Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af Vuelta a Burgos

Optakt: 2. etape af Vuelta a Burgos

16. august 2023 15:00Foto: A.S.O. / Aurelien Vialatte

Sebastian Molano fik sin ventede sejr på løbets eneste sprinteretape, men nu står den på klassementskamp i resten af løbet. Allerede onsdag venter nemlig det første nøgleslag i form af løbets første holdløb siden 2016, hvor en ganske speciel rute med en hård stigning til sidst i den grad vil teste holdenes homogenitet og sammenhængskraft og åbne de første forskelle i klassementet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE VUELTA A BURGOS, TOUR DU LIMOUSIN OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

I ”gamle” dage var det relativt fast kutyme, at løbet bød på en tidskørsel, i form af et holdløb eller en enkeltstart. Alene i dette årtusinde har det således været tilfældet i 2000, 2002, 2003, 2005, 2005, 2007, 2009, 20210, 2011, 2014, 2015 og 2016, men de seneste seks udgaver har været renset for tidskørsler. I 2023 vender kampen mod uret tilbage, og det gør den som for syv år siden i form af et holdløb, der kan bruges som opvarmning til Vueltaens 1. etape. Man bliver dog overrasket, hvis man regner med en klassisk rute til en sådan tidskørsel, som det ellers ofte har været tilfældet i fladlandet på den spanske højslette i dette løb. Ikke blot er distancen med sine 13,1 km ganske beskeden, det hele slutter også med en godt 2 km lang klatretur op til mål. Det er på mange måder passende for et løb, der først og fremmest er for klatrere, og vil i den grad stille krav til homogeniteten og sammenhængskraften på holdene på denne første nøgledag i klassementet.

 

I alt skal der altså tilbagelægges 13,1 km, der fører feltet fra Oña til Poza de la Sal, og de skal inddeles i to dele med en flad indledning og en stigning op til mål. Man lægger ud med at køre ad en flad vej mod vest og sydvest ned til et første sving efter 3,1 km. Herfra kører man ad en relativt flad og småsnoet vej mod syd, sydvest og igen syd i en fase, der er helt uden sving. Midtvejs stiger det ganske let, mens det mod slutningen igen bliver helt faldt.

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

Efter 10,6 km fører den lille vej direkte over i hovedvejen - men der er stadig ingen sving - og kort efter bugter vejen sig til højre. Herfra begynder at det at stige, når man kører op ad målstigningen, der over 2,1 km stiger med 4,8%. Der er tale om en relativt jævn stigning, der med 5,5% over den sidste kilometer er stejlest til sidst. Slutteligt bliver det også teknisk, når der er en skarp kurve med 450 m igen og derefter hele fire sving med hhv. 400 m, 350 m, 260 m og 200 m igen.

 

Etapen har i alt 201 højdemeter.

 

Poza de la Sal har kun én gang tidligere været mål for et stort cykelløb. Det var i dette løb i 2004, hvor den unge komet Alejandro Valverde åbnede løbet med at sejre med 3 sekunder ned til seks klatrere anført af Denis Menchov og Mauricio Ardila.

 

 

 

 

 

SE VUELTA A BURGOS, TOUR DU LIMOUSIN OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Rytterne kan glæde sig over, at de i år ikke synes at blive plaget af hverken den varme eller blæst, man ofte ser. Onsdagen bliver solrig med kun få skyer og en temperatur på 26 grader. Vinden vil komme fra nordnordøst og tiltage undervejs fra en styrke på 13 km/t til 18 km/t. Det giver stort set direkte medvind ned til bakken, hvor der vil være sidemedvind hele vejen, indtil man får sidemodvind over de sidste 200 m.

 

Favoritterne

Med dagens sprinteretape ude af verden går der nu klassementskamp i den, og klassementsrytterne har en reel chance for at vinde tid alle de sidste fire dage. Det siger selv, at ethvert holdløb naturligvis udgør en sådan mulighed, og selvom morgendagens distance er beskeden, og afstandene derfor vil være små, er det en absolut nøgledag, der venter.

 

Læs også
Ineos-profil reagerer på samlet sejr og ser frem mod Tour de France

 

Holdløb er i dette løb bestemt ikke usete, men mest af alt har der været tale om flade ruter på den spanske højslette. Det er der bestemt ikke denne gang. Det er en ganske speciel rute, der bestemt ikke er let at læse. På den ene side skal man have nogle store motorer til de 11 flade kilometer, der trods alt tidsmæssigt udgør den vigtigste del af etapen, og hvor fraværet af sving gør det til wattmonstrenes paradis, men man skal også have fire relativt homogene klatrere til bakken, hvor stærkeste mand skal passe på med ikke at smadre holdet. På en stigning som denne kører man sjældent stærkere end svageste led, og derfor skal man altså både have et bredt hold af klatrere suppleret med et par tempospecialister til fladlandet.

 

Vejret kan også få en betydning. Det vil blæse op undervejs, og da der er medvind stort set hele vejen, vil det være en fordel at starte sidst. Derfor gjorde Sebastian Molano i dag sit hold en tjeneste ved at sikre, at UAE starter sidst. Hvor stor en rolle det vil spille, er jeg en anelse usikker på, da etapen afvikles over bare halvanden time, men UAE starter eksempelvis 50 minutter efter Bahrain og 25 sekunder efter Jumbo. Det kan godt spille ind på resultatet.

 

Det gør det også lidt mere åbent, end det kunne have været, men alligevel er det svært ikke at have Jumbo-Visma som favorit. Holdet har den helt rette kombination. Primoz Roglic, Edoardo Affini og Jan Tratnik er specialister til den flade del, hvor særligt Affini skal bruge alle sine kræfter, og derefter har de Roglic, Attila Valter, Robert Gesink, Gijs Leemreize og Koen Bouwman til stigningen. Jeg kan være lidt bekymret for Bouwmans ringe form i Polen, men heldigvis er de fem mand. Roglic skal passe meget på med ikke at smadre holdet, men undgår han det, er homogeniteten stor. Jeg tror stadig, at UAE nok har en chance for at køre stærkest på bakken, men det bør Jumbo kunne hente i fladlandet. En joker er den sene starttid, men de 25 minutter bør ikke forhindre hollænderne i at tage en favoritsejr - og formentlig sende Valter i førertrøjen, da han endte langt fremme i dag, og da Affini næppe kommer med hjem.

 

Den værste rival må være UAE Team Emirates. Deres problem er, at de ikke har samme styrke i fladlandet som Jumbo, men med Jay Vine, Ivo Oliveira og Ryan Gibbons, der har kørt gode enkeltstarter i år, samt det markant forbedrede materiel ligner de stadig et af de stærkere hold i fladlandet - ikke mindst fordi også Adam Yates har kørt fremragende enkeltstarter i år. På stigningen står de meget stærkt med Yates, Vine og Bennett, der udgør en stærkere blok end Jumbo, men min store bekymring er fjerdemanden. Her burde Domen Novak være klatrestærk, men han har været så skuffende i år, at jeg er bange for, at han vil sænke farten for meget. Uden ham burde UAE kunne køre stærkere end Jumbo, men det kan blive svært nu, og så bliver det vanskeligt, når det er på stigningen, de skal vinde løbet. Til gengæld har de stor fordel af den sene starttid.

 

Det tredjebedste bud er vel Bahrain-Victorious. Også de har en god sammensætning med Jasha Sütterlin og Kamil Gradek som to motorer, der skal brænde sig ud i fladlandet, hvorefter de har hele fem klatrestærke mænd i form af Santiago Buitrago, Damiano Caruso, der i år også har kørt så godt, at han bliver vigtig i fladlandet, Hermann Pernsteiner, Edoardo Zambanini og Rainer Kepplinger, der også kan køre enkeltstart. Det giver større bredde end UAE, og der er plads til, at en af de fem kan falde igennem. Vi ved også, at de har forbedret deres materiel markant, men det er en ulempe, at de skal starte hele 50 minutter inden UAE. Lad os håbe, at det ikke gør nogen alt for stor forskel.

 

Jeg synes heller ikke, at det ser helt skidt ud for Movistar Team. De har i hvert fald den genfødte specialist Will Barta, Oier Lazkano, der i år pludselig er blevet specialist, og Lluis Mas til fladlandet, hvor Ivan Garcia Cortina også har noget power, og på stigningen står de også fornuftigt med Lazkano, Barta, Carlos Verona og Einer Rubio, der udgør en relativt homogen blok. De mangler den helt store motor til fladlandet, og de ser en smule sårbar ud på bakken, men grundlæggende er sammensætningen den rette, og de har fordel af at starte tredjesidst.

 

Hvad så med BORA-hansgrohe? De har kørt gode enkeltstarter i år og står meget stærkt på materielfronten, men de er her bestemt ikke med deres mest tempostærke trup. Faktisk har de kun Aleksandr Vlasov og Lennard Kämna til fladlandet, og det er samtidig deres to vigtigste folk på stigningen. Her står de til gengæld godt, fordi alle syv kan køre op ad, ikke mindst Matteo Fabbro, Florian Lipowitz og Victor Koretzky. De har altså en vis homogenitet til stigningen, hvis ikke Vlasov smadrer holdet, men jeg frygter, at de kan tabe for meget i fladlandet. Til gengæld har de stor fordel af at starte næstsidst.

 

Astana Qazaqstan Team kører traditionelt gode holdløb, og det bør de også gøre hæderligt denne gang. De har et par pæne motorer i Luis Leon Sanchez, Fabio Felline og formstærke Samuele Battistella til den flade del, men det er dog bekymrende, at Sanchez og Felline slet ikke har den power, de havde engang. På stigningen står de heller ikke helt ringe med Battistella, Sanchez, Joe Dombrowski og Javier Romo, der har gjort det godt på det sidst. De har dog mangler i forhold til de bedste på både den ene og den anden del, og derfor kommer de ikke alt for langt, ligesom de lider under at starte 55 minutter inden UAE.

 

Hvis vi kun skulle køre opad, stod EF Education-EasyPost godt, men i fladlandet har de det svært. Deres trup af klatrere er renset for specialister, og derfor vil de blive sat voldsomt tilbage på den flade del. Til gengæld bør de være blandt de stærkeste på bakken, hvor kun Jens Keukeleire, der skal brændes af på den første del, er et lidt tungere element. Det kan dog slet ikke kompensere for tabet på den del, der tager længst tid, og de lider også under at starte 45 minutter inden UAE. Til gengæld overraskede de stort på holdløbene i både UAE Tour og Paris-Nice, dog med helt andre trupper.

 

Læs også
Endnu en dansk junior-sejr i udlandet

 

Det sidste WorldTour-hold er Ag2r Citroën Team, men de får det svært. Også de er renset for specialister, og de eneste relativt tempostærke folk er Dorian Godon og Lawrence Warbasse. På stigningen står de langt bedre med Nicolas Prodhomme, Warbasse, Jaakko Hänninen, Valentin Paret-Peintre og vel også formstærke Andrea Vendrame, men sammenlignet med de bedste får de det også svært her. Om de slår EF, kan jeg være meget i tvivl om, men jeg vil forvente, at de to skal slås om at være ringeste WorldTour-hold, selvom de hjælpes af at starte fjerdesidst.

 

Typisk får prokontinentalhold klø af WorldTour-holdene på holdløb, og det bør de også øre denne gang. Jeg vil tro mest på Q36.5 Pro Cycling Team, der har godt materiel og har de relativt tempostærke Damien Howson og Joey Rosskopf til fladlandet og en stærk og homogen klatregruppe med Howson, Matteo Badilatti, Gianluce Brambilla og Mark Donovan. Dernæst vil jeg pege på Euskaltel-Euskadi, der har særligt Mikel Azparren, men også Carlos Canal til den flade del, og derefter Gotzon Martin, Joan Bou, Ibai Azurmendi og Xabier Berasategui til stigningen. Equipo Kern Pharma har en enorm motor i Raul Garcia Pierna, der netop er blevet nr. 4 på enkeltstarten til U23-VM, ligesom Urko Berrade også kan køre enkeltstart, men de mangler en fjerdemand til bakken ved siden af de to nævnte og Pablo Castrillo. Til gengæld tror jeg, at Burgos BH, Caja Rural-Seguros RGA , det bare seks mand store EOLO-Kometa og særligt Electro Hiper får det svært.

 

Feltet.dks vinderbud: Jumbo-Visma

Øvrige vinderkandidater: UAE Team Emirates, Bahrain-Victorious

Outsidere: Movistar Team, BORA-hansgrohe, Astana Qazaqstan Team

Jokers: EF Education-EasyPost, Ag2r Citroën Team, Q36.5 Pro Cycling Team, Euskaltel-Euskadi, Equipo Kern Pharma

 

Starttider

1º ELECTRO HIPER EUROPA 15:27

2º EQUIPO KERN PHARMA 15:32

3º EOLO-KOMETA CYCLING TEAM 15:37

4º ASTANA QAZAQSTAN TEAM 15:42

5º BAHRAIN VICTORIOUS 15:47

6º EF EDUCATION - EASYPOST 15:52

7º EUSKALTEL-EUSKADI 15:57

8º Q36.5 PRO CYCLING TEAM 16:02

9º CAJA RURAL-SEGUROSRGA

10º JUMBO-VISMA 16:12

11º BURGOS-BH 16:17

12º AG2R CITROEN TEAM 16:22

3º MOVISTAR TEAM 16:27

14º BORA - HANSGROHE 16:32

15º UAE TEAM EMIRATES 16:37

 

 

SE VUELTA A BURGOS, TOUR DU LIMOUSIN OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Jumbo-Visma
UAE Team Emirates, Bahrain-Victorious
Movistar Team, BORA-hansgrohe, Astana Qazaqstan Team
EF Education-EasyPost, Ag2r Citroën Team, Q36.5 Pro Cycling Team, Euskaltel-Euskadi, Equipo Kern Pharma
Burgos BH, Caja Rural-Seguros RGA, EOLO-Kometa, Electro Hiper
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Vuelta a Burgos 
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?