Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 3. etape af Volta a Catalunya

Optakt: 3. etape af Volta a Catalunya

20. marts 2024 15:20Foto: Sirotti

Tadej Pogacar levede op til forventningerne og knuste al modstand på den første bjergetape, og nu er spørgsmålet, hvor grådig sloveneren er. Onsdag afsluttes Pyrenæerne nemlig med en brutal etape med 4000 højdemeter og tre store bjergpas, hvor sloveneren har en stor chance for at fortsætte sin dominans, men hvor han måske viser lidt nådighed og lader et udbrud køre om sejren.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Det kan godt være, at man har fremrykket besøget med en enkelt dag, men man holder fast i, at der skal tilbringes to dage i Pyrenæerne og benyttes to af de tre velkendte finaler, man typisk skifter mellem. I år bruger man de to sværeste af slagsen, og det betyder, at man dagen efter det første bjergslag skal slutte på det mindst benyttede af de tre bjerge, nemlig Port Ainé, hvor Nairo Quintana og Dan Martin begge har lagt grunden til samlede sejre. Modsat den foregående etape er der denne gang tale om en rigtig bjergetape med hele tre store stigninger, og dermed er der lagt op til endnu et stort slag mellem bjerggederne, inden man skal tilbage mod kysten - også selvom selve målbjerget er lettere, end det var på 3. etape.

 

I alt skal der tilbagelægges 176,7 km, der fører feltet fra Sant Joan de les Abadesses til toppen af Port Ainé. Startbyen ligger for foden af Pyrenæerne, hvorfra man kører ad en let faldende dalvej mod sydvest ned til Ripoll, som nås efter 8 km, hvorefter etapen er præcis den samme som i 2021. Nu går det ad en let stigende dalvej mod nord over 11 km, inden man drejer mod vest væk fra dalen for at følge en stigende vej, der slutter med 7,6 km med 3,9%, frem til bunden af kategori 1-stigningen Port de Toses (6,2 km, 7,0%, max. 14%), der er en ganske stejl sag med 4 km med mere end 9,1% frem mod toppen, der rundes efter 41,9 km.

 

Læs også
Endnu en dansk junior-sejr i udlandet

 

Nu leder en teknisk nedkørsel mod nordvest ned til dalen, hvor man rammer en let faldende dalvej, der følges over knap 45 km mod vest frem til dagens første spurt, der kommer efter 104,2 km. Her drejer man mod sydvest for ad en let faldende vej at køre frem til næste udfordring. Den melder sig, når man drejer mod vest og senere nordvest for at passere Port del Canto, der er uden for kategori. Den stiger med 4,5% over hele 24,3 km og kan deles i to dele. De første 6 km er stejle med 7-9%, men derefter venter 9 km med bare 0-5%. Nu følger tre kilometer med 6-8%, inden den sidste del igen er let med aldrig mere end 5%.

 

Toppen rundes efter 132,9 km, hvorfra der resterer 43,8 km. De indledes med en teknisk kringlet nedkørsel, som fører mod nordvest og nord ned til byen Rialp, hvor man efter 156,5 km kører dagens sidste spurt og derfra kører ad en flad vej et kort stykke mod nordøst frem til bunden af Port Ainé, der ligeledes er uden for kategori og bestiges fra den vestlige side.

 

Den stiger med 6,8% over 18,8 km med et maksimum på 12% og starter svært med 3 km med 8-9%. Herefter er den meget vekslende med mange lette kilometer på ca. 5% og enkelte med 7-8%. Slutteligt bliver den igen lidt stejlere med to kilometer med hhv. 7,0% og 6,6%, inden de sidste 1400 m stiger med 8,8%. Bjergvejen bugter sig med enkelte hårnålesving, det sidste med 2 kilometer til toppen, hvorefter vejen igen bugter sig let med en skarp hårnåleagtig kurve bare 100 m fra stregen.

 

Etapen byder på i alt 3909 højdemeter.

 

Port Ainé blev senest besøgt i 2021, hvor etapen som sagt næsten var den samme, og hvor Ineos lagde løbet i et jerngreb for den førende Adam Yates. Alligevel kunne Esteban Chaves køre væk og sejre med 7sekunder ned til hele 9 mand, hvis spurt vandtes af Michael Woods foran Geraint Thomas, mens i alt 15 mand var inden for 31 sekunder af vindertiden. Forinden var det helt tilbage i 2016, hvor Thomas de Gendt imponerede ved at sejre alene fra et udbrud, inden Nairo Quintana lagde grunden til sin samlede sejr ved at distancere Richie Porte og Alberto Contador med 15 sekunder og Tejay van Garderen og udbryderen Pieter Weening med 28 sekunder. I 2013 udnyttede Dan Martin et styrt fra Alejandro Valverde til at sejre fra et tidligt udbrud og derved erobre førertrøjen, da han med 36 sekunder holdt Joaquim Rodriguez og Nairo Quintana bag sig, mens Jurgen van den Broeck og Robert Gesink tabte hhv. 47 og 51 sekunder. I 2012 betød dramatisk snevejr, at man pludselig besluttede at afkorte etapen og tegne en målstreg et sted i sneen, hvorved Janez Brajkovic tog en udbrudssejr længe inden toppen på en dag, hvor tidsforskellene blev annulleret.

 

 

 

 

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

 

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Rytterne var uheldige med vejret i dag, og for nogle dage siden så det ud til, at onsdagen skulle blive endnu værre. Det bliver den imidlertid ikke, for vejrudsigten har ”rettet sig”. Nu venter en skyet dag med kun lidt sol og en temperatur på 18 grader ved starten og 19 grader i bunden af sidste stigning, og kun midtvejs vil der være en lille bygerisiko på 10-20%. Vinden vil være let (8-11 km/t) og komme fra først sydsydvest, så sydvest og slutteligt igen sydsydvest. Efter er kort medvindsstykke i starten giver det side- og sidemodvind på ad den første stigning og sidemodvind frem til anden stigning. Her vil der være side- og sidemedvind, mens man får sidemedvind på det sidste stykke frem til målbjerget. Her vil der være sidemedvind på den første halvdel, men derefter hovedsageligt sidemodvind på anden del, dog med et medvindsstykke undervejs. Over de sidste 2800 m vil der være sidevind.

 

Analyse af 2. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan Pyrenæerne genskabte normaliteten efter gårsdagens uventede åbning.

 

Favoritterne

Det er blevet en fast tradition, at Volta a Catalunya ofte finder sin afgørelse allerede om torsdagen, hvor den anden af de to etaper i Pyrenæerne altid er blevet afviklet, inden der venter tre lidt lettere dage nær kysten til sidst. Sådan er det ikke længere nu, hvor man for andet år i træk supplerer løbet med en bjergetape i den sidste del af løbet, men modellen med to store etaper i de høje bjerge er intakt, selvom de nu kommer lidt tidligere, end de gjorde i gamle dage.

 

Det er også sådan, at den anden af de to etaper ofte er den vanskeligste, og sådan er det også i år. Hvor dagens etape bestod af en flad tur efterfulgt af en meget eksplosiv finale med kun to bjerge, er der denne gang tale om en rigtig bjergetape med hele tre bjergpas og 4000 højdemeter. Til gengæld er Port Ainé ikke så vanskelig som Vallter 2000, og da etapen samtidig krydres med modvind på hele anden del af bjerget, er det ikke sikkert, at forskellene bliver så voldsomme endda. Man skal dog blot studere resultaterne fra de besøgene i 2013 og 2016 for at se, at der er potentiale til ganske store afstande, og at bjerget ingenlunde skal undervurderes. Til gengæld viste seneste besøg i 2021 også, at det kan blive en temmelig tam affære, for her lagde det skræmmende Ineos-mandskab, der endte med at rydde podiet, løbet i et jerngreb, så hele ni mand fik samme tid bag Esteban Chaves, der var lykkedes med at køre væk.

 

Etapens meget anderledes karakter gør også, at taktikken bliver noget anderledes, end den var i dag. Her var etapen meget let at kontrollere, og det lå i kortene, at et udbrud ville få det svært. Sådan er det bestemt ikke onsdag, hvor der stilles større krav til de hold, der vil skabe samling, og hvor afstandene nu er så store, at man sagtens kan give udbrud mere plads.

 

Det gælder naturligvis særligt, når Tadej Pogacar er så suveræn. Alle ved, hvem der vinder, hvis der bliver skabt samling, og derfor er det reelt kun UAE, der bør jagte udbruddet. Dermed er vi i samme situation som på kongeetapen i Tirreno, hvor spørgsmålet var, om Jonas Vingegaard var grådig nok til at gå efter endnu en etapesejr, eller om han ville give andre chancen.

 

Læs også
Se Lotto-stjernes knusende sejr

 

Dengang var jeg ikke så meget i tvivl om danskerens sult, men her er jeg mere usikker. Pogacar virker lige så sulten som Vingegaard og vil gerne vinde, når han er til start, men han har bare så uendelig mange muligheder i dette løb. Vil han virkelig gå efter at vinde de fire etaper, der synes at være det mulige udkomme nu, hvor 1. etape kiksede? Det er jeg ikke stensikker på.

 

Hvis der er en etape, han vil lade sejle, kunne det meget vel være denne. Han elsker klassikere, og jeg tror meget gerne, han vil vinde den prestigiøse klassikeragtige etape i Barcelona. Der har også været så megen hype om lørdagens stejle stigning, at den nok har en vis prestige for sloveneren. Det kunne tale for, at det er denne etape, der kan give lidt plads til andre - også fordi vi er så tidligt i løbet, at det kunne give mening at spare lidt på holdet.

 

Det vil bare ikke ligne Pogacar. Når han har chancen for at vinde en bjergafslutning i et ugelangt løb, lader han den næppe gå til spilde. Det er trods alt ikke en grand tour, hvor der skal spares meget på kræfterne. Derudover ved vi, at UAE går meget op i at score både point og sejre, og jeg tror også, at ledelsen vil anspore ham til at gøre forsøget.

 

Det er dog ikke en garanti for, at det vil lykkes. Vi har set en skrøbelighed hos UAE, der nu er nede på seks mand, og denne etape er ikke let at kontrollere. Med udsigt til en mulig udbrudssejr bliver der vild kamp om at komme afsted, og derfor vil udbruddet formentlig køre i den hårde og stigende indledning, måske endda først på Toses, der er ret stejl. Det taler for, at vi får et ret potent udbrud, der bliver svært at jagte, hvis UAE er alene om det.

 

Afstandene er dog ikke alt for store, og når udbruddet kører efter en hård start, vil det formentlig tælle gode klatrere. Det betyder, at det er et udbrud, der skal holdes i snor - ikke kun af UAE, men også af de hold, der drømmer om podiet. Derudover ville det ikke ligne Mikel Landa dårligt at give UAE en hånd. Han har altid enorm selvtillid, når han er i form, og det vil næsten undre mig, hvis ikke han viser sine intentioner ved at sende sit hold frem. Det kræver dog, at Soudal har misset udbruddet.

 

Det får mig til at tro, at de vil blive hentet, også fordi der venter et langt modvindsstykke i dalen mellem de to første bjerge, hvor feltet vil stå ret stærkt. Stensikker er jeg dog ikke. UAE kan lade etapen sejle, og selv hvis de gør forsøget, er det ikke sikkert, at det vil lykkes. Med de fortsat små afstande og et udbrud, der derfor må forventes at skulle holes i snor, samt en Pogacar, der formentlig er sulten, vælger jeg at tro på samling.

 

Vi vil næppe se angreb før sidste stigning. Kampen om podiet er så tæt, at der ikke er nogen grund til at tage chancer - slet ikke med en bjergetape senere i løbet - men der kan blive lagt pres på. Det mest logiske er, at det sker fra UAE, men det kan også være Soudal. Sidder Landa med gode ben, giver det i hvert fald mening. Nok bliver han sikkert slået af Pogacar, men føler han, at han kan tage et stort skridt mod den samlede 2. plads, vil han gerne skabe et hårdt løb.

 

Derfor er det heller ikke stensikkert, at det er UAE, der vil lægge presset på sidste stigning, men uanset hvem der gør det, vil alle vente på Pogacars angreb. Igen tror jeg, at det kommer tidligt. Hvis UAE har ført hele dagen, vil han hurtigt løbe tør for hjælpere, og det er tillige en fordel at komme væk, mens der er medvind. Derudover vil det være en enorm fordel for Joao Almeida at få sendt Pogacar tidligt afsted, for herefter kan han sidde på hjul, mens rivalerne kører mod hinanden. Det vil øge hans chance for at sikre sig den samlede 2. plads.

 

Derfor får vi nok samme model som i dag, nemlig en kamp om 2. pladsen bag Pogacar. Her betyder modvinden og stigningens historik, at det kan blive vanskeligt at få samme forskelle bag Pogacar som i dag. Det kan sagtens være, at vi skal ind på de sidste 2 km. Her forsvinder modvinden, og her bliver den igen stejlere efter et lidt lettere modvindsstykke. Det kan øge betydningen af punch, men omvendt betyder den meget hårdere etape også, at dieselklatrerne alligevel kommer mere til sin ret, som vi så det sidste år, hvor 3. etape sluttede på den lette La Molina-stigning, men hvor Soudal alligevel fik gjort det så hårdt, at de sled Primoz Roglic helt ned inden spurten. Modvind kan også gøre det hele ret taktisk, så man måske kan snige sig væk uden at være stærkest.

 

Læs også
Ineos-profil reagerer på samlet sejr og ser frem mod Tour de France

 

Der er dog ingen tvivl om, at Tadej Pogacar er gigantisk favorit. Ja, det kan være ret svært at give nogen begrundelse, for det er jo nærmest en selvfølgelighed. Det kan godt være, at han ikke restituerer lige så godt som Vingegaard, men i forhold til alle andre er han jo et restitutionsuhyre, der kun kan ventes at blive bedre. En større bjergetape med flere højdemeter genererer ham heller ikke, og selv hvis miraklet skulle ske, nemlig at han ikke kan gøre forskellen på den lidt lettere stigning med en del modvind, har han den fordel, at han kan slå alle i spurten, og at vi i dag så, at han har en meget stærkt Almeida til at sikre, at løbet ikke glider ham af hænde i det taktiske spil. Det vil dog være et mirakel, hvis han får brug for den slags overvejelser. Alt taler for, at han kører fra alt og alle i medvinden og tager endnu en suveræn solosejr - hvis altså udbruddet bliver hentet, og han undgår uheld.

 

Da jeg rangerer efter vinderpotentiale, placerer jeg Joao Almeida som nr. 2. Intet tyder på, at han er løbets næststærkeste - ja, faktisk var han trods sin 4. plads vel en af forfølgernes svageste, når han havde klar fordel af at kunne sidde på hjul - men skal Pogacar slås, skal det formentlig kræve, at han giver en gave. Den gave giver han naturligvis kun til en holdkammerat, og det vil kræve, at Almeida kan køre fra rivalerne. Det virker i lyset af dagens styrkeforhold ret usandsynligt, men denne etape passer bedre til Almeida dieselmotor. Det er også ret klart, at han er i formfremgang og bliver bedre og bedre, og i morgen slipper han for det dårlige vejr, han afskyr. Derudover vil han i modvind have større fordel af, at Pogacar ligger foran, og dermed kan han spare mere på kræfterne til et sidste angreb.

 

Selv hvis det lykkes at komme væk, vil det stadig kræve, at Pogacar venter, hvad der virker en smule usandsynligt - i hvert fald hvis Almeida først kører væk til allersidst - men sker det lidt tidligere, vil det give mening. Dels kan Almeida få en sejr, og dels vil de sammen kunne hjælpe portugiseren på vej mod 2. pladsen. Det er usandsynligt, men skal en uheldsfri Pogacar slås af andre end et udbrud, er dette nok opskriften.

 

Som sagt er uheld og udbrud formentlig de eneste øvrige trusler mod en Pogacar-sejr, men da jeg tror mest på en favoritafgørelse, fortsætter jeg med at rangere efter forventet styrkeforhold - og sejrschancer, hvis Pogacar elimineres. Her vil jeg pege på Lenny Martinez. Franskmanden kom en smule til kort i dag, men han var stadig en af de stærkeste. Denne form for bjergetape burde med de mange højdemeter passe ham bedre, og i morgen slipper han for det dårlige vejr, der før har voldt ham kvaler. Efterfølgende sagde han, at han aldrig tidligere har været så kold, og det gør mig ret optimistisk. Der er i hvert fald en god chance for, at vi morgen vil komme tættere på den rytter, der var chokerende tæt på Vingegaard i Galicien.

 

Udfordringen er, at vi i Vueltaen så, at han kæmpede med sin holdbarhed, men den slags har vi ikke set i ugelange løb - tværtimod. Samtidig har han nu to gange vundet en spurt på toppen af en stigning, og det vidner om, at han er en bedre afslutter, end jeg troede - formentlig bedre end Landa. Det kan være det våben, der skal til for at vinde en etape, der typisk ikke gør alt for store forskelle. I hvert fald ligner det en etape, han burde elsker mere end dagens.

 

Herefter er det logiske næste bud Mikel Landa. Baskeren var åbenlyst den næststærkeste i dag, hvor han var klart mest aktiv og alligevel havde styrken til at gøre forskellen til sidst. Denne form for etape burde endda passe ham endnu bedre, og når Landa er god i et etapeløb, har han meget sjældent offdays. Udfordringen er selvfølgelig, at denne stigning er lettere, og at han ikke er nogen stor afslutter, men skal udbruddet hentes, ender etapen formentlig med at være ret hård. Når de kommer ud af modvinden på de stejlere procenter til sidst, vil jeg forvente, at Landa kan gøre samme forskel, som han kunne i dag. Derfor ligner han den største favorit, hvis Pogacar sættes tilbage.

 

 

Det kan virke mærkeligt at placere Cian Uijtdebroeks her, men der er formentlig en god forklaring på dagens kollaps. Han så stærk ud i starten og sad fint med ved den første udskilning, men har beskrevet, hvordan han blev iskold og mistede al power. Den udfordring har han heldigvis ikke i morgen, og vi så jo i Tirreno, at hans niveau slet ikke var så ringe. Nu burde han endda være endnu bedre, og denne etape er skræddersyet til hans dieselmotor. Udfordringen er det lette målbjerg og hans svage spurt, men til gengæld har han nu en taktisk fordel. Han er ude af klassementet, hvilket giver ekstra frihed, og samtidig kan han som en anden Mattias Skjelmose sætte sig på hjul og lade andre køre klassement, inden han selv stikker af med etapesejren til sidst. Jeg tror i hvert fald efter den lovende start på dagens bjerg, at vi ser en helt anderledes Uijtdebroeks i morgendagens gode vejr.

 

Modsat er det med Aleksandr Vlasov . Russeren har indtil nu været bedst i mere eksplosivt terræn, og han vil være mere på udebane på denne form for etape. Det betyder dog ikke, at han ikke må antages at være blandt de stærkeste, når man ser på dagens styrkeforhold, og skulle det skrabe lidt på, har han et giftigt våben, nemlig sin spurt. Blandt de ryttere, der var fremme i dag, er han den bedste afslutter, og det kan som sagt blive en vigtig evne på denne lidt blødere modvindsstigning. Samtidig bekræftede han i dag, at han ikke er for fin til at spare lidt på kræfterne, hvad Landa og Martinez ikke gjorde i samme omfang, og det kan måske være det sidste, han skal bruge for at komme med hele vejen til toppen - og nu slipper ogås han for det dårlige vejr, der før har voldt ham kvaler.

 

Læs også
Lidl-Trek trodser styrt og vinder i dramatisk Vuelta-åbning

 

Jeg tror, at jeg vil placere Enric Mas her. Han skuffede igen i dag, men som beskrevet i analysen ved jeg ikke, om han var fanget bag styrtet. Han kom i hvert fald ret stærkt tilbage på en etape, der ikke passede ham rasende godt. Det gør denne etape, der er skræddersyet til hans dieselmotor, og også han er mere komfortabel i godt vejr. Udfordringen er modvinden og det lettere målbjerg, der kan gøre det svært for ham at gøre det færdigt. Han har dog udviklet et ganske hæderligt punch, og i denne spurt vil det med nogen sandsynlighed komme ned til styrke. Flere af de ryttere, der var med fremme i dag er ikke de bedste afsluttere, og derudover har han den fordel, at dagens tidstab kan give ham lidt frihed i en finale, der kan blive taktisk.

 

Jeg vil også give Sepp Kuss en chance. Som beskrevet i analysen har han aldrig slået til i ugelange løb, og derfor skal vi måske dæmpe forventningerne en anelse. Omvendt er også han en mand, der bliver bedre og bedre, har haft det svært i dårligt vejr og passer bedre til denne form for etape. Han er endda en af de få af de hidtil nævnte, der er kendt for at være enormt svingende, og derfor kan man aldrig vide, om han i dag bare havde en af sine offdays. Vi ved, at hans topniveau måske er det næsthøjeste i dette felt, og nu har han så den taktiske fordel, at han har smidt lidt tid, og at de meget vel kan sidde med to Visma-ryttere i finalen. Lad os se, om han ikke kan finde bare lidt af sit grand tour-niveau også i et kortere etapeløb.

 

En anden rytter, der bør blive bedre, er Wout Poels . Han er som bekendt altid bedst i den tredje uge af en grand tour, og selvom han slet ikke har samme effekt i et kort løb som dette, så vi da i hvert fald i Tirreno, at han var bedst på den sidste af de to bjergetaper. Til gengæld ved vi også, at han er en uforbederlig lottokupon, der kan falde helt igennem, men det kan også gå den anden vej og give ham diamantben. Han tabte lidt tid i dag, hvilket kan give ekstra frihed, og derudover er han blandt de hidtil nævnte en af de bedre afsluttere på denne lidt lettere modvindsstigning.

 

Dagens positive overraskelse var Chris Harper, der som beskrevet i analysen leverede sit livs ridt. Nu skal han bekræfte, men chancen derfor er god. I Touren blev hans dieselmotor i hvert fald bedre og bedre, og denne form for etape burde også passe ham bedre end dagens. Til gengæld er målbjerget let, og han har absolut intet punch til en spurt, ligesom hans frihed er begrænset. Omvendt er han en underdog, som de færreste for alvor vil holde øje med, og det kan give ham nogle muligheder i det taktiske spil. Når han alligevel glider lidt ned på min liste, skyldes det, at dagens ridt var så meget bedre, end det vi før har set, at han har lidt mere at bekræfte end den ovenfor nævnte.

 

Jeg er meget spændt på Egan Bernal. Dagens etape bekræftede den stille genrejsning, han har indledt, men nu skal hans restitution stå sin prøve. Den voldte nemlig gevaldige problemer i 2023, og vi så det samme billede i Paris-Nice. Derfor kan jeg godt frygte, at han ikke vil være helt så stærk som i dag, hvor han jo endda kom lidt til kort til sidst. Han får heller ikke helt samme glæde af højderne denne gang, men til gengæld burde den samlede etape passe ham bedre. Samtidig ved vi, at han er en relativt god afslutter, hvilket kan være vigtigt i denne finale. Det kræver bare, at han denne gang kan køre lige så stærkt også dagen efter en første anstrengelse.

 

Jeg rangerer også Harold Tejada relativt højt. Det skyldes, at dagens nedtur kan handle om kulden. Akkurat som Uijtdebroeks startede han nemlig meget stærkt, inden han kollapsede, og akkurat som belgieren kommer han fra et løb, hvor han virkede meget stærk. Vi så også i Paris-Nice, at han havde det meget svært i kulden i weekenden, og det giver endnu en begrundelse for, at han kan være stærkere i morgen. Vi har jo også så sent som i går set, at han er meget mere eksplosiv end antaget, men til gengæld har han modsat Uijtdebroeks til gode at være med helt i front på en rigtig bjergetape af denne kaliber på WorldTouren.

 

Det var virkelig opløftende at se Jan Hirt i dag. I går blev han sat på en lille bakke, men i dag leverede han det bedste ridt på WorldTouren i lang, lang tid. Nu kommer han endda til en etape, der passer hans dieselmotor langt, langt bedre, og kender vi ham ret, har han siddet så langt tilbage, at han i dag blev fanget bag styrtet. Derfor taler meget for, at han var stærkere, end resultatet antyder. Udfordringen er selvfølgelig, at han er hjælper og måske endda bliver sat til at føre for Landa, men dette er jo reelt en rangering efter styrkeforhold, når Pogacar alligevel kører fra alt og alle. På den parameter har jeg en forventning om at se en bedre Hirt i morgen, end vi gjorde i dag.

 

Hvilke forventninger kan vi have til Einer Rubio? Dagens bedrift var noget af det bedste, vi har set på WorldTouren i Europa, men derfor har han også en del at bekræfte. I morgen får han heller ikke helt samme glæde af højderne, men til gengæld så vi i Giroen, at han undervejs blev bedre og bedre. Denne form for etape burde vel også passe ham en smule bedre end dagens, men med ham kan det gå begge veje. Han har i hvert fald før skuffet på et tidspunkt, hvor han har lagt stærkt fra land, ikke mindst i UAE Tour sidste år.

 

Dagens etape var også en bekræftelse fra Cristian Rodriguez. Han bliver bare bedre og bedre, og måske er der grund til ekstra optimisme denne gang. Han har i hvert fald før fortalt om, hvordan han hader kulde, og samtidig er han typen, der næsten med sikkerhed har været fanget bag styrtet. I det lys er der grund til at tro mere på hans evner på en varmere dag uden styrt, men omvendt ved vi også fra Tirreno og Vueltaen, at der trods alt er grænser for, hvor langt han kommer på dette niveau.

 

Læs også
Formstærk franskmand sejrer efter dansk fremstød - Ineos-profil vinder samlet

 

Lidt af det samme kan siges om Lorenzo Fortunato. Han og Rodriguez har både her og i Tirreno været uhyre jævnbyrdige, og de er også som typer ret ens. Fortunato burde være mere begejstret for denne form for etape, og vi har også i Giroen set, at han har en tendens til en stigende formkurve. Astana har positivt meldt ud, at han blev fanget bag styrtet, og derfor ved vi, at han blev sat tilbage i dag. Også for ham gælder dog, at han stadig har til gode at være med helt i front på en bjergetape på dette niveau.

 

En af dagens skuffelser var Marc Soler . Han var tydeligvis nr. 2 i UAE-hierarkiet, men den position kunne han ikke forsvare. Han plejer ellers altid at overpræstere i dette løb, men den nylige skade har nok alligevel ramt ham hårdt. Nu er han nede som nr. 3 i hierarkiet, men han vil stadig være i position til at udnytte det taktiske spil, når Pogacar er kørt væk, og han kan sidde på hjul. Det kræver dog, at han er stærkere end i dag, men hvis han er på vej tilbage fra en skade, er formen formentlig også i fremgang. Udfordringen er jo så til gengæld, at hans andet job er at hjælpe Almeida på podiet, men der er en god chance for, at vi i morgen vil se en bedre Soler.

 

Allerede inden løbet havde jeg jo spået, at Simon Yates nok ikke ville få et stort løb, og den teori blev bekræftet i dag. Man kan dog håbe, at vi ser en bedre udgave i morgen. Han har været syg, og det taler i hvert fald for en stigende formkurve. Omvendt ved vi, at denne form for etape passer ham dårligere end dagens, og at han kommer fra en meget skuffende sæsonstart og et 2023, hvor hele hans forår var en regulær katastrofe. Jeg regner i hvert fald ikke med nogen mirakler i morgen, og etapens karakter gør, at vi måske snarere ser en svagere udgave end i dag. Omvendt er Yates jo på papiret en af topklatrerne, og med sygdommen in mente kan man da ikke udelukke, at vi vil se en bedre udgave end i dag.

 

Vil vi også se en bedre Nairo Quintana? Puha! Det kan vel gå begge veje. Han kan sagtens betale en pris for sin manglende løbsrytme, men det er bestemt heller ikke umuligt, at han får glæde af, at motoren bliver varmet op. Denne form for bjergetape passer ham i teorien bedre, men omvendt er han også en rytter, der plejer at være god i dårligt vejr - en fordel, han ikke har i morgen. Min forventning vil nok være, at vi ikke ser en meget bedre udgave i morgen, og at det vil gå ham nogenlunde, som det gjorde i dag, men usikkerheden om ham er selvsagt helt enorm.

 

Hvad så med Pablo Castrillo? Spanieren har længe været et stort talent, men det var alligevel chokerende at se ham så langt fremme i dag. Det var dog også så langt over hans hidtidige niveau, at han har lidt at bekræfte - særligt fordi vejret gjorde dagens etape meget speciel. Kan han gentage det på en dag i godt vejr og med mange bjerge? Og er der en pris at betale for dagens ridt? Det er ganske sandsynligt, men omvendt er han så lovende, at det bestemt ikke kan udelukkes, at han kan gentage sin bedrift.

 

Det samme kan siges om Jose Manuel Diaz. Spanieren overpræsterede også i så eklatant en grad, at han har alt at bevise på en etape, der ventes at blive mere normal. Han har heller ikke den fordel som Castrillo at være et talent i udvikling, og derfor virker det endnu mere besynderligt, hvis han pludselig kan blande sig så langt fremme i et løb som dette. Omvendt er han jo ikke nogen nobody, og da han i sin tid vandt i Tyrkiet, lignede han en mand med en stor fremtid. Måske er han bare en late bloomer. Lad os se i morgen.

 

Endelig er der Laurens De Plus. Også han har en ret klar hjælperrolle, men han er også en rytter med potentiale til at gøre det bedre i morgen. Etapen passer i hvert fald bedre til hans dieselmotor, og han er typisk en rytter, der bliver bedre og bedre undervejs og restituerer godt. Han er dog stadig så langt fra sit Giro-niveau, at vi næppe skal vente os mirakler.

 

Jeg var også positivt opløftet over George Bennett, der er notorisk svag i dårligt vejr, og som kan gøre det bedre i morgen, men som stadig har været ret langt fra sit niveau i lang tid. Antonio Tiberi blev bedre og bedre i Vueltaen, men passer omvendt nok knap så godt til denne etape. Johannes Kulset skal bekræfte dagens ridt, der var hans i særklasse bedste, og jeg vil også vente at se en bedre Damiano Caruso og måske også Remy Rochas og Juan Pedro Lopez, da de kunne være ryttere, der har lidt i kulden. Min tro på bedre præstationer fra Sergio Higuita, Guillaume Martin, Hugh Carthy, Michael Woods, Geraint Thomas og Ilan Van Wilder er til gengæld begrænset, og jeg ser heller ikke Sean Quinn, Mauri Vansevenant og Eric Fagundez præstere på samme niveau på en etape som denne. Ivan Ramiro Sosa er som altid en lottokupon, men han bliver typisk dårligere og dårligere, og i lyset af 2023 har jeg også tabt meget af den optimisme, jeg havde for Carlos Verona.

 

Som sagt er et udbrud ret sandsynligt, og her er Harold Tejada med sit tidstab og i lyset af ovenstående analyse mit bedste bud. Andre, der kan tænkes både at opsøge udbruddet og måske gøre det færdigt Carlos Verona, George Bennett, Damiano Caruso, Juan Pedro Lopez, Guillaume Martin, Hugh Carthy og Michael Woods, men for de fire førstnævnte nærmer vi os et tidstab, der nok er for lille. Et andet bud er Ivan Ramiro Sosa, Remy Rochas, Florian Lipowitz og Geraint Thomas, men de vil formentlig blive hos deres kaptajner.

 

BEMÆRK: Lad mig igen understrege, at jeg herunder har rangeret efter vinderpotentiale i en favoritafgørelse, selvom de eneste reelle trusler mod en Pogacar-sejr formentlig er uheld eller et udbrud. Og som beskrevet er en udbrudssejr i det lys meget sandsynlig.

 

Feltet.dks vinderbud: Tadej Pogacar

Øvrige vinderkandidater: Joao Almeida, Lenny Martinez

Outsidere: Mikel Landa, Cian Uijtdebroeks, Aleksandr Vlasov, Enric Mas, Sepp Kuss

Jokers: Wout Poels, Chris Harper, Egan Bernal, Harold Tejada, Jan Hirt, Einer Rubio, Cristian Rodriguez, Lorenzo Fortunato, Marc Soler, Simon Yates, Nairo Quintana, Pablo Castrillo, Jose Manuel Diaz, Laurens De Plus

 

Kandidater til et udbrud: Harold Tejada, Carlos Verona, George Bennett, Damiano Caruso, Juan Pedro Lopez, Guillaume Martin, Hugh Carthy, Michael Woods, Ivan Ramiro Sosa

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Esteban Chaves’ sejr fra 2021, Thomas de Gendts sejr fra 2016 og Dan Martins sejr fra 2013.

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Tadej Pogacar
Joao Almeida, Lenny Martinez
Mikel Landa, Cian Uijtdebroeks, Aleksandr Vlasov, Enric Mas, Sepp Kuss
Wout Poels, Chris Harper, Egan Bernal, Harold Tejada, Jan Hirt, Einer Rubio, Cristian Rodriguez, Lorenzo Fortunato, Marc Soler, Simon Yates, Nairo Quintana, Pablo Castrillo, Jose Manuel Diaz, Laurens De Plus
Carlos Verona, George Bennett, Damiano Caruso, Juan Pedro Lopez, Guillaume Martin, Hugh Carthy, Michael Woods, Ivan Ramiro Sosa, Remy Rochas, Florian Lipowitz, Geraint Thomas, Johannes Kulset, Ilan Van Wilder, Sergio Higuita, Sean Quinn, Nicolas Prodhomme, Mauri Vansevenant, Valentin Paret-Peintre, Clement Berthet, Nick Schultz, Andreas Leknessund, Darren Rafferty, Javier Romo, William Junior Lecerf, Louis Meinjtes, Dylan Teuns
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Volta a Catalunya
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?