Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af Tour de Pologne

Optakt: 2. etape af Tour de Pologne

30. juli 2023 15:07Foto: Sirotti

Tim Merlier var knusende overlegen i den indledende massespurt og vandt dermed nok engang 1. etape i et etapeløb, men han skal vente nogle dage, inden han kan bygge videre på succesen. I år kommer klatringen nemlig usædvanligt tidligt, for allerede søndag gælder det løbets kongeetape, der byder på den vanskeligste bjergfinale i 10 år, når feltet efter 16 års fravær vender tilbage til den korte og eksplosive stigning i Karpacz, der giver klatrerne deres bedste chance for at vinde tid inden enkeltstarten.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE CIRCUITO DE GETXO OG TOUR DE L’AIN UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Løbets første dage har traditionelt altid været et sandt sprinterparadis, og man har traditionelt gemt de vigtigste klassementsetaper til et par dage i Tatr-bjergene mod slutningen af løbet. Det har man blødt lidt op på i de senere år, og i år vender man løbet helt på hovedet. Her kommer løbets kongeetape nemlig allerede på andendagen, og det er endda en voldsomt en af slagsen. Således slutter man på stigningen op til byen Karpacz, der var et fast mål i løbet i tiden til og med 2007, men som ikke har været besøgt siden dengang. Efter 16 års fravær vender den nu tilbage, og det vil klatrerne glæde sig over, da det utvivlsomt er løbets hårdeste finale siden besøget i Italien i 2013. Noget langt bjerg er der heller ikke denne gang tale om, men den knap fire kilometer lange stigning er svær nok til, at eksplosive klatretyper kan vinde tid inden den vigtige enkeltstart.

 

I årets udgave, hvor man gør op med de lange distancer, er kongeetapen den eneste, der byder på mere end 200 km, når der skal køres 202,9 km mellem Leszno og Karpacz. Startbyen ligger i det polske fladland mod nord, og der venter således en lang transport ned til målet i Tatr-bjergene bare et stenkast fra Tjekkiet. Allerede fra start sætter man kursen mod bjergene, når man kører mod syd ad lige og falde veje ned til dagens eneste spurt, der kommer allerede efter 17,4 km.

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

Her drejer man mod sydvest for at køre videre gennem fladlandet ned til Lubin, der passeres efter 61,3 km, hvorefter det flade terræn fortsætter, når det går mod syd. I udkanten af byen Legnica drejer man igen mod sydvest, og nu begynder man at mærke, at bjergene nærmer sig. Således begynder det at stige let, og sådan fortsætter det, når man efter 110,0 km atter drejer mod syd. Efter 129,7 km køres dagens specielle 95-spurt, hvorefter man fortsætter mod syd igennem det stigende terræn frem til toppen af en bakke (2,3 km, 3,9%), der nås efter 146 km. Her drejer man mod syd for at køre ad en nedkørsel, inden det går op ad endnu en bakke (1,8 km, 5,6%) med top efter 156 km, hvorefter der venter endnu en nedkørsel.

 

Umiddelbart herefter drejer man igen mod syd for at køre op ad kategori 2-stigningen Przelecz Pod Srednica (3,3 km, 5,7%, max. 10,2%), der efter 700 lette meter stiger med 7-8% over 1400 m og derefter 5-6% over de sidste 1200 m frem mod toppen, som rundes efter 164,1 km. En enkel nedkørsel leder nu mod sydvest ned til Kowary, hvor man drejer mod vest for at køre igennem let kuperet og generelt let faldende terræn. Man kører lige forbi målstigningen og derefter mod nordvest frem til en rundstrækning, hvor der skal køres en omgang.

 

Den indledes hårdt, idet man med det samme kører mod syd og sydvest op ad kategori 2-stigningen Sosnowka (4,9 km, 5,6%, max. 14,3%), der efter en kilometer med 5,8% stiger jævnt med 7,6% over de næste 2 km, inden den flader ud med 2-4% over de sidste 1900 m frem mod toppen, som rundes efter 183,5 km. Herfra resterer bare 19,4 km, som indledes med en let nedkørsel, der fører mod nordvest, nord og nordøst ned til en særlig spurt, der køres efter 191,2 km. Herefter drejer man mod sydøst for at køre ad let stigende veje frem til rundstrækningens udgangspunkt.

 

Efter rundstrækningen fortsætter man mod sydøst ad let stigende veje tilbage mod målstigningen, som melder sig næsten med det samme. Det sker, når man drejer mod syd for at køre mod syd og sydvest op til målet i Karpacz. Stigningen er ikke kategoriseret, men stiger med 6,9% over 3,7 km. Den er vanskeligst på den nedre del, hvor de første 1600 m stiger med 9,5% i snit og når et maksimum på 15,4%, men derefter er den næstsidste kilometer stort set flad. Til slut stiger den sidste kilometer relativt jævnt med 7,5% i snit, herunder med et maksimum på 10,9% med ca. 100 m igen. På den nedre del går det ad en relativt lige vej frem til et sving med 2100 m igen. Der venter endnu et sving med 1300 m igen og atter med 1000 m igen. Nu snor vejen sig let med relativt skarpe kurver med 650 m, 300 m og 100 m igen.

 

Etapen byder på i alt 2268 højdemeter.

 

Karpacz var fast mål for kongeetapen i årene til og med 2007. Ved seneste besøg tog Johan Vansummeren en overraskende udbrudssejr med 23 sekunder ned til Robert Gesink og 32 sekunder ned til Kim Kirchen, mens fem mand sluttede 34 sekunder efter vinderen. I 2006 var der mål to dage i træk. Først sejrede Stefan Schumacher med 2 sekunder ned til Fabian Wegmann og 4 sekunder ned til Cadel Evans, mens 14 mand var inden for 20 sekunder, og dagen efter sejrede Schumacher igen med 2 sekunder ned til Vincenzo Nibali og Cadel Evans og med 5 sekunder ned til hele 12 mand. I 2005 havde de tre sidste etaper mål i byen. Første sejrede Pieter Weening med 4 sekunder ned til Kim Kirchen og 25 sekunder ned til Thomas Dekker på en dag med store forskelle og kun 6 mand inden for et minut. Dagen efter fik Kirchen revanche, da han vandt med 2 sekunder ned til Danilo Di Luca og 4 sekunder ned til Thomas Löfkvist på en dag, hvor ni mand var inden for ni sekunder. Løbet sluttede med en bjergenkeltstart, hvor Thomas Dekker vandt med 7 sekunder ned til Bobby Julich og 9 sekunder ned til Thomas Löfkvist. I årene mellem 1999 og 2004, hvor løbet ikke var en del af ProTouren/WorldTouren, sluttede de to eller tre sidste etaper i byen - altid med en enkeltstart som den ene af etaperne - og det gav sejre til Marek Rutkiewicz (2004), Hugo Sabido (2004), Ondrej Sosenka (2001, 2002, 2004), Cezary Zamana (2002, 2003), Hayden Roulston (2003), Alberto Contador (2003), Laurent Brochard (2002), Jens Voigt (2001), Vladislav Borisov (2001), Sergey Ivanov (to gange i 2000) og Raimondas Rumsas (to gange i 1999). Siden dengang har byen tre gange været mål for en etape i Baltyk Karkonosze Tour, og det gav sejre til Grgiriy Shtein (2017), Maciej Paterski (2016) og Kamiel Zielinski (2015).

 

 

 

 

Læs også
Ineos-profil reagerer på samlet sejr og ser frem mod Tour de France

 

 

 

 

SE CIRCUITO DE GETXO OG TOUR DE L’AIN UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Det ustabile polske sommervejr fortsætter. Søndagen vil starte skyet med en temperatur på 24 grader, og i starten vil der være en risiko for tordenbyger på 25-60%, men den vil vokse til 75% i bjergene, hvor temperaturen i målbyen vil være 19 grader. I fladlandet vil der være en let til jævn vind (14-18 km/t) fra vest, men den vil i finalen bare være let (8-10 km/t), stadig fra vest. Det giver generelt sidemod- og sidevind ned gennem fladlandet, indtil man får mod- og sidemodvind frem til rundstrækningen. Der vil være sidemodvind på Lake Hill og derefter side- og sidemedvind frem til målbjerget. Her vil der være sidevind, indtil man med 3 km igen får modvind. Med 2 km igen får man atter sidevind, indtil der vil være modvind over de sidste 300 m.

 

Analyse af 1. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan Tim Merlier med sin sejr på 1. etape gav det bedste svar på at være blevet kørt ud på et sidespor.

 

Favoritterne

Tour de Pologne har ofte kunnet virke en smule monotont med de mange sprinteretaper, der typisk har været koncentreret i løbets første del, men i år ændres der virkelig på tingene. Denne gang er de tre sprinteretaper fordel perfekt som 1., 4. og 7. etape, og det giver en herlig variation. Det betyder til gengæld også, at klassementsrytterne skal være klar fra start, for hvor de tidligere mest af alt har skullet være klar til allersidst, venter de to vigtigste etaper for klatrerne allerede i løbets første halvdel.

 

Der lægges endda ud med den allervigtigste. Det er virkelig en tilbagevenden til løbets rødder med denne finale på en stigning, der i mange år var løbets hjerte. Den har været fraværende så længe, at kun de allerældste vil kende den - Robert Gesink blev eksempelvis nr. 2 ved seneste besøg i 2007 - og der kan ikke være tvivl om, at det er den klart vanskeligste målstigning siden besøget i Italien i 2013. Vi befinder os dog stadig i Polen, og derfor er det altså ikke noget Monte Zoncolan.

 

Det er i alt væsentligt to små puncheurstigninger, der er sat sammen. Først har vi 1600 m med 9,5%, hvorefter en flad kilometer leder frem til 1000 m med 7,5%. I det lys er det ikke mærkeligt, at den tidligere kun skabte små forskelle, der skulle tælles i sekunder. Kan man slå et hul på den stejle del, kan man godt vinde lidt mere tid, som Gesink gjorde ved seneste besøg i 2007, hvor han vandt 9 sekunder på Kim Kirchen og 11 sekunder på fem mand, men vi taler stadig om, at 12 af hans rivaler tabte mindre end 30 sekunder, og at den gruppe også talte ret tunge folk som Alessandro Ballan, Pablo Lastas, Jens Voigt og sågar Gregory Rast.

 

Læs også
Endnu en dansk junior-sejr i udlandet

 

I andre udgaver har forskellene endda været endnu mindre, og det har været helt få sekunder mellem de bedste. Gøres forskellen ikke på den stejle del, vil det efter alt at dømme ende i en spurt til sidst, men det kan også blive lidt taktisk, hvis den går i stå på den flade kilometer. Kan man snige sig væk her, kan man vinde lidt flere sekunder, men stadig i småtingsafdelingen, når den samlede etape ikke er specielt vanskelig.

 

Det er den nemlig slet ikke. Den består mest af en tur gennem det polske fladland, og de sidste stigninger er ikke rasende svære. Sosnowska har to kilometer med små 8%, hvor man kan lægge et pres, men nogen dramatisk udskilning kan den ikke skabe. Den er i hvert fald ikke skabt til at blive brugt til en tidlig offensiv, heller ikke når nedkørslen er let, og der er sidemodvind på stigningen. Det er ikke utænkeligt, at man vil se forsøg, men det bør blive et samlet felt, der skal slås om det på målstigningen.

 

Turen gennem fladlandet kan heller ikke skabe dramatik. Da alle forskelle i dag blev neutraliseret, er næsten alle mand i samme tid, og udbrud har i et løb, der vil blive afgjort af små forskelle, ikke en chance. Det vil formentlig igen komme afsted meget tidligt, og herefter vil Soudal tage kontrol. Tim Merlier kan ikke forsvare trøjen, men jeg tror gerne, at belgierne vil give Ilan Van Wilder chancen for at vinde etapen. De vil derfor formentlig sørge for, at der skabes samling, men jeg vil også tro, at de får hjælp af UAE. Jeg er mere spændt på, om også Ineos og Bora giver en hånd med, men jeg forventer, at en kombination af de hold vil sikre, at vi får samling. Der vil være en del sidevind i fladlandet, men ikke nok til at skabe mere end nervøsitet, særligt hvis de igen rammes af tordenbyger, hvad risikoen er størst for i finalen.

 

Når vi når stigningerne, er det lidt interessant, hvem der vil gøre det hårdt. Jeg vil forvente, at UAE vil tage initiativ til et hårdt løb, mens Ineos er en joker. De har kun Michal Kwiatkowski, der passer til denne finale, men han skal bruge et let løb. Holdets dieselmotorer skal derimod bruge et hårdt løb, og det splitter holdet mellem to strategier. Derfor vil vi sikkert hurtigt kunne se, om de tror på Kwiatkowski på dennes hjemmebane eller ej.

 

I sidste ende skal UAE og/eller Ineos nok få skabt lidt udskilning, og herefter skal slaget slås på sidste stigning. Som sagt skal forskellen gøres på den nedre del, hvis man vil vinde noget tid, og derfor skal der angribes med det samme. Problemet er, at der vil være modvind på hele den stejle del. Jeg har også lidt svært ved at se, hvem der har punchet og modet til at prøve fra distancen. Joao Almeida er mest oplagt, men han er jo i dag en dieselmotor. Derfor kan det sagtens være, at UAE eller Ineos bare sætter tempo, men måske UAE vil lade lokale Rafal Majka forsøge med et tidligt angreb.

 

Når den flader ud, kan det som sagt godt blive taktisk, hvis den går i stå. Det vil være helt oplagt, at de brølstærke UAE- og Ineos-hold, der kan fodre svin med klassementsryttere, forsøger at udnytte dette i et taktisk spil. Det kan åbne døren for en overraskelse, hvis de tør være kreative. Kører der en gruppe med både en Ineos- og en UAE-mand, har de en meget stor chance for at holde. Det vil dog nok kræve, at begge hold er med på galejen. Ellers vil det andet hold være for stærkt til, at man kan undgå en spurt på den sidste rampe. Den er nemlig for kort og let til, at man kan køre alene, selvom det kun er på de sidste 300 m, vi har modvind.

 

Modvinden gør altså, at jeg tvivler på, at vi ser folk køre væk på den stejle del. Skal vi have større forskelle, vil det formentlig kræve et taktisk spil på den flade kilometer, men mest sandsynligt er det, at vi får en spurt på den sidste rampe. Det er altså en finale for eksplosive puncheurtyper, men de skal læse finalen rigtigt. Vejen er ret snoet over de sidste 300 m med et sidste sving bare 100 m fra stregen. Man risikerer at komme for sent, hvis ikke man åbner relativt tidligt.

 

Jeg vælger at pege på Sergio Higuita, men det er med enorm usikkerhed. Colombianeren er ubetinget den rytter, der er bedst skabt til denne eksplosive finale, som han blandt andet viste med sin sejr på en tilsvarende kongeetape i Romandiet sidste år, ligesom han også i 2022 vandt muretapen i dette løb, men hans form har siden Baskerlandet været en regulær katastrofe. Det skyldtes i klassikerne sygdom, men der er ingen forklaring på hans meget pauvre præstation i Schweiz, hvor han havde ambitioner om at køre sig på Tour-holdet. Vi har således ikke set en god Higuita i flere måneder, og vi har slet ikke set en Higuita på samme niveau som i 2022.

 

Heldigvis kan mindre også gøre det. Der er ikke mange gode puncheurs i dette felt, og det får Higuitas navn til at skille sig ud. Han hjælpes også af modvinden, hvis ikke han er på toppen, men da Lennard Kämna kører sig eget klassement, kan han være alene i finalen. Det kan betyde, at løbet glider ham af hænde, hvis UAE og Ineos kører offensivt, men vælger de at satse på en spurt - og det tror jeg - burde han have en god chance. Han risikerer at falde igennem igen, og jeg frygter, at han ikke er på samme niveau som i foråret 2022, men det var han heller ikke, da han sidste år vandt muretapen i dette løb. Har han de samme ben som dengang, må han være favorit i denne finale.

 

Læs også
Lidl-Trek trodser styrt og vinder i dramatisk Vuelta-åbning

 

Jeg peger på Joao Almeida som nr. 2, men han har også meget at bevise. Alt hans punch er nemlig forsvundet, og nu om dage ender han næsten bagerst hver eneste gang, der skal spurtes. Det er dog også et prioriteringsspørgsmål, og vi aner dybest set ikke, hvor meget af sin gamle fart han har tilbage. Da han senest kørte dette løb i 2021, hvor han vandt, var han stadig så eksplosiv, at han vandt både muretapen og en puncheurfinale. Den var endda betydeligt lettere end denne, hvor han hjælpes meget af, at den jo trods alt efter polsk standard er sjældent hård.

 

Modsat Higuita er han formentlig også med nogen sikkerhed i god form, selvom han var meget blandet i sin Vuelta-forberedelse sidste år, hvor han skuffede på første bjergetape, men til gengæld endte med at vinde sidste etape. Det var endda også i en halveksplosiv finale, der dog var betydeligt hårdere end denne, og det vidner om, at han stadig godt kan vinde på eksplosive stigninger. Da han samtidig har et rasende godt hold til at gøre det hårdt, hvis han vil, burde det ikke være umuligt, at han viser lidt af fordums punch.

 

Et andet godt bud er Ilan Van Wilder.  Det er ikke ofte, han viser sin eksplosivitet, men han har den. Det så vi særligt på Foia i Algarve tidligere i år, hvor han i en betydeligt lettere finale formentlig havde vundet, hvis ikke han i en tidlig jubelscene havde foræret sejren til Magnus Cort. Vi så også hans punch på 1. etape i Burgos sidste år, og da denne finale er endnu hårdere, passer den ham utvivlsomt bedre. Han klatrede i Giroen på et hidtil uset niveau, og da han alligevel ikke skal køre Vuelta, men har personlige ambitioner både her og i Tyskland, er han formentlig formmæssigt længere fremme end Vuelta-rytterne. Han har endda meget stærk støtte fra et hold, der ikke er meget ringere end UAE og Ineos, og det giver ham en god chance, særligt hvis de får det gjort hårdt.

 

Brandon McNulty har ikke megen erfaring som puncheur, men det er stadig svært at glemme den vilde puncheurspurt, han kørte i Dauphiné i 2021. Derudover har han flere gange vist fart på flad vej, så nogen ringe afslutter er han ikke. Jeg vil formode, at han og Almeida er nogenlunde ligestillede i dette løb, og derfor bør han få mulighed for at køre sin chance, inden han atter skal være hjælperytter. Er han formmæssigt langt fremme - og det ved man aldrig, da han ikke er stabil - burde han have en chance for at vinde en spurt, hvis ikke Higuita er på toppen. Alternativt er han helt oplagt for UAE at bruge i det taktiske spil, hvis det bliver muligt at angribe fra distancen.

 

Jeg er pokkers spændt på at se Kevin Vauquelin. Med sit punch og sin fart burde han være skabt til denne finale, men vi har stadig aldrig set ham køre en afslutning som denne i år, hvor han har forbedret sit niveau ganske markant. Hans form er efter den lange hofteskade et stort spørgsmål, men frem mod Vueltaen skulle han gerne være klar. Desværre styrtede han i dag, og selvom han kun fik overfladiske skrammer, er der en risiko for, at han vil være mærket. Han har heller ikke megen støtte i positionskampen i den kringlede finale, men sidder han rigtigt, og har han det tårnhøje niveau, han havde i foråret, ser jeg ingen grund til, at han ikke kan vinde i dette felt.

 

Hvis der skal spurtes på toppen, må Ineos satse på Michal Kwiatkowski. I gamle dage havde han været skabt til denne finale, men i dag er han ikke på samme niveau. Han rejste sig dog fornemt i en flot Tour, hvor han dog også var meget svingende. Som skrevet i den store optakt var det svært at se, hvordan han kom ud af løbet, og det er før gået begge veje for ham i dette løb, hvor han efter Touren både har vundet og floppet. Modvinden vil hjælpe ham mod de bedre klatrere, og han har et meget stærkt hold til at sætte ham i scene i positionskampen, men er han stadig eksplosiv og stærk nok til at vinde på så hård en stigning i dette felt. Det kræver i hvert fald, at han er frisk efter Touren, men hans flotte kongeetape giver optimisme på den front.

 

Hvor eksplosiv er Lennert Van Eetvelt i dette selskab? Eksplosiv er han i hvert fald. Det så vi, da han slog Van Wilder i den stigende spurt på Mallorca i januar, og han var også meget overbevisende, da han med begrænset modstand blev nr. 3 i MercanTour Classic. Hvor han står nu, ved vi ikke, for han har været ganske svingende, men frem mod Vueltaen bør han være god. Det niveau, han havde i Mercan’Tour Classic og ikke mindst i Sibiu Tour bør føre et stykke, men modstanden her er også af en anden kaliber. Modvinden vil hjælp mod de stærkere hold, og så må vi se, om han kan få manøvreret sig godt i positionskampen i denne lidt kringlede finale.

 

I det hele taget står Lotto stærkt. De har nemlig også Andreas Kron, og dette burde være en god finale for den eksplosive dansker. Vi ved ikke, hvor han står efter sin formkrise i juni, men allerede hans DM viste jo, at han var på rette vej. Siden har han forberedt sig til Vueltaen, og hvis han begynder at nærme sig det niveau, han havde i Amstel og Strade, kommer han langt i dette felt. Hans evner som puncheur blev helt tydelige med 4. pladsen i Touren sidste år, men denne finale er hårdere og på nogle andre procenter. Her har vi til gode at se ham køre med om sejren på dette niveau, men det synes bestemt muligt med de ben, han havde i klassikerne, hvis han er aggressiv nok i positionskampen.

 

Min hovedpine er Matej Mohoric. Min logik tilsiger mig, at denne finale er for hård for ham, men jeg husker også, at jeg undervurderede ham i 2021, hvor han blev nr. 3 i murfinalen. Det vidner om, at han kan begå sig i en finale, der var endnu stejlere end denne, men han blev trods alt slået klart af Almeida. I år har han også klatret lidt blandet, for han var fremragende i foråret, ikke mindst i Strade Bianche, mens han i Touren var meget svingende med et vildt ridt på Puy de Dome og andre skuffende dage. Han kom heldigvis stærkt ud af løbet, som han gjorde, da han i 2021 var skræmmende god i dette løb. Dengang blev han nr. 2 i den stigende spurt i Bielsko Biala og nr. 2 bag Almeida i puncherfinalen i Tatr-bjergene. Det vidner om hans afslutterevner, men kan han virkelig slå klatrerne i så svær en finale? Det kan jeg næsten ikke tro, selvom modvinden og den tekniske finale hjælper ham.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Afslutningen er perfekt for Ruben Guerreiro. Der er ingen tvivl om, at den Guerreiro, vi så i sommeren 2022, kunne vinde her, men den Guerreiro har vi bare ikke set siden skiftet til Movistar. Senest virkede han bestemt ikke overbevisende i Touren, og det blev aldrig helt forklaret, hvor meget han slog sig, da han udgik. Han er derfor et af løbets helt åbne spørgsmål, men jeg vil i lyset af hans sæson blive overrasket, hvis han er flyvende. Omvendt er han så eksplosiv, at han vil have en reel chance for at vinde, hvis han endelig har fundet formen. Modvinden og den tekniske finale hjælper ham i hvert fald.

 

Lidt af det samme kan siges om Koen Bouwman. Vi ved, hvor uhyre eksplosiv han er, og der er ingen tvivl om, at en formstærk Bouwman kan vinde en spurt i dette felt. Problemet er bare, at vi altid kun ser en god Bouwman én gang om året, nemlig i Giroen, og det vil være helt uvant at se ham være flyvende nu, hvor han ikke har et nært forestående mål og ikke har kørt løb i lang tid. Hans placering her handler derfor mere om potentiale end forventning, men han hjælpes da i det mindste af modvinden, der gør, at det handler endnu mere end punch. Desværre er finalen så hård, at han skal være i ret god form for at vinde.

 

Jeg er ret spændt på, hvordan UAE bruger Rafal Majka. Da han vandt dette løb i 2014, var han ret god i de eksplosive finaler, men det er han ikke længere. Grundet enkeltstarten kan han heller ikke regnes som klassementsrytter, men mon ikke han har en vis frihed på hjemmebanen? Det vil være oplagt, at UAE giver ham lov til at angribe tidligt, enten på mellemstykket eller den stejle del. Får han selskab af en Ineos-rytter, har de en god chance for at holde, og han vil kunne slå de fleste Ineos-folk i en spurt. Han kom i hvert fald meget stærkt ud af Touren, som han også gjorde i 2014, og han lignede mod slutningen endelig sig selv igen.

 

Pavel Sivakov er ingen ringe afslutter, men han vinder ikke en spurt i dette selskab. Han er formentlig hjælper for holdets mere tempostærke ryttere, men begynder de at lege med overtallet, er han bestemt en god kandidat. Vi så, hvor skræmmende stærk han var i præcis disse uger for et år siden, og hvis han har de samme ben nu, kan han være helt ustyrlig. Hans forår var skuffende, men det var det også for et år siden, inden han fandt formen på denne årstid. Nu skal Ineos bare give ham chancen for at angribe, hvis altså han har samme ben denne gang.

 

Hvor meget frihed får Tim Wellens? Grundet enkeltstarten er han næppe kaptajn, og Majka har formentlig også mere frihed. Han skal også bevise sig selv efter en lang og svær tid, men hvis han efter sin skade har genfundet de takter, den genfødte Wellens viste i foråret, er dette en glimrende finale for ham. Han vil i princippet kunne vinde en spurt, men den tror jeg som sagt ikke, han får lov at køre. Til gengæld kan han måske blive brugt i det taktiske spil, og gør han det, kan han slå de fleste på stregen.

 

Som beskrevet i den store optakt er der en vis sandsynlighed for, at Geraint Thomas er ren hjælper i dette løb. Hvis han har ambitioner, er det dog slet ikke nogen ringe finale for ham. Han har ikke det punch, han havde tidligere, men åbner han en lang spurt i denne kringlede finale, har han poweren til at holde hele vejen. Han er netop kendt for disse lange sidstekilometersspurter på toppen af stigninger, men derudover er han jo et af de mange Ineos-kort, der kan spilles ud fra distancen. Hans frihed er nok begrænset, men får han selskab af en UAE-rytter, er han ikke let at hente.

 

Sidste efterår havde jeg rangeret Oscar Onley ganske højt. Her viste han i sin duel med Jonas Vingegaard i Kroatien enormt potentiale som puncheur, og dette burde virkelig være en finale, der passer ham. Desværre har han skuffet gennem hele sæsonen, og han har ikke vist et niveau, der gør det sandsynligt, at han vinder. Omvendt var det sidste år også først i efteråret, at han viste sine takter. Kan han genfinde dem denne gang, burde det være en finale lige efter hans hoved.

 

Hvor står Eddie Dunbar efter sin første højdetræningslejr? Hvis den har givet ham det niveau, han havde i det meste af Giroens tredje uge, vil han være en af de allerstærkeste her. Han er også relativt eksplosiv, men spurtstærk er han slet ikke. Han har derfor ingen chance for at vinde en spurt, og hans eneste chance er at angribe. Det burde han dog også være frisk på, fordi enkeltstarten kræver, at han tager chancer. Det er et problem, at han ikke kører for Ineos eller UAE, men får han selskab af de rette folk, vil en formstærk Dunbar kunne gøre det færdigt.

 

Det er bestemt ingen ideel finale for Lennard Kämna, der slet ikke har det rette punch. Til gengæld ved vi, at han er en af de mest aggressive ryttere, der aldrig er bange for at tage chancer. Skulle den gå i stå på det flade stykke, vil han vide at gribe chancen, men problemet er dels, at holdet sikkert kører for Higuita, og dels at han ikke kører for UAE eller Ineos samt er spurtsvag. Det skal altså flaske sig, hvis han skal vinde, men Kämna er en mester i taktiske sejre, og i år har han i hvert fald klatret bedre end nogensinde.

 

Læs også
Lynhurtig dansker forklarer, hvordan leadout blev til ny sejr

 

Ineos’ bedste bud på en samlet vinder er vel Thymen Arensman , men han er måske også deres dårligste bud på en vinder af denne etape. Han er helt uden punch og spurtstyrke, og faktisk er han så svag i denne slags finaler, at han tabte løbet på murfinalen sidste år. Denne finale er heldigvis hårdere, men han skal være klar fra start, hvad han slet ikke var efter sine pauser i foråret. Der er derfor store spørgsmål ved både evner og form, og hans vigtigste mål er formentlig at komme til mål uden tidstab. Hvis Ineos begynder at lege med overtallet, kan man dog ikke udelukke, at han kører væk. Problemer er, at han skal alene hjem for at vinde - og dermed af med en endeløs serie af UAE-ryttere også.

 

Bahrain har også Damiano Caruso. I gamle dage havde han været et fremragende bud i denne eksplosive finale, men hans gode punch er i vidt omfang forsvundet. Han er også kun hjælper for Mohoric, men er sloveneren træt efter Touren, vil han kunne tage sin chance. I dag vinder han ikke en spurt i dette felt, men han kan gribe løbet offensivt an. Får han selskab af de rette, vil han kunne vinde en spurt. Problemet er, at han sjældent er formstærk på denne tid af året, slet ikke efter en lang pause, og det er svært at se, at det skulle være anderledes i år.

 

Jeg vil slå Max Poole og Lenny Martinez sammen. Begge har jo i år vist et tårnhøjt niveau, og de er sikkert bare blevet endnu bedre i løbet af sommeren. Problemet er bare, at de ikke er specielt eksplosive, og det er derfor grundlæggende et løb, der passer dem meget dårligt. De skal i hvert fald udnytte det taktiske spil til deres fordel, og det er svært, når man ikke kører for et af de to stærke hold. Vi ved dog, at de begge kommer til løbet med ambitioner.

 

Denne puncheurspurt er faktisk ret god for Matteo Sobrero. Han klatrede også bedre end nogensinde i foråret, og derfor ligner han en sandsynlig top 10-rytter, hvis den uhyre svingende italiener er i form, hvad han heldigvis var i dette løb for et år siden. Problemet er, at han næppe er hurtig nok til at vinde, og mit gæt vil være, at han kører defensivt frem mod enkeltstarten. Derfor har jeg svært ved at se ham vinde, men omvendt er han så spurtstærk, at han ikke helt kan afskrives i et løb, hvor han hjælpes af modvind.

 

Endelig er der Laurens De Plus. Alt taler for, at han som altid skal være den loyale hjælper, men hvor kunne det være herligt, hvis han fik lov at udnytte overtallet. Nu er han jo igen blevet så god, at han er endt som nr. 10 i Giroen, så evnerne mangler bestemt ikke. Han er faktisk også hæderlig på eksplosive stigninger, men han lider desværre under en manglende spurt - samt ikke mindst sin faste hjælperrolle.

 

Jeg er spændt på at se, hvad Rune Herregodts, der er spurtstærk, kan, men jeg vil tro, at den er for stejl til, at vi vil se ham helt fremme. Også Christian Scaroni er en god puncheur, men jeg ser ham ikke helt i front i dette selskab. Jeg er spændt på Mark Padun, der endelig fandt formen på denne årstid sidste år, men finalen passer ham dårligt. Det er en god finale for Finn Fisher-Black, men han må være hjælper, og det samme gælder for Davide Formolo. Også Samuele Battistella kan køre denne slags finaler, men den er på grænsen, og han har intet vist i lang tid. For Tobias Foss, der har klaret skidt i meget lang tid, må det handle om ren overlevelse inden enkeltstarten. Sylvain Moniquet er ikke ringe i denne slags finaler og fandt sig selv i Schweiz, men uden spurtstyrke vinder han næppe, og det samme gælder for Antonio Tiberi. Mattia Cattaneo skal også bare overleve inden enkeltstarten, og Jan Hirt og Louis Vervaeke må være hjælpere. Det er en god finale for Nicola Conci, men han har skuffet hele året, og jeg vil tro, at den bliver lidt for hård for Alexander Kamp, mens niveauet nok er for højt for Gianmarco Garofoli. Paul Double, Yannis Voisard Mark Donovan, Callum Scotson, Sam Oomen og Ruben Fernandez kan alle være med fremme, mens niveauet nok er for højt for Marcin Budzinski. Jeg vil forvente, at finalen er for hård for Dorian Godon og Andrea Vendrame, mens Antwan Tolhoek først er på vej tilbage fra en skade. Endelig har Giovanni Aleotti, Mikale Cherel, Vadim Pronskiy, Jonathan Lastra, Stefan De Bod, Asbjørn Hellemose, Markus Hoelgaard, Sergio Samitier, Michel Ries, Tsgabu Grmay, Lucas Hamilton og Sebastian Schönberger vist for lidt i år, mens Patrick Bevin nærmest ikke har kørt løb.

 

BEMÆRK: Husk, at der rangeres efter vinder- og ikke top 10-potentiale, hvad der er meget vigtigt

 

Feltet.dks vinderbud: Sergio Higuita

Øvrige vinderkandidater: Joao Almeida, Ilan Van Wilder

Outsidere: Brandon McNulty, Kevin Vauquelin, Michal Kwiatkowski, Lennert Van Eetvelt, Andreas Kron

Jokers: Matej Mohoric, Ruben Guerreiro, Koen Bouwman, Rafal Majka, Pavel Sivakov, Tim Wellens, Geraint Thomas, Oscar Onley, Eddie Dunbar, Lennard Kämna, Thymen Arensman, Damiano Caruso, Max Poole, Lenny Martinez, Matteo Sobrero, Laurens De Plus

 

SE CIRCUITO DE GETXO OG TOUR DE L’AIN UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Sergio Higuita
Joao Almeida, Ilan Van Wilder
Brandon McNulty, Kevin Vauquelin, Michal Kwiatkowski, Lennert Van Eetvelt, Andreas Kron
Matej Mohoric, Ruben Guerreiro, Koen Bouwman, Rafal Majka, Pavel Sivakov, Tim Wellens, Geraint Thomas, Oscar Onley, Eddie Dunbar, Lennard Kämna, Thymen Arensman, Damiano Caruso, Max Poole, Lenny Martinez, Matteo Sobrero, Laurens De Plus
Rune Herregodts, Christian Scaroni, Nicola Conci, Sylvain Moniquet, Antonio Tiberi, Mark Padun, Alexander Kamp, Samuele Battistella, Tobias Foss, Mattia Cattaneo, Jan Hirt, Louis Vervaeke, Finn Fisher-Black, Davide Formolo, Yannis Voisard, Paul Double, Mark Donovan, Callum Scotson, Sam Oomen, Ruben Fernandez, Antwan Tolhoek, Giovanni Aleotti, Jonathan Lastra, Lucas Hamilton, Dorian Godon, Patrick Bevin
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Pologne
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?