Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Danske-australske Stinus Kaempe startede først med at køre cykelløb i 2019, men han har allerede kørt mod WorldTour-ryttere, og han mener, at der er stor forskel på cykelløb i Danmark og Australien.
Annonce
Stinus Kaempe skal i år køre på det østrigske kontinentalhold WSA KTM Graz p/b Leomo. Det bliver et skridt op for den danske-australske klatrer, der har søgt sydpå for at finde bjerge.
Feltet.dk har taget en snak med 21-årige Stinus Kaempe om skiftet til Østrig, forskellen på Australien og Danmark samt ikke mindst, hvordan det er at køre lige op med en WorldTour-rytter som Lucas Plapp i sit bare fjerde år som rytter.
Kaempe boede 10 år i Australien, før han tilbragte 2021-sæsonen på det danske hold Team IBT-BH-Carl Ras. Men det flade danske terræn passede ikke den lette rytter, der ifølge ham selv kun vejer omkring 59-60 kilo.
Derfor søgte han sidste år til Østrig og kørte for amatørholdet ARBÖ Headstart on Fahrrad.
Kaempe har brugt den danske vinter i Australien, hvor han blandt andet har kørt etapeløbet Tour of Bright. Et løb, der var lige ved og næsten for ham. De mange løb i både Danmark og Australien har givet Kaempe en mulighed for at sammenligne de to lande, og der er ikke mange ligheder.
”Det er helt klart anderledes i Danmark end Australien. Felterne generelt er meget større i Danmark, end de er i Australien. Vi var 110 til det her sidste løb. Det var mere en undtagelse, end det er reglen. Vi plejer at være få. Altså til sådan et endagsløb plejer det max at være omkring 40, hvis du er heldig. Så det er virkelig små felter,” forklarer den unge dansk-australier.
Kaempe under tiden på IBT i 2021. Foto: Jan Kaempe.
Løb på åbne veje med lastbiler
Det er ikke kun de små felter, der er anderledes i Australien. Også sikkerheden i cykelløbene er bedre i Danmark. Der er ikke spærret for nogen biler på ruten, og rytterne skal ikke kun fokusere på løbet. De skal også fokusere på ikke at blive ramt af en bil.
”Så er det på fuldt åbne veje. Jeg ved godt, at i Danmark er der lidt problemer en gang imellem med modkørende biler, men her er det altså bare på fuldt åbne veje. Så der er det for din egen sikkerhed, at du ikke skal køre over den der midterlinje, fordi så kan det godt være, at der kommer en lastbil med 100 km i timen, der kører direkte ind i dig.”
”Så det er også sådan lidt scary en gang imellem at køre med det. Så på den måde er der helt klart bedre styr på det i Danmark,” konstaterer han
Modsat i Danmark, hvor mange mener, at man skal køre løb på 150 kilometer, for at det bliver et godt løb, gør de tingene lidt anderledes i Australien. Her rundede Kaempes seneste A-løb ikke engang 100 kilometer.
”Vores etaper og løb generelt er meget kortere end i Danmark. De etaper, vi kørte der i Tour of Bright, var lige under 100 km. En enkeltstart på 15 km, og så var sidste dag omkring 65 km. Så sådan rimelig korte dage. Så det er i hvert fald også noget, der er anderledes. Der er ikke de der lange løb på 150 km. De eksisterer ikke hernede,” forklarer Kaempe.
Artiklen fortsætter under billedet
Kaempe i bjergtrøjen under RBB Tour. Foto: Pavel Kopecky.
Succes i december
Netop etapeløbet Tour of Bright er Kaempes seneste løb I Australien, hvor han gjorde en flot figur. På første etape, der sluttede opad, var det kun INEOS-rytteren Lucas Plapp, der kunne holde Kaempe fra det helt store resultat.
”Det var mega fedt at køre op med Lucas Plapp, som kørte sig selv helt i bund. Det sagde han også bagefter, så det var fedt at kunne næsten slå ham. Jeg fik åbnet spurten lidt for tidligt og koldede lige præcis der, hvor den blev stejl igen,” forklarer Kaempe.
Selvom Kaempe fik en imponerende andenplads, havde han også brugt hele dagen i udbrud.
”Men det var stadig fedt bare at være i den situation. Også at kunne sætte Tim Roe, som har kørt på BMC (i 2011 og 2012, red.). Jeg havde også været i udbrud fra starten af sammen med otte andre, hvor vi havde kørt rimelig hårdt til den,” siger han.
Kaempes allerførste cykelløb nogensinde var i netop Tour of Bright i 2019, hvor han stillede op i C-klassen. Der skulle ikke gå længe, før dansk-australieren kunne fejre sin første sejr. Han vandt nemlig etapeløbet.
”Det var ikke lige noget, jeg havde forudset. Så det var også derfor, jeg tænkte, at det kan være, at jeg måske faktisk er god til det her,” griner Kaempe.
Med en cykelkarriere, der først startede i 2019, ses det ikke ofte, at man allerede kan konkurrere med WorldTour-ryttere her kun tre år efter, men det kunne Kaempe.
”At kunne køre op med folk, der kører på det allerhøjeste niveau i verden, det er jo rimelig specielt. Det er i hvert fald ikke noget, jeg havde forudset, da jeg kørte hurtigt der i 2019. Så det er jo meget specielt at have mulighed for at køre mod World Tour-drengene, selvom det ikke er et World Tour-løb,” fortæller den unge WSA-rytter.
Artiklen fortsætter under billedet
Kaempe (tv) efter sejr i den slovakiske nationale cup. Foto: Stinus Kaempe.
Målet er klart
Kaempe skal i år ud at køre større løb end hidtil, når han skal på kontinentalniveau. Et skridt op ad rangstigen, som han glæder sig meget til. Målet er helt klart. Der skal sejre på kontoen.
”Det gode ved WSA er, at der er mange løb på programmet. Både eliteløb, men også italienske U23-løb. Så dem vil jeg helt klart gerne gøre det godt i. Men målet er da også at kunne få en eller anden form for UCI-sejr. Det er et klart mål,” forklarer han.
Sidste år var det tæt på for Kaempe, der blandt andet blev nummer seks på en etape i det rumænske UCI-etapeløb Tour of Szeklerland.
”Om det kan lade sig gøre, det ved vi ikke endnu, men det må jeg finde ud af. Jeg føler, jeg var tæt på i Rumænien. Især da vi sluttede op ad en stigning. Så jeg føler helt klart, at det er et mål, der er realistisk. Men nu må vi se. Men det er helt klart det største mål; en UCI-sejr,” slutter Kaempe.
Stinus Kaempes sæson starter allerede lørdag, når han skal køre de australske mesterskaber for U23. Et løb, han blev nummer 37 i sidste år. Om dansk-australieren kan forbedre sit resultat og indfri det helt store mål om en UCI-sejr i år, må tiden vise.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Dansk-australier tager skridtet op på østrigsk kontinentalhold
Dansker har dystet med stjernerne i Australien: Der var smæk på
O’Grady skyld i ung danskers deltagelse Down Under
Udenlandseventyr: To danskere skifter til østrigsk hold