”Det kunne være fedt at manifestere vores plads i toppen af ranglisten. Lige nu ligger vi nummer syv, men vi scorede faktisk vores point på etaper (i Grand Prix du Portugal, red.) fordi Jonas Aaen vandt den ene og blev toer på den anden. Nu ender han med at blive 12 sammenlagt. Det får vi en lille sjat point for, men det kunne være fedt at komme i top-5 i både
La Côte Picarde og Liege, fordi det giver altså virkelig på kontoen,” siger landstræner Lars Bonde Nielsen til Feltet.dk, der fortsat drømmer om, at Danmark ender blandt de seks bedste nationer, hvilket giver en ekstra rytter med til VM.
”Men det er jo virkelig et drømmemål, hvis man kan sige det på den måde. Hvis vi ender blandt de 10 bedste U23-nationer i verden – det vil sgu ikke være dårligt. Hvis vi kommer op i top-6 vil jeg kalde det fantastisk. Vi har trods alt kun 80 U23 ryttere i hele Danmark, hvor det for de 40 af dem mest handler om motion. Så hvis vi kører i top-6 vil det være helt fantastisk,” understreger Lars Bonde Nielsen endnu engang.
Hård konkurrence i Nations Cup Specielt Team GLS har gode erfaringer med Liege-Bastogne-Liege for U23-ryttere, hvor ryttere som Mads Christensen, Martin Pedersen og
Anders Lund har hjemkørt topresultater de seneste år, men selvom landstræneren forventer et topresultat, så understreger han, at konkurrencen er ekstra hård i år efter indførelsen af Nations Cup.
”Vi regner med, at Picarde og Liege er samme slags løb. Selvfølgelig er Liege nok en smule hårdere, men man skal slet ikke kimse af La Côte Picarde, hvor afslutningen er rigtig hård. Vi regner med, at vi skal være med til at køre om de forreste placeringer i begge cykelløb. Hverken mere eller mindre. Det mener vi selv, at vi har holdet til,” siger Lars Bonde Nielsen, der dog understreger at man forventer, at langt de fleste nationer stiller til start i stærkeste startopstilling.
”Det skal siges, at de gange GLS har kørt Liege har det været fint besat med Rabobank, men det har ikke været nær så godt besat, som det bliver i år. Man skal huske, at med Nations Cup i år, der er altså mange af de stærkeste nationer med. Jeg tror Portugal lidt var en undtagelse, fordi det er så langt væk som det er, men jeg tror når vi kommer til Mellemeuropa, så kommer de bedste af de bedste fra alle nationer. Vi kan hurtigt blive enige om, at Portugal var fint nok og godt besat, men der kørte også mange gode rundt i Normandiet. Jeg er sikker på, at de tre løb vil være hårdt, hårdt, hårdt besat,” understreger Lars Bonde Nielsen, der forventer, at det danske hold får det sværest i Giro delle Regioni.
”Umiddelbart vil jeg sige, at Regioni i år ser rigtig hård ud og jeg er lidt i tvivl om vi har de skarpe, skarpe bjergryttere til at køre i top. Jeg ved dog, at Thomas Kvist, Niki Østergaard og måske også André Steensen satser på det, men jeg tror vi har et stærkere hold til Côte Picarde og Liege,” vurderer Lars Bonde Nielsen.
”Selvfølgelig vil vi også forsøge at lave noget i Regioni på etaperne og samlet. Meget af det kommer også an på, hvor heldige vi er med at rytterne rammer formen.”
Rytterne til de fire løb:
18. april La Côte Picarde
Troels Vinther - UniBet.com
Jonas Aaen - GLS
Kristoffer G. Nielsen - Team GLS
Niki Østergaard - Team GLS
André Steensen - Glud & Marstrand Horsens
Thomas Vedel Kvist - Beveren 2000
21. april U23 Liége-Bastogne-Liége
Troels Vinther - UniBet.com
Jonas Aaen - GLS
Kristoffer G. Nielsen - Team GLS
Niki Østergaard - Team GLS
André Steensen - Glud & Marstrand Horsens
Thomas Vedel Kvist - Beveren 2000
25. april Gran Premio della Liberazione
Nicolaj Aistrup - Team GLS
Andreas Frisch - Team Designa Køkken
Kristoffer G. Nielsen - Team GLS
Niki Østergaard - Team GLS
André Steensen - Glud & Marstrand Horsens
Thomas Vedel Kvist - Beveren 2000
26. april - 1. maj Giro delle Regioni
Nicolaj Aistrup - Team GLS
Andreas Frisch - Team Designa Køkken
Kristoffer G. Nielsen - Team GLS
Niki Østergaard - Team GLS
André Steensen - Glud & Marstrand Horsens
Thomas Vedel Kvist - Beveren 2000