man derimod skal op i højderne og køre på bjerge uden for Danmarks grænser, så er det ikke et hjulsæt at anbefale, da det simpelthen er for tungt. Vægten går dog an til danske forhold, da hjulet har en stivhed, der gør, at man forholdsvis ubesværet kan få det presset med over på de kortere stejle stigninger, som vi har herhjemme. Skal man ned i bjergene, kunne man overveje versionen til de lukkede ringe, der vejer betydeligt mindre.

 

Et af de normale kritikpunkter ved carbonfælge er, at de ikke bremser lige så godt som aluminiumsfælge, og det gør sig også gældende med disse hjul. Ud af æsken bremsede de faktisk ok i tørt føre og ret dårligt i vådt føre. Dog skal det siges, at efter de medfølgende bremseklodser blev slidt lidt til, kom der en del mere greb, men rigtig godt blev det aldrig. Her kunne man dog, for at få et bedre greb, overveje at investere i et sæt bremseklodser f.eks. disse som vi har haft testet på feltet.dk. Bremsefladen på fælgen ser dog ud til, at have meget brug i sig og hjulsættet er meget robust - det er derfor heller ikke et hjulsæt, man nødvendigvis behøver at spare til kun at køre løb på.

 

Konklusion:
Et lækkert robust hjulsæt, der både kan bruges til løb og træning i fladere terræn. Hjulene har det klassiske carbon-problem med at bremse i vådt vejr og er samtidig tunge, hvilket ikke gør dem så allround, som 45mm profilen lader en håbe på. Hertil kommer en pris, som er oppe i et leje hvor konkurrenterne bl.a. hedder Zipp 303 firecrest osv., men hvis man kan se ud over dette, gemmer der sig et rigtig fedt hjulsæt bag ved det pt. knap så kendte Equinox-navn - om end prisen må siges at være til den høje side.

 

Det bed vi særlig mærke i:
+ Design, stivhed, god komfort
- Vægt, bremsning, pris

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

VM(CM) 17/09-24/09

Duo Normand(1.1) 24/09-24/09

Tour of China II(2.1) 19/09-24/09

Duo Normand(1.1) 24/09-24/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 26/09-27/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 28/09-28/09

Giro dell'Emilia(1.HC ) 30/09-30/09

Giro dell'Emilia Internaz...(1.1) 30/09-30/09

Omloop Eurometropool(1.1) 30/09-30/09

Gran Premio Bruno Beghelli(1.HC ) 01/10-01/10

Tour de l'Eurométropole(1.HC ) 01/10-01/10

Gran Premio Beghelli Inte...(1.1) 01/10-01/10

Tour de Vendée(1.1) 01/10-01/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »