Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Lynoptakt: 3. etape af Tour of Britain

Lynoptakt: 3. etape af Tour of Britain

04. september 2023 14:13Foto: Sirotti

Fra søndag til søndag køres årets Tour of Britain, der i år byder på et hav af sprinteretaper, men også en hård sidste weekend med appel til klassikerrytterne samt et stærkt felt anført af Wout van Aert og Tom Pidcock. I en uge med Vuelta a Espana og tillader tiden desværre ikke store forkromede etapeoptakter, men vi vil hver dag give en hurtig oversigt over favoritterne i en lynoptakt.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE TOUR OF BRITAIN OG VUELTA A ESPANA UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Hvis løbets klatrere havde håbet på at få lov at ramme nogle stigninger efter den meget lette 2. etape, bliver de skuffede. Det bliver nemlig ikke spor vanskeligere på tirsdagens etape, der ganske vist er små 50 km længere end den ultrakorte 2. etape, men stadig er en ganske kort sag på kun godt 150 km. Trods den længere distance er antallet af højdemeter endda endnu færre, og derfor synes det kun at være vinden i det kystnære område, der kan true endnu en massespurt i en finale, der denne gang ikke er teknisk og tillige let stigende.

 

Med en distance på 154,7 km er der tale om endnu en meget kort etape, der fører feltet fra Goole til Beverley. Der er tale om to byer, der ligger tæt på hinanden nær den engelske østkyst, og etapen består derfor af en sløjfe mod nord, inden man skal en tur ned langs kysten. Fra start snor man sig mod nordøst og nordvest igennem helt fladt terræn, inden man drejer mod nordøst for at køre ad lange, lige og flade veje. Det bliver en anelse kuperet, når man skal over kategori 3-stignigen Towthorpe Lane (1,1 km, 4,5%), der har top efter 39,0 km, hvorefter det generelt er let faldende, når man kører videre mod nordøst. I byen Driffield drejer man mod nord for at køre igennem let stigende terræn frem til kategori 3-stigningen Langtoft (2,0 km, 3,9%), der har top efter 74,9 km. På toppen drejer man mod øst for at køre ad en lige og let faldende vej ud til kysten, der efter 94 km nås i byen Bridlington.

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Tour de Romandie

 

Herfra bliver det pandekagefladt, når man kører ad den lige kystvej mod syd ned til dagens spurt, som kommer efter 108,8 km. Nu fortsætter man mod sydøst ned langs den flade kyst, inden man efter 126,5 km drejer mod vest for at forlade vandet. Herfra går det mod først nordvest og siden sydvest ad lange, lige og lade veje ind til målbyen. Her går det ad ringvejen, indtil man drejer i to rundkørsler med hhv. 3400 m og 3000 m igen, hvorefter en lige vej leder frem til et skarpt sving, der med 1600 m igen fører ind på opløbsstrækningen, hvor den sidste kilometer er let stigende.

 

Etapen byder på i alt 694 højdemeter.

 

Beverley har kun én gang tidligere i dette årtusinde været målby for et stort cykelløb. Det var ved de britiske mesterskaber i 2006, hvor Hamish Haynes vandt foran Roger Hammond og en helt ung Geraint Thomas.

 

 

 

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 8. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

SE TOUR OF BRITAIN OG VUELTA A ESPANA UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Det mageløse sommervejr fortsætter på en skyfri tirsdag, hvor temperaturen vil være 24 grader ved start, 20 grader ved kysten og 22 grader i målbyen. Den store forskel er, at det bliver blæsende med en jævn til frisk vind (17-22 km/t) fra østnordøst. Det giver generelt sidemodvind i starten, indtil man får sidevind frem til toppen af sidste stigning. Derfra vil der være modvind, indtil man sidevind hele vejen ned langs kysten og slutteligt med- og sidemedvind fra kysten og ind til Beveley. Med 300 m igen får man sidevind, inden man får medvind over de sidste 1600 m.

 

Favoritterne

På denne ekstremt monotone rute er der lagt op til endnu en massespurt, men der er to forhold, der kan ændre udfaldet. Den første er risikoen for en udbrudssejr. Som jeg allerede skrev i går, er det ganske sandsynligt, at Jumbo får svært ved at finde allierede, hvis de fortsætter med at dominere. I dag fik de ingen hjælp, men de sørgede også selv for ikke at gøre det nødvendigt ved at holde afstanden ekstremt lille. Forskellene er jo så små, at næsten alle udbrud vil true trøjen, og derfor tilsiger al logik, at de store hold i sidste ende nok skal komme frem, men tøver de for længe, har vi før set overraskelser i dette løb, hvor holdene er små med kun seks mand.

 

Den anden trussel er vinden. Trods højsommeren bliver det pludselig ganske blæsende, og med sidevind hele vejen ned langs kysten og derefter medvind ind til målbyen er betingelserne de rette for et sidevindsdrama. Vinden er lige på grænsen til at være for svag, og min erfaring med sidevindskørsel i løbet er, at man næsten altid bliver skuffet. Denne gang synes det dog at være så reel en risiko, at den kan blive til virkelighed.

 

Det er dog ikke sikkert, at et sidevindsdrama vil gøre den helt store forskel. Der er kun få store hold, og derfor vil de største hold næsten altid sidde med i front. Det er derfor mest de små hold, der kan få problemer. Det er også svært at tro, at vi undgår en spurt selv i det tilfælde. Feltet vil ikke være fuldt, men vinden er næppe stærk nok til, at vi får så lille en gruppe, at det vil være muligt at køre væk i en taktisk finale, når de har ramt modvinden.

 

I starten regner jeg med det klassiske forløb, hvor de små hold kæmper om at ramme et udbrud, og derefter vil Jumbo tage kontrol i modvinden. Jeg tvivler på, at de får hjælp i denne fase, men det vil så blive rasende nervøst, når vi rammer sidevinden. Det alene vil formentlig være nok til, at udbruddet kommer tilbage af sig selv, men skulle det blive nødvendigt at jagte, vil jeg forvente, at Bora, Movistar og Ineos giver en hånd med. Min forventning vil således være en massespurt, og mens jeg tror, at vinden ikke for alvor kommer i spil, kan det ikke afvises, at vi får et mindre felt denne gang

 

Den store forskel fra de forrige dage er, at spurten er enkel. Denne gang taler vi om et 1600 m langt opløb, hvor der med medvind virkelig er plads til at lade farten tale. Positionering bliver altså slet ikke så vigtig som i de seneste to meget tekniske finale, men da vejen igen er ret smal, er den bestemt ikke uden betydning.

 

Efter de seneste dages dominans er det umuligt ikke igen at pege på Olav Kooij. Hollænderen er på papiret den hurtigste, og vi har også set, at toget med Nathan Van Hooydonck, Edoardo Affini og Wout van Aert er suverænt. Han får ikke samme glæde af toget i denne enkle finale, men det vil sikre, at han sidder godt. Gør han det, er det svært at se, hvem der skal slå ham på fart. Igen tror jeg faktisk, at den største trussel mod ham er Van Aert. Dels kan man ikke helt udelukke, at de før eller siden kunne finde på at bytte rundt, særligt i denne let stigende spurt, og dels er der muligheden, at Kooij vælger ikke at gå forbi, hvis han kan se, at Van Aert kan vinde. Det er dog mindre sandsynligt i en enkel finale som denne.

 

Det er atter Sam Bennett, der er truslen mod Jumbo. Vi fik bekræftet, at toget med Nils Politt, Ryan Mullen og Danny van Poppel er det næstbedste, men Van Poppel endte med i stedet at ødelægge Bennetts spurt på den ekstremt smalle vej. De mangler tredjemanden til at matche Affini, men formentlig vil de igen sidde lige bag Jumbo. Herfra er det ikke umuligt, at Van Poppel kan køre det bedste lead-out, og så må de bare krydse fingre for, at Bennett har farten, hvad intet dog tyder på. Taber Bennett sin lead-out man, er Van Poppel selv en af de største trusler i denne stigende spurt.

 

Fernando Gaviria styrtede i dag og endte atter efter feltet. Derfor er hans tilstand usikker, men han må stadig regnes som den næste trussel. Selvom hans fart - slet ikke i stigende spurter - næppe rækker, er han stadig en af de hurtigste i dette felt. Den enkle finale hjælper ham, og han har i Max Kanter en god lead-out man. Er colombianeren ikke klar, har Kanter positioneret sig så eminent, at han formentlig vil ende helt fremme igen. I den stigende finale kan Gonzalo Serrano, der spurter af hensyn til placeringspoint, også gøre det godt. I sidevind vil Gaviria, der normalt er god i den disciplin, være sårbar, hvis han er forslået.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Det er en god spurt for Ethan Vernon. Vi har i Dunkerque set hans evner i stigende finaler, og nu kommer endelig en enkel afslutning, hvor han ikke betaler så dyr en pris for sit svage tog. Kan han med hjælp fra Noah Hobbs sidde lige så godt som i dag, kommer han længere på sin fart i morgen. Det svage hold kan dog koste, hvis vi får sidevindskørsel.

 

Ineos har været stærke, men de har manglet en hurtig sidste mand til Tom Pidcock. Det gør de igen i morgen, men her hjælpes han af den enkle finale. Han har ikke farten til at vinde, men i denne stigende spurt, tror jeg, at han med bedre position kommer ret langt, særligt hvis der har været sidevind undervejs.

 

Jeg tror også igen meget på Stian Fredheim, der med Rasmus Tiller og Tord Gudmestad har et meget stærkt tog. Det hjælper ham mindre i denne finale, men da han også har vist god fart, står han stærkt. Gudmestad spurter muligvis også lidt, som han gjorde i dag, og det samme vil Tiller og Tobias Johannessen nok gøre af hensyn til placeringspoint.

 

I dag fik vi bekræftet det store potentiale, Luke Lamperti har. I morgen står endda bedre i en mere enkel finale, hvor han ikke lider under sit svage hold. Herefter bliver det spændende at se, hvad farten rækker til, men det svage hold gør ham sårbar i sidevinden.

 

Det så ret lovende ud for DSM, indtil Tobias Lund styrtede. Hans tilstand er i skrivende stund uklar, men første melding er positiv. Er han ikke klar, tror jeg ikke meget på Casper van Uden, der mangler fart og positioneringsevne, men har han toget med Niklas Märkl og Lund står han ikke helt ringe, hvis han klarer sidevinden.

 

Klarer de vinden, bør Alexander Salby også kunne gøre det ganske pænt i en mere enkel finale. Jeg tror stadig, at de kører for ham, selvom unge Davide Persico endte forrest i dag, da det nok mere indikerer, at de var fanget for langt tilbage på den smalle vej. Med et godt tog har Rory Townsend også meget mere potentiale end det, vi så i dag. Andre, der kan blande sig - hvis de klarer vinden - er Milan Fretin, den uventet gode Davide Bomboi, Giacomo Ballabio, Tom Wirtgen, Matthew Bostock og Matthew Bostock.

 

Feltet.dks vinderbud: Olav Kooij

Øvrige vinderkandidater: Wout van Aert, Sam Bennett

Outsidere: Danny van Poppel, Fernando Gaviria, Ethan Vernon, Tom Pidcock, Max Kanter

Jokers: Stian Fredheim, Luke Lamperti, Casper van Uden, Rory Townsend, Alexander Salby, Davide Persico, Gonzalo Serrano, Milan Fretin, Davide Bomboi

 

SE TOUR OF BRITAIN OG VUELTA A ESPANA UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Olav Kooij
Wout van Aert, Sam Bennett
Danny van Poppel, Fernando Gaviria, Ethan Vernon, Tom Pidcock, Max Kanter
Stian Fredheim, Luke Lamperti, Casper van Uden, Rory Townsend, Alexander Salby, Davide Persico, Gonzalo Serrano, Milan Fretin, Davide Bomboi
Szymon Sajnok, William Tidball, Tord Gudmestad, Tobias Johannessen, Joren Bloem, Hartthijs de Vries, Matthew Bostock, Giacomo Ballabio, Tom Wirtgen, Finn Crockett, Alex Colman, Rasmus Tiller, Paul Magnier, Stephen Williams, Roger Adria, Connor Swift, Niklas Märkl, Tobias Lund, Mark Stewart, Noah Hobbs
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Britain
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?