Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
I den seneste udgave af Radio Tour faldt diskussionen på cykelskifte på enkeltstarter, og hvorvidt det overhovedet burde være muligt at skifte cykel undervejs.
Annonce
Da årets udgave af Tour de France skulle finde sin slovenske vinder, skete det på toppen af La Planche des Belles Filles, der markerede afslutningen 20. etapes enkeltstart.
Her skiftede langt de fleste af favoritterne cykel undervejs. Spørgsmålet er dog om det ville give et anderledes og bedre cykelløb, hvis ikke man måtte skifte fra enkeltstartscykel til landevejscykel.
Et aspekt i den diskussion, som Thomas Bay hæftede sig ved, er, at før årets Tour de France, så var ingen regler om, hvor længe en rytters mekaniker måtte skubbe sin rytter efter skiftet. Det kunne som bekendt være en fordel eller ulempe, alt afhængig af hvilken fysisk form mekanikerens havde, påpegede Bay.
For at give ens vilkår for alle, introducerede UCI, før Touren en regel om at cykelskiftet kun måtte tage maksimalt fem sekunder.
"Jeg har i mange år har en kæphest (med cykelskiftet, red," lød det fra Thomas Bay i det seneste afsnit af Radio Tour.
"Hvis Roglic havde vundet Tour de France med et sekund, så havde kommissærerne skulle kigge på det. Fordi jeg troede at vi nåede til fire og et halvt sekund (ved Roglics cykelskifte, red.) Det er jo åndsvagt. Jeg synes det er noget fis," fortsatte Bay og konkluderede.
"Jeg vil godt have, at man ikke skal skifte cykel."
Bays makker i Radio Tour, Jesper Worre, har dog lidt mere fidus til skiftet, selvom det trods alt ville være nemmere, hvis alle bare kørte på den cykel, de havde ved etapens begyndelse.
"Det ville jo være nemmest, hvis der ens regler for alle. Køre på den samme cykel fra start til mål, så beslut om det skal være den ene slags eller den anden slags," lød det fra fra Worre.
"Det er jo et usikkerhedsmoment mere," påpegede Worre slutteligt.
Du kan se hele diskussionen og mere til i det seneste afsnit af Radio Tour øverst i artiklen.
Annonce
Annonce
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05
Tour du Finistère(1.1) 11/05
Tour du Finistère(1.1) 11/05
Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05
Tour of Hellas(2.1) 15/05-19/05
Orlen Nations GP(2.NCUP) 15/05-19/05
Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 16/05-19/05
Veenendaal-Veenendaal(1.1) 18/05
Antwerp Port Epic / Sels ...(1.1) 19/05
Ronde van Limburg(1.1) 20/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Fuglsang langer ud efter Nibali: Misundelig eller ærekær
Radio Tour: Alaphilippes store svaghed
Radio Tour: UCI bør gøre mere for rytternes sikkerhed
Radio Tour: Jakobsen står til et stort nul
Brian Holm: Så længe Ineos ikke vinder