Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Emil Axelgaard analyserer her danskernes perspektiver forud for Liege-Bastogne-Liege 2023.
Annonce
Sæsonens fjerde monument står for døren.
Denne søndag køres herrernes Liege-Bastogne-Liege for 109. gang. Af de første 108 har to haft dansk vinder, men hvis det danske hattrick skal fuldendes i år, skal to generationstalenter besejres.
Mødet mellem de to seneste vindere, Tadej Pogacar og Remco Evenepoel, lover for en af de største dueller i nyere cykelsportshistorie. Men kan Mattias Skjelmose, Andreas Kron eller en helt tredje sørge for, at duellen end ikke kommer til at finde sted?
Feltet.dk´s ekspert, Emil Axelgaard, ser her frem mod La Doyenne 2023 på danskernes vegne.
”Jeg forventer lidt det samme, som vi har set i de andre klassikere, med Fléche Wallonne som undtagelsen. Nemlig, at vi får et mere aggressivt løb, end vi plejer.”
”Der har i mange, mange år været en tendens til, at det bliver meget defensivt,” siger Emil Axelgaard om den bakkede klassiker og uddyber:
”I gamle dage ventede de til Côte de Saint-Nicolas, og nu venter de til Côte de la Roche aux Faucons. Det brød Remco med sidste år ved at køre allerede på Côte de La Redoute. Men ellers har det været et lidt kedeligt løb i de seneste år, fordi det er blevet kørt så defensivt.”
Årsagerne til Emil Axelgaards forventninger om en hård, underholdende og aggressiv kørt udgave kan deles op i tre faktorer: Et dårligt vejr med medvind på de fleste bakker, Pogacar og Evenepoels fælles ønske om en lang finale samt deres formodede overlegne styrke i forhold til resten af feltet.
Sidste års podie. Evenepoel vandt foran Quienten Hermans og Wout Van Aert. Pogacar var ikke med. Foto: Sirotti.
Præcis som i årets Flandern Rundt og Amstel Gold Race vil rivalerne føle sig tvunget til at opbygge et forspring, før UAE Team Emirates-stjernen giver los for sine enorme kræfter.
”Der burde være en chance for, at der er nogen, der vil prøve at komme Pogacar i forkøbet denne gang. Til gengæld tror jeg, at det bliver svært. UAE gjorde det fantastisk i Fléche. Det er svært at gøre over 260 kilometer, og deres hold passer dårligere til et løb med længere stigninger, men de har en allieret i et stærkt Quick-Step. For de er 100 procent for Remco.”
Mens Pogacar blandt andre har Diego Ulissi og Marc Hirschi med sig, får Evenepoel navne som Julian Alaphilippe, Andrea Bagioli, James Knox og Mauro Schmid til at føre.
”Remco kunne godt forsøge at køre med i et tidligt fremstød, som han gjorde det ved VM, men Pogacar ved godt, hvem han skal holde øje med. Så Remco er nødt til at vinde løbet mand mod mand, og det tror han også på, så Pogacar får både en modstander og en allieret til at undgå, at nogen kommer ham i forkøbet.”
”De har fælles interesse i at skabe et hårdt løb, hvor de kan køre væk. For den største trussel mod dem hver især er jo, at det taktisk glider dem ad hænde.”
Hvis det ikke ender i en ren duel
Selvom Emil Axelgaard anser det som vanskeligt at få et betydeligt forspring til de to favoritter, påpeger han, at han troede det samme før Flandern Rundt.
Her skulle en gruppe med blandt andre den senere treer, Mads Pedersen, få mere end tre minutter, inden Pogacar åbnede. Ved det løb var der tilmed et hold mere til at kontrollere, end det formentlig bliver tilfældet søndag. I sidste ende var forspringet dog alligevel ikke nok til at holde sloveneren stangen.
Ved Liege-Bastogne-Liege forventer Emil Axelgaard, at Quick-Step og UAE Team Emirates vil kunne holde udbrudsforsøg i så kort snor, at de to favoritter vil spise dem, hvis de kører op til vanligt niveau.
Ikke desto mindre er der flere andre realistiske scenarier end et hårdt kontrolleret løb ledende frem til en Evenepoel vs. Pogacar-duel fra Côte de La Redoute med 37 kilometer igen.
Det mest sandsynlige alternativ er, at de to selv kører med i de fremstød, som Emil Axelgaard ser kan komme fra Cote de Mont-le-Soie med lige under 100 kilometer til mål.
Hvis den helt rigtige gruppe af outsidere finder sammen, mener eksperten nemlig ikke, at UAE Team Emirates og Quick-Step kan kontrollere dem. I Amstel Gold Race kørte Pogacar netop med i et sådant fremstød, hvorfra han afgjorde løbet.
Pogacar slår Alaphilippe på stregen i 2021. Foto: A.S.O. / Aurelien Vialatte.
Evenepoels generelle angrebsiver og ønske om en lang finale samt Pogacars svagere UAE-hold taler hver især for, at de to selv vil i offensiven før Redoute. Qua modvind frem mod nøglestigningen er det dog Emil Axelgaards vurdering, at de to vil stole på deres hjælpere i dette stadie af løbet.
Et andet scenarie er naturligvis, at nogen formår at følge Evenepoel og Pogacar, når belgieren, ifølge Emil Axelgaards spådom, angriber på den stigning, hvor han, uden Pogacars tilstedeværelse, kørte solo i fjor.
”Jeg har en ide om, at de to kører væk derfra, og så får vi en duel. Måske det først bliver Roche Falcons, men Remco vil gerne slide Pogacar ned. Jeg har svært ved at se nogen følge med, men det kan jo ikke udelukkes.”
Skulle det lykkes, åbner der sig imidlertid nogle spændende taktiske muligheder. Stykket mellem Redoute og Falcons tilbyder på papiret en ny chance for at angribe favoritterne, hvis man ellers sidder med så længe.
”Redoute er 400 meter kortere i år, fordi man ikke kører helt til toppen. Stykket efter den er til gengæld hårdere i år. Men kan man komme med dem, bør de være isolerede. Jeg tvivler på, at vi får så stor en gruppe som i de andre år, og måske kigger de meget på hinanden. Derfor vil der være mulighed for at komme dem i forkøbet inden Roche Falcons.”
Skjelmose og Kron
Den taktiske gennemgang leder os frem til danskerne. For blandt de ryttere, som på papiret har den største chance for at afvise en potentiel jagt fra Evenepoel og Pogacar, er to danskere: Mattias Skjelmose og Andreas Kron.
”De skal gøre som alle de andre. De skal prøve at komme i forkøbet,” fortæller Emil Axelgaard, der til de 258 kilometer har størst forventninger til Skjelmose.
”Det bliver svært at gentage andenpladsen fra Fléche. For jeg synes, at med det, vi så i Fléche og i Baskerlandet, må han karakteriseres som murspecialist. Han er godt nok god på murene. Det her løb bliver vanskeligere for ham.”
”Han, og sådan set også Kron trods et flot Amstel, er stadig en lille ubekendt på de lange distancer. Skjelmose kørte jo et flot VM og et godt Amstel, men det er ikke mange gange, at vi har set ham køre de lange løb, og det her bliver hårdt.”
”Men terrænet burde passe ham fint, for det er stigninger, der har en længde, hvor han har vist, at han er god. Og han har sin gode spurt. Han har sådan set hele pakken, hvis han kan klare distancen.”
Skjelmose var Pogacars nærmeste rival i onsdagens Fléche Wallonne. Foto: A.S.O/Billy Ceusters.
Det helt store spørgsmål er så, hvordan de to danskere så faktisk vil gribe løbet an. Tør de gribe ud efter lykken ved at angribe tidligt under den risiko at spilde kræfter på et nyttesløst hug?
”Jeg tror, at Kron vil være mest frisk på at tage en chance. For løbet er lige til den stramme side for ham. Amstel passede ham nok bedre.”
”Han har vist, at han er blevet relativt god på lange stigninger. Han kørte flot i Andalusien, men her er niveauet lige en tand højere. Hvis han bare venter til Roche Falcons, så tror jeg, at de næstbedste kører fra ham. Det var da også ham, der tog chancen i Amstel.”
”Skjelmose kan opnå mere ved at vente. Hvis Kron skal i top 10, så tror jeg, at han skal afsted tidligt.”
På begge danskeres vegne taler særligt én faktor for, at de helst venter til Redoute med at vise kulør.
”For Skjelmose er en top fem eller 10, som han kan lave bagfra, jo også et stort resultat, og det er ikke uden risiko at prøve at lave det helt store sats fra distancen. Den risiko tog Mads P. og Asgreen i Flandern Rundt, men for dem var det også det værd, fordi de er et andet sted i deres karriere.”
”For både Skjelmose og Kron er en top 10-placering et stort resultat. Så de skal beslutte sig for, hvad de vil,” siger Emil Axelgaard, som mener, at danskerne ikke kan tage beslutningen på forhånd. De skal analysere sig frem til den på baggrund af løbets udvikling.
Kron i udbrud under Amstel Gold Race. Lotto Dstny-rytteren blev nummer fire. Foto: Photo News.
”Den er svær. For hvis man venter for længe, og andre så lykkes med at komme i forkøbet, så kan man jo havne i den situation, som mange gjorde i Flandern Rundt. At båden blev misset, da den sejlede.”
”Det handler om at være vågen og se, hvor mange hold der vil prøve at komme i forkøbet. Så man må vurdere, om man vil gribe ud efter sejren ved at køre offensivt eller defensivt efter en sekundær topplacering.”
”I nogle løb er det en forudsætning for et topresultat at gribe ud efter lykken, men i det her løb tror jeg, at UAE og Quick-Step kan kontrollere det.”
Som sidste bemærkninger angående Skjelmose og Kron nævner Emil Axelgaard, at det blæsende bygevejr ikke bør volde dem problemer. Endvidere har de i henholdsvis Giulio Ciccone og Maxim Van Gils en oplagt medspiller i pre-finalen.
De øvrige danskere
Skjelmose og Kron er ikke de eneste danskere til start. Blandt de seks øvrige har Emil Axelgaard de største forventninger til Søren Kragh, der efter sygdom kørte et offensivt Fléche Wallonne, hvor han holdt fra morgenudbruddet indtil seks kilometer fra mål.
”Kragh viste jo overraskende god form. Det må man sige. Det var sgu flot kørt. Men løbet er lidt for svært for ham. Han er i hvert fald en mand, som skal derudaf. Så det må være samme strategi som i Fléche, måske ikke morgenudbruddet, selvom folk tidligere faktisk er kommet ret langt fra det i Liege.”
”Han vil også være mand for at finde på noget. Hermans har jo været syg, så Alpecin kommer ikke til at satse alt på ham. Og vejret bliver godt for Kragh. Han kører ikke op med favoritterne, men kommer han afsted i et tidligt udbrud, så bliver det interessant at se, hvor langt han kan komme.”
Mads Würtz kører sit første løb siden Milano-Sanremo. Her ses han under Strade Bianche. Foto: Sirotti.
Mens Kragh formentlig får frihed, kan de fem sidste danskere alle ”risikere” at ende med en hjælperrolle. Anthon Charmig, Jonas Gregaard og Jacob Hindsgaul for Tobias Johannessen hos Uno-X, Mikkel Honoré for Neilson Powless og Ben Healy hos EF Education samt Mads Würtz for Michael Woods hos Israel - Premier Tech.
”Det vil være det naturlige, med de folk han er sammen med, og med den optakt, som han har haft. Måske der kan være noget taktik, hvor han bliver sendt ud foran, men jeg tvivler på det. For de har ret mange kaptajner,” fortæller Emil Axelgaard om Honoré og fortsætter:
”Uno-X-drengene skal ramme udbruddet og ellers hjælpe Tobias Johannessen. Uno-X vil satse hårdt på udbruddet. Måske en af danskerne kan køre med i pre-finalen, særligt Gregaard har en chance, da han kørte flot i Liege sidste år. Men det er usikkert, hvor han står efter styrtet i Amstel. Det samme må gælde Würtz. Ram udbruddet eller hjælp Woods.”
Årets Liege-Bastogne-Liege kan følges direkte her på Feltet.dk fra klokken 13.00. Rytterne forventes i mål omkring klokken 16.55.
Du kan her læse vores fulde optakt til Liege-Bastogne-Liege 2023.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Pidcock slår fast: Det er ikke vores ansvar
Stream Liege-Bastogne-Liege uden afbrydelser fra kl. 11
Kron sætter sit succeskriterie for Liège og gør status efter styrt
Dansker alligevel ikke til start i Liège
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège