Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Få dage før Paris-Roubaix sender Specialized en opgradering af deres populære Roubaix model på markedet.
Annonce
Tidspunktet for netop denne lancering - starten af april - er næppe tilfældigt valgt. Specialized præsenterer en opgraderet udgave af den kendte Roubaix-model, der både er blevet lettere, stivere og hurtigere. Med nye teknologier inden for stødabsorberende features i saddel og styr bliver cyklen til en udsøgt fornøjelse at køre på.
Feltet.dk har været i Silkeborg og set nærmere på den nye cykel. Specialized Roubaix fremstår som en ægte fuldbolds racercykel og en stærk konkurrent til andre high-end racercykler på markedet.
Midt i april går det løs, når verdens bedste landevejsryttere udfordres på den cirka 260 km lange rute, der går fra Paris til den ikoniske cykelbane i Roubaix. Der skal køres ad små stejle stigninger og på lange brostensbelagte strækninger, og for at vinde skal flere ting gå op i en højere enhed. Den fysiske form skal være på sit maksimale, en nøje tilrettelagt gameplan skal udtænkes og eksekveres, den mentale styrke skal være på plads, og ikke mindst bør udstyret være helt optimalt.
Den nye Specialized Roubaix er noget nær perfekt, og det bliver spændende at se, hvorvidt Specialized kan tage sejr nummer syv i "Klassikernes Dronning".
Tre vigtige elementer skaber den optimale cykel
”Smoother is faster” er den grundlæggende filosofi bag Roubaix-cyklen. Det er en filosofi, som den nye model gennem flere års udvikling og sparring med verdens bedste ryttere er kommet helt i mål med, og man gør én gang for alle op med forestillingen om, at fart og lethed ikke kan kombineres med affjedring og komfort.
Der er tre elementer, som primært ligger til grund for at skabe en mere komfortabel cykel, og det er affjedring i styret og sadlen samt muligheden for at køre på mere brede dæk.
Future Shock 2.0 er Specializeds nye affjedringssystem. I modsætning til tidligere modeller er det såkaldte Axial Compliance-system sat over kronrøret, så systemet ikke går udover den generelle stivhed og fart i cyklen. Man har anvendt en hydraulisk teknologi, og med en 20 mm vandring giver det et mere roligt styr over pavéer.
Med ønske fra Peter Sagan kan det nye Future Shock 2.0 reguleres af rytteren selv. Med en drejeknap på toppen af frempinden kan affjedringen nemt og hurtigt tilpasses det underlag, der køres på. Det nye system bruger en olieport til styring af kompressions- og rebound-dæmping.
Systemet er ligeledes 170 g lettere end det tidligere system. Future Shock 2.0 kommer på de helt dyre Specialized-modeller, hvorimod Specialized anvender en Future Shock 1.5 edition på de øvrige modeller, og det kan ikke justeres af rytteren selv.
Ny Pavé sadelpind
Pavé sadelpind er det andet element, som er med til at skabe en komplet landevejscykel med komfort og lethed. Den nye sadelpind er gjort 70 g lettere og sammen med saddelrøret er det blevet mere aerodynamisk. I den øverste del af sadelrøret har man designet et system, der giver sadelpinden mulighed for at give sig bagudrettet med op til 20 mm. Det betyder, at stød og slag absorberes via sadelpinden og ikke i samme grad påvirker rytteren.
Tire clearance er det sidste element, som spiller en rolle. Fælgene kan påmonteres en dækbredde på op til 33 mm, og det større luftkammer giver mulighed for at få komforten helt i top. Det er naturligvis stadig muligt at køre med smallere dæk.
Helt overordnet har Specialized skabt en ægte fuldblods racercykel, der er hurtig og let, men samtidig komfortabel. Med de nye affjedrende teknologier er cyklen komfortabel at køre på, uden at det påvirker vægten, stivheden og effektiviteten i en negativ retning.
Specialized Roubaix kommer i et stilrent design, hvor der er fokus på aerodynamik og lethed, og modellen kan udfordre Specialized Venge og Tarmarc på deres respektive styrker.
Rammen med Future Shock 2.0 vejer blot 900 gram i en størrelse 56 cm og den kommer i størrelserne fra 44 til 64 og i modellerne S-Works, Pro, Expert, Comp og Sport.
Vejledende udsalgspriser:
S-Works eTap - 88 999 kroner
S-Works Di2 - 85 999 kroner
S-Works rammeset - 31 999 kroner
Pro eTap - 55 999 kroner
Expert Ultegra Di2 - 46 999 kroner
Comp Ultegra Di2 - 37 999 kroner
Comp - 29 999 kroner
Sport - 21 999 kroner
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce