Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
GOOD VIBES ONLY - Store legedag hos Specialized

GOOD VIBES ONLY - Store legedag hos Specialized

04. oktober 2019 19:30

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Artiklen fortsætter efter videoen.

Lørdag den 14, september var rytterne fra Team Motionsfeltet.dk (PREMIUM) inviteret til store prøve dag hos Specialized.

 

Arrangementet løb af stabelen i Roskilde, og da vi skulle være på pletten klokken 10, betød det at vækkeuret ringede tidligt hjemme på Vestfyn denne lørdag, hvor solen heldigvis stod højt på himlen.

 

Nå, men nu var en hel dag med fri leg på “lækre låger” - jo heller ikke den værste plan at stå tidligt op til.

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Tour de Romandie

 

Dagens program bød ud over frokost og røverhistorier på to cykelture, og dermed muligheden for at prøve to forskellige cykler.

 

Da jeg kører mest landevej, og ikke selv har elektronisk gear og/eller skivebremser, var det min første prioritet at få prøvet det af, og dernæst var jeg ret nysgerrig på de der nye E-bikes... Det blev noget af en aha-oplevelse, kan jeg godt afsløre.

 

Kaffe og kasketter

Vel ankommet til Roskilde var det tid kaffe…

 

 

...og ny kasket...

 

 

...inden dagens fælles briefing.

 

Og så var ved at være tid til at komme på cyklerne!

 

Første tur - Landevej

Min første prioritet var at prøve en landevejscykel med elektronisk gear og skivebremser, og jeg fik stillet denne her lækre sag til rådighed den næste halv andet times tid.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

 

 

Modellen var en Specialized ROUBAIX PRO - SRAM FORCE ETAP AXS 2020.

 

Hvis man læser lidt op på modellen, beskrives den som en meget alsidig og komfortabel landevejsracer, idet den har affjedring i både sadelpind og styr, og kan køre med mange typer af dækbredde. Det betyder, at den faktisk også kan bruges til gravel, hvis man skulle have mod på det.

 

Jeg fik en lille sludder med Frank Høj om den sag. Han havde selv kørt gravel på den model, og den er mega hurtig, lød det fra ham.

 

Mon det kan smitte lidt af på cykelmosteren??

 

 

Da jeg selv har en ældre mekanisk SRAM FORCE geargruppe på min egen racer, som jeg egentlig er ret glad for at køre med, var det ret fint at kunne prøve en helt ny og elektronisk version.

 

Hvis du gerne vil vide lidt mere om priser og de helt tekniske detaljer, kan du læse mere her.

 

Læs også
Optakt: 8. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

 

Jeg havde som foreskrevet medbragt egne pedaler, men også taget lidt mål på min egen cykel på sadelhøjde og afstand til styret hjemmefra, og inden jeg fik set mig om, var pedalerne monteret og cyklen indstillet af en af de hjælpsomme gutter fra Specialized.

 

Jeg fik også lidt gode instruktioner om de tekniske detaljer med gear og affjedring på cyklen.

 

Og så var det ellers bare med at komme ud i solskinnet.

 

Komfort - Ja tak!

Eftersom jeg jo ikke var forberedt på, hvilken cykel jeg fik stillet til rådighed, havde jeg ikke rigtig mulighed for at sætte mig ind i, hvad den havde at byde på, inden jeg skulle ud at køre.

 

Jeg kan dog slå helt fast, at komforten var rigtig god, uden cyklen på nogen måde føltes “slap” eller “slasket” at køre på. Den var let og lækkert kørt, og der var mærkbart forskel fra min egen mere racer, der ikke er bygget med komfort i fokus.

 

Jeg kan sagtens se potentialet i den her model, og specielt efter at have nørdet den lidt på nettet efterfølgende, er jeg blevet rigtig nysgerrig på, hvad jeg kunne få ud af den på “mine egne” veje, og med god tid til at “tæve” den lidt på bakker og i kendte kurver.

 

Da jeg også har leget lidt med tanken om at afprøve gravel, er det jo ret genialt, at den her kan bruges til det også, bare med nogle bredere dæk.

 

I forhold til gearerne kørte det elektroniske skifte upåklageligt og dejligt let, og det var ikke svært at vænne sig til en ny måde at bruge skifterne på. Det kunne jeg såmænd hurtigt omstille mig til.

 

Læs også
Lynhurtig dansker forklarer, hvordan leadout blev til ny sejr

 

Efter en rigtig god oplevelse på Roubaix’en var det blevet tid til frokost, og vi nød en burger med Pulled Pork og en cola i solen, alt imens vi kunne udveksle erfaringer fra vores første tur kombineret med røverhistorier fra danske og udenlandske landeveje.

 

 

 

Anden tur - E-Mountainbike

Når nu chancen bød sig, havde jeg besluttet at prøve en E-bike. Valget faldt på en mountainbike, da jeg ikke på forhånd har erfaring med cross/gravelcykler - og dermed ville jeg miste mit sammenligningsgrundlag.

 

Inden afgang var jeg noget spændt på, hvad den her cykel kunne byde på, for den fremstod umiddelbart tung, da jeg fik den i hænderne.

 

Modellen var en TURBO LEVO EXPERT CARBON 2020, og du kan læse meget mere om den her.

 

Flyvende og med det brede smil på

Der skulle dog ikke mange tråd i pedalerne til, for al tvivl i forhold til vægt og output af den her cykel var forduftet.

 

Det er simpelthen den sjoveste cykel jeg har prøvet at køre på!

 

Jeg var på forhånd blevet advaret om ikke at starte op med motoren i højeste gear, for ikke at gå bagover, så jeg lagde lidt konservativt ud. På trods af dette fornemmede jeg hurtigt, at motoren hjalp godt til, og at det her nok skulle blive sjovt.

 

Læs også
Optakt: Famenne Ardenne Classic

 

Vi lagde ud med et stykke på asfalt, og da motoren slår fra ved 25 km/t, måtte jeg også arbejde uden hjælp, og det var ikke noget problem, jeg kunne sagtens træde den.

 

Da vi kom ud på grusvejene startede festen for alvor. Det var simpelthen så mega fedt at drøne afsted gennem landskabet, og jeg må nok sige, at her var jeg solgt til stanglakrids. At suse afsted med overskud og smil på læben i det herligste solskin er da et hit!

 

 

 

GOOD VIBES ONLY!

Dagens udfordring blev en noget stejl bakke - vist en skibakke af en art - med en stigningsprocent på den anden side af 20.

 

Puha - jeg bliver altid en smule grebet af panik, når det bliver så stejlt, og jeg entrerede også denne bakke med hjertet en smule oppe i halsen.

 

Kunne jeg komme op? Væltede jeg nu halvvejs? Osv. osv. (Jeg har jo et par bitre erfaringer fra Kiddesvej i rygsækken).

 

Nå, men der var jo kun én vej frem eller op... så jeg satte motoren i 2. gear og trådte bakken an, og til min store overraskelse - og fornøjelse - fløj jeg nærmest op på toppen. WUHUUUU! (Kiddesvej... I’ll be back!!)



 

Konklusionen efter halvanden times tid i selskab med den her cykel er klar: Den har et kæmpe potentiale!

 

Den findes iøvrigt også i hardtail, og det ville jeg sagtens kunne “nøjes” med, da jeg nok aldrig bliver dronningen af singletrack, rødder og brems. Dog kan jeg godt se en mulighed for at få trænet noget teknik på den her cykel, da man med hjælp fra motoren ikke nødvendigvis har pulsen helt i det røde felt, og dermed et større overskud til at øve sig og holde fokus på det tekniske.

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Vidunderbørnenes hovedroller og veteranernes biroller

 

Når jeg kører MTB hjemme i Assens og omegn kører jeg mest grus- og skovveje. Her er E-cyklen en drøm, tænker jeg. Lange ture med fuld drøn ved skov og strand - ja tak! Og så kunne man jo også smide den bag på bilen, og tage den med til stigningerne i Harzen eller andre lækre steder, hvor motion og overskud til at nyde turen ville gå op i en højere enhed.

 

Sidst men ikke mindst kunne jeg med mine knap 20 km på arbejde se en genial pendlercykel her, og måske er det her, jeg skal lægge vægten i min argumentation, hvis jeg skal i dialog med husbonden om det her projekt.... for så kan jeg jo nærmest spare mig til den i mindre brændstof og slid på bilen.

 

Nå, men jeg måtte jo pænt aflevere denne herlighed igen, men jeg er helt sikkert ikke færdig med tanken om en E-MTB.

 

Hygge for resten af pengene

Som afslutning på en herlig dag med masser af solskin, frisk luft, god motion og super seje cykler, sluttede vi af med at spise lidt god mad.

 

En del af rytterne fra Team Motionsfeltet.dk (PREMIUM) skulle til start i Stjerneløbet søndag morgen, men jeg satte kursen mod Vestfyn igen. Med en god stærk kop kaffe i Nyborg kom jeg sikkert hjem lige inden midnat, fyldt med god energi og gode ideer til fremtidige investeringer.

 

GOOD VIBES ONLY!

 

 

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Hold kæden stram og ren med Muc-Off

GOOD VIBES ONLY - Fra cykelmoster til Queen of Mountain?! (Part 2): GREJSDALSSLØBET

GOOD VIBES ONLY - Long slow distance - fra øvmorgen til supertur

GOOD VIBES ONLY - FRA CYKELMOSTER TIL QUEEN OF MOUNTAIN?! (PART 1)

DEL
INFO
Motion
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?