Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Torsdag den 27. oktober bliver ruten til næste års Tour de France præsenteret. Rygter om 2023-ruten har stået på i et stykke tid, og Feltet.dk’s ekspert, Emil Axelgaard, kommer nu med sin vurdering af Jonas Vingegaards muligheder og udfordringer på baggrund af de foreløbige meldinger.
Annonce
Hvis stigningen Col de la Loze kommer med i næste års udgave af Tour de France, så vil det kun være en fordel for Jonas Vingegaard.
Sådan lyder det fra Feltet.dk’s ekspert Emil Axelgaard.
Torsdag bliver ruten til næste års Tour de France offentliggjort i Paris.
På det seneste er der gået rygter om, at Col de la Loze vender tilbage i Tour-regi i 2023 efter to års pause. Senest stigningen var med i Tour de France var på 17. etape i 2020, hvor Miguel Angel Lopez tog etapesejren med 15 sekunder ned til Primoz Roglic.
Og hvis rygtet viser sig at være sandt, er det godt nyt for Jonas Vingegaard.
”Det vil ikke være nogen dårlig stigning, for den minder utrolig meget om Col de Granon. Den ligger også et sted, hvor man kan lægge en hård etape med mange bjerge. Det vil kun være godt for Vingegaard, hvis den kommer tilbage,” siger Emil Axelgaard, der refererer til 11. etape under årets Tour de France, hvor Jonas Vingegaard tog knap tre minutter på Tadej Pogacar på Col de Granon.
”Så en god rute for Vingegaard vil være en med mange Granon-agtige etaper - altså flere bjergpas op i 2.000 meters højde. Og de etaper skal så være skubbet så sent hen i løbet som muligt. Det vil være storartet.”
Det er endnu uvist, om Jonas Vingegaard har planer om at køre Tour de France næste år. I et interview med VeloNews forklarer sportsdirektør på Jumbo-Visma, Merijn Zeeman, at beslutningen endnu ikke er truffet.
Starten i Bilbao
Men hvis den forsvarende danske Tour-vinder er med, så bliver det med start i Spanien. Næste år begynder Tour de France i Baskerlandet - nærmere bestemt i storbyen Bilbao.
Ligesom Danmark var vært for de tre første etaper i år, så skal feltet også køre tre etaper i den cykelgale region i Spanien.
Men Emil Axelgaard er ikke så begejstret på Jonas Vingegaards vegne, når snakken går på starten i Baskerlandet.
”Starten i Bilbao er ikke helt ideel, fordi det betyder, at de sandsynligvis er nødt til at køre Pyrenæerne nærmest med det samme. Hvis de gør det, så vil det sandsynligvis blive i en light version, fordi de ikke vil kvæle spændingen med det samme,” lyder det fra Emil Axelgaard.
”Hvis starten betyder, at der kun bliver kørt i de høje bjerge til sidst i Alperne, så kan starten i Bilbao godt være en ulempe for ham (Vingegaard, red.). Også, fordi Pogacar formentlig kan vinde bonussekunder på de første to dage i Baskerlandet.”
Bekymringen fra Emil Axelgaard bunder også i rygterne om, hvad der venter rytterne efter de tre indledende etaper i Baskerlandet.
”Der går rygter om Vogeserne, Massif Central og Jurabjergene. Det lyder til, at de skal tilbage til Puy de Dome, som de ikke har kørt i mange år. Det er en meget kort og stejl stigning - en rigtig Pogacar-stigning. Vogeserne, Massif Central og Jurabjergene er nok mere Pogacar- end Vingegaard-terræn, og her burde Pogacar også kunne vinde en del bonussekunder. Vingegaard er mere på hjemmebane i Pyrenæerne og Alperne,” forklarer Feltet.dks ekspert.
Sidevind, enkeltstart og højdemeter
Tidligere på måneden blev ruten til næste års Giro d’Italia offentliggjort. Her blev det bekræftet, at rytterne blev kastet ud i hele 70 kilometers enkeltstart på tværs af tre etaper.
Ifølge Emil Axelgaard er det ikke på enkeltstarten, at Jonas Vingegaard kan gøre den store forskel i forhold til Tadej Pogacar.
Til gengæld kan den forsvarende danske Tour-vinder vise sig at være stærkere end sin slovenske rival på andre områder.
”Jeg synes, at mønsteret er, at Vingegaards styrke ligger i hans holdbarhed og i de store bjergetaper med mange højdemeter. Noget tyder måske på, at Pogacar ikke er helt så skarp på de dage og måske også har det lidt sværere i højderne,” siger Emil Axelgaard.
”De kommer nok også til at køre i noget mistralterræn, men på sidevindsfronten står Vingegaard bedre end Pogacar, fordi UAE-holdet er svagt, mens Vingegaard har Laporte og Van Aert. Jo flere af den slags etaper, desto bedre for Vingegaard.”
Rutepræsentationen til Tour de France 2023 løber af stablen klokken 11.30 torsdag formiddag.
Se hele præsentationen live på Discovery+ fra klokken 11.25.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Tour de France-ruten til 2023 er offentliggjort
Vingegaard ikke til stede ved Tour-præsentation
Præsenteres i dag: Her er alle rygterne om Tour-ruten
Verdensmester Vos erkender fejl, der kostede sejren i cross-comeback
Vingegaard reagerer på spørgsmålstegn ved sin Tour-deltagelse