Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

EKSKLUSIVT

Motiveret Amdi vil være verdensmester: Regnbuetrøjen skal hjem til Danmark

Motiveret Amdi vil være verdensmester: Regnbuetrøjen skal hjem til Danmark

19. oktober 2020 18:00Foto: Team PO Auto CeramicSpeed

Nicklas Amdi Pedersen har planerne klar. Danskeren vil tabe sig, øge sin syregrænse og forbedre sine afslutningsevner. Alt sammen med ét mål: At blive den første officielle verdensmester i e-cykling. Den tidligere kontinentalrytter indleder i disse dage sine minutiøse forberedelser frem mod VM, der køres den 9. december.

For 12 måneder siden stoppede Nicklas Amdi Pedersen sin aktive landevejskarriere, men nu vil danskeren være verdensmester.

 

Amdi var ikke overraskende blandt de tre herrer, som DCU´s e-cyklingsudvalg i fredags officielt udtog til VM i e-cykling, og den 27-årige PO Auto CeramicSpeed-rytter har store forventninger på egne og holdkammeraterne Anders Foldagers og Frederik Muffs vegne.

 

”Jeg går benhårdt efter regnbuetrøjen og blive verdensmester. Vi skal gå efter at vinde, og jeg tror også, at Foldager har gode chancer. Sådan som han kørte ved Pro Am, så kan han også være med helt fremme. Så motiveret som jeg er, og med alle de knapper, som jeg kan skrue på, så er jeg helt sikker på, at jeg kan rykke mit niveau lidt mere. Den stribede trøje skal hjem til Danmark”, siger Amdi til Feltet.dk.

 

Amdi har siden sit stop på landevejen konsekvent været blandt Danmarks absolut bedste Zwiftere, og den tidligere kontinentalrytter, som pt. rangerer som nummer seks i verden, erkender da også, at han havde regnet med at blive udtaget til VM.

 

Med udtagelsen i hus har Amdi nu rettet blikket solidt mod VM-datoen den 9. december, som han vil arbejde minutiøst frem mod, blandt andet ved at køre færre løb og flere træningssessioner end tidligere på Zwift.

 

”Mentalt har jeg fuldstændig lagt mig fast på den dato. Jeg har for det meste kørt løb som min træning, og det giver selvfølgelig en god form, men Zwift-løb er meget i den lave og høje zone, så der er meget derimellem, som man ikke får trænet. Nu har jeg lavet en struktureret plan med dage for løb og dage for intervaller. Før kørte jeg løb i 90 % af min tid på Zwift. Nu bliver det måske 30 %. Resten af tiden bliver strukturerede intervaller”, forklarer Amdi.

 

I udvælgelsen af sine løb op mod VM vil danskeren prioritere at køre mod sine forventede VM-konkurrenter, herunder ved den store Premier League om mandagen, samt løb på den nye VM-rute, som endvidere vil danne grundlag for hans planlagte intervaller.

 

VM-ruten byder på hovedsageligt fladt terræn og små bakker, men inkluderer også to passager af den længere og relativt stejle Zwift KOM (900 m á 5,5 %) med målstregen placeret på toppen af stigningen efter i alt 50 kilometers ræs.

 

Netop denne placering af målstregen er ganske utraditionel i Zwift, og Amdi bekræfter da også aldrig at have kørt en afslutning på Zwift KOM, hvorfor han i de kommende uger vil studere bakken i detaljer.

 

"Ved den sidste Pro Am var der en pointspurt på den, og der fik jeg timet den helt vildt dårligt. Den er ikke så regulær, så man skal virkelig lære den at kende. Det handler om at træne på den. Ligesom når man har fundet sin yndlingsbakke ude på landevejen, så er det bare at køre op på toppen, vende om og tage den igen. Så man kender samtlige meter på den”, udtaler Amdi.

Derudover fortæller PO Auto-rytteren, at han i kraft af afslutningens natur specifikt vil træne sine evner over det cirka halvandet minut, som målbakken forventes at tage.

 

”På bakken skal den bare have 600+ watt for mig og så 1000 watt til sidst. Jeg skal komme så nemt med som muligt i det første minut og så have noget tilbage. Der skal trænes en helt masse intervaller, hvor man ligger på 600-700 watt i et minuts tid for at få rykket grænsen. Det simple ved Zwift er, at der ikke er taktik på samme måde, hvor det kan gå galt for dig. Det handler om at være god i de rette zoner. Derfor kan man gå ret videnskabeligt til værks, og det synes jeg egentlig er fedt”.

 

Amdis tårnhøje ambitionsniveau understreges af det faktum, at danskeren benytter sig af monitoreringsenheden GRASPOR, som både måler blodets iltindhold og giver en analyse af muskelbalancen.

Således sigter den 27-årige rytter efter at optimere sin træning, som foruden at forbedre hans power over halvandet minut skal sikre ham et vægttab på omkring fire kilo samt øge hans syregrænse.

 

”Jeg skal tabe mig, fordi det handler om watt per kilo. Jeg kan godt smide nogle kilo og går benhårdt efter det. Det er gratis watt, som er sparet der. Så går jeg efter at øge min FTP og dermed min syregrænse. Det er helt essentielt at øge sin syregrænse. Desto nemmere det er at køre de flade kilometer, desto mere har man i finalen”, forklarer Amdi.


Tre holdkammerater skal sikre dansk guld

Med Foldager og Muff udtaget sammen med Amdi har Team PO Auto CeramicSpeed sat sig på alle tre danske VM-pladser, og det glæder naturligvis holdets kaptajn.

 

”Det er mega fedt. Det er et nyt projekt, hvor det har været seriøst. Vi startede i starten af året, og da corona kom, gik vi mere og mere op i det. Nu har vi bare nogle ambitiøse ryttere og nogle folk, som prøver at hive sponsorer ind og skabe nogle rammer, så vi kan konkurrere på nogle fede vilkår", siger Amdi og uddyber:

"Det er bare et kæmpe klap på skulderen, at vi får tre mand med, og det viser, at vi klart er det bedste danske hold og måske et af de bedste i verden”.

Den tidligere verdenstreer mener desuden, at Danmark med tre holdkammerater står med forbedrede chancer for VM-metal. Amdi forudsiger nemlig, at de tre danskeres interne kendskab giver dem en unik mulighed for at hjælpe hinanden undervejs i VM-løbet.

 

”Helt klart. Vi har kørt mange løb sammen, og jeg ved, hvad Muff er god til, og hvad hans dårlige side er, og det gør ingen i udlandet. De kan selvfølgelig kigge på hans watt, men der er mere til spillet", beskriver Amdi og tilføjer:

"Så ved jeg, hvordan jeg og Foldager er forskellige, selvom vi kan lidt det samme i en afslutning. Så det giver helt klart en fordel, og vi kan også snakke med hinanden og være ærlige. For at få noget flow skal vi køre nogle træningsløb sammen, og vi har også planer om at mødes fysisk. Det er en kæmpe taktisk fordel, at vi kender hinanden”.

 

Og hvordan skal de tre danske ryttere så gribe løbet an? Overfor Feltet.dk bekræftede Muff, at han planlægger at gå i offensiven, mens de hurtigere Foldager og Amdi skal vente på spurten, og den tilgang er sidstnævnte enig i.

 

”Det er lidt svært at spå om løbets udvikling, men vi skal udnytte, at vi har Muff, som ikke er verdens hurtigste på stregen, men som har en FTP som ingen andre. Han skal ud at gøre løbet hårdt og søge sin egen chance gennem det, men også for at få nogle af topsprinterne sorteret fra, så jeg og Foldager har en bedre chance til sidst, fordi vi kan godt lide et hårdt løb”, fortæller Amdi.

Ikke desto mindre har Amdi svært ved at se et tidligt udbrud køre hjem, og derfor vil han selv holde sig i baggrunden frem til målbakken.

 

”Jeg vil se første omgang an, og hvordan bakken bliver grebet an. Der er ingen tvivl om, at ingen kan køre væk på de flade stykker. Man kan selvfølgelig lægge pres på, men det bliver på bakkerne, at det bliver hårdt. Man skal over dem, så man har noget til sidst. I kommer ikke til at se mig foran. Jeg skal bare gemme mig, og så er det all in til sidst. Ingen kører hjem alene. Det bliver en gruppe, som skal hjem at spurte”.

 

VM-feltet er langtfra officielt på plads, men adspurgt til de største konkurrenter til VM-guldet peger Amdi på belgieren Lionel Vujasin, newzealandske Ollie Jones og Holden Comeau fra USA.

 

VM i e-cykling køres den 9. december og vil blive dækket tæt her på Feltet.dk.

 

Du kan herunder læse vores interview med samtlige af de danske VM-deltagere:

 

Frederik Muff

 

Anders Foldager

 

Fie Østerby

 

Marie-Louise Hartz Krogager

DEL
INFO
Nicklas Amdi Pedersen
Nyheder
E-cykling
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG EFTER CYKELPRODUKTER PÅ TVÆRS AF WEBSHOPS