Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 4. etape af Tour de Wallonie

Optakt: 4. etape af Tour de Wallonie

23. juli 2021 15:04Foto: UAE Tour/LaPresse

Stortalentet Quinn Simmons lagde en svær tid bag sig med en fornem sejr på kongeetapen, og den unge amerikaner har nu kurs mod den samlede sejr. Den værste af de to tilbageværende udfordringer kommer på fredagens 4. etape, hvor en stejl stigning med 10 km igen kan være sidste chance for et angreb, men hvor meget taler for, at en reduceret massespurt skal afgøre slaget.

Annonce

SE MASSER AF OL-CYKLING PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING OG TIL TILBUDSPRIS

 

Ruten

Mange cykelløb slutter med de sværeste etaper, men sådan er det sjældent i Tour de Wallonie. Det er heller ikke tilfældet i år, hvor der sluttes med to dage med relativt flade finaler. Man skal dog ikke undervurdere fredagens 4. etape, der med næsten 3000 højdemeter er endnu en opslidende sag i Ardennerne, men den sidste halvdel er til gengæld stort set helt flad. Slutteligt byder en rundstrækning dog på både brosten og en lille bakke, der kan bruges som afsæt for angreb til at forhindre sprinterne i at komme til fadet, og som utvivlsomt vil rydde ud i feltet.

 

I alt skal der tilbagelægges hele 206,0 km, der fører feltet fra Neufchâteau til Fleurus. Starten går midt i Ardennerne, og derfor er første del den hårdeste. Det er nu relativt fladt, når man lægger ud med at køre mod vest og sydvest, men hurtigt går det mod vest op ad først kategori 2-stigningen Saut des Sorcières (2,0 km, 7,0%), der har en stejl først kilometer med ca. 9% og har top efter 20,1 km, og siden kategori 1-stigningen Col du Sati (1,1 km, 12,3%), der er en mur med først 500 m med 12,3% og top efter 25,4 km. Herfra følger småkuperet terræn, der leder mod nordvest, inden det går mod nord op ad kategori 2-stigningen Cote d’Orchimont (1,9 km, 6,0%), der er relativt jævn over de første 1500 m, men slutter med 400 m med 3,6%, inden man runder toppen efter 57,7 km.

 

Nu flader det lidt ud, mens man fortsætter mod nord forbi dagens første spurt, der efter 70,2 km kommer på toppen af en lille bakke, inden det går videre mod nord igennem småkuperet terræn med nogle mindre bakker undervejs. Senere drejer man mod nordvest for at passere først kategori 2-stigningen Cote d’Agimont (1,3 km, 5,4%), der er en relativt jævn stigning med top efter 110,6 km, og derefter kategori 1-stigningen Cote de Soulme (2,1 km, 6,7%), der hovedsageligt stiger med ca. 6%, men har 500 m med 8,8% på den første kilometer og har top efter 117,7 km.

 

Herfra bliver det meget lettere. Nu er man nemlig nået ud af Ardennerne, og det går derfor igennem stort set helt fladt terræn over knap 40 km mod nordvest frem til rundstrækningen, der nås efter 155,2 km. Med det samme skal man over kategori 1-stigningen Cote du Petit Try (1,3 km, 6,4%), der stiger byder på to gange 500 m med hhv. 8,5% og 7,0% og 300 næsten flade meter frem mod toppen, der denne gang byder på en almindelig spurt efter 156,6 km. Herfra går det helt fladt mod nordøst og nordvest frem til stregen, der krydses for første gang efter 166,7 km.

 

Etapen afsluttes nu med en omgang på den 39,3 km lange rundstrækning. Fra start kører man helt fladt mod sydvest, vest, nord og nordvest, inden man drejer mod syd for at passere den 2,1 km lange pavé Trou a la Vigne, der slutter med dagens sidste spurt efter 180,9 km. De sidste 25,1 km indledes med et fladt stykke, der fører mod syd, sydøst og nordøst, inden man igen skal over Cote du Petit Try, denne gang med en bjergspurt på toppen efter 195,9 km. Derfra venter 10,1 km, der er helt flade, men også en lidt kringlet finale, der over de sidste 4 km byder på sving med 3800 m, 1300 m, 1000 m og 800 m igen

 

Etapen byder på i alt 2766 højdemeter.

 

 

Fleurus har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vejret

Der venter endnu en dag med perfekt vejr. Også fredag vil der bare være få skyer, og denne gang vil temperaturen kravle helt op på 25 grader. Det vil dog være en anelse mere blæsende med en let til jævn vind (14-16 km/t) fra nordøst. Det giver indledende sidemedvind og sidevind, inden man får sidemodvind efter den tredje stigning. Fra den sidste af de to dobbeltstigningerne vil der være sidevind frem til rundstrækningen, hvor der på første halvdel hovedsageligt vil være med- og sidemedvind, mens der på anden halvdel vil være mod- og sidemodvind, herunder på stigningen og første del af det efterfølgende stykke. Med ca. 6 km igen får man sidevind, og det varer ved, indtil man får medvind på de sidste 800 m.

 

SE MASSER AF OL-CYKLING PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING OG TIL TILBUDSPRIS

 

Favoritterne

Efter dagens kongeetape blev vi meget klogere på et ellers ret uforudsigeligt klassement, og det blev den ventede kamp mellem de stærke sprintere og de aggressive ryttere. Med den nye rundstrækning og flere omgange blev der både ryddet så grundigt ud i sprinterne, at Amaury Capiot, Andrea Vendrame og Milan Menten var de eneste overlevende, ligesom der blev ryddet så grundigt ud i hjælperne, at al form for kontrol var umulig. Det udnyttede de brølstærke Quinn Simmons og Stan Dewulf til at stikke af i fladlandet og opbygge et forspring, der efter al sandsynlighed kan give dem 1. og 2. pladsen i klassementet.

 

I Tour de Wallonie-sammenhæng er de etablerede forskelle nemlig store, og de værste udfordringer er nu overstået. Trek viste i dag, at de har et brølstærkt hold, og de burde ikke få de helt store problemer med at kontrollere de kommende to etaper. Som altid ser det ud til, at løbet kan koges ned til et opgør om bonussekunder, men denne gang er det blot mellem to mand. Spørgsmålet er, om Dewulf tror på, at han kan finde de tre manglende sekunder i de indlagte spurter undervejs. Begge er relativt hurtige, men på papiret har Simmons overhånden.

 

Det er i hvert fald givet, at det for Trek må være ideelt, hvis et ufarligt udbrud fjerner al bonus på fredagens 4. etape. Forskellene er samtidig efterhånden ganske store, og det betyder, at der burde være god chance for, at amerikanerne kan lirke et ufarligt udbrud afsted. Den kuperede start lægger i hvert fald op til flere angreb i stil med den vilde begyndelse, vi så i dag, og det vil formentlig atter tage tid at få et udbrud etableret.

 

Treks drømmescenarium er, at gruppen er ufarlig, og at de kan lade dem sejle hjem, men lykkes det ikke, vil de være nødt til at holde dem i snor. Uanset hvad vil jeg tro, at der må være interesse fra sprinterholdene. Petit Try er ganske svær, men også kort, og sørger man for at ramme stigningen relativt langt fremme, bør også et tunge folk kunne overleve. Derfor vil jeg tro, at Jumbo, Deceuninck, Qhubeka og UAE, der har været de toneangivende sprinterhold, alle vil organisere en jagt. Med de store tidsforskelle er vi i en fase, hvor udbrudssejre ikke længere kan afvises, men jeg tror, at interessen i en spurt er for stor.

 

I morgen bliver det for første gang lidt blæsende, og der vil faktisk være ren sidevind på stykket frem mod rundstrækningen. Jeg vil bestemt ikke afvise, at vi vil se et hold accelerere undervejs - Deceuninck er den oplagte kandidat - men jeg tror ikke, at vinden er stærk nok. Den vil næppe skabe meget mere end blot lidt uro, og jeg regner med, at det bliver et relativt samlet felt, der skal afgøre det på rundstrækningen.

 

Det bliver interessant at se, om Ag2r vil forsøge at hente udbruddet så tidligt, at de to bonusspurter kommer i spil. Særligt den første, der ligger på Petit Try, må være attraktiv, og lykkes det dem at skabe samling tidligt, kan vi få en ny og aggressiv finale. Den flade rundstrækning er dog ikke egnet til at snyde sprinterholdene, og brostenene er næppe heller vanskelige nok til at gøre en forskel.

 

Nøglemomentet bliver Petit Try for sidste gang. Her regner jeg med, at vi vil se angreb fra de ryttere, der så stærkest ud i dag. Mest oplagt er det at pege på Odd Christian Eiking, der i dag lignede den i særklasse bedste klatrer, men Tim Wellens forsøger utvivlsomt også, hvis han kan. Også Matteo Fabbro og Alessandro Covi virkede i dag ganske overbevisende, men stigningen er formentlig for kort til at gøre den store skade. Med den styrke Simmons og ikke mindst Juan Pedro Lopez i dag viste på bakkerne, er det svært at se, at der kan gøres forskelle, som ikke kan neutraliseres - særligt fordi der igen er tale om en finale med næsten konstant modvind.

 

Jeg regner derfor med endnu en spurt, men jeg er lidt i tvivl om, hvor stort feltet vil være. I teorien burde Petit Try, der reelt kun er 800 m lang, dog ikke kunne sætte sprinterne, hvis blot de starter stigningen i forreste del af feltet. Den samt en forventeligt hård start kan dog trætte dem betydeligt, og det er næppe friske folk, der skal spurte til sidst. For første gang har vi også en teknisk finale med tre sving på de sidste 1500 m, og selvom der er 800 m i medvind til at lade farten tale, er det en spurt, hvor positionering bliver helt afgørende.

 

Derfor vover jeg også pelsen ved at pege på Fernando Gaviria. Det var ikke helt uventet at se ham og Fabio Jakobsen spurte om sejren i den kaotiske spurt i Zolder, hvor de to stærkeste tog virkelig kunne sætte sig igennem. Igen så vi, at Gaviria ikke har fordums fart, men han var ikke langt fra at slå Jakobsen. I dag viste han samtidig fornuftig klatring, og han bør være friskere end mange efter en hård dag i sadlen. Først og fremmest er det dog den tekniske finale kombineret med et tog, der tæller den sublime lead-out man Alexander Kristoff ledsaget af Rui Oliveira og Maximilian Richeze, der gør mig optimistisk på Gavirias vegne. Han har ofte problemer med at holde hjulet på sit hold, men lykkes det, tror jeg på, at toget kan sikre colombianeren en højst tiltrængt sejr.

 

Den værste rival kunne være Fabio Jakobsen. Forud for løbet havde jeg ikke regnet med hollænderen på denne etape, da hans holdbarhed siden styrtet har været helt forduftet, men i dag hang han på meget længere end ventet. I det lys burde han nok kunne klare en 800 m lang bakke, men vil han også være frisk. Det var han efter eget udsagn ikke på 1. etape, og jeg tvivler på, at han har helt samme fart på denne etape, som han havde i går. Til gengæld har han et afgørende våben i et tog, der med Yves Lampaert, Florian Senechal og Bert van Lerberghe sammen med UAE ligner det stærkeste, og de var nøglen til gårsdagens sejr. Overlever han stigningen, kan han med et godt lead-out vinde igen, selvom han ikke nødvendigvis er mest frisk eller hurtigst.

 

En anden svær rival må være Dylan Groenewegen. Når man kender hans historik og ser hans spurt på 1. etape, taler alt for, at han lige nu er feltets i særklasse hurtigste. Desværre viste 2. etape også, at hans tog ikke er det stærkeste, og han har generelt haft store positioneringsvanskeligheder i år. Heldigvis er Pascal Eenkhoorn og Timo Roosen stærke, og de gjorde det sublimt på 1. etape. Det viser, at det sagtens kan lade sig gøre, men i denne tekniske finale skal Groenewegen nok have lidt held for at kunne spurte rent. Bakken kan også blive for hård efter en 3. etape, hvor han blev sat som en af de første, men det er finalen, der ligner den største forhindring. Har han til gengæld plads til at spurte, vil jeg bliver overrasket, hvis ikke han vinder.

 

Dette er også den store chance for Giacomo Nizzolo. Italieneren viste i dag endelig lidt af sin gamle holdbarhed, og han var ikke langt fra at komme med i den gruppe, der kæmpede om 7. pladsen. Det vidner om, at det må være i hans interesse, at løbet er hårdt, og kan han endda komme af med Groenewegen og Jakobsen på Petit Try, står han stærkt. Desværre mistede han i dag næsten hele sit klatresvage tog, og derfor vil han være meget alene til sidst. Hans positionering har haltet i dette løb, men normalt elsker han tekniske finaler. Med lidt større træthed og udskilning har han forhåbentlig chancen for at sidde rigtigt og vise lidt af den spurtstyrke, der gav etapesejr i Giroen.

 

Det er også en god chance for Kristoffer Halvorsen . Nordmanden klarede dagens klatring fint, og han burde være en af de mere friske sprintere til sidst. I går kneb det lidt med positioneringen, men den sad i skabet tidligere i år i Mayenne. Hans tog med Rasmus Tiller og Daniel Hoelgaard ser ganske hæderligt ud, og han har med sin stabilitet i år vist lidt af den fart, vi så tidligere. Bedst er hans chance, hvis de to tunge hollændere falder fra, men i en teknisk finale som denne kan han slå alle, hvis bare han lykkes så fint med sin positionering, som han gjorde i Mayenne.

 

Jeg vil også pege på Florian Senechal. Som udgangspunkt skal han køre for Jakobsen, men det er bestemt ikke umuligt, at etapen viser sig for hård for hollænderen. I det tilfælde vil Senechal få chancen, og så er det pludselig ham, der har et af de bedste tog. Nok er de svagere uden hans eget bidrag, men med Lampaert og Van Lerberghe er de stadig gode - særligt nu hvor Andrea Bagioli også må være ren hjælper. Senechal er ikke den hurtigste, men efter et hårdt løb er han i en teknisk finale hurtig nok til at vinde, hvis han får det bedst tænkelige lead-out.

 

Det ser også lovende ud for Amaury Capiot. Belgieren har haft en forfærdelig sæson, men nu er han endelig tilbage. I dag var han en af meget få sprintere til at sidde med helt i front, og det vidner om god form. Han har aldrig været verdens allerhurtigste, men han er altid god i positionskampen. I denne tekniske finale kan det være helt afgørende, og med den ekstra friskhed, han vil have på denne rute, virker det helt umuligt, at den første professionelle sejr kan være på vej.

 

Det er ikke tit, jeg tror på John Degenkolb i en spurt, men måske er dette en chance. Han viste i dag stor holdbarhed og form, og det var godt at se ham fremme i den kaotiske spurt i går, hvor hans positionering ellers burde koste. Det vidner om, at toget med Florian Vermeersch og Stefano Oldani er blandt de stærkeste, og det vil særligt gælde efter et hårdt løb. Degenkolb mangler i dag masser af fart, men et godt lead-out kan i denne finale være nok til sejr, særligt efter et hårdt løb, hvor tyskeren altid er bedst.

 

Normalt er jeg ikke meget for at pege på Hugo Hofstetter i en flad spurt, men her han måske en chance. Han er eminent i positionskampen, hvilket gav en 2. plads på 1. etape. Desværre styrtede han i går, men i dag kom han så hæderligt igennem, at han burde være klar. I dette løb er han i hvert foretrukket på bekostning af den åbenbart formsvage Davide Cimolai, og det giver ham et af de bedste tog. Kombineret med hans egne positioneringsevner og den tekniske finale lugter det af et godt resultat. Til gengæld er det tvivlsomt, om farten rækker.

 

Måske er det også nu, Marc Sarreau kan genrejses. Det var i hvert fald godt at se ham fremme på 2. etape, men til gengæld var han bekymrende på dagens etape. Han kan derfor blive et offer for stigningerne, men sidder han der til sidst, vil han være i spil. Normalt er han svag i positionskampen, og derfor er denne finale ikke ideel for ham, men hans tog ser faktisk ganske lovende ud i dette løb. Om han stadig har farten til at vinde, er til gengæld mere tvivlsomt, men 2. etape var trods alt relativt lovende. Skulle han falde fra, kan Andrea Vendrame køre spurten, men selvom han er god i positionskampen, vinder han ikke denne flade spurt.

 

Den tekniske finale burde også være god for Niccolo Bonifazio, og hans form synes ikke helt elendig. Til gengæld har han spurtet skidt, og da hans tog er meget tungt, ender han formentlig alt for alene til sidst. Det plejer han dog at kunne håndtere, og selvom det har knebet lidt i år, er det altså ikke mere end knap halvandet år siden, at han vandt en massespurt i Paris-Nice. I dette felt bør han stadig have lidt at skyde med, hvis han sidder rigtigt.

 

En af de store skuffelser i løbet har været Timothy Dupont. På papiret er han en af feltets hurtigste, men indtil nu har det slet ikke fungeret. Han har siddet alt for langt tilbage i løbets spurter, og han har slet ikke været en faktor indtil videre. Holdbarhedsmæssigt er han også faldet helt af på den, og han havde en temmelig svær dag i dag. Derfor er han et af de mere sandsynlige ofre på stigningen, men det ændrer ikke på, at han normalt er god i positionskampen og blev nr. 5 i det stærkt besatte Belgium Tour for en måneds tid siden. Han bør stadig være en af de hurtigste. Falder han fra, kan formstærke Milan Menten spurte, men han er uden sejrschance.

 

Det er også lidt interessant, hvordan Alpecin griber det an. I går så det ud til, at de kørte for Sacha Modolo, mens Gianni Vermeersch spurtede sig til en 3. plads på 1. etape. De har også Alexander Krieger som en mellemting, der er mere holdbar end den i dag tunge Modolo og hurtigere end Vermeersch. Sidstnævnte er nu ude af klassementet og har ikke brug for bonussekunder, og derfor vil jeg tro, at de går med enten Modolo eller Krieger. Med hjælp fra Dries de Bondt udgør de et ret stærkt tog, og i denne tekniske finale står den foretrukne sprinter ganske godt. Overlever han, er Modolo formentlig manden, men ellers vil jeg tro, at det er Krieger. Begge mangler dog formentlig farten til at vinde.

 

Blandt de øvrige sprintere kan man fremhæve Piet Allegaert, der har gjort det godt, men styrtede i dag. Det gør det svært, da han heller ikke er verdens hurtigste. Andrea Pasqualon drager fordel af den hårde rute, men trods den gode spurt i går burde han ikke kunne vinde en flad spurt i dette selskab, og det samme gælder for Jake Stewart, der i denne finale også lider voldsomt under sin positionering. Det samme kan siges om Luca Mozzato, Jarrad Drizners, Jordi Warlop og Jens Keukeleire. Hos Bora har det ikke rigtigt fungeret for Rüdiger Selig, der manglede benene på 1. etape og næppe vil være frisk efter denne hårde etape, hvorfor Michael Schwarzmann kan ende med at spurte. Endelig er Alfdan de Decker både for tung og for langsom.

 

Feltet.dks vinderbud: Fernando Gaviria

Øvrige vinderkandidater: Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen

Outsidere: Giacomo Nizzolo, Kristoffer Halvorsen, Florian Senechal, Amaury Capiot, John Degenkolb

Jokers: Hugo Hofstetter, Marc Sarreau, Niccolo Bonifazio, Timothy Dupont, Andrea Vendrame, Alexander Krieger, Sacha Modolo

 

HAR DU HUSKET AT SÆTTE DIT MANAGERHOLD TIL DET NYE OG ANDERLEDES HALVÅRSMANAGERSPIL?

Fernando Gaviria
Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen
Giacomo Nizzolo, Kristoffer Halvorsen, Florian Senechal, Amaury Capiot, John Degenkolb
Hugo Hofstetter, Marc Sarreau, Niccolo Bonifazio, Timothy Dupont, Andrea Vendrame, Alexander Krieger, Sacha Modolo
Andrea Pasqualon, Piet Allegaert, Jake Stewart, Rüdiger Selig, Luca Mozzato, Milan Menten, Pascal Eenkhoorn, Timo Roosen, Michael Schwarzmann, Jarrad Drizners, Jens Keukeleire, Jordi Warlop

Annonce

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Wallonie 
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

VM - Herre Junior(CM) 25/09

VM - U23 Herrer(CM) 24/09

VM - Dame Junior(CMW) 24/09

VM - Kvinder(CMW) 25/09

Omloop van het Houtland M...(1.1) 23/09

Greek Monuments Tour(2.1) 23/09-26/09

VM - U23 Herrer(CM) 24/09

VM - Dame Junior(CMW) 24/09

VM - Herre Junior(CM) 25/09

VM - Kvinder(CMW) 25/09

VM - Herrer(CM) 26/09

Classique Paris-Chauny(1.1) 26/09

Cro Race(2.1) 28/09-03/10

Giro di Sicilia(2.1) 28/09-01/10

LVM Saarland Trofeo(2.NCUP) 30/09-03/10

La Route Adélie de VItré(1.1) 01/10

Tour of Fuzhou(2.1) 01/10-07/10

Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 02/10

Classic Loire Atlantique(1.1) 02/10

Paris-Roubaix(1.UWT) 03/10

Famenne Ardenne Classic(1.1) 03/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 03/10

Tour de Vendée(1.1) 03/10

Paris-Roubaix Juniors(1.NCUP) 03/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - Nippo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Qhubeka NextHash

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger