Boganmeldelse: Cykling con amore

Boganmeldelse: Cykling con amore

05. april 2010 21:56Foto: A.S.O.

Rolf Sørensens kærlighedserklæring til cyklen og cykelsporten er underholdende læsning og en fortrinlig væbner til den igangværende og fremtidige cykelsæsoner. Man føres sikkert ind i sporten og lærer eks-verdensstjernen godt at kende.

’Tattica Sorensen’ er den måde at køre cykelløb på, som, får man at vide i ”Cykling con amore”, den danske italiener, Rolf Sørensen, praktiserede – og altså lagde navn til. Det var dengang, han havde sin storhedstid og var frygtet af sine konkurrenter. Og taktikken – og filosofien – gik ret beset ud på at spare på kræfterne, samt på at agere frem for at reagere. Tålmodighed er en dyd, men ved at være registrerende, intuitiv, impulsiv og beslutsom skabes og vindes cykelløbene. Forud går naturligvis hård træning. Meget hård træning vel og mærke. Og evnen til at være fokuseret og særligt opsat. På dagen – og ikke nødvendigvis tre uger i træk. For ”chancerne for sejr skal udnyttes”, som det hedder et sted i bogen.

Det var sådan, Rolf Sørensen kørte de nøje udvalgte løb og grundlagde sin karriere i 80’ernes og navnlig 90’ernes professionelle cykelsport. Og netop på sine dage var han i den absolutte verdenselite. I de lange etapeløb måtte han derimod beundre de ryttere, som formåede at bevare koncentrationen og tøjle impulserne til fordel for mere langsigtede kalkuler og energiudladninger. ’Tattica Sorensen’ blev udviklet og formet i et samspil mellem et par læremestre, gradvis større kendskab til egne styrker og svagheder, en blandet dansk-italiensk cykelopdragelse, italiensk professionalisme, træning med nogle af verdens bedste cykelryttere, erfaring og en ukuelig selvtillid og viljestyrke. Alt sammen indføres vi i og får forklaret i ”Cykling con amore”.

Men i brudstykker og som den bagvedliggende fortælling og personlige beretning, der som en rød tråd ledsager et regulært opslagsværk om cykling og cykelsport. Lige dele anekdoter, sportshistorie, guide, anvisninger, kogebog og praktisk håndbog med nyttige informationer og links.

Personlig ’coffee table book’
På bemærkelsesværdig – og forfriskende! – vis har Rolf Sørensen i samarbejde med Jan Løfbjerg altså valgt også at praktisere ’Tattica Sorensen’ i forbindelse med denne bogudgivelse. Det var vel ventet, at der måtte komme en bog om dansk cykelsports mest vindende cykelrytter nogensinde. Men det har ladet vente på sig. Og i mellemtiden har vi kunnet høre (og se) hovedpersonen som kommentator og ekspert for TV2 – med alt hvad dertil hører af personlige historier, filosofier og analyser.

Mig bekendt skal vi nemlig helt tilbage til 1997 og dobbeltbiografien ”Smertensmestre” af Henrik Jul Hansen om de endnu aktive danske stjerner Bjarne Riis og Rolf Sørensen for at finde en bog, som omhandler sidstnævnte. Og når denne så efter tålmodig venten omsider lægger navn til en bog, følges der ikke trop med en gængs biografi (med eller uden bekendelser), som vi efterhånden har set ikke så få af i de senere år. Men med en kærlighedserklæring til selve sporten i, hvad i dag lidt nedsættende kaldes en ’coffee table book’, dvs. en flot og lækker, indbundet bog med god fordeling mellem visuelt orienterede dele og tekst i overskuelige mængder. En bog, som kan ligge fremme, behandler et emneområde og ikke skal læses fra ende til anden – og som af samme årsag heller ikke har en dybde, man fx ser i biografier og mere ’nørdede’ specialværker som af Rene Preuthun, Joakim Jakobsen og Per Henrik Brask. Her agerer Rolf Sørensen altså med en bogform, jeg i hvert fald ikke havde set komme.

Et beslutsomt angreb, jeg bifalder.

Letlæselig og overskuelig
At teksten i bogen er velskrevet, er naturligvis et stort plus. Jan Løfbjergs tekst fungerer med sine korte tekstafsnit og enkle sætningskonstruktioner godt til at få Rolf Sørensens anekdoter og budskaber frem. Der er god balance mellem det nøgterne og neutrale sprog og den jordnære, personlige sprogbrug med udtryk som at ”blæse en halv pelikan”, ”næsten mere sindsygt” og ”sgu alle lidt sære”. Faren for, at det bliver lidt banalt, lurer.

Men det kammer heldigvis ikke over – og der er masser af spændende indhold. Krydret med passende mængde italiensk varme, drama og ligefremhed. Og peppet yderligere op af en lang række flotte billeder – både fra fortiden og med hovedpersonen iklædt hvidt TV2Sporten-cykeltøj og lidt blegere og tungere end ’dengang’. Og af lækkert cykeludstyr (let skjult reklame?).

Uden doping og kvinder
Ingen tvivl om intentionerne med denne bog: At kommer rundt om så mange relevante sider af cyklen og cykelsporten som muligt. Og at inspirere og motivere ved at dele sine erfaringer med cykelentusiaster, så cykling som livsstil bliver både forståelig og attraktiv. Det lykkes fint, og bogen fortjener at ligge fremme mange steder.

Bevares, jeg synes da, selvom jeg medgiver Rolf Sørensen, at doping er kommet til at fylde lidt for meget i cykelsportens brede og mangfoldige univers, at han kommer lige lovlig nemt uden om emnet. Han behandler det nemlig slet ikke, og der reflekteres heller ikke over det i forbindelse med billedvalget. Men fordi man helst vil vise cykelsportens flotte lædersko frem, kan det jo godt være, at man kan lugte de sure tæer.

Ligeledes finder jeg det noget uforståeligt, at der i en bog som denne, med sit erklærede mål om at komme rundt i mange hjørner af sporten, slet ikke tager de kvindelige cyklister seriøst. Udover et sted at nævne, at Flandern Rundt nu også findes i en kvindelig udgave, og at bringe et billede og kort interview med den danske mountainbike-rytter Annika Langvad, er de kvindelige cykelryttere totalt fraværende i ”Cykling con amore”.

I en bog som denne, kunne jeg da godt tænke mig at have læst blot nogle sider om kvindelig, professionel cykling og dens udvikling og profiler. Eftersom de nu engang findes og vel også er nævneværdige. Eller fordi det vel ikke er utænkeligt, at der også er nogle piger og kvinder derude, som rent faktisk snarere motiveres af at høre om Jeannie Longo og Karina Skibby, for nu at tage et par eksempler, end af igen at høre om Fausto Coppi og om, hvorfor mandlige cykelryttere bare skal deres barbere ben.

Ærgerlige fejl
En håndfuld sjuskefejl – hvor tekst er blevet ’copy-pastet’ forkert ind – generer ligeledes min læsning og trækker ned. Al den stund at de ganske enkelt burde være blevet fanget i korrekturen og efterlader en kedelig fornemmelse af, at det pludselig skulle gå hurtigt med at få bogen i salg, inden sæsonen for alvor startede. Disse fejl går fra at være i småtingsafdelingen, fx at to legendariske italienske bjerge får ens beskrivelser, at det samme sker med et ret ligegyldigt etapeløb i ørkenstaten Qatar og et langt vigtigere italiensk endagsløb, og at triatleten Rasmus Henning fejlagtigt har fået den danske cyklecoss-legende Henrik Djernis’ fødselsdato. Og til at være direkte pinlige, når to af Rolf Sørensens nære venner og tidligere træningskammerater også får ens beskrivelser. Særligt da beskrivelsen er Franco Ballerinis. Den tidligere Paris-Roubaix specialist døde under tragiske omstændigheder for bare et par måneder siden. Hvorimod Max Sciandri lever i bedste velgående. Den slags må simpelthen ikke ske i en bog som denne – og må ærgre og irritere en passioneret perfektionist som Rolf Sørensen langt mere, end den generer nogen anden læser.

Til gengæld kan man virkelig glæde sig over, at bogen er helt op til dato og derfor super relevant. Eksempelvis er det lækkert med en bog, der kan oplyse en om både endagsløbene og etapeløbene – og som har de seneste informationer med (som dog naturligvis også forældes). Og det er også interessante og spændende beskrivelser af særligt de klassiske cykelløb, som Rolf Sørensen præsenterer læseren for. Fortalt af en kender og med gode og sjove historier om både opture og nedture. Jeg holdt blandt andet meget af at få et indblik i, hvor meget det betyder, fra et rytterperspektiv, for lysten til at køre de tre store rundture, om henholdsvis maden og hotellerne er gode, fremragende, middelmådige eller ligefrem elendige.

Og glæde sig, synes jeg også, at man kan, over den lille genistreg, det er, at hellige god plads til at gå i detaljer med den verdensmesterskabsrute, Danmark lægger asfalt til i 2011.

Samlet sejr
Og så gør det faktisk mindre, at bogen til tider vil lidt for meget forskelligt og ikke rigtigt kan finde ud af, hvor den skal placere sine anekdoter og informationer, dvs. hvor de rent faktisk hører hjemme. Selv sjove, interessante eller underfundige, bør de jo passe ind i sammenhængen, og her kniber det til tider. Et eksempel er, når en historie om italiensk cykelsports forhold til sex i løbet af sæsonen placeres som afslutning på en temmelig nøgtern gennemgang af cykelårets vigtigste løb måned for måned. Naturligvis kan der argumenteres for denne placering. Men i mine øjne hører det hjemme andetsteds i bogen.

”Cykling con amore” er alt taget i betragtning en flot og ganske særlig bogudgivelse. De mange år i Italien har for altid formet Rolf Sørensen; både hvad angår hans forhold til livet, verden og cykelsporten. Det fornemmer man ganske tydeligt, og selvom bogen er mere egnet og henvendt til entusiasten end til nørden, vil den utvivlsomt vække glæde hos de fleste med cykelhjertet på rette sted. Det ligner altså endnu en sejr – på bedste ’Tattica Sorensen’ manér.

Cykling con amore
Af Rolf Sørensen og Jan Løfbjerg
People’s Press 2010