Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
2011 produktnyheder - tendenser, udstyr, mærker

2011 produktnyheder - tendenser, udstyr, mærker

05. oktober 2010 20:180

Det er efterår og tid til at løfte sløret for nye produkter, hvilket bl.a. er sket ved Eurobike og Interbike messerne i henholdsvis Tyskland og USA - eller på diverse internetsider. Alverdens producenter præsenterer her mange af de produkter, som sendes på markedet i løbet af 2011. Feltet.dk har kigget med.

Artiklen fortsætter efter videoen.
Selvom mange af nyhederne er spændende og giver cykelnørder på alle niveauer gode muligheder for at være med på de seneste bølger, er der ingen store revolutioner på vej. Lad det være sagt med det samme. En lille en af slagsen skulle dog lige være de elektroniske cykler, som et stort antal producenter præsenterer, bl.a. Shimano, Storck og Bosch. Disse er imidlertid til hverdagskørsel og ikke udgaver af den art, som dem Fabian Cancellara blev beskyldt for at anvende i årets Fladern Rundt. Men derfor kan der jo nok være en del andre ’godter’ imellem.

Herunder har Feltet.dk samlet nogle af de produktnyheder, som vi synes lyder spændende.

Og udover flygtigt at nævne indvendig kabelføring, som ganske mange rammeproducenter er gået over til på deres nye modeller, begynder vi med udviklingen i watt-målere – et områder hvor der virkelig er gang i den. I hvert fald lader det til, at watt-målere som tilbehør til cyklen – og redskab i træningen – snart bliver ligeså hvermandseje, som det var tilfældet med pulsmålerne for ikke så mange år tilbage.

Polar og Look i samarbejde om ny watt-måler ...
I hvert fald bliver SRM – det nok stadig mest kendte mærke indenfor ’Power Meters’ – udfordret af stadig flere producenter; eksempelvis amerikanske Quarq, tyske Power2max og ligeledes amerikanske CycleOps PowerTap. Disse fire nævnte producenter (blandt en del flere andre) har imidlertid alle det tilfælles, at watt-udladningen måles i enten kranken eller bagnavet.

Men en anden tendens lader nu til at samle både fart og styrke – bl.a. ved hjælp af verdens største pulsurproducent, finske Polar.

Det er faktisk ikke første gang, at Polar forsøger sig med en watt-måler, da et forsøg med at måle udladningen i kæden var alt for upræcis og aldrig rigtig slog i gennem. Måske anden gang imidlertid er lykkens gang for finnerne. I hvert fald har Polar denne gang allieret sig med Look om et system, som ser ganske interessant ud og har fået navnet ’Look Polar Kéo Power’.

De integrerer sensorer i begge pedaler, således at både watt-udladningen og kadencen måles og med en sender på indersiden af pedalen transporteres trådløst til Polar computeren. En stor fordel ved systemet er, at det er kompatibelt med alle typer kranksæt – til forskel fra fx SRM og Quark som kræver specialkranksæt. Til gengæld er Kéo Power ikke ANT+ understøttet, hvilket betyder, at de ikke kan kommunikere med cykelcomputere – på tværs af mærker – som har denne funktion indbygget. Således kan Kéo Power foreløbig alene anvendes med et par af Polars topmodeller (CS 500 og CS 600X), hvilket utvivlsom vil afholde mange fra at investere i systemet, hvis de i forvejen har købt andre og dyre ANT+ understøttede modtagere. Pedalerne er planlagt til at rammer markedet i løbet af foråret 2011 – og længere skal de nok ikke trække den, eftersom også en anden stor producent står på spring.

… men overhales måske inden om af MetriGear
Californiske MetriGear har i et stykke tid arbejdet på noget nær akkurat samme idé, men udsendelsen af deres Vector-system har ladet vente på sig og lader nu først til at komme i handel i 2011. Virksomheden for nylig ladet sig opkøbe og blive en del af Garmin ’familien’, hvilket giver produktet helt andre perspektiver og markedskræfter i ryggen. Og modsat ’Look Polar Kéo Power’ er Vector-systemet ANT+ understøttet, hvilket gør det kompatibelt med en række forskellige modtagere, bl.a. (og naturligvis) Garmins egne computere. Desuden ser den sender, som sidder på indersiden af pedalerne, umiddelbart mere elegant ud end i Look Polar’s udgave. Ingen tvivl om, at MetriGear er gearet til med kraft at træde ind på markedet.

Men så er der selvfølgelig lige det dér med prisen, som har så stor betydning. Der er endnu ikke sluppet noget ud omkring prisen på MetriGears produkt, hvorimod det forlyder, at Kéo Power vil lande i området omkring 1500-1700 €; altså et tocifret tusindtal i danske kroner, hvilket er et stykke under fx SRM og på niveau med bl.a. PowerTap. Men stadig mange penge for de fleste. Men med de mange nye producenter på dette marked kan man håbe på, at priserne generelt vil falde yderligere, så man ikke behøver pantsætte huset, bilen eller ægtefællen for at kunne være med på watt-dillen.

Der kommer altid en watt-måler og en computer til …
I øvrigt skal det bemærkes, at Garmin snart lancerer en ny topmodel, Garmin Edge 800. Blandt nyhederne ved denne model er en trykfølsom skærm (både med og uden handsker) og navigationsvisning i fugleperspektiv. Den er naturligvis også ANT+ understøttet.

Og så er CycleOps Joule 2.0 computer nødvendig at medtage i denne sammenhæng. Producenten af PowerTap er kommet med denne færme cykelcomputer, der via ANT+ indhenter wattt-data – udover de mere gængse målinger af puls, hastighed, kadence, højdemåler, stigningsprocent og VAM (højdemeter pr. time). Men det rigtig smarte er, at computeren giver rytteren alle de absolut mest nødvendige informationer til nutidens avancerede træning, og skærmens størrelse og indhold giver mulighed for hurtig og nem analyse af dagens træning, hvilket naturligvis også kan gøres efterfølgende på PC’en (eller MAC’en). Nogle vil dog savne GPS’en, som ikke findes Joule 2.0.

Campagnolo introducerer dele til cross – og opgraderer andre grupper
Det måske mest klassiske af alle mærker indenfor cykeludstyr, Campagnolo, kommer i 2011 til at betræde helt nye græsgange. Dele til cross-cyklen er nemlig blevet præsenteret – med særlig opmærksomhed på det noget større slid disse dele vil blive udsat for sammenlignet med på landevejen.

Italienerne er derfor stolte af deres nye CX kranksæt, som fås i flere forskellige modeller og med en særlig stærk krankboks, samt deres nye modeller af CX hjul (også flere modeller). En del, som dog glimrer noget i sit fravær, er de specifikke crossbremser, som det nok havde givet god mening at udvikle, når man nu var i gang. Her må man altså ty til andre mærker, hvilket i sig selv er lidt sært, da det netop er bremserne, som udgør den store forskel på en cross og en almindelig gruppe.

Campagnolo har i øvrigt nye versioner klar af hovedparten af dets mellem- og topgrupper. Det betyder bl.a., at både Super Record, Record, Chorus og som noget nyt også Athena fremover kommer som 11-speed.

Det betyder også, at Athena rykker over Centaur i Campagnolo-hierakiet. Centaur og Veloce bliver i 2011 de eneste 10-speed Campagnolo grupper. På Chorus og de to Record grupper sker der ikke markante ændringer, men der er naturligvis arbejdet med såvel vægt som bedre gearskift og bremseeffekt.

Bemærkes skal det også, at der til alle Campagnolo grupper fremover (i den hellige ’customizations’ navn) kan vælges bremsegreb og kabelhuse i farverne sort, hvid og rød.

Kendte cykelmærker præsenterer nye modeller til landevej, offroad og bane
Ikke en ny sæson uden at en del af de store mærker præsenterer nye modeller. 2011 bliver ingen undtagelse på den front.

For mange cykel-feinsmeckere er italienske Colnago det, andre cykler holdes op imod, og den kommende sæson giver dem noget at glæde sig over, idet Colnago præsenterer to helt nye modeller: C59 Italia og M10. Førstnævnte kommer også i en ’C59 Speciel Limited Edition’ version i perlehvid med dekorationer i sølv, Dura-Ace Di2 gruppe og med indvendig kabelføring blandt mange andre lækre tekniske detaljer. Men man skal være hurtig, have tegnedrengen i orden og/eller have gode forbindelser, for denne cykel produceres såmænd kun i 59 udgaver.

Anderledes er det heldigvis med den ’almindelige’ C59 og M10 modellen, begger findes i flere forskellige variationer. M10 byder på carbon monocoque og er en videreudvikling af CX-1. I forhold til forgængeren bliver M10 dog stivere og med bedre respons som følge af bl.a. et styrket krankboks-område. Indvendig kabelføring adskiller også M10 fra CX-1 modellen, som i 2011 fortsat findes på markedet – i en minimalt opdateret 2011 udgave og under navnet CX-1 Evo.

Canyon har efterhånden fået foden godt indenfor på det danske marked – både med landevejscykler og MTB’er. I 2011 introducerer den tyske producent så deres første banecykel, som kommer til gå under navnet V-Drome. Et let, stift og aerodynamisk stel udgør vanen tro kernen for en cykel til banen, som i Canyons version er bygget op af primært aluminium, men også med sektioner af stål og carbon.

På MTB-fronten vil mange med sans for kvalitet og historik kunne glæde sig over nye modeller fra amerikanske Rocky Mountain. Og nostalgien er i hvert fald i højsædet i forbindelse med Vertex TO hardtail modellen, der med bl.a. klassisk Rocky Mountain grafik og en custom RockShox SID 100mm-travel forgaffel er amerikanernes bud på en jubilæumscykel til at fejre Rocky Mountains 30. år på markedet. Men også nye modeller som Element RSL and MSL cross-country modeler vil se dagens lys i 2011.

Blandt andre også Scott, Look, Eddy Merckx Ridley og Canondale lancerer helt nye modeller i 2011 (og ikke bare opgraderinger af tidligere modeller, som mange andre producenter). Fx har Ridley med modellen Flandres udviklet en cykel, som netop skulle give fordele i navnets barske terræn. Og Canondale beviser med sin CAAD 10, at udviklingen i aluminiumsrammer bestemt ikke er gået helt i stå. Med en vægt på blot 1150 grams (str. 56) hævder producenten at have skabt en ramme med bedre køreegenskaber end mange rammer lavet i carbon.

Schweiziske BMC bør ligeledes optræde på denne liste med deres nye Impec topmodeller, som bringer deres i forvejen futuristiske design endnu længere ind i fremtiden.

Værd at nævne i denne sammenhæng er det også, at 29’er MTB’erne lader til at vinde frem. Disse har – som det nok kan regnes ud – større hjul, hvilket har både fordele og ulemper alt afhængig af terræn, fokus og teknisk kunnen. Større fartstabilitet og bedre styreegenskaber, når det går nedad, hører til blandt salgsparametrene. Mens tungere hjul kan give vanskeligheder, når det går opad. 29’erne har vundet frem i USA, men er fortsat relativt sjældne i Danmark. Men flere mærker, bl.a. Giant, lancerer modeller af denne type MTB, så måske der vil dukke flere op i danske butikker og skove.

Fra lette til fjerlette cykler
Selvom flere tendenser for tiden går i retning af større målrettethed (målgruppe og effektivitet), bedre komfort og retro/nostalgi, er ’Weight Weenie’ bølgen bestemt ikke gået i stå. Der konkurreres stadig om at lave produkter så lette, at man dårligt tør nærme sig – af både økonomiske og brudsikre grunde. Tyske Focus præsenterede således ved Eurobike-messen en komplet cykel – Focus Izalco Superlight – til den herlige vægt af bare 4.990 gram. Om den kommer i handel vides ikke, men hvad gør det, når en anden superletvægter allerede er bekræftet i handel.

Cervelo R5 CA er flagskibet i det såkaldte ’Project California’, hvor udviklingen af nye rammer er sket i tæt samarbejde mellem Cervelos ingeniører og Cervelo Test Team. Cervelo R5 CA model lanceres bl.a. i en udgave med en samlet vægt på 5,7 kg, hvilket er muligt eftersom rammen alene vejer under 700 gram (675 gram for str. 56 ca.!). Alligevel hævder Cevelo, at de har produceret deres hidtil stiveste ramme, hvilket end ikke modsiges af Thor Hushovd, som har testkørt den. Og kan den holde til den store nordmand – og nykårede verdensmester – og stille ham tilfreds, er der nok noget om snakken (selvom en R5 model dog ikke bragte Carlos Sastre nævneværdig succes i årets Tour de France). Cervelo siger selv, at cyklen er udviklet for ryttere, som ikke behøver bekymre sig alt for meget om UCI’s vægtgrænse.

I den endnu ’tungere’ ende har tyske Canyon præsenteret deres CF SLX 9.0 Team model, som fuldt bygget når en samlet vægt på 6,25 kg, mens ligeledes tyske – og sikkert uendte for mange hertillands – Haibike med deres Affair RX model også formår at samle en cykel, der holder sig på i den lettere ende med sine ca. 6,3 kg. Sidst men ikke mindst, skal Storck Fascenario 0,6 selvfølgelig nævnes med en cykel på beskedne 5,5 kg.

Priserne på alle disse herligheder ligger i øvrigt på mellem ca. 5.000 og 14.000 euro.

Nyt på udstyrsfronten
For at blive i området, går hjulproducenterne også efter at kunne præsentere stadig lettere hjul. Fulcrum har til 2011 sæsonen opdateres deres Racing 3 model, så den nu kommer ned i 1.555 gr for et sæt. Og så kunne franske Corima præsentere nye WINIUM+ MCC carbonjul i den beskedne vægtklasse af 980 gram for et sæt. Ønsker man mere højprofil og forbedret aerodynamik, anbefaler Corima deres nye AERO+ MCC hjul, som er 100 gram tungere. På begge hjulsæt har Corima ønsket at forbedre aerodynamik og fjerne værdifulde gram ved bl.a. at nøjes med 12 eger.

Af andre producenter, som i 2011 lancerer nye hjultyper, kan nævnes DT Swiss, Zipp, Ritchey og Novatec med hovedsæde (og produktion) i Taiwan. Udover de gængse hjultyper præsenterer Novatec endog 29’er hjul til MTB. Hvad DT Swiss angår, et mærke som for længst har vundet frem på det danske marked, er det primært hjul i mellemprislejet, som 2011 vil blive rigere på.

Og så lidt kort nyt:

- Shimano lancerer, som tidligere nævnt her på Feltet.dk, en opdateret 105 gruppe, som fås i både metalfarvet og sort.

- SRAM udkommer med en Red Limited gruppe, som er identisk med den, mange nok bemærkede, at den senere (og i skrivende stund stadig officielle vinder) vinder, Alberto Contador kørte med under årets Tour de France. Den udmærker sig mest ved, og til forskel fra den normale SRAM Red, primært at have gul dekoration – og så være en smule lettere end standarten.

- Nye dækmodeller er på vej fra bl.a. Specialized, Schwalbe, Mavic, Hutchinson, Maxxis, Michelin og Vittoria (og sikkert flere …).

- Flere producenter lancerer nye modeller af hydrauliske saddelpinde til Enduro og All Mountain MTB’en, bl.a. Rockshox, Kssuspension, X-Fusion og måske mest interessant af alt, de amerikanske affjedringseksperter hos Fox.

- Bl.a. Prologo, fi’zi:k og Selle Italia lancerer nye sadler, hvor position og komfort er i højsædet.

- Den franske kranksæt og klingeproducent, Stronglight, er gået Rotor i bedene og har – ud over traditionelle klinger til racer-, MTB, cross- og enkeltstartcyklen – nu også en helt ny type klinger i sortimentet; Bio Concept med oval form. Disse giver ifølge producenten en trædeeffektivitsgevinst på 4,5% samt reducerer ophobningen af mælkesyre i benene. Stronglight er desuden klar med nye kranksæt med Carbon Crank Spider samt klinger specifikt udviklet til Shimano Ultegra og Dura-Ace. 

- Amerikanske Syncros er klar med en række nye komponenter til cross-country og maraton MTB’en – samt nye hjulmodeller i bl.a. 29 tommer (samt forgaffel til 29’eren).

- Og så er italienske Deda Elementi klar med flere nye modeller af styr, frempinde og saddelpinde – ligesom et andet italiensk mærke, 3T, fejrer sin 50 års fødselsdag med bl.a. et helt nyt, super let META kranksæt, nye typer styr, en frempind med op til 70 grader justering og en sub-300 gram RIGIDA frempind.

- Endelig er det værd at notere sig, at det eksklusive amerikanske mærke, Chris King, har opgraderet på flere af sine dele, bl.a. sine berømte headset.

Godt nyt til fødderne
Producenterne af cykeltøj og særligt sko mv. har naturligvis heller ikke ligge på den lade side. Således kan to producenter kendt fra andre områder træde ind på markedet for cykelsko.

Det er Giro og fi’zi:k, der hver lancerer sko til de kræsne cykelfødder. Såler i carbon, det giver sig selv, men ser alligevel ekstra blæret ud, når de, som tilfældet er hos Giro, er produceret af Easton og har betegnelserne EC 90, EC 90 SLX eller EC 70.

Cykelskoene fra fi’zi:k har et noget retro-agtigt look og kommer i R1 modellen med indersål lavet af Sidas og forstærket med, ja såmænd, carbontråde.

Og for dem, som ikke skulle vide det, er compressionstøj-producenten, Skins, begyndt at lave regulært cykeltøj.

Customazation-bølgen griber om sig
Sidst men ikke mindst, vil vi lige bemærke, at den store ’customization’-bølge, som hærger snart et hvilket som helst område af vores moderne hverdag, selvfølgelig også er slået an i cykelbranchen. Og her tænkes ikke blot på egen sammensætning af cykel ud fra model, rammens farve, gruppe, hjul etc.

Nej, som det allerede findes hos bl.a. Nike og Adidas løbesko, hvor man på dertilhørende websites ud fra skabeloner kan bestemme, præcis hvordan ens løbesko skal se ud, er både Mavic, Pinarello og fi’zi:k ude i lignende ærinder.

På Mavics hjemmeside er det naturligvis hjul, det handler om i den interaktive ’Mavic Lab’ funktion, hvor ens kommende hjulsæt kan konfigureres efter behag – med alt fra farve, kuglelejer og indgravering af eget navn (se selv på billedet!) i fælgen blandt valgmulighederne. Og til både raceren og MTB’en.

På Pinarellos hjemmeside findes nu ’MyWay’ funktionen, hvor man ligeledes interaktivt kan designe sin kommende cykels farvesammensætning - ned i mindste decor-detalje.

Og på fi’zi:k’s hjemmeside kan du søreme helt selv få lov at bestemme, hvordan din næste saddel skal se ud. Så det er bare med at komme i gang - ganske som Feltet.dk her har været det.

God fornøjelse!

Ved at højreklikke med musen på billederne og herefter vælge 'Vis billede', kan billederne ses i højere opløsninger. (Virker desværre ikke i Explorer.)
Læs også
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?