Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 4. etape af PostNord Danmark Rundt

Optakt: 4. etape af PostNord Danmark Rundt

18. august 2023 15:06Foto: Dorte Adelfred

Mattias Skjelmose og Mads Pedersen leverede en knusende magtdemonstration for Trek og har nu kurs mod en ikke helt uventet dobbeltsejr for kongeetapen. Det afgørende slag skal slås på enkeltstarten, men forinden venter løbets letteste etape, når der fredag skal køres tværs gennem det sjællandske fladland, hvor sprinterne meget vel kan komme til fadet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE VUELTA A BURGOS, TOUR DU LIMOUSIN OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Efter tre dage med bakker i finalerne kan sprinterne endelig se frem til noget, der ligner en stensikker sprinteretape. Her skal rytterne nemlig en tur tværs gennem det relativt flade Nordsjælland, og selvom man kan finde et par småbakker undervejs, er det ikke noget, der kan ryste et professionelt cykelfelt. Man kunne drømme om, at en dansk sommerstorm kunne skabe et sidevindsdrama, men sådan bliver det slet ikke. Alt taler for, at sprinterne denne fredag skal have en massespurt inden den sidste enkeltstart.

 

I alt skal der tilbagelægges 178,4 km mellem Kalundborg og Bagsværd, og etapen består af en tur fra vest mod øst gennem den nordlige del af Sjælland. Fra start går det dog mod sydøst og syd, når man kører ad lige og flade veje frem til dagens første spurt, der kommer i Gørlev allerede efter 18,4 km. Herfra fortsætter man mod sydøst ned til Høng, hvor man efter 24,5 km vender rundt for køre mod nord og nordøst igennem fladlandet. Kortvarigt bliver det en anelse mere kuperet med tre mindre bakker, hvoraf den midterste er kategori 2-stigningen Kattrupbakken (600 m, 3,0%), der har top efter 40,4 km, hvorefter det igen bliver fladt, når man kører mod først nordøst, siden sydøst og så igen nordøst frem til Holbæk, hvor dagens anden spurt kommer efter 71,2 km.

 

Læs også
Tobias Lund laver fænomenalt hattrick

 

Efter spurten kører man kortvarigt mod øst og sydøst hen langs kysten ned til Munkholm, hvor man efter 81,6 km passerer fjorden via Munkholmbroen. Nu forlader man vandet for at køre mod nordøst ad lange, lige og flade veje, inden man efter Kirke Hyllinge, der passeres efter 88,2 km, rammer en række snoede veje, der fører mod nordøst ind til Skibby, hvor dagens km 100-spurt kommer efter 99,0 km. Nu kører man mod nordvest, nordøst og til slut ad en lange, lige vej frem til Jægerspris, hvor man efter 110,0 km kører mod øst og derefter sydøst ned til Kronprins Frederiks Bro, der passeres efter 115,7 km og leder over til Frederikssund.

 

Efter en tur gennem byen går det mod sydøst og øst igennem fladlandet frem til kategori 2-stigningen Skenkelsøbakken (300 m, 4,7%), der har top efter 126,3 km, hvorfra man fortsætter mod sydøst ned til Ølstykke. Her drejer man efter 127,6 km mod øst for kort derefter at køre mod nordøst ad en lige vej frem til løbets sidste kategoriserede stigning, kategori 2-stigningen Ganløse (300 m, 4,3%), der har top efter 138,3 m.

 

Derfra går det videre ad lige veje mod nordøst, inden man kortvarigt kører mod nordvest for derefter at køre mod øst ind til Farum, der passeres efter 148,5 km. Nu går det mod syd ned over Fiskebækbroen frem til Værløse, hvor man efter 152,1 km drejer mod sydøst, inden det slutteligt går mod øst ind til Bagsværd, hvor man efter 159,5 km rammer den afsluttende rundstrækning, og efter næsten en hel omgang krydser man efter 164,1 km stregen for første gang.

 

Etapen afsluttes nu med tre omgange på den 4,8 km lange runde, der er stort set helt flad. Med 4500 m igen drejer man til højre, hvorefter det går ad en stor, bred vej frem til endnu et sving med 2200 m igen. Nu går det ad endnu en lige vej frem til to senest sving, der kommer med hhv. 800 og 600 m igen, inden man rammer opløbsstrækningen, der stiger ganske let.

 

Etapen byder på i alt 986 højdemeter.

 

Bagsværd har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

Læs også
Lynhurtig dansker forklarer, hvordan leadout blev til ny sejr

 

 

 

 

 

SE VUELTA A BURGOS, TOUR DU LIMOUSIN OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Efter nogle dage med tørvejr er det ikke stensikkert, at rytterne kommer tørskoede gennem fredagens etape. Der vil nemlig være en nedbørsrisiko på 70% ved starten, men den vil hurtigt aftage og blot være 5-20% gennem det meste af etapen. Det vil være overskyet med en temperatur, der vil toppen på 21 grader, og der vil være en let til jævn vind (15-17 km/t) fra øst og østnordøst. Det giver i altovervejende grad forskellige former for modvind hele vejen frem til rundstrækningen, hvor der vil være modvind på første halvdel og derefter medvind over de sidste 2,2 km, dog med sidevind mellem de to sidste sving.

 

Favoritterne

Ingen ønskede, at en defekt skulle være med til at afgøre årets Danmark Rundt, men Søren Wærenskjolds uheld blev næppe afgørende. Han var allerede isoleret i en særdeles ugunstig situation, og det var nok snarere Treks overtal, der kostede ham sejren - samt måske også dårligere ben. Til gengæld er det ganske sandsynligt, at det var en podieplads, han sagde farvel til.

 

Kampen om den samlede sejr er dog stadig knivskarp. Begge de to Trek-ryttere er glimrende temporyttere, og forskellen mellem de to er så lille, at løbet sagtens kan vendes på hovedet på lørdag, selvom det er Skjelmose, der har den bedste tempohistorik, i hvert fald over denne lidt længere distance. Pedersen kan dog nå at styrke sin position inden da, hvis han kan få del i morgendagens bonussekunder, hvilket bestemt burde være muligt.

 

Der er nemlig lagt op til massespurt i Bagsværd. Sådan er det næsten altid på de sjællandske etaper, hvor terrænet generelt mangler udfordringer, og det gælder særligt på denne etape, der er ganske, ganske let. Den vind, der potentielt kunne have ændret manuskriptet, er ikke helt fraværende, men den vil stå i ansigtet stort set hele dagen - alt sammen noget, der blot øger sandsynligheden for en spurt.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

Sidst, vi have en tilsvarende etape på Sjælland i 2021, blev feltet faktisk snydt, men det er svært at tro, at det sker i morgen. Dengang sluttede man nemlig på en teknisk og kuperet rundstrækning, men det gør man ikke denne gang. Nogle af vejene er små og kringlede, men terrænmæssigt er der ingen udfordringer.

 

Jeg vil forvente, at der bliver en kamp om at ramme udbruddet. Blandt andet skal bakketrøjen jo afgøres på denne etape, og det i sig selv bør sikre, at det vil tage lidt tid, inden elastikken knækker. Det kan betyde, at feltet stadig er samlet, når de rammer første spurt, og hvis det er tilfældet, skal der spurtes om sekunder i klassementskampen.

 

Før eller siden vil udbruddet dog køre, og herefter vil Trek tage kontrol. Jeg tror ikke, at udbruddet får megen snor. Soudal vil næppe løbe risici, så jeg vil tro, at de tidligt kommer frem. Jeg vil også tro, at Trek vil gå efter at få det samlet, for de har ikke meget at miste ved at give den et skud. Måske vil Uno-X endda også arbejde for Wærenskjold, og med en dag i modvind er det derfor svært at tro, at vi ikke får samling. Vinden kan måske af og til gøre det lidt nervøst, men med den ugunstige retning bør det blive ved det.

 

Det bliver derfor næppe den mest begivenhedsrige dag, før vi når den forventede massespurt. Her er den store udfordring den tekniske finale med de to sene sving. Her skal man sidde ordentligt, for selvom man kan åbne en lang medvindsspurt, er der grænser for, hvor meget man kan hente over bare 600 m. Der er altså en spurt, der stiller større krav til positionen end til farten.

 

Det gør det hele lidt mere åbent, men det er umuligt ikke at have Fabio Jakobsen som favorit. Hollænderen har bekræftet, at han er løbets hurtigste, men vi ved også, at han er sårbar i positionskampen. Den tekniske finale er derfor en reel udfordring, men her er han virkelig godt hjulpet. Toget med Casper Pedersen og Michael Mørkøv er nemlig det i særklasse stærkeste i dette felt, og det er næsten svært at tro, at de ikke vil dominere. Alligevel er det ikke afgjort på forhånd. Vi ved, at Jakobsen ofte taber Mørkøvs hjul, og sker det, kan han slås i så teknisk en finale. Det bedste tog og den hurtigste sprinter i et felt uden andre meget stærke tog gør dog, at han stiller til start som ganske stor favorit.

 

Jeg tror, at den største trussel er Søren Wærenskjold. Det er ikke meget, vi har set ham spurte på dette niveau, men gårsdagens 2. plads var lovende. Det var i særdeleshed også sejren i Saudi Tour, hvor han dog var hjulpet af et betydeligt hårdere opløb. Vigtigst er det dog, at toget med Lasse Norman, Louis Bendixen og Niklas Larsen, der kørte fornemt for ham i går, ligner det næststærkeste. Dermed bør han sidde godt og være klar til at gribe muligheden, hvis Jakobsen igen kikser i positionskampen.

 

Den tekniske finale er også den store chance for Mads Pedersen . Løbet har bekræftet, at han ikke har Jakobsens fart, og han hjælpes bestemt heller ikke af denne meget lette modvindsetape. Til gengæld ved vi, at han er blandt de bedste i positionskampen, hvor han meget sjældent svigter. Desværre er toget her bestemt ikke overbevisende, men han klarer sig også godt på egen hånd. Han så ud til at have en bekymrende fart i går, men på 1. etape så det til gengæld lovende ud. Misser Jakobsen ud, er han bestemt en af de bedste kandidater.

 

Regnet på fart er Matteo Moschetti også blandt de allerhurtigste. Det fik vi senest bekræftet med den flotte spurt på 4. etape i Polen, men han har ikke været helt stabil i positionskampen. Det er dog heller ikke en kunst, han ikke mestrer, og med et tog, der tæller Nicolo Parisini og ikke mindst Szymon Sajnok har han faktisk bedre støtte end de fleste. På så let en etape vil Moschetti altid være farlig, hvis han sidder rigtigt.

 

Den tekniske finale er til fordel for Jensen Plowright . Det er meget lidt, han har fået lov at spurte i år, men i morgen bør han få chancen. I går kørte de for Søren Kragh, men efter hans kollaps er det ikke længere relevant. Tværtimod ser det nu meget spændende ud for Plowright, hvis tog med Kristian Sbaragli, Kragh og ikke mindst Ramon Sinkeldam ser uhyre potent ud. Jeg vil ikke udelukke, at de kan dominere, hvis Soudal kikser, og så må vi se, hvad farten rækker til.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

De seneste dage har bekræftet, at Tobias Lund kommer langt på sin fart. Han havde måske foretrukket en hårdere rute, men mest af alt havde han foretrukket en mindre teknisk finale. Han er nærmest uden tog, og vi har i forvejen set, både i dette og andre løb, at han har tabt en på sin positionering. Derfor er den tekniske finale bestemt ikke en gave, men sidder han rigtigt, fører hans fart helt sikkert meget langt.

 

I dette felt kommer Stanislaw Aniolkowski også meget langt. Han har gjort det fremragende på lidt lavere niveau i år, men har også - ikke mindst med 3. pladsen i Limburg - vist evner i lidt stærkere felter. Han er generelt hæderlig i positionskampen, og da toget med Barnabas Peak, Wessel Krul og Alan Banaszek tillige ligner et af de stærkeste, står han særligt godt med så teknisk en finale.

 

Det bliver også interessant at se Alexander Salby. Han har ikke fået den succes hos Bingoal, man havde håbet, men vi så sidste år hans store potentiale. Han lider voldsomt af sin manglende holdbarhed, men her hjælpes han virkelig af den lette modvindsetape. Dertil kommer, at han har to gode lead-out men i Julius Johansen og Rasmus Søjberg, der begge har god erfaring i netop den kunst. De er ikke vant til at køre sammen, men potentialet er der. Sidder han rigtigt, har han i hvert fald noget fart.

 

Så er der naturligvis Magnus Cort. Han bekræftede i går, at hans fart stadig er god, men nok engang sad han for langt tilbage. Alt taler for, at det vil gentage sig i denne tekniske afslutning, der bestemt ikke er nogen gave. Han mangler også en lead-out man, selvom han har en vis støtte fra Michael Valgren, Mikkel Honoré og Jonas Rutsch. Derfor skal han have en del held, men har han det, rækker farten - og med bonussekunder på spil vil jeg tro, at han blander sig.

 

Flanders har både Vito Braet og Jules Hesters, der formentlig begge spurter. Braet havde ønsket en hårdere rute, og han mangler den sidste fart for at vinde i dette felt. Til gengæld har han i år gjort det ret godt i positionskampen, og så står han jo godt i denne finale. Omvendt er det med Hesters, der har glæde af den lette etape, men han har døjet så meget med sin positionering, at han skal have en del held for at blande sig.

 

Dette er en sjælden chance for Sebastian Changizi for selv at spurte, og derfor er han ret uerfaren på dette niveau. Det gik dog pænt de seneste dage, og han har i år i hvert fald fået masser af erfaring i positionskampen som lead-out man for Arvid De Kleijn. Her er støtten dog ganske begrænset, selvom Luc Wirtgen og Alexander Kamp har en vis fart, og det stiller ham ikke optimalt i en teknisk finale.

 

I år har Luca Colnaghi hævet sit niveau, og i dette felt kommer han et ganske pænt stykke. Han har tidligere døjet med sin positionering, men det er blevet meget bedre i år. I Filippo Magli har han også en hæderlig lead-out man, men han lider under, at han i forhold til mange andre har en begrænset støtte.

 

Det har været lovende at se Matyas Kopecky i år. Egentlig regnede jeg ham ikke rigtigt som sprinter, men han gjorde det virkelig flot i Polen. Han har også gjort det pænt i dette løb. Han er måske ikke verdens hurtigste, men han har været god til at positionere sig, og her har han ret god støtte fra erfarne Andrea Peron.

 

Hos Leopard vil Andreas Stokbro blande sig. Han kørte en god spurt på 1. etape og har kørt ganske mange gode spurter i år. Det har dog knebet lidt i de større løb, og han lider under knap så god støtte i denne tekniske finale. Han havde også haft glæde af et hårdere løb, men 1. etape viste, at farten fører et stykke.

 

Læs også
Van Aert melder positivt nyt

 

Endelig er der Nicklas Amdi Pedersen. Det er klart, at hans opgave er at vinde bakketrøjen, og går alt efter planen, ender han derfor i udbruddet. Det kan dog kikse, og sker det, må han blande sig i spurten i stedet. Han har ikke megen erfaring på dette niveau, men det er svært at glemme, hvordan han overspurtede Giacomo Nizzolo i Antwerpen tidligere i år. Det var naturligvis efter et helt anderledes hårdt løb, men det tyder på, at hans fart også rækker på dette niveau, hvis han har heldet i positionskampen. Som alternativ har ColoQuick Sebastian Nielsen, der imponerede på 1. etape.

 

Hos Lotto er det muligt, at Florian Vermeersch blander sig, men jeg tror, at etapen er for let for ham Andre, der måske kan blande sig, er Frederik Irgens, der dog mest fokuserer på bakketrøjen, Mark Stewart, Luke Mudgway, Norbert Banaszek og Adrian Banaszek

 

Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen

Øvrige vinderkandidater: Søren Wærenskjold, Mads Pedersen

Outsidere: Matteo Moschetti, Jensen Plowright, Tobias Lund, Stanislaw Aniolkowski, Alexander Salby

Jokers: Magnus Cort, Vito Braet, Sebastian Changizi, Luca Colnaghi, Matyas Kopecky, Jules Hesters, Andreas Stokbro, Nicklas Amdi Pedersen

 

SE VUELTA A BURGOS, TOUR DU LIMOUSIN OG ARCTIC RACE OF NORWAY UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR

DELTAG I VUELTA-MANAGERSPILLET

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Fabio Jakobsen
Søren Wærenskjold, Mads Pedersen
Matteo Moschetti, Jensen Plowright, Tobias Lund, Stanislaw Aniolkowski, Alexander Salby
Magnus Cort, Vito Braet, Sebastian Changizi, Luca Colnaghi, Matyas Kopecky, Jules Hesters, Andreas Stokbro, Nicklas Amdi Pedersen
Florian Vermeersch, Sebastian Nielsen, Michael Mørkøv, Mark Stweart, Luke Mudgway, Norbert Banaszek, Adrian Banaszek, Frederik Irgens, Ramon Sinkeldam, Niklas Larsen, Louis Bendixen, Rasmus Søjberg, Filippo Magli, Szymon Sajnok, Andrea Peron, Alan Banaszek, Mattias Skjelmose
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
PostNord Danmark Rundt
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?