Den pludselige kovending med sidste øjebliks invitationen af Astana til årets Giro har ført til hævede øjenbryn flere steder, og især de tyske medier har spidset den kritiske pen og hævder, at udsigten til et rent Giro d’Italia er rykket i den gale retning, og at troværdigheden i cykelsporten har lidt endnu et knæk.
Giro-direktøren, Angelo Zomegnan, pointerer overfor avisen Bild, at det aldrig har været et spørgsmål om doping, da man i sin tid valgte at se bort fra Astana. "Doping? Hvilken doping? Det har aldrig handlet om doping," lyder det. At invitere Astana var ifølge direktøren en rent sportslig afgørelse. "I januar præsenterede de et hold, som ikke modsvarede Giroens betydning. Nu har ledelsen garanteret os, at Contador, Leipheimer, Klöden og Vladimir Gusev kommer til start," erklærer han og tilføjer, at det netop er det sportslige aspekt, der har ført til, at man med kort varsel tilbagekaldte invitationen af det lille schweiziske Team NGC-OTC.
Lige præcis de tre Astana-stjerner er ikke i speciel høj kurs i de tyske medier. Alberto Contador mangler i de tyske journalisters øjne at forklare sit forhold til den spanske læge, Eufermiano Fuentes, og Andreas Klöden har heller ikke været specielt meddelsom i forhold til hans viden og gøren på både Telekom/T-Mobile og Astana. "At der ikke er blevet nogen dopingmistanke hængende på "teflon-Johan" Bruyneel fra Armstrong- og Contador-æraen, taler for belgierens professionalitet og koldblodighed," lyder den meget lidt flatterende kommentar i de tyske medier, som mener, at prisen for at få et stærkt favoritfelt er for høj. At Giro-ruten med sine fire tidskørsler og fem bjergetaper ikke lader til at tage højde for diskussionen om sammenhængen mellem doping og ekstreme belastninger, får også en bidsk kommentar med på vejen. "Giroen satser på blod, sved og glemsomhed."
Ifølge UCI er Giro-rytterne testet mellem to og otte gange i år, og samtidig sætter Zomegnan sin lid til det nye blodpas. "Det skal træde i kraft til den 1. juli. Det var allerede delvist i gang den 1. maj," erklærer han og forklarer, hvorfor Astana godt må køre i Italien, når de ikke må stille til start i Frankrig. "Astanas dopingtilfælde skete først og fremmest i Frankrig. De har skadet Tourens image. I
Giroen har der ikke været disse hændelser."
Hvis man skal følge den argumentation, så burde Team Milram vel hænge i en tynd tråd. Deres kaptajn, Alessandro Petacchi testede positiv under sidste års Giro og er netop idømt et års karantæne for den forseelse. Samme argument kunne i så fald også bruges om den forsvarende vinder fra sidste år, Danilo Di Luca, som har en tre måneders karantæne med i bagagen for sit samarbejde med dopinglægen Carlo Santuccione. Men det lader ikke til at koste mange søvnløse nætter. Hidtil er det også lykkedes hans advokater at afværge en karantæne for manipulation under sidste års udgave af Giroen.