Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af Volta a la Comunitat Valenciana

Optakt: 2. etape af Volta a la Comunitat Valenciana

01. februar 2024 14:09Foto: A.S.O. / Charly Lopez

Alessandro Tonelli og Manuele Tarozzi skabte den måske største overraskelse i en sæson, der ellers har budt på mange af slagsen, og dermed er alle favoritholdene efterladt tomhændede efter førstedagen. Heldigvis får de en ny chance for at jagte succes torsdag, men det kræver vovemod, når de skal kaste sig ud i det, der vel bedst kan betegnes som en halsbrækkende finale med en meget teknisk nedkørsel nærmest direkte ned til målstregen.

Artiklen fortsætter efter videoen.

DELTAG I SÆSONSPILLET MED KAPTAJN

DELTAG I SÆSONSPILLET UDEN KAPTAJN

 

Ruten

Der var utvivlsomt en sprinter eller to, der var skuffet over den benhårde start på løbet, men så kan de heldigvis drømme om at få chancen 24 timer senere. Trods de 1800 højdemeter venter nemlig en relativt flad etape, der ikke kan skabe drama i klassementet, men enkelt bliver det nu ikke. Mod slutningen skal rytterne nemlig op over en stigning, der ganske vist er ganske blød, og selvom den næppe kan bringe alt for mange i vanskelighederne, vil den helt sikkert sætte scenen for en meget anderledes massespurt - også fordi spurten kommer stort set lige efter afslutningen på en uhyre teknisk nedkørsel, hvad der gør etapen til en yderst halsbrækkende affære.

 

I alt skal der tilbagelægges beskedne 162,7 km, der fører feltet fra Canals til Mancomunitat de la Valldigna. Der er tale om to byer, der ligger ganske tæt på hinanden få kilometer fra den spanske østkyst, og etapen består derfor af en omvej rundt i terrænet. Fra start kører man mod øst igennem fladt terræn frem til den større by Xativa, der nås allerede efter 5 km, hvorefter man drejer mod sydøst for at køre op ad kategori 3-stigningen Alto de Beniganim (2,9 km, 5,2%), der efter en relativt blød start stiger med 5-8% over de sidste 1400 m frem mod toppen, som rundes efter 14,0 km.

 

Læs også
Endnu en dansk junior-sejr i udlandet

 

Stigningen leder op til et plateau, der følges mod sydøst, vest og syd igennem let faldende terræn. Herefter begynder det at stige let, mens man kører ned mod etapens sydligste punkt, der nås efter 42,4 km. Nu sætter man kursen mod nordøst og dermed mod kysten igennem terræn, der først er relativt fladt, inden det begynder at falde ad lige vej mod nordøst ud til den store kystby Gandia. I forstanden Real de Gandia, der nås efter 80,7 km, vender man igen rundt for at køre mod nordvest frem til dagens sværeste udfordring.

 

Den melder sig, når man fortsætter mod nordvest op ad kategori 3-stigningen La Drova (3,4 km, 6,5%), der stiger med 4-6% over de første to kilometer og slutter med 1400 m med 8,7%, inden man runder toppen efter 92,8 km. Herfra går det ad en let nedkørsel ned til den afsluttende rundstrækning, der rammes efter 96,1 km, hvorefter man kører mod nord ad finalens uhyre tekniske nedkørsel og det korte, flade stykke frem til stregen, der krydses, men fra den forkerte side.

 

Etapen afsluttes nu med en omgang på den 59,6 km lange rundstrækning. Man lægger ud med at køre mod nord og derefter mod nordvest ad lange, lige og flade veje frem til rundstrækningens nordligste punkt, hvor dagens spurt køres efter 121,9 km. Derfra begynder det at stige ganske let, når man kører mod sydvest, så sydøst og slutteligt øst frem mod den absolutte finale.

 

Den indledes, når man kører mod øst op ad kategori 3-stigningen Alto Pla de Corrals (5,0 km, 3,9%), der over de første 4 km skiftevis har en kilometer med ca. 5% og en kilometer med 2,5%, inden den sidste kilometer stiger med 4,4% frem mod toppen, som rundes efter 152,5 km. Derfra indledes de sidste 10,2 km med en midtvejs uhyre teknisk nedkørsel, der leder mod øst og nord hele vejen ned til målbyen, hvor de sidste 2 km er helt flade.

 

Efter en hel serie hårnålesving er den sidste del af nedkørslen ad en lige vej, inden man med 1900 m igen skal igennem en rundkørsel. Herefter passerer man atter målstregen fra den forkerte side og kører frem til en rundkørsel, hvor man med 700 m igen drejer til venstre, inden der slutteligt er et sidste venstresving med 500 m igen, hvorefter man igen rammer opløbsstrækningen, der nu leder frem til stregen fra den rigtige side.

 

Etapen byder på i alt 1827 højdemeter.

 

Mancomunitat de la Valldigna har ikke tidligere i dette årtusinde været vært for et stort cykelløb.

 

 

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

 

 

 

 

 

 

DELTAG I SÆSONSPILLET MED KAPTAJN

DELTAG I SÆSONSPILLET UDEN KAPTAJN

 

Vejret

Det forrygende vejr ventes at fortsætte hele ugen, og det gælder i hvert fald også torsdag. Her venter nemlig en skyfri dag, der kun mod slutningen kan byde på enkelte skyer, og en temperatur, der vil stige fra 16 til 18 grader. Igen vil det praktisk talt være vindstille med en svag til let vind (5-10 km/t), der vil komme fra skiftende retninger og er umulig at blive klog på, men mod slutningen bør den komme fra først nordøst og til slut øst. Det vil på rundstrækningen give først sidemedvind frem til spurten, dernæst sidevind og slutteligt modvind frem til stigningen. Her vil der være modvind hele vejen op, indtil man kort efter toppen får sidevind på nedkørslen. Med 1900 m igen får man sidemedvind, mens der vil være sidemodvind over de sidste 500 m.

 

Favoritterne

Det kan godt være, at årets løb er betydeligt mindre stjernebesat, end vi har været vant til, men man kunne nu nok alligevel have tjent en god skilling, hvis man havde satset pensionsopsparingen på, at det var Bardiani, der skulle løbe med den første førertrøje. Som jeg allerede skrev i går, var chancen for en udbrudssejr dog reel. Når man laver en åbningsetape, der er for svær for de fleste og let for de bedste, er det altid usikkert, hvem der skal tage ansvar, og det var ret åbenbart, at Jayco skulle stå for måske alt arbejdet. Da først Michael Matthews viste sig at have været syg og dermed ikke troede på sig selv, var døren pludselig åben for det pokerspil, der gav overraskelsen, som vi efterhånden har set det mange gange i løb, der starter med det, der bedst kan kaldes en mellemetape.

 

Læs også
Se Lotto-stjernes knusende sejr

 

Dermed har Bardiani en sjælden stjernestund, der formentlig kan vare helt til lørdag. Her vil den med sikkerhed også få en ende, men med to lettere dage forude burde det kun være uheld, der kan forhindre Alessandro Tonelli i at forsvare sit ganske pæne forspring. Sidevind på fredag kunne have været en trussel, men den bliver den ingen af, og torsdagens etape bør heller ikke kunne koste mere end måske nogle sekunder til allersidst.

 

Her kan der til gengæld også ryge lidt tid. Det er mildt sagt overraskende, at UCI har godkendt denne finale, for den må betegnes som særdeles halsbrækkende. Stigningen er helt overkommelig, og da der endda vil være modvind hele vejen op, er det noget, langt de fleste burde kunne overleve. Til gengæld har man bedt om ballade ved at placere målstregen bare 2 km efter det, der ligner en drabelig tur ned til målbyen.

 

Vi har prøvet det før. Det er svært ikke at komme til at tænke på den ligeledes lidt vanvittige 2. etape i Baskerlandet sidste år. Det ligner i hvert fald ikke nogen umulighed, at feltet kan knække på nedkørslen, som den gjorde det i det baskiske, hvor der var klassementsryttere, der tabte op til 20 sekunder. Det kan sagtens ske igen, og dermed kan vi være stensikre på, at der bliver en rasende positionskamp mellem de store hold frem mod toppen.

 

Det betyder også, at de få hold får det svært. Det kan godt være, at deres sprintere sagtens kan overleve stigningen, men de får vanskeligt ved at ramme toppen i en god position. Medmindre den går helt i stå over de sidste 2 km i byen, vil det være umuligt at nå frem over så kort en distance, særligt når finalen endda er teknisk med både en rundkørsel og to sene sving på det korte, flade stykke. Meget taler for, at man kun har en chance, hvis man sidder helt fremme på toppen, og det vil kræve både relativt gode klatreben og sikkert også et stærkt hold.

 

Men skal feltet overhovedet spurte om det? Vi får næppe endnu en udbrudssejr. Grundet dagens udfald kan vi meget vel få noget kamp om at ramme udbruddet, og dagens forskelle betyder også, at det sikkert er et udbrud, Bardiani kunne lade køre hjem. Når så små hold har en trøje i et så stort løb, ser man dog typisk, at de kører alle udbrud - bare for at få opmærksomheden og sole sig i rampelyset. Selv hvis det ikke sker, burde der være hold til at jagte. Michael Matthews må trods sin sygdom have fået selvtillid i dag, og det har i særdeles også Jonathan Milan. Læg dertil, at Matej Mohoric i dag var sur på de andre hold over deres manglende ansvar og her har sin måske største chance, og vi har tre hold, der bør deltage i jagten - og som efter i dag næppe tager chancer.

 

I lyset af den manglende vind bør det derfor blive samlet denne gang. Herefter vil der være en vild positionskamp frem mod stigningen, der som sagt ikke i sig selv kan gøre det store forskel, slet ikke i modvind. Det vil være nærliggende at tro, at Bahrain eller Jayco vil forsøge at gøre det hårdt, men det vil nok kun være på den nedre del. Når vi nærmer os toppen, vil alle sidde forrest, og jeg regner med en regulær spurt på det sidste stykke. Det vil i sig selv skrue farten i vejret og bør udelukke et angreb på stigningen.

 

Til gengæld er døren åben for angreb på nedkørslen. Den er næsten dømt til at splittes, og vi kan sagtens se en rytter køre alene eller et par mand køre væk. Vi kan også se, at et helt hold vinder kampen om fronten og måske skaber en større gruppe, hvor de vil sidde i massivt overtal og holde den gående til en spurt i en gruppe på måske 8-10 mand. Og så kan det være, at den slet ikke knækker, eller at den går i stå i bunden, og at vi alligevel får en regulær massespurt, hvor det store spørgsmål er, hvem der når frem i tide. Finalen er nemlig også teknisk med de to sving med hhv. 700 og 500 m igen, og dermed handler det om positionering mere end fart.

 

Jeg går med Matej Mohoric igen. Sloveneren viste i dag, at han ikke er bange for at bruge sine nedkørselsesevner til angreb, bare fordi det er et forberedelsesløb, og dermed ligger det i kortene, hvad vi har i vente i morgen. Her er nedkørslen endnu mere teknisk, og denne gang er det flade stykke så kort, at han bliver næsten umulig at hente, hvis først hullet er slået. Det kræver selvsagt, at han rammer toppen helt fremme, men der er få, der ville kunne spurte frem til toppen som ham, særligt fordi han også er brølstærk på en blød stigning og er god i positionskampen. Skulle han få selskab, kan han også slå langt de fleste i en spurt, men hvis han satser butikken som i dag, er der næppe nogen, der kan følge ham - slet ikke fordi det ikke er alle, der har lyst til at tage chancer i begyndelse af februar. Han kan vinde på flere måder - han kan også forsøge sig i en massespurt, hvad der dog bliver svært - men jeg gætter på, at han tager sin solosejr.

 

I det hele taget ser det lovende ud for Bahrain. Pello Bilbao er nemlig også en af feltets bedste nedkørere. I dag gav det ingen mening at satse, fordi de store hold ville køre ham ind i fladlandet, men med bare 2 flade kilometer i morgen er det slet ikke sikkert, at det vil lykkes for dem. Ideelt set kører han og Mohoric væk sammen, og så ville det give mening at give sejren til Bilbao, der skal bruges bonussekunderne. Også han har alle chancer for at ramme nedkørslen som en af de allerforreste, og også han vil kunne vinde en spurt mod eventuelt selskab. Spørgsmålet kan dog være, om han vil satse liv og lemmer på denne tid af året. Bahrains tredje kort er deres sprinter, Nicolo Buratti, der burde kunne overleve denne stigning, men mit gæt er, at etapen er så stort et mål for Mohoric, at han ender som hjælper og får sin chance fredag.

 

Læs også
Ineos-profil reagerer på samlet sejr og ser frem mod Tour de France

 

Jeg var mildt sagt chokeret over Jonathan Milan. Nu havde han fortalt os alle, at han ikke havde trænet hårdt endnu for ikke at toppe for tidligt, og så leverede han noget, jeg ikke vil tøve med at kalde sit livs klatrepræstation. Dermed er der ingen tvivl om, at han klarer denne ufatteligt bløde stigning - selvom vi taler om manden, der blev sat på Waseberg i Hamburg for under et halvt år siden - og i en spurt er der ingen i dette felt, der kommer i nærheden af hans fart. Det store spørgsmål er, om han kan ramme toppen så langt fremme, at han også kan nå frem i tide og undgå at blive fanget bag et split. Det er den store udfordring, men med de klatreben, han havde i dag, burde det med hans enorme power på disse bløde procenter kunne lade sig gøre. Sker det, og kan han holde styr på Mohoric, burde hans sejr ikke være i fare.

 

I dag turde den forkølede Michael Matthews ikke tro på sig selv, men det gør han formentlig nu. Nok blev han sat i dag, men han kom tilbage, og derfor sætter de ham slet ikke på denne lette stigning. Problemet er, at han på flad vej ikke er i nærheden af Milans fart, men til gengæld er han en bedre klatrer, ligesom han har et stærkere hold. Det er i hvert fald ganske sandsynligt, at han vil kunne ramme toppen længere fremme end Milan, og herefter skal hans hold med den meget formstærke Felix Engelhardt, der en god plan B, hvis sygdommen alligevel mærkes for voldsomt, bare holde farten så høj, at den store italiener ikke når frem i den tekniske finale.

 

Det er måske også den store chance for Alessandro Covi. Ganske vist fik vi i dag bekræftet, at formen stadig er ganske svag, men denne bløde modvindsstigning burde han klare. Det store spørgsmål er, om formen rækker til at ramme den langt fremme, men her hjælpes han i hvert fald af at være på et af de hold, der potentielt kan tage kontrol hen over toppen. Lykkes det, kan han sagtens ramme dalen i en god position, og det er vel kun Milan, han i dette felt med sikkerhed ikke kan slå på ren fart. Dermed ligner det en god mulighed, selvom han stadig er en skygge af sig selv. Tager holdet kontrol over toppen, kan Brandon McNulty, Pavel Sivakov og Felix Grossschartner også ende langt fremme, men næppe vinde. Vi så på Mallorca, at Igor Arrieta er en fremragende nedkører, men han skal alene hjem for at vinde - og det tillader Mohoric næppe.

 

I dag kom Orluis Aular akkurat ikke med over, men han fik bevist, at formen stadig er fornuftig. I morgen får han ikke problemer, men også for ham gælder, at det kan blive svært at ramme toppen langt fremme, når han kører på et af de mindre hold. Han plejer dog at være ret aggressiv i positionskampen, og stigningen er ikke så svær, at han ikke kan sidde med helt i front, hvis det flasker sig. Også han skal så finde en vej til at slå Milan, og det vil kræve held i den tekniske finale.

 

Hos Intermarché har man i Arne Marit måske feltets næsthurtigste mand. Han har ingen garanti for at overleve, men han burde have en god chance på denne modvindsstigning. Problemet er, at han formentlig vil ramme toppen alt for langt tilbage, og derfor er han nok afhængig af, at den efterfølgende går i stå. Det kan heldigvis også ske, men han skal stadig slå Milan. Det ligner en svær opgave, men heldigvis kan mani en teknisk finale vinde på positionering. Her er hans tog stærkt, men desværre også meget tungt - og Milans er stærkere. Det mere holdbare alternativ er Vito Braet, men han smed mere end 17 minutter i dag.

 

Kan Bardiani gøre det igen? Skal de vinde løbet, skal det nok være med Luca Colnaghi, der har spurtet fornemt på det sidste, senest med 4. pladsen på Mallorca, og er en af de hurtigste i dette felt. Han vil også elske denne tekniske finale, da han er god i positionskampen og har god støtte, men han er også en tungere fyr, der kan få svært ved at ramme toppen langt fremme. Det vil være lettere for Filippo Fiorelli, der i dag bekræftede sin superform, men til gengæld mangler han nok den sidste fart for at vinde.

 

Movistar savner i den grad Alex Aranburu, der havde elsket denne finale, så nu må de igen prøve med Oier Lazkano . En nedkørsel synes ikke at være en gave for ham, og det bliver svært at angribe på stigningen. Til gengæld har han styrken til at ramme stigningen som en af de forreste, og lykkes det, vil han være klar til at komme med sit soloangreb, hvis den går i stå i fladlandet. Hurtig er han også, men ikke nok til at vinde, som Pelayo Sanchez, der ellers spurtede godt igen i dag, heller ikke er det.

 

Jeg nævner også Nicolo Parisini, men ikke med den store entusiasme. Italieneren viste nemlig alt andet end form i dag, og selvom han alligevel burde have en chance for at klare denne bakke, er det med et svagt hold svært at tro på, at han vil sidde langt fremme. Man kan dog håbe, at han sparede sig i dag, og denne finale kan jo faktisk godt minde lidt om den, der gav sejr i Kroatien, hvor han viste en uventet god fart. Jannik Steimle er tungere og næppe et alternativ.

 

Bora venter og venter på lørdagens etape, og det bliver ikke let at vinde denne. De er dog blandt de stærkeste og kan måske tage kontrol hen over toppen. De vil næppe satse på nedkørslen, men man kan godt se dem til slut ende i en lille gruppe med Aleksandr Vlasov, Jai Hindley og Giovanni Aleotti, der alle har en hæderlig spurt, særligt Vlasov. For at vinde skal de dog nok snige sig væk i en taktisk finale, for det kan være svært at se, hvordan pokker de skal slippe af med Mohoric og Bilbao.

 

Læs også
Lidl-Trek trodser styrt og vinder i dramatisk Vuelta-åbning

 

Endelig er der Polti, der har Giovanni Lonardi og et mere holdbart alternativ i Mirco Maestri. Det er dog svært at tro på dem. Maestri viste ikke storform i dag, og selvom Lonardi gjorde det pænt, er han så tung, at han får meget svært ved at sidde fremme. I forvejen er han en af de mere positioneringssvage sprintere, og derfor skal det virkelig flaske sig, hvis han skal være i position til at spurte.

 

De øvrige får det svært. Hos Novo Nordisk vil jeg egentlig gerne tro på Matyas Kopecky, der flere gange har imponeret mig, men med så svagt et hold får han det svært i positionskampen på stigningen, når han i forvejen ikke er den letteste. Euskaltel har Xavier Canellas, der er for tung, mens Xabier Isasa ikke er hurtig nok. Hos Kern Pharma er både Alex Jaime og Miguel Angel Fernandez for tunge, og det samme gælder hos Burgos for Georgios Bouglas, mens Antonio Angulo næppe er hurtig nok. Hos Bingoal er Alexander Salby og Nathan Vandepitte også for tunge, og Marco Tizza kan næppe spurte sig til mere end en yderlig top 10. På kontinentalholdene er der kun Alex Molenaar til en spurt, men han kommer aldrig frem, når han - som vi så det i dag - er et stykke fra sit bedste.

 

BEMÆRK: I denne form for finale er det særligt vigtigt at pointere, at der rangeres efter vinderpotentiale.

 

Feltet.dks vinderbud: Matej Mohoric

Øvrige vinderkandidater: Jonathan Milan, Pello Bilbao

Outsidere: Michael Matthews, Alessandro Covi, Orluis Aular, Arne Marit, Luca Colnaghi

Jokers: Filippo Fiorelli, Oier Lazkano, Nicolo Buratti, Nicolo Parisini, Aleksandr Vlasov, Giovanni Aleotti, Igor Arrieta, Pelayo Sanchez, Giovanni Lonardi, Mirco Maestri

 

DELTAG I SÆSONSPILLET MED KAPTAJN

DELTAG I SÆSONSPILLET UDEN KAPTAJN

Matej Mohoric
Jonathan Milan, Pello Bilbao
Michael Matthews, Alessandro Covi, Orluis Aular, Arne Marit, Luca Colnaghi
Filippo Fiorelli, Oier Lazkano, Nicolo Buratti, Nicolo Parisini, Aleksandr Vlasov, Giovanni Aleotti, Igor Arrieta, Pelayo Sanchez, Giovanni Lonardi, Mirco Maestri
Felix Engelhardt, Marco Tizza, Matyas Kopecky, Alex Molenaar, Brandon McNulty, Felix Grossschartner, Patrick Konrad, Jai Hindley, Vito Braet, Simone Consonni, Edward Theuns, Antonio Angulo, Xabier Isasa, Jetse Bol, Clement Alleno, Xavier Canellas, Nathan Vandepitte, Alex Jaime, Jannik Steimle, Pavel Sivakov, Alessandro Tonelli
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Volta a la Comunitat Valenciana
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?