Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Movistars motor skal begrænse kaptajnernes tidstab

07. juli 2019 09:15Foto: Sirotti

Nelson Oliveira er ikke sikker på, hvor god hans form er. Men i dag må han på en eller anden måde finde den frem, når han skal spille en nøglerolle i Tour de France-holdløbet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Det spanske Movistar-hold er primært kendt for dets små klatrere og store præstationer i de høje bjerge. Derfor er de ikke just blandt favoritterne til anden etape af Tour de France, hvor rytterne kastes ud i et små 28 kilometer langt holdløb. Enkelte ryttere på holdet skal dog sørge for, at kaptajnerne ikke ryger alt for langt bagud inden de når til deres yndlingsterræn.

 

En af dem er Nelson Oliveira, som må siges at være det tætteste man kommer på en tempospecialist på det spanske mandskab. Og derfor er lige netop i dag en af Tourens største dage for hans vedkommende.

 

”Den er vigtig for mig, fordi den er vigtig for holdet,” bekræfter portugiseren, da Feltet.dk taler med ham et par dage inden løbsstart.

 

Læs også
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat

 

”Etapen er bestemt ikke kort, men jeg tror, at det kommer til at gå okay for os. Godt nok er der mange hold her, som er mere specialiseret i disciplinen end os, men vi skal nok få begrænset tidstabet. Sejren er jo heller ikke umulig - bare meget usandsynlig!”

 

Der er ingen garantier for, at Oliveira kommer til at være helt i topform, når han i dag skal agere motor for sine kaptajner. Den 30-årige temporytter døjede nemlig med maveproblemer under Criterium du Dauphiné, som tvang ham til at udgå på tredje etape.

 

”Allerede tre dage efter jeg var udgået, havde jeg det fint igen. Men det er klart, at jeg mangler lidt løbsrytme, når jeg ikke fik gennemført løbet,” medgiver han.

 

”Jeg kørte et godt European Games (hvor han blev to’er på enkeltstarten, red.), og følte mig også godt kørende i de portugisiske mesterskaber. Men jeg har svært ved at mærke, om jeg kommer til at være 100% skarp [i dag].”

 

Svært at tilpasse sig

Movistar har i de seneste år skabt en del overskrifter omkring deres lidt særlige Grand Tour-strategi, hvor de konsekvent stiller op til sportens tre største etapeløb med mindst to kaptajner. I Giro d’Italia havde Mikel Landa og Richard Carapaz således samme beskyttede status, og nu får Landa lov til at dele kaptajnrollen med Nairo Quintana og, eventuelt, Alejandro Valverde.

 

Strategiens effektivitet er jævnligt til diskussion, og vi var derfor nysgerrige om, hvordan man oplever den som hjælperytter. Kan man overhovedet træne efter at tilpasse sig de forskellige kaptajners ønsker?

 

”Sådan tænker jeg det ikke rigtig,” fortæller Oliveira.

 

”Jeg er her for at arbejde for holdet som helhed. Det er det jeg kan - jeg er en arbejdshest. Så jeg gør altid det, som jeg får at vide i radioen.”

 

”Men man kan umuligt tilpasse sig en enkelt mand. Min opgave inden Touren er at være så alsidig, at jeg kan være nyttig i det meste terræn. På den måde støtter jeg holdet på den bedst mulige måde.”

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Man er imidlertid endnu ikke kommet tættere på et svar om, hvem der i sidste ende skal satses på blandt Movistar-kaptajnerne.

 

”Vi har holdt en masse taktikmøder, og vi kommer sikkert til at holde en hel masse flere,” griner Oliveira.

 

”Men planen lige nu er bare at tage tingene en dag ad gangen. Løbet skal nok afgøre, hvem der skal være vores kaptajn.”

 

Nelson Oliveiras hidtil største sejr kom i 2015, da han vandt 13. etape af Vuelta a España. Derudover er han blevet portugisisk mester i linjeløb og enkeltstart henholdsvis én og fire gange.

DEL
INFO
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?