Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Kan Michael Mørkøv atter levere sin sprinter til en Grand Tour-etapesejr? Ifølge Emil Axelgaard bliver det ikke nemt i et stærkt sprinterfelt i årets Tour de France.
Annonce
Læs her vores danskeroptakt om henholdsvis Anthon Charmig , Mads Pedersen , Magnus Cort, Chris Juul, Mikkel Bjerg, Søren Kragh, Jonas Gregaard og Mattias Skjelmose.
Da Casper Pedersen med sit styrt ved DM måtte sige farvel til en potentiel Tour de France-deltagelse, kunne Florian Senechal godt gøre kufferten klar.
Det var Emil Axelgaards klare forventning.
Men Feltet.dk´s ekspert tog fejl. For da Quick-Step, som det allersidste hold, udtog truppen til Tour de France, var der ingen Senechal.
I stedet udpegede belgierne Yves Lampaert som manden foran Michael Mørkøv og Fabio Jakobsen i leadout-toget. I Lampaerts normale rolle som fjerdemand er Kasper Asgreen udtaget.
Mørkøv har selv erkendt, at Quick-Step-toget havde været stærkere med Casper Pedersens tilstedeværelse, og Emil Axelgaard mener da også, at belgierne tidligere har været bedre stillet i spurternes vilde positionskamp.
”Jeg er ikke voldsomt imponeret af det tog, de kommer med. Det er lidt mærkeligt, at de har prioriteret, som de har, når Jakobsen har så svært ved at positionere sig,” siger Emil Axelgaard og fortsætter:
”Det var også derfor, at jeg regnede med, at Casper Pedersen ville komme med. Det får vi så aldrig svar på, om han ville, men den sene udtalelse kunne godt indikere, at der har været nogle planer, der har skullet laves om.”
SKAL DU HAVE MØRKØV, ASGREEN ELLER JAKOBSEN PÅ DIT MANAGERHOLD?
Konkurrencen
Men hvorledes er det så, at det ifølge eksperten halter for Quick-Step, når hverken Senechal eller Casper Pedersen indtager positionen som tredjemand?
”Nu mangler de lidt den sidste fart inden Mørkøv, hvilket godt kan gøre mig en lille smule bekymret.”
”Lampaert har stor erfaring i at køre leadout. Så han er ikke nogen dårlig mand, og toget er jo ikke dårligt, for Mørkøv er klasse, og for nyligt i Belgien Rundt fik han i hvert fald bekræftet i de to spurter, at han stadig kan,” fortæller Emil Axelgaard, inden han forklarer, hvorfor han alligevel er bekymret.
”Det er bare nogle meget skrappe tog, de er oppe imod. Mads P. har to deciderede leadout-mænd i Kirsch og Stuyven. Philipsen har tre stærke i Sinkeldam, Rickaert og van der Poel. Bora har to mand med fart i Haller og Van Poppel.”
”Quick-Step har masser muskelkraft i positionskampen inden, men når det for alvor går løs med de sidste tre mand, så tænker jeg umiddelbart, at de kan komme til kort mod de tre nævnte tog.”
”Jeg synes, at de er lidt bagud på den front, så Mørkøv kommer på arbejde, også fordi han i forvejen har en sprinter, som har lidt svært ved at holde hans hjul. Jakobsen er ikke den nemmeste sprinter at køre for.”
Foto: Dorte Adelfred.
Det bringer os naturligvis frem til, hvilket type af leadout-arbejde Mørkøv kan og/eller skal udføre for Jakobsen. I Tourens leadout-felt 2023 ser Emil Axelgaard to muligheder for den 38-årige dansker.
”Quick-Step kommer næppe til at køre den hjem fra spids, som de før har gjort. Det bliver mere noget med, at Mørkøv skal holde styr på Jakobsen og få ham anbragt i hjulet på en rivaliserende sprinter.”
”Alternativt sidder de sammen bag et af de andre tog, for så er Mørkøv stadig så god til sidst, at han kan køre Jakobsen hjem fra spids. De kommer nok til at køre den mere bagfra, og det gør det mere usikkert.”
På et pressemøde onsdag aften fremhævede Mørkøv de to etapesejre, som Jakobsen kørte sig til i Belgien Rundt for små to uger siden. Den sidste af slagsen faldt efter, at Mørkøv netop havde afleveret Jakobsen helt i front, hvorefter hollænderen overspurtede Jasper Philipsen.
”Det var vigtigt for dem at få to sejre. Den første var lidt billig, fordi Philipsen blev fjernet af et styrt. Men specielt den sidste sejr var opløftende, og begge gange kørte de ganske godt som hold, som det ellers har knebet med i år,” mener Emil Axelgaard og konkluderer:
”På baggrund af Belgien er der i hvert fald en vis grund til optimisme, men jeg synes ikke, at de ser så stærke ud, som de kunne have gjort, hvis de havde prioriteret toget lidt anderledes eller havde haft Casper P. til rådighed. Det undrer mig, at de ikke har taget Senechal med.”
Læs også: Vores optakt til 1. etape af Tour de France
De mulige sprinteretaper
Før der overhovedet kan tales om leadout, positionering, timing og rå spurtpower, skal sprinterne selvfølgelig først frem til de sidste meter uden at være blevet sat eller snydt af udbruddet.
I fjor spurtede Jakobsen om sejren sølle tre gange (i Paris fik han tilmed defekt på opløbet), men i år bør der ifølge Emil Axelgaard blive langt flere muligheder.
”Der er mange højdemeter på 3. etape, men jeg vil tro, at den vil blive kørt så roligt, at den ikke bør blive et problem.”
”4. og 7. etape er stensikre massespurter. Så kommer 8. etape, hvor Jakobsen bør kunne klare bakkerne, men det er også en lidt hård spurt, så den er ikke ideel for ham.”
Foto: Dorte Adelfred.
”Jakobsen bør ikke få problemer med 11. og 18. etape. 19. etape er tricky. Den bliver nok svær for ham. Og så er der selvfølgelig Paris,” lyder ekspertens vurdering.
Emil Axelgaard forventer ikke, at Michael Mørkøv vil få chancen for at spurte, hvis Jakobsen falder fra undervejs på en mulig sprinteretape. I så fald er det ekspertens forventning, at danskeren vil forsøge at hjælpe sin sprinter tilbage.
Sidste år røg Mørkøv for tidsgrænsen på 15. etape, mens Jakobsen var få sekunder fra at gøre det to dage senere. I år vurderer Emil Axelgaard, at de to som minimum bør nå frem til Alperne, der begynder fra 13. etape. Derfra kan tidsgrænsen imidlertid igen blive et problem.
Det er ottende gang, at Michael Mørkøv deltager i Tour de France. Han debuterede helt tilbage i 2012.
Sidste års oplevelse på 15. etape gør Mørkøv "en smule nervøs" før årets Tour.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Rival vil drage fordel af rivalisering mellem Vingegaard og Pogacar
Sportsdirektøren om Danmarks nyeste Grand Tour-rytter: Han skal lære at bide fra sig
Eksperten giver Pogacars hold fordelen - men tvivler på dens betydning
Mäders dødsfald har sat spor: Ryttere bekymrede inden Tour-start
Cavendish får specialcykel til Touren