Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

7 til test: Minipumper

17. juni 2015 09:00Foto: A.S.O.

Er minipumper som med visse andre ting - intet nævnt, intet glemt - noget, man hverken kan leve med eller uden. Vi har testet syv modeller, alle af aluminium og i mellemprisklassen, og når frem til, at noget er ganske godt, men bestemt ikke alt. Ikke overraskende er de dyreste også blandt de bedste, mens billedet herunder er lidt broget.

At have en pumpe med på cykelturene er et nødvendigt onde. Naturligvis kan man altid satse på, at en anden - en træningskammerat eller en forbipasserende - har medbragt en pumpe men men, de fleste vil nok kunne enes om, at en cykelpumpe er god at have med . Om den så sidder monteret i en holder på cyklen eller ligger i baglommen.

Selvom mange i dag har valgt at hellige sig Co2-minipumperne, er der fortsat en del, som af forskellige grunde holder fast i den mere traditionelle minipumpe. Med sådan en skal man slet ikke bekymre sig om, hvorvidt man har nok Co2-patroner med sig - og løbende bruge penge på at fylde det hjemlige lager af patroner op.

Til gengæld må man så leve med, at denne traditionelle type minipumpe ikke lige så nemt og hurtigt giver et godt dæktryk, når uheldet er ude eller behov blot opstået, som med netop Co2-minipumperne. Og de er typisk også større.

Der er således argumenter for og imod  den traditionelle minipumpe. Vi har her testet syv forskellige modeller, som alle hører til i den helt simple ende; i aluminium og i et prisleje, hvor de fleste kan være med, mellem 204 og 349 kroner.

I testen har vi først og fremmest vejet og målt alle pumperne, for at vurdere hvor ’mini’ de nu også er. Kan man eksempelvis forestille sig at medbringe dem i baglommen?

Dernæst har vi testet dem i brug - ved først at se, hvor højt et dæktryk vi kunne opnå efter 100 tag med pumpen, og dernæst ved at pumpe videre, indtil vi - og vi var to, hvor andenmanden gav den et skud, når førstemandens arme havde ’syret til’ - mente, at vores evne til at presse mere luft i dækket var udtømt.

Alle pumper blev testet på samme hjul: et almindeligt lavprofil aluminiums-landevejsforhjulhjul til dæk/slange, hvor dækket var et helt nyt 25mm dæk og slangen af butyl. Hjulet var taget af cyklen, og al pumpning foregik som udgangspunkt på samme måde.

I denne praktiske del af testen bed vi naturligvis mærke i, hvor nem hver enkelt pumpe var i brug.

De syv pumper, vi har testet var af mærkerne:
- BBB
- Blackburn
- Bontrager
- Lezyne
- Specialized
- Topeak
- Zefal

Læs mere om Feltet.dks nye testformat her.

BBB Hoseroad Mini Pump

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: BBB
Vejl. pris: 249
Vægt: 112 gr. (pumpe), 24 gr. (beslag), 136 gr. (i alt)
Længde: 22,3 cm.
Max tryk oplyst: 8,5 bar
Max tryk i test: 6,5 bar

 

Test
Den simple, flotte, men også noget store og tunge pumpe fra BBB ligger som flere af de øvrige pumper i denne test i gråzonen for, om man kan og vil køre med den i baglommen. Og samtidig var det overraskende at se, at vi efter 100 tag kun havde pumpet dækket på sølle 2 bar.

Heldigvis gik dette som en leg, da særligt pumpens nederste håndtag er godt at holde på og grebet om ventilen er nemt at montere. I nogen grad opvejes dette dog desværre ved, at den øverste del af pumpen, hvor man holder den, tilbyder et dårligt greb – og bliver umådeligt varmt, hvormed man begynder at have svært ved at holde grebet.

Det er der brug for – for vi skulle bruge hele 335 tag på at fylde så meget luft i dækket, at vi nåede et max i denne test: 6,5 bar. Det er til gengæld i den bedste ende. Og kunne have været endnu bedre, hvis ikke vi i flere forsøg oplevede at tabe en del luft ved afmontering af slangen. Den slags gør ondt, næsten helt ind i hjertet, efter de mange tag.

Konklusion
En stilren og glimrende pumpe, der når fine 6,5 bar i vores max-test, men som ikke havde taget skade af at være en smule mindre, nemmere at håndtere – og krævet knap så mange tag. For ikke at tale om alt for meget tabt luft ved afmontering.

Stillet til rådighed af
Søndergaard og sønner

Blackburn Airstik 2Stage

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Blackburn
Vejl. pris: 269,-
Vægt: 87 gr. (pumpe), 16 gr. (beslag), 103 gr. (i alt)
Længde: 17 cm.
Max tryk oplyst: 11 bar
Max tryk i test: 5 bar (6,75)

 

Test
Det starter godt for Blackburn-pumpen. Den lille, diskrete og pæne pumpe er blandt testens både mindste og letteste og har en størrelse, hvor man uden problemer kan droppe beslaget og have den med i baglommen. Samtidig har den en teknisk detalje, som ingen af de øvrige pumper har: to indstillinger, så man ved ’Low’ (lavt dæktryk) let kan pumpe meget luft ind ad gangen, og ved ’High’-indstillingen, altså når dæktrykket øger modstanden ved pumpning, gør det nemmere at fortsætte, da der automatisk presses mindre luft igennem ved hvert tag.

Så langt så godt. For udfordringerne opstår, når selve pumpningen går i gang. Ergonomien er langt fra den bedste, og der skal arbejdes hårdt med den lille pumpe – og værst af alt: sliddet står dårligt mål med anstrengelserne. Bevares, 3,5 bar i dækket efter 100 tag (63 på ’How’ og herefter 37 på ’High’) er i den gode ende, men efter yderligere 111 tag på ’High’ – altså i alt 211 tag på efter nøjagtig samme fremgangsmåde som med de øvrige pumper – måtte vi stoppe. Resultat: 5 bar! Her havde vi ventet os mere.

Vi gør en undtagelse og gentager forsøget – resultatet er stort set det samme. Senere – igen helt udtagelsesvis – gentager vi forsøget igen, men denne gang hvor hjulet sidder på cyklen, og den er placeret optimalt, som der bedre kan lægges kræfter i (næppe en position man ofte kan opnå langs landevejene), og denne gang når vi da også op på 6,75 bar efter 300 tag. Alt taget i betragtning er vi ikke imponerede, men vi glæder os over, at pumpen ikke taber luft ved pumpning og heller ikke ved afmontering.

Men tilbage står altså indtrykket af en smart pumpe, man vil have med for at kunne klare den hen til en anden og bedre pumpe – eller til at komme hjem.

Konklusion
En på papiret og ved første indtryk lækker lille og smart pumpe, som i brug dog ikke lever helt op til forventninger. Hverken vores eller de helt objektive, man måtte have uden at have haft den i hånden. Der skal slides i det, men med for lavt et udbytte, når det kommer til dæktryk.

Stillet til rådighed af
Egedesø – Bikers Best

Bontrager Air Support HP Pro

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Bontrager
Vejl. pris: 279,-
Vægt: 105 gr. (pumpe), 14 gr. (beslag), 119 gr. (i alt)
Længde: 19 cm.
Max tryk oplyst: 8,25 bar
Max tryk i test: 5,5 bar
 

Test
En af flere minipumper i denne test med minislange, noget som vi kan se i mange tilfælde virker godt. Det gør det til dels også ved denne pumpe, som vi gerne vil kåre til testens flotteste – eller mest lirens, som det hedder på cykeljargon. Den er både flot, har et udseende, der lover god kvalitet, men ligger meget midt i mellem, når det kommer til vægt og størrelse. Ikke det oplagt valg til baglommen, men det kan gå an.

Noget skuffende må vi dog konstatere, at vi efter 100 tag blot har formået at puste 2 bar i dækket. Lige lovlig lidt udbytte af anstrengelserne. 145 tag senere nåede vi et max på 5,5 bar, hvilket bestemt heller ikke imponerer os. Her lander vi i den gråzone, hvor nogle – lettere ryttere – sagtens kunne fortsætte deres tur uden de store gener, mens tungere ryttere vil føle sig kørende på halvfladt dæk.

I brug lever pumpen heller ikke helt op til hverken det flotte udseende eller de forventninger, man nåede at opbygge. Det bliver noget glat at holde på, hvilket naturligvis besværliggør pumpningen, og at der også tabes luft ved afmontering trækker yderligere ned i denne test.

Konklusion
Kort og godt er pumpen virkelig flot og elegant – for dem, hvor den slags tæller med – men er ’so so’ i ydeevne. Der skulle 245 tag til for at nå et tryk på 5,5 bar i dækket, det er ikke helt godt nok, men heller ikke nogen katastrofe.

Stillet til rådighed af
Trek Danmark

Lezyne Pressure Drive

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Lezyne
Vejl. pris: 349,-
Vægt: 102 gr. (pumpe), 12 gr. (beslag), 114 gr. (i alt)
Længde: 23,2 cm.
Max tryk oplyst: 8,3 bar
Max tryk i test: 6,5 bar
 

Test
Er der et mærke, som i mange øjne fortjener prædikatet ’reference’, når det kommer til pumper, er det Lezyne. Det stod hurtigt klart, at vi med denne elegante minipumpe ikke kom til at udfordre den benævnelse. For pumpen – til trods for at vi godt kunne have ønskes os den en smule mindre og dermed nemmere at have i baglommen – har meget godt at byde på.

Gummislangen med skruegevindet, som på andre af testens pumper, gør det nemt og effektivt at bruge pumpen, og nemt har vi pumpet hele 4,6 bar i dækket efter de første 100 tag. Bedre end nogen anden pumpe i testen. Og blot 43 tag senere måtte vi sande, at vi ikke kunne presse mere luft igennem – og målte trykket til 6,5 bar. I den rigtig fine ende var vi her.

En væsentlig årsag til, at trykket kunne måles så højt, og altså efter testens suverænt færreste tag – 143! –, er den gode slutning mellem pumpens og slangens ventiler. De sidder godt til, og når pumpens slange skal afmonteres, og hvor risikoen for at tage luft er stor, sørger en lille trykaflastningsknap på slangens endestykke for, at man nemt og problemfrit skruer den løs.

Konklusion
Det er ikke til at komme uden om, at minipumpen fra Lezyne var den, vi havde største forventninger til – og at vi ikke blev skuffede. Fortrinlig i brug, med en smart trykaflastningsknap som feature, solid kvalitet og gode testresultater lader vi det kun trække lidt ned, at pumpen er i den lidt store ende af en minipumpe at være. Ikke desto mindre: Den dyreste pumpe her, men også den bedste i denne test.

Stillet til rådighed af
PeakBike

Specialized Air Tool Polished Road

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Specialized
Vejl. pris: 249,-
Vægt: 143 gr. (pumpe), 13 gr. (beslag), 156 gr. (i alt)
Længde: 28,5 cm.
Max tryk oplyst: 8,3 bar
Max tryk i test: 6,8 bar

 

Test
Her har vi at gøre med en pumpe, som trækker i begge retninger. Ikke bare er den testens klart største (længste) og derfor også den tungeste, men den er også den, som performer bedst, eller i hvert fald i den klart bedste ende. Diskret er den ikke just – og så alligevel ganske pæn og elegant. Men med sin størrelse minder den lidt om tidligere tiders lange pumper, som man satte i spænd på selve stellet.

Nuvel. Der er ikke så mange dikkedarer med pumpen, som er nem at have at gøre med i brug og har en fin ’lås’, så at man ved at dreje pumpen en smule i lukket tilstand, ’klikker’ den fast. I 100-tags testen nåede vi op på glimrende 4,1 bar, og lidt bedre kunne det sikkert have været, hvis ikke vi tabte lidt luft ved afmontering.

Det samme gjorde sig naturligvis også gældende, da vi efter 181 tag – lidt flere end vi havde forventet af så stor en pumpe som denne – nåede et maksimum for, hvad vores kræfter var i stand til, og hvad dækket viste sig var modtagelig for. Med målte 6,8 bar havde vi også opnået testens bedste score på denne ikke så lidt vigtige parameter. Til gengæld kunne vi også her konstatere, at de ’gammeldags’ pumper, uden en slange, ikke bare er mere krævende at arbejde med; de gør også ondt på ventilen.

Konklusion
En pumpe, der virker og klarer sig rigtig godt, når det kommer til at gøre det, den er skabt til: at få en masse luft i dækket. Dog vil den være for stor for de fleste at have med i baglommen, ligesom sliddet med at pumpe kan ses på ventilen og desværre nemt går en smule til spilde, når pumpen afmonteres.

Stillet til rådighed af
Specialized Nordic

Topeak RaceRocket

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Topeak
Vejl. pris:  349,-
Vægt: 94 gr. (pumpe), 9 gr. (beslag), 103 gr. (i alt)
Længde: 18 cm.
Max tryk oplyst: 8 bar
Max tryk i test: 5,6 bar

 

Test
Den kompakte pumpe fra Topeak er blandt testens letteste og mindste. Med andre ord en rigtig minipumpe – praktisk og ’lommetransportabel’. Og så bemærkes det tilmed straks, at pumpens ene ende, selve håndtaget, er belagt med gummi, som den eneste i testen, hvilket gør den rigtig behagelig og god at holde på under brug. Noget, vi her vil kalde testens ’bedste feature’. Desværre går det ikke igen i den anden ende, hvor man skal fastholde pumpen; den del er meget lille og ganske svær at holde på.

Som hos adskillige andre pumper i denne test monteres en gummislange med skruegevind, hvilket vores test viser giver overvejende gode resultater. Desværre viser den sig relativt svær at skrue på, ligesom vi også her kan konstatere, at risikoen for, at slangens ventil taber en del luft ved afmontering, er stor, da der ikke er en form for ’presure release’.


Selve pumpe-testen er en lidt blandet fornøjelse. Efter 100 tag – hvor det åbenbaredes, at pumpen har en meget fin og ren lyd, jo den slags bed vi skam mærke i! – er trykket i dækket på 3,55 bar. Godkendt, om end ikke imponerende. Og bare 60 tag senere er det slut med at pine armene i denne sjældent elskede minipumpe-bevægelse; vi har nået et maksimalt tryk på 5,6 bar. Heller ikke just imponerende, men dog akkurat i den bedre halvdel i denne test.

Konklusion
Topeak pumpen klarer sig i denne test glimrende, uden at imponere voldsomt. Det opnåede max-tryk lander, som med andre pumper, der, hvor nogle fint kan fortsætte, mens mange ’klarer den’ videre. Det trækker ned, at gummislangen volder en smule besvær, og trækker op, at pumpningen er relativt smertefri, hjulpet på vej af en lækker feature som gummigrebet.

Stillet til rådighed af
C.Reinhardt

Zefal Air Profil Micro

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Zefal
Vejl. pris: 204,-
Vægt: 86 gr. (pumpe), 9 gr. (beslag), 95 gr. (i alt)
Længde: 16,5 cm.
Max tryk oplyst: 7 bar
Max tryk i test: 5 bar

 

Test
Testens mindste og letteste – og klart billigste! – pumpe er denne neutrale sag fra Zefal. Den tager sig ikke ud af meget, og med et fra producenten oplyst bar max-tryk på 7 bar, er man på forhånd også klar over, at forventningerne næppe skal skrues for meget i vejret – og at dette med al sandsynlighed er den slags pumpe, som er ens gode ven i nøden, men ikke tilbyder en hårdt pumpende dæk.

Så meget står da også hurtigt klart, da vi får gang i den lille pumpe og går i gang med at håndtere den i brug. Sin lille størrelse til trods – og her er altså ingen gummislange – er pumpen faktisk overraskende nem i brug. En lille fikseringbøjle hjælper til at have et god greb, og pumpningen går om ikke som en leg, så dog relativt let.
 

Og pumpes skal der. Efter 100 tag måler vi bare lidt over 1,7 bar i dækket (allerede her er man en smule demotiveret), og hele 295 tag skulle der til, med fast greb om det minimalistiske setup, før vi erkender, at vi ikke længere kan tvinge mere luft ind i dækket. Måleren siger her 5 bar. Ikke så katastrofalt som frygtet, men dog stadig lavt.

Konklusion
En vaskeægte minipumpe, som er så lille og let, at man dårligt mærker det, hvis man har den med i lommen. Men det er samtidig på godt og ondt – for selvom den i brug er mere praktisk end forventet, så skal der arbejdes for sagen, og udbyttet er ikke stort. Med andre ord en pumpe, som bestemt er rar at have med ’derude’, men selv ikke til prisen gør en rigtig glad.

Stillet til rådighed af
Cycle Service Nordic

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Race Torquay(1.1) 30/01

Trofeo Felanitx, Ses Sali...(1.1) 30/01

Trofeo Andratx Lloseta(1.1) 31/01

Cadel Evans Great Ocean R...(1.WWT) 01/02

Trofeo Serra de Tramuntana(1.1) 01/02

Cadel Evans Great Ocean R...(1.UWT) 02/02

Grand Prix Cycliste la Ma...(1.1) 02/02

Trofeo Palma(1.1) 02/02

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger