Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Italiensk for en begynder

Italiensk for en begynder

19. august 2006 23:110
Artiklen fortsætter efter videoen.
I dag står de danske kontinentalhold for langt hovedparten af den danske talentudvikling. Men en mindre gruppe ryttere har valgt at forsøge at slå igennem - efter den gamle metode – via små udenlandske semi-professionelle mandskaber. Sjællandske Jan Almblad er én af dem.

Det var et telefonopkald fra den nu forhenværende danske mester, Lars Bak, efter Post Danmark Rundt sidste år, der sendte den danske U23-mester til den lille italienske by, Treviso, hvor han skulle forsøge at slå igennem på det italienske talentmandskab Mapei-Treviani. En tilværelse 100% dedikeret til cykelsport og langt væk fra far og mor.

Første mål var at sætte sig i respekt på holdet og lære at køre cykelløb på ”italiensk”. En svær disciplin, der handler om at kunne læse et løb rigtigt, så man ikke spilder kræfterne for tidligt eller ikke når at reagere, før det er for sent. Jan Almblad indrømmer gerne, at han har måttet lære meget på den hårde måde, men at det nu er ved at ændre sig.

”Jeg kører både mere klogt og er blevet bedre til at sidde fremme,” fortæller Jan Almblad til Feltet.dk.

”Selvfølgelig kan jeg stadig udvikle mig meget. Det er jo en livslang proces. Men jeg synes virkelig, at jeg har fået noget ud af det og er blevet bedre til at læse løbene og sidde fremme på de rigtige tidspunkter. Positionskampen er også meget hårdere dernede - specielt inden stigninger og den slags.”

”De er rigtig gode til at gemme kræfterne til finalen. Det er noget af det, som jeg har skullet lære, og jeg har også lavet et par brølere, hvor jeg tidligt har banket af sted, men uden at få noget som helst ud af det, hvilket blot betyder, at jeg i finalen ikke har haft kræfterne til at sidde langt nok fremme eller simpelthen ikke har kunnet følge med på stigningerne.”

”Jeg skal selvfølgelig også lære at være en team-player. Det har jeg aldrig været vant til, i hvert fald ikke siden jeg kom i A-klassen. I Hillerød kørte jeg alene, og i Næstved kørte jeg på et hold, hvor vi kørte hver for sig, og mange gange sad jeg alene i finalerne. Men jeg synes, det er dejligt at komme ind på et hold, hvor man mærker, at de andre også er seriøse. At trænerstab og lederstab også er super seriøse. Det hele fungerer.”

At der er sket en stor udvikling i den unge danskers køremåde, bekræfter Jan Almblads personlige rådgiver, Carsten Mølgaard, der ved Post Cup afdelingen i maj fik mulighed for at se Almblad i aktion første gang efter skiftet til Italien.


Foto: Jan Almblad og Carsten Mølgaard


”Jan har virkelig udviklet sig meget. Jeg kan se, at han i dag kører på en helt anden måde. Han sidder langt mere fornuftigt i feltet - sidder de rigtige steder,” sagde Mølgaard efter løbet.

Starten i Slagelse kom ellers efter en lille ”down-periode”. Den hårde satsning på at være i god form fra sæsonstarten begyndte i april at sætte sig sine spor. Et par landsholdsafbud gjorde, at man valgte at tage Jan Almblad med i det store italienske etapeløb i Reggioni frem for Thüringen Rundfahrt. Til trods for fremskyndelsen af landsholdsindsatsen kørte Jan Almblad halvskidt igennem hele løbet og lagde sig da også ugen efter løbet syg med feber.

”Det var sådan set planlagt, at han skulle køre stærkt fra starten. For når man starter på et nyt hold, især i Italien, så er det vigtigt at komme derned og sætte sig i respekt. Og det gjorde han. De er meget imponeret over ham dernede. Der kommer naturligvis så også en formnedgang. Den kom lige omkring Reggioni. Men jeg synes ikke, han har skuffet, for jeg ved, hvor stærkt han har kørt i foråret,” sagde landstræner Lars Bonde Nielsen efter Post Cup afdelingen i Slagelse.

Planen var en ny formtop ved DM, der også endeligt skulle have sikret en billet til EM senere på sommeren, men desværre kolliderede Almblad med en rytter på en nedkørsel i Italien, hvilket resulterede i et slemt brud på albuen. Det holder Slagelse-rytteren ude helt frem til to uger før Post Danmark Rundt. Almblad gør comeback i det svenske Sellegil Oppet, hvor det bliver til en imponerende tredjeplads, hvilket - som man også tidligere har kunnet læse her på Feltet.dk - sikrede Almblad en plads i Post Danmark Rundt.

Ikke noget at diskutere
Den største omvæltning efter skiftet har dog helt klart været på det sociale plan, hvor Almblad har boet på førstesalen af hovedsponsorens virksomhed og også har skullet lære et helt nyt sprog.

”Jeg er den eneste udlænding på holdet. Så der var ikke så meget at diskutere, jeg skulle lære italiensk. Det er kommet stille og roligt. Jeg kan stort set forstå de taktikmøder, der er, hvis ikke det går alt for hurtigt. Det går langsomt, men jeg kan mærke, der er fremgang. Der er én, der taler rigtig godt engelsk, og så er der et par stykker, der taler det okay. Så det er ikke sådan, at der er total kommunikationskaos. Men i det store hele så snakker vi italiensk sammen, ellers lærer jeg det aldrig,” fortæller Jan Almblad, der også har måttet acceptere, at der på fjernsynet også tændes for diverse italienske talkshows. Han har sågar selv deltaget i et talkshow, kort efter han kom til Italien, og som han siger var det dejligt, at de gjorde opmærksom på, hvornår der skulle klappes, for han forstod ikke ret meget af, hvad der foregik.

”Jeg trives godt dernede og har fået en masse nye kammerater. Vi kommer meget tæt på hinanden på holdet, fordi vi bor sammen. Det er selvfølgelig nogle gange også lidt surt. Hvis det går lidt dårligt, så synes man hurtigt, at det er endnu mere dårligt. Jeg har jo ikke andet at gå op i dernede. Men i det store hele er jeg tilfreds og har bestemt ikke fortrudt, at jeg er taget til Italien,” lyder det fra Almblad.

Lovende test
Men det er ikke bare på landevejen og det sociale, at det har ændret sig for Jan Almblad. Det italienske mandskab er tilknyttet et af Europas største testcentre, og det bliver udnyttet i stort omfang. Jan Almblad vil helst ikke ind på de specifikke tal, men efter hvad Feltet.dk erfarer fra Italien, har den unge dansker gennemført nogle særdeles lovende test.

”Jeg har lavet de bedste resultater på holdet rent watt-mæssigt, men jeg er også en stor rytter. Det har været nogle gode test, og det hele er meget professionelt,” siger Jan Almblad. ”Jeg har fået indstillet min landevejscykel og enkeltstartscykel. Endda skoene er blevet indstillet. Jeg har allerede fået foretaget tre test, siden jeg kom derned. De laver sådan nogle watt-max test. Det synes, jeg er rigtig positivt. Samtidig foretager de også lægetjek, når vi er der, hvor vi bliver kontrolleret for, om vi er syge. Det er rigtig godt, for så render man ikke rundt med noget i kroppen, uden at man ved det.”

Jan Almblad har tidligere haft problemer med enkeltstartsdisciplinen, simpelthen fordi han på grund af sin højde er for stor til at få en ordentlig aerodynamisk stilling på cyklen, men det skulle være blevet løst.


Jan Almblad klar til enkeltstarten i Post Danmark Rundt


”Jeg har fået en top Carbon-ramme fra Pinarello. Vi er tre på holdet, der har fået den. Den har jeg fået indstillet. Det er rigtig seriøst i hvert fald,” fortæller Almblad med et stort smil på læben. ”Jeg kørte enkeltstarten i Reggioni, hvor jeg blev nummer 23. Det var et ok resultat, når man tænker på, at jeg ikke var specielt godt kørende. Selvfølgelig ville jeg gerne være bedre, men jeg er også nødt til at være realistisk. Jeg træner jævnligt på enkeltstartscyklen for at vende mig til den”, siger Almblad, der uden at sige det antyder, at han meget gerne vil repræsentere Danmark i disciplinen ved VM.

Kendt navn i Italien
Drømmen er helt klart en professionel karriere og med den meget store konkurrence om pladserne hos Team CSC, satser Jan Almblad i høj grad på at komme ind på et af de mindre professionelle mandskaber i Italien. Endnu skulle ingen mandskaber dog have henvendt sig direkte til det danske talent.

”Jeg aner faktisk ikke, om der er nogen, der er interesseret, men der er jo mange mindre hold i Italien. Det er svært at komme ind på et ProTour hold. Man skal køre virkelig stærkt, før det kan lade sig gøre. Men det er klart, at jeg gerne vil være professionel cykelrytter. Det vil vi jo alle sammen. Det er ens drengedrøm,” siger Almblad, der ikke mener, at det er en ulempe at starte ud på en af de lidt mindre mandskaber.

”Man kan jo se på Mads Christensen, der kom ind på Quick Step. Det er jo lidt vildt at komme ind på et hold som Quick Step eller en af de store italienske hold for den sags skyld. Der tror jeg ikke, det er nogen ulempe at komme ind på et lidt mindre hold. Der er jo flere gode, mindre hold i Italien. Selvfølgelig er økonomien ikke lige så god, men det er heller ikke det, der gør dig til en god cykelrytter. Hvis jeg bare kan få en professionel kontrakt, vil jeg være meget lykkelig”, påpeger Jan Almblad.


Jan Almblad i Mapei-Treviani cykeltøjet


Mapei-Treviani har opfostret en lang række af cykelsportens største stjerner som Paolo Bettini og Alessandro Ballan, der sågar til tider besøger holdet. Jan Almblad er dog også ved at være et lidt kendt navn i støvlelandet.

”Jeg er blevet et rimelig kendt navn i Italien. Ikke mindst fordi jeg er U23 Danmarksmester, hvilket gør, at jeg faktisk bliver præsenteret hver gang på podiet ude til alle løbene. Så har jeg også lavet et par gode resultater i et par af de store løb og har også gjort en god figur for holdet,” lyder det selvsikkert fra Jan Almblad, der i næste weekend skal se om italiensk-kundskaberne kan sikre ham en ny U23 titel når mesterskabet afgøres i Vejen.
Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
DEL
INFO
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?