Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af Tour of Oman

Optakt: 2. etape af Tour of Oman

11. februar 2022 10:08Foto: Sirotti

Fernando Gaviria tog en højst tiltrængt sejr og fik bevist, at han stadig kan vinde på højt niveau med en fornem spurt i 1. etapes stigende finale. Han får dog endda med det samme en chance for at fortsætte succesen, når løbet fredag fortsætter med en helt flad tur op langs den omanske kyst, hvor en lidt kraftigere vind dog måske kan skabe lidt mere drama, end der er lagt op til.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

 

Ruten

Mens 1. etape som regel har været en sag for sprinterne, har 2. etape oftest været afgjort af klassikerspecialister med hang til korte, stejle stigninger. I år har ruten imidlertid fået en ny struktur, ikke blot med den stigende finale på førstedagen, men også på andendagen. Her er der nemlig slet ingen stigninger på programmet, og i stedet venter en pandekageflad tur hen langs den omanske kyst, hvor sprinterne ser frem til at komme til fadet.

 

I alt skal der tilbagelægges 167,5 km, som fører feltet fra Naseem Park til Suhar Corniche. Startområdet ligger i den vestlige udkant af Muscat, hvorfra man med det samme begiver sig ad den helt flade kystvej mod nordvest. I byen Al Hadib kører man den første spurt efter 61,0 km, hvorefter man fortsætter hen langs vandet igennem fladlandet mod nordvest.

 

Læs også
Giro d'Italia: Hovedudfordrerne (****)

 

I byen Saham når man den anden spurt efter 135,5 km, inden man kører det sidste stykke mod nordvest op til byen Suhar via nogle ganske, ganske små bakker. Det går direkte ad kystvejen ind til målbyen, der ligger lidt syd for grænsen til Emiraterne, og her venter en helt flad finale, der også er uden væsentlige tekniske udfordringer. Således går det ad hovedvejen ved kysten, hvor man med 2,2 km igen skal igennem en rundkørsel, inden man med 1800 m igen drejer til højre i en rundkørsel ind mod byen. Umiddelbart herefter bugter vejen sig skarpt mod venstre, indtil man rammer den 1800 m lange og 8 m brede opløbsstrækning, der går hen langs vandet. De sidste 5 km er helt flade.

 

Etapen byder på i alt bare 171 højdemeter.

 

Suhar Cornice gjorde debut som målby i den seneste udgave i 2019, hvor Alexander Kristoff åbnede løbet ved at vinde en massespurt foran Bryan Coquard og Nacer Bouhanni.

 

 

 

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

 

Vejret

Som ventet kom vinden ikke i spil i dag, men måske er chancen list større fredag. Her bliver det i hvert fald relativt blæsende på endnu en helt skyfri dag, hvor temperaturen i målbyen vil nå 25 grader. Fra start vil der bare være en svag vind (5 km/t), som vil tiltage gennem etapen og mod slutningen være frisk (19-20 km/t). Den vil komme fra østnordøst, hvilket giver sidemedvind hele dagen. I starten vil det være næsten ren medvind, men gradvist drejer man ind i noget, der mod slutningen næsten er ren sidevind. Sådan er det helt frem til finalen, hvor man har 400 m med modvind efter svinget med 2,2 km, inden man igen får næsten ren sidevind på den 1800 m lange opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Åbningsetapen blev akkurat lige så kontrolleret, som man kunne vente, og selvom DSM med både en forcering på stigningen og et angreb fra Søren Kragh viste, at de er kommet for at køre cykelløb, kunne sprinterne ikke snydes. Det bliver også svært at snyde dem i morgen, der er ugens mest oplagte sprinteretape. Det er sjældent, at man finder så flade etaper i Oman, men det er også sjældent, at man alene holder sig til kysten. Efter denne etape har sprinterne kun én chance tilbage, og da 6. etape har nogle bakker, der før har været for svære for tungere folk, kan det for nogles vedkommende allerede være sidste skud i bøssen.

 

Læs også
Giro d’Italia: Ruten, etaper og etapeprofiler

 

Derfor er der næppe heller nogen chance for et udbrud. Jeg vil tro, at vi får samme start som i dag, hvor et ufarligt udbrud med deltagelse af Euskaltel, Novo Nordisk og landsholdet med det samme kom væk. Igen vil vi formentlig hurtigt få et svagt udbrud, som UAE og Quick-Step let kan kontrollere, måske med hjælp fra BikeExchange, der i dag viste stor tiltro til Kaden Groves ved at deltage i arbejdet.

 

Jokeren er selvfølgelig vinden. Fra star vil det være næsten vindstille, men mod slutningen vil det altså blæse relativt kraftigt. Vindretningen ser også rigtigt ud, for rytterne bevæger sig stille og roligt over i en nordvestlig retning, hvormed vi går fra næsten ren medvind til en sidemedvind, som bliver næsten ren sidevind.

 

Er det så nok til at splitte det? Historien siger nej. Det er meget sjældent, at vi har set farlig sidevindskørsel i Oman, og mit bedste bud er derfor, at vi heller ikke ser det i morgen. Jeg tør dog heller ikke udelukke. Retningen er i hvert fald rigtig på etapens anden halvdel, og styrken er også omkring det niveau, hvor det kan lade sig gøre. Erfaringen i Oman er bare så dårlig, at jeg tror, at der skal kraftigere vind til, hvis det skal lykkes.

 

Det vil dog være nok til at gøre løbet nervøst, og jeg tror, at anden del af løbet bliver meget stresset og urolig. Jeg tror også, at vi vil se forsøg på at splitte det fra særligt Quick-Step. Det kan betyde, at udbruddet kommer tilbage ret tidligt, og dermed kan der være åbnet for bonussekunder i den sidste spurt, som vi så det i dag, hvor Rui Costa var snu at samle et enkelt sekund op.

 

Som sagt kan jeg ikke udelukke, at det bliver en reduceret spurt efter sidevindskørsel, men jeg tror mest på den fulde massespurt. Den vil blive afviklet på et 1800 m langt opløb, hvor vejen er bred, og hvor der vil være god tid til at lade farten tale. Det er derfor ikke nødvendigvis en spurt, hvor et godt tog er altafgørende, selvom UAE i dag beviste, at det bestemt ikke er uden betydning heller ikke i enkle finaler.

 

Jeg tror på, at Mark Cavendish får sin revanche. Som frygtet betød det svage tog, der efter afbud fra den skadede Ethan Vernon nu kun tæller Stan van Tricht, at han sad én placering for langt tilbage, da de ramte bakken. Det var imidlertid tydeligt, at han var spurtens hurtigste mand, og han bekræftede dermed, at han ikke på papiret har den højeste topfart. Med en bedre position havde han utvivlsomt vundet i dag, og spørgsmålet er, om ikke han vil have en bedre chance for at kompensere for en dårlig position i en fladbanespurt, hvor han måske i mindre grad betaler prisen for, at han formmæssigt har et efterslæb efter sin skade. Det er klart, at hans tog betyder, at han kan komme til kort igen, men sidder han rigtigt, bør han vinde. Og i dette felt er feltet af så begrænset størrelse og togene så svage, at han bør sidde mindst lige så godt, som han gjorde i dag. I sidevinden ryger han heller ikke af.

 

Dagens spurt bekræftede det billede, jeg gav af Fernando Gaviria i går, dog med den markante undtagelse, at han alligevel kunne vinde. Toget var som ventet i særklasse, men det var også tydeligt, at bakken bestemt ikke var Gavirias kop te. Heldigvis er morgendagens spurt flad, og han bør være løbets næsthurtigste i denne form for finale. Han slår næppe Cavendish på ren fart, men imponerer toget på samme måde som i dag, kan han sagtens vinde igen. Han er også en ørn i sidevinden, der heller ikke bliver et problem.

 

Jeg vil tro, at Amaury Capiot skal rangeres som den næste. Belgieren måtte i dag nøjes med en 4. plads, og det svarede nogenlunde til den position, han havde i bunden af bakken. Han bekræftede dermed, at han er god i positionskampen, selvom hans hold er svagt, og med den gode form, han viste i Marseille, må han også regnes som en af de hurtigste i dette felt. Desværre passer dagens finale ham dårligere, og det er tvivlsomt, om han har farten til at slå begge de to supersprintere. I sidevinden kan hans hold dog være sårbart.

 

Kaden Groves kom godt fra land i dag, hvor det særligt var hans positionering, der var overraskende god. Dermed kom toget med Alexaner Konychev og Campbell Stewart godt i gang, men det er ikke sikkert, at den urutinerede gruppe kan gentage. Groves har før haft problemer med sin positionering, og i en flad spurt vil han stå svagere, end han gjorde i dag, hvor han til gengæld viste en fornuftig fart, der dog var markant langsommere end Cavendishs. Jeg kan også være en smule bekymret for vinden.

 

Læs også
Tidligere Tour de France-vinder vender tilbage

 

Dernæst vil jeg pege på Max Walscheid . Det var opløftende at se den store tysker så langt fremme i et opløb som dette, og dermed ser det ud til, at han er kommet godt ud fra vinterpausen. Han har ikke samme fart som tidligere, men han vil elske denne boulevardspurt, hvor opløbet er så langt, at selv ikke hans positioneringsproblemer for alvor bør komme til udtryk. Han har i Szymon Sajnok også en af de bedste lead-out men, og det bør føre ham et stykke. Sidevind vil kun styrke den sidevindsstærke tyskers chancer yderligere.

 

Det var opløftende at se Paul Penhoet i dag. Den unge franskmand fik godt udbytte af Demare-toget med Miles Scotson og Ramon Sinkeldam, og det stiller ham godt igen i morgen. Er der nogen, der kan tage kampen op med UAE, er det franskmændene, og det taler for, at han igen vil sidde i en god position. Til gengæld tvivler jeg på, at farten rækker, særligt i en flad finale. Holdet er også stærkt i sidevind, men her mangler han selv erfaring.

 

I dag lykkedes det ikke Luca Colnaghi at komme frem, og det hjalp næppe heller, at bakken var hård. I morgen får vi en flad spurt i en ukompliceret finale, hvor han burde stå stærkere. Vi så på Mallorca, at han klarede positioneringen godt, selvom han egentlig var lead-out man for Filippo Fiorelli, og vi så i hans U23-tid, at han har god fart. Med den ikkeeksisterence støtte går det sikkert galt igen, men hans fart vil kunne føre ham langt. I sidevind vil han og Bardiani til gengæld efter alt at dømme blæse langt væk

 

Mihkel Raim gjorde det ganske godt i dag, hvor finalen ikke var ideel. Morgendagens flade opløb bør passe ham langt bedre, og vi så med hans mange sejre sidste år, at han stadig er relativt hurtig. Desværre gælder også for ham, at hans støtte er begrænset, men han har i Jetse Bol en erfaren støtte. Han er også fornuftig i positionskampen, og han bør forbedre sit resultat, hvis ikke han kommer i problemer i en sidevind, der kunne være en trussel.

 

I dag endte Hugo Page som nr. 8, men Intermarché forsøgte egentlig at køre spurten for Tom Devriendt, der blev lukket inde. På papiret burde toget med Julius Johansen og Page foran Devriendt dog være et af de bedste, og lykkes det bedre i morgen, bør belgieren kunne levere et godt resultat, selvom farten ikke rækker til de allerbedste placeringer.

 

I dag lykkedes det ikke Tord Gudmestad at komme frem, og det kan sagtens gå galt igen i morgen. Ha har nu kun tre holdkammerater, der mest er her for at køre klassement, og derfor risikerer han igen at sidde langt tilbage. Med sejren i Tyrkiet tidligere på året fik han dog bevist sin fine fart, der i dette felt bør føre ham et stykke, hvis han sidder rigtigt.

 

Milan Menten må ærgre sig gul og grøn over dagens forspildte mulighed i et opløb, der passede ham. Desværre så vi nok engang, at det kniber med positioneringen, og den udfordring består igen i morgen. Samtidig er han i en flad spurt overmatchet, og derfor får han svært ved at være med helt i front, ligesom han er sårbar i vinden.

 

Andrea Peron gjorde det overraskende godt i dag, men en yderlig top 10 må være det maksimalt opnåelige. Jeg tvivler på, at DSM deltager i en flad spurt med Søren Kragh eller Kevin Vermaerke, da deres muligheder alligevel er begrænsede. Marco Canola, Carlos Canal og Antonio Angulo får også svært ved at gå i top 10 i en flad spurt.

 

Feltet.dks vinderbud: Mark Cavendish

Øvrige vinderkandidater: Fernando Gavira, Amaury Capiot

Outsidere: Kaden Groves, Max Walscheid, Paul Penhoet, Luca Colnaghi,

Jokers: Mihkel Raim, Tom Devriendt, Tord Gudmestad, Milan Menten

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Alexander Kristoffs sejr fra 2019.

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

Mark Cavendish
Fernando Gavira, Amaury Capiot
Kaden Groves, Max Walscheid, Paul Penhoet, Luca Colnaghi
Mihkel Raim, Tom Devriendt, Tord Gudmestad, Milan Menten
Hugo Page, Andrea Peron, Felix Gross, Szmyon Sajnok, Marco Canola, Antonio Angulo, Carlos Canal, Søren Kragh, Kevin Vermaerke
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Oman
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?