Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 1. etape af Saudi Tour

Optakt: 1. etape af Saudi Tour

29. januar 2023 22:47Foto: A.S.O. / Charly Lopez

Saudi Tour er blevet meget mere end det sprinterløb, det var i den første udgave, men en sprinterfest er det trods alt fortsat. De hurtige folk forventes da også at få det første ord i den tredje udgave, der åbnes med en klassisk ørkenetape, som i den grad inviterer til massespurt, men en ganske kraftig vind truer med at skabe drama og spolere festen både for nogle sprintere og klassementsryttere på turen gennem det golde saudiske landskab.

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM SAUDI TOUR OG VOLTA A LA COMUNITAT VALENCIANA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Det kan godt være, at arrangørerne igen i år har skruet voldsomt ud for klatreudfordringerne i forhold til debuten i 2020, men et ørkenløb i Mellemøsten er nødt til at blive indledt med en sprinteretape. Sådan vil det da også være til denne tredje udgave. Ganske vist er den saudiske ørken så kuperet, at man undervejs finder mere end 1000 højdemeter, men store klatremæssige udfordringer er der ikke tale om. Som altid i denne del af verden er det derfor vinden, der skal forhindre, at løbets mange sprintere får chancen for igen i år at spurte om den første etapesejr og førertrøje.

 

Med en distance på 180,5 km er der tale om en ganske lang sag, der fører feltet fra AlUla International Airport, som ligger i udkanten af den by, der er løbets centrum, AlUla, og tværs gennem ørkenen frem til en ny afslutning i byen Khaybar. Starten er meget enkel, da man med det samme kører væk fra AlUla mod sydøst ad en næsten helt lige og flad ørkenvej. Efter ca. 35 km begynder det langsomt at stige let, indtil man efter 62,7 km når frem til den første spurt.

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

Herfra fortsætter man mod sydøst ad en vej, der kortvarigt falder let, inden man drejer mod først nordøst og siden øst for at følge endnu en let stigende vej, der over ca. 30 km bringer feltet frem til etapens højeste punkt, hvor dagens anden spurt efter 107,4 km køres 1023 m over havets overflade. Kort efter drejer man igen mod sydøst for at følge endnu en lige ørkenvej, der nu er let faldende, indtil det igen begynder at stige ganske let frem til dagens bonusspurt, som er placeret efter 135,4 km.

 

Efter kampen om sekunderne begynder det igen at falde ganske svagt, mens man fortsætter mod sydøst, og sådan bliver det ved, når man kort efter drejer mod syd med retning mod målbyen. Herefter går det ad lange, lige veje gennem ørkenen, idet det med ca. 20 km igen bliver stort set helt fladt. Slutteligt når man frem til Khaybar, hvor de sidste 4 km generelt er ganske svagt stigende, den sidste kilometer med 0,6% i snit. Finalen er meget enkel, idet det sidste sving på den lange, lange ørkenvej kommer mange kilometer fra mål, men vejen bugter sig relativt meget, og i udkanten af Khaybar er der en relativt skarp kurve, inden vejen også bugter svagt til venstre umiddelbart inden stregen.

 

Etapen byder på i alt 1025 højdemeter.

 

Khaybar har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

STREAM SAUDI TOUR OG VOLTA A LA COMUNITAT VALENCIANA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Læs også
Ineos-profil reagerer på samlet sejr og ser frem mod Tour de France

 

Vejret

I ethvert ørkenløb frygter man altid vinden, og derfor vil vejrudsigten blive studeret grundigt. Det er med god grund, for løbets første to dage bliver blæsende. Det bliver særligt voldsomt tirsdag, men vinden kan bestemt også mærkes til mandagens åbning. Det bliver en dag med kun få skyer og efter saudiske forhold også en varm dag med temperaturer på 28 grader. Vigtigst er dog den friske vind, der vil komme fra sydvest, og gennem etapen tiltage fra en styrke på 17 km/t til 24 km/t. Det giver sidevind frem til kort efter første spurt, hvorefter der vil være sidemedvind frem til anden spurt. Herefter følger endnu et sidevindsstykke på stykket med bonusspurten, mens man får sidemodvind over de sidste ca. 35 km. Det gælder også på den alenlange opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Det er ikke mærkeligt, at de arabiske løb virker som fluepapir på sprintere. De mange ørkenetaper gør dm til det helt ideelle sted at forberede sig til den kommende sæson, for med det meget kuperede Tour of Oman som undtagelse har de altid en overvægt af sprinteretaper. Selvom de har gjort ruten betydeligt mere kuperet end til den sprintervenlige første udgave i 2020, gælder det også i Saudi-Arabien.

 

I ethvert ørkenløb lurer truslen om sidevind også, og her er der ret forskellige erfaringer. Mens vi næsten altid havde sidevindskørsel i Tour of Qatar, sker det aldrig i Oman, og det er ret sjældent i UAE Tour. Til gengæld har vi haft ganske megen sidevindskørsel i begge de to første udgaver af Saudi Tour.

 

Sådan kan det også meget vel gå i år. Som jeg skriver i den store optakt, bliver de to første dage ganske blæsende. Det er først tirsdag, at viden for alvor viser tænder, men allerede til mandagens åbning skal sprinterne være på vagt. Det er bestemt ikke givet, at vi vil få en fuld massespurt.

 

Jeg er dog heller ikke sikker på, at vi får sidevindsdrama. Det kan gå begge veje. Over det første lange stykke frem til kort efter første spurt kan der være direkte sidevind, men vinden er ikke så kraftig fra start, og den kan være for meget i sydsydvest. Senere går den direkte i sydvest, ligesom den tiltage til en styrke, der bør være rigeligt til at skabe splittelse. Frem til kort efter bonusspurten vil der være først sidemedvind og så sidevind, og det vil undre mig, hvis ikke den splitter her.

 

Spørgsmålet er så, om det varer ved hele vejen. Over de sidste 35 km er der en ret hård sidemodvind, og den slags plejer at føre til en regruppering. Mit bud vil derfor være, at det splitter undervejs, men om vi får samling igen, vil formentlig være bestemt af, om der er vigtige folk, der bliver sat af.

 

Det kan blive nervøst allerede fra start, da der som sagt er sidevind, men jeg vil tro, at der vil være lidt for megen modvind til, at den splitter med det samme. Vi vil derfor formentlig få et udbrud, inden Jayco og UAE tager kontrol, måske med hjælp fra Bahrain. Herefter vil vi formentlig se en periode med ganske megen ro, men efterhånden som vinden tager til og drejer, vil det blive nervøst.

 

Herfra regner jeg med en meget nervøs og hurtig etape, hvor udbruddet derfor kommer tilbage af sig selv. Min forventning vil som sagt være, at den splitter, og så vil tiden vise, om der er så interessante navne, der bliver sat af, at vi får et forfølgelsesløb, der holder hele vejen, eller om den kraftige modvind betyder, at vi alligevel får samling. Det kan gå begge veje, men da der er relativt få store hold, som derfor med nogen sandsynlighed alle vil sidde med i første gruppe, er chancen for, at de vil gå i stå i modvinden ret god. Jeg hælder derfor nok en anelse mere til en fuld end til en reduceret massepurt, men det kan blive begge dele. Bemærk i øvrigt, at udbruddet kan blive hentet tidligt, og dermed kan vi se en kamp om bonussekunder blandt klassementsrytterne i bonusspurten, der ligger sent på etapen.

 

En spurt bør det dog under alle omstændigheder blive. Man ser i sidevindsdramaer ofte sene angreb, fordi det kan være svært at kontrollere, men den tror jeg ikke på, når modvinden er så kraftig til sidst. Det bør blive en spurt i et fuldt eller reduceret felt, og det er en ret enkel spurt, da de kører ad den lange ørkenvej uden sving. Vejen bugter sig dog ret meget til sidst, og det ser derfor ud til, at det alligevel er en spurt, hvor positionering bliver vigtig. Det samme gør i sandhed også timing, for man kan pokkers let åbne for tidligt i denne form for modvind.

 

Læs også
Endnu en dansk junior-sejr i udlandet

 

Jeg vælger at pege på Dylan Groenewegen. Hollænderen synes ikke at være så hurtig, som da han var bedst, men i dette felt ligner han hurtigste mand. Han vandt da også to etaper for et år siden, og han kommer til løbet med et ganske stærkt tog. Det er en ny formation med Elmar Reinders, Zdenek Stybar og Luka Mezgec, men de to sidstnævnte har masser af rutine, og i dette felt er toget i hvert fald eta  de bedste. Groenewegen plejer også at starte stærkt - det så vi jo sidste år - og han er blevet bedre til sin positionering. I sidevind plejer han at være god, og det bør hele holdet i det hele taget være. Med Groenewegen ved man aldrig i positionskampen, men med dette tog tror jeg, at han tage en vigtig sejr for holdet, der har byen AlUla som sponsor.

 

Jeg vælger at gå med Jonathan Milan som nr. 2. Bahrain har sagt, at både han og Dusan Rajovic skal have lov at spurte i denne uge, og vi ved ikke, hvem der får chancen først, men mon ikke de går med den mand, der kender holdet, når det er første forsøg? Vi så, hvor enormt han udviklede sig sidste efterår, og med den fart, han viste i Tyskland, Polen og Kroatien, synes han klar til at vinde i dette felt. Hvad der gør ham særligt farligt, er dels hans og holdets styrke i sidevinden, dels det enormt stærke tog, der tæller Rajovic og Andrea Pasqualon, der var fremragende som lead-out man sidste år. Det kan gøre hele forskellen i denne finale, selvom Groenewegen nok fortsat er en anelse hurtigere. Kører de i stedet for Rajovic, ser opgaven sværere ud. Han er i hvert fald meget mere sårbar i sidevinden og utvivlsomt mere træt, hvis han overlever, men med et supertog med Milan og Pasqualon er han en reel vinderkandidat.

 

Sidste sæson var bestemt ikke god for Pascal Ackermann, der i Vueltaen viste, at han stadig er langt fra fordums styrke. I dette felt kan han dog godt vinde, særligt i en powerspurt som denne. Det skyldes ikke mindst et tog, der foruden ham selv tæller Ryan Gibbons, Ivo Oliveira og Felix Gross, og det er så stærk en formation, at de sagtens kan vinde kampen mod Jayco og Bahrain. Herefter skal Ackermann vise, at han har farten, men i et løb, hvor positionering er vigtigt, er det muligt. Han plejer at starte stærkt og er altid god i sidevind, hvad hans hold også bør være.

 

Jeg er meget spændt på DSM. De har ikke sagt, hvem de kører for, men skal man tro Wielerflits, er det holdets plan at gøre Casper van Uden til førstesprinter i år - endda foran Alberto Dainese. Det gør ham til den mest sandsynlige kandidat, og toget ser uhyggeligt stærkt ud med John Degenkolb, Frederik Rodenberg, Alex Edmondson, Pavel Bittner og Nils Eekhoff. Faktisk er det måske det stærkeste af alle, hvis de allerede kan samarbejde nu, og de ser også uhyggeligt stærke ud i sidevinden. Det er Van Uden også, som han viste med sit vilde ridt i Scheldeprijs sidste år, og han er utvivlsomt en af tidens mest lovende sprintere. Med så stærkt et lead-out kan han i kraft af sin position vinde, selvom han måske stadig ikke er helt så hurtig som de allerhurtigste. Jeg anser det også som en mulighed, at de kører for Bittner og Eekhoff, men jeg tror ikke, at de har farten til at vinde. Det vil undre mig, hvis de kører for Rodenberg eller Degenkolb.

 

Movistar kommer med Max Kanter, der i dette felt kommer ret langt på sin fart. Desværre har han slet ikke noget tog, der kan matche de bedste, og det gør det svært i denne tekniske finale. Han var til gengæld meget god i positionskampen i 2022, og sidder han rigtigt i forhold til særligt Groenewegen, bør han have farten til at køre med om sejren. I sidevinden virker Movistar en anelse sårbare, men i et felt med få stærke hold bør han med hjælp fra Mathias Norsgaard og Juri Hollmann klare den.

 

Bingoal kommer med Matteo Malucelli, der virkelig gjorde enorme fremskridt i de få løb, han kørte sidste år. Han lagde ud som lyn og torden med meget stærke præstationer mod hele eliten i UAE Tour, hvor han både viste fart og positionering. Starter han lige så stærkt her, kan han blande sig helt fremme. Holdet er svagt, men positionering gik jo godt sidste år, og han har i hvert fald sidevindsstærke Kenneth Van Rooy, der selv kan spurte, hvis kaptajnen falder fra, hos sig. Til gengæld er han og holdet meget sårbare i sidevinden.

 

Cofidis har hele tre sprintere at vælge imellem, men skal de vinde, skal de nok gå med Simone Consonni. Han er ikke en mand til denne slags flade spurter, men han choksejrede jo i Chauny sidste år. I denne finale kommer man langt på positionering, og et tog med Christophe Noppe, Piet Allegaert og Max Walscheid er så godt, at det kan ende med at sætte ham op fra spids. Lykkes det, er det ikke umuligt, at han kan vinde. Han er af de tre mulige sprintere dog nok også den mest sårbare i sidevinden. Her er Walscheid, der nok er den næstmest sandsynlige kaptajn, en sand konge, og han vil elske denne powerspurt. I dag har han ikke farten til at vinde, men med et godt lead-out kommer han langt. Allegaert er vel plan C. Han er sidevindsstærk, men han mangler farten til at vinde.

 

Cees Bol gør debut hos Astana, men det er svært med den store optimisme. Holdet er svagt, og han har kun Alexandr Riabushenko og Davide Martinelli til at køre for sig. I forvejen er han svag i positionskampen, og det gør det svært at tro på ham i denne lidt kringlede finale. Til gengæld ved vi, at han er god i sidevind, når han er i form - men hans bundniveau er også meget lavt - og ender vi i et lille felt, har han en bedre chance, særligt fordi han er hurtigst efter de hårde dage.

 

Hos Human Powered Health gør Sasha Weemaes debut. Belgieren har vist, at han har en imponerende topfart, der bestemt bringer ham langt frem i dette felt, men desværre har han det meget svært i positionskampen. Her støttes han af Pier-André Coté og Matthew Gibson, der formentlig ikke skal spurte selv, men de mangler noget rutine i samarbejdet. Sidder han rigtigt, kommer han langt, men han er sårbar, og det er han og holdet bestemt også i vinden.

 

Læs også
To dobbelt-sejre til ColoQuick i weekenden

 

Det bliver ret spændende at følge Uno-X, der skal vælge mellem Erlend Blikra og Søren Wærenskjold. Mig gæt vil være, at de til denne form for spurt går med Blikra, der jo efter et svært 2022 reddede sin karriere med et fornemt Langkawi, hvor han i skrapt selskab tog en sejr. Han vinder næppe i dette felt, men er han i form fra start, kan han med et godt lead-out fra sin norske holdkammerat være med fremme i dette felt. Til gengæld ser han sårbar ud i sidevinden. Her er Wærenskjold nok stærkere, hvis han er i form fra start, og det er bestemt også muligt, at de kører for ham. Han har dog haft det lidt svært i spurter på dette niveau.

 

Corratec skal prøve med Nicolas Dalla Valle eller Samuele Zambelli. Sidstnævnte er meget uprøvet på dette niveau, og han vil formentlig få det ret svært, både i sidevinden og positionskampen. Til gengæld gjorde Dalla Valle det ganske pænt i 2022, og i dette felt er han bestemt top 10-kandidat. Det kræver dog, at han klarer vinden, hvor han ser sårbar ud.

 

Q36.5 kører deres allerførste løb, og deres mål er at vinde med Szymon Sajnok. Polakken var engang en lovende sprinter, men i tiden hos Cofidis faldt han helt sammen, og han var nærmest helt uden holdbarhed. Jeg tvivler derfor på, at han klarer sidevinden, men får vi den fulde massespurt, kan han forsøge sig. Han har ikke spurtet overhovedet hos Cofidis, og derfor er det svært at være alt for optimistisk, også fordi hans to med Nickolas Zukowsky, Alessandro Fedeli og Jack Bauer er ganske svagt.

 

Fra de øvrige hold har vi hos Ukyo Raymond Kreder, der stadig vinder i Asien, men vi så i Langkawi, at han havde det meget svært med den ringe støtte, ligesom han er sårbar i sidevinden. Euskaltel vil prøve med helt unge Andoni Lopez de Abetxuko, men han bør være klart overmatchet her, selvom han støttes af Juan Jose Lobato. Hos Terengganu har man veteranen Mohd Harrif Saleh, der stadig vinder i Asien, men vi så i Langkawi, at han i dag har det svært på dette niveau, hvor han ellers før har gjort sig gældende. De har også Youcef Reguigui, men han er virkelig faldet af på den. Det saudiske landshold får det endog meget svært og er helt uden skyggen af chance.

 

OPDATERING: Den endelige startliste er kommet. Ackermanns chancer svækkes af tabet af Gross, men hans top ser stadig ganske stærkt ud.

 

Feltet.dks vinderbud: Dylan Groenewegen

Øvrige vinderkandidater: Jonathan Milan, Pascal Ackermann

Outsidere: Casper van Uden, Dusan Rajovic, Max Kanter, Matteo Malucelli, Simone Consonni

Jokers: Pavel Bittner, Nils Eekhoff, Cees Bol, Sasha Weemaes, Max Walscheid, Erlend Blikra, Piet Allegaert, Nicolas Dalla Valle, Søren Wærenskjold, Szymon Sajnok

 

STREAM SAUDI TOUR OG VOLTA A LA COMUNITAT VALENCIANA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Dylan Groenewegen
Jonathan Milan, Pascal Ackermann
Casper van Uden, Dusan Rajovic, Max Kanter, Matteo Malucelli, Simone Consonni
Pavel Bittner, Nils Eekhoff, Cees Bol, Sasha Weemaes, Max Walscheid, Erlend Blikra, Piet Allegaert, Nicolas Dalla Valle, Søren Wærenskjold, Szymon Sajnok
Raymond Kreder, Samuele Zambelli, Andoni Lopez de Abetxuko, Frederik Rodenberg, John Degenkolb, Andrea Pasqualon, Kenneth Van Rooy, Mohd Harrif Saleh, Youcef Reguigui, Pier-André Coté, Matthew Gibson, Juan Jose Lobato. Jambaljamts Sainbayar
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?