Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: Prolog til Tour Down Under

Optakt: Prolog til Tour Down Under

17. januar 2023 08:30Foto: Sirotti

Den traditionelle sæsonstart har allerede været brudt i de seneste to år, hvor Tour Down Under har været aflyst grundet corona, men heller ikke i 2023 bliver noget normalt. I årevis har vi været vant til, at den internationale UCI-kalender er blevet skudt i gang med en massespurt i årets første WorldTour-løb, men i en helt nytænkt udgave bliver sæsonen indledt med en aftenprolog, der ellers efterhånden er en uddøende race, og i et løb, der altid afgøres med små marginaler, er der derfor lagt op til en kamp om afgørende sekunder straks fra start på en teknisk og flad rute i Adelaide.

Artiklen fortsætter efter videoen.

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Tour Down Under har efterhånden mere end 20 år på bagen, men hvis der er én ting, der igennem alle årene har været bandlyst, har det været enkeltstarter. Ingen har ønsket de logistiske besværligheder, en lang transport af specialudstyr kunne føre med sig, og derfor har der ikke været én eneste tidskørsel i løbet af de første 22 udgaver. Det laves der imidlertid om på i udgave nr. 23, hvor løbsdirektør Stuart O’Grady i forbindelse med den generelle nytænkning af ruten har besluttet at skyde hele showet i gang med en aftenprolog i Adelaides gader, og den logistiske udfordring løses ved at bede rytterne gennemføre etapen på almindelige cykler. Således åbnes den reelle del af cykelsæsonen en tirsdag aften med en 5,5 km lang tur rundt på en teknisk rute i Adelaide Park, hvor de sande prologspecialister bør excellere, og selvom forskellene på prologer i sagens natur altid er små, vil de i et løb, som altid afgøres på sekunder, være lagt op til et nøgleslag straks fra start.

 

Med en distance på 5,5 km er der tale om en halvlang prolog, der har måde start og mål i Adelaide, og som består af en tur rundt i Adelaide Park, hvor det er helt fladt. Starten går i parkens udkant ved bredden af Torrensfloden, som gennemskærer parken, og herfra kører man med det samme mod nord over en lille fodgængerbro. På den anden side af floden rammer man en vej, som følges mod nordøst, indtil man efter 600 m drejer mod sydøst for at følge en snoet vej, der leder mod sydøst og nordvest, idet man undervejs passerer igennem en rundkørsel efter 1400 m.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Efter 1700 m rammer man den mest tekniske fase, når man drejer til højre mod nordøst, og herefter er der yderligere sving efter hhv. 1800 m, 1900 m og 2300 m og 2400 m, hvoraf det sidste er i en rundkørsel, og derfra går det kortvarigt ad en relativt lige vej mod nordøst og øst. Efter 2800 m tager man et skarpt sving, og derefter følger et længere stykke, hvor man kører i en generelt sydlig retning ad en meget snoet vej ind gennem parken langs floden. Efter 4100 m skal man igennem en rundkørsel, hvorefter man passerer floden via en bro, inden man efter 4500 m drejer mod vest. Slutteligt drejer man efter 5000 m ind på en sti, og derefter er der yderligere to lidt blødere sving med 400 m og 300 m igen, inden det går ad en lige mod sydvest ned langs floden til mål.

 

Etapen byder på i alt 12 højdemeter.

 

Indtil man i 2019 begyndte at slutte løbet med kongeetapen, var sidste etape altid et gadeløb i Adelaide, der således var målby hvert eneste år mellem 1999 og 2018, og i de fleste af de første udgaver var det indledende gadeløb endda også en del af selve løbet, hvorfor løbet bød på hele to etaper i byen. I alle tilfælde har det givet anledning til massespurter. Efter at løbet kom på WorldTouren lykkedes det i de første år for Francesco Chicchi (2009), Chris Sutton (2010) og Ben Swift (2011) at vinde i Adelaide, men den dominerende skikkelse har selvfølgelig været André Greipel, der vandt i 2008, 2012, 2013, 2014 og 2018. Mellem 2014 og 2018 skippede han imidlertid løbet, og det åbnede for sejre ryttere, nemlig Wouter Wippert (2015) og Caleb Ewan (2016 og 2017). I 2019 åbnede man i stedet løbet med en etape, der havde mål i Port Adelaide, hvor Elia Viviani vandt en massespurt. I årene inden WorldTouren, hvor der altså ofte var to etaper i byen, gik sejrene til Robbie McEwen (2000, 2002, 2004, 2005, 2005 og 2007), Mark Renshaw (2007), Allan Davis (2006), Baden Cooke (2003 og 2004), Graeme Brown (2003), David McKenzie (2001), Koos Moerenhout (2000), Graeme Miller (1999) og sågar Nicolaj Bo Larsen (1999), der vandt den allerførste etape i løbets historie.

 

 

 

 

 

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Tour Down Under er kendt for sin brutale varme, men i år bliver det slet ikke så slemt.De har ellers været rasende varmt i dagen op til starten, men tirsdag er den sidste varme dag. Her vil temperaturen i løbet af formiddagen nå hele 35 grader, men i løbet af eftermiddagen melder der sig et vejromslag i form af en frontpassage. Når prologen skydes i gang kl. 18.00 lokal tid, vil det være overskyet med en temperatur, der under etapen vil falde fra 27 til 24 grader, og desværre vil der være en tiltagende risiko for byger på 10% for de først startende og 45% for de sidste. Den meget kraftige vind, der vil være om dagen, vil også aftage markant fra en styrke på 24 km/t for de først startende og bare 10-15 km/t for de sidst startende. Den vil komme fra syd, hvilket hovedsageligt giver sidemedvind på ruten første halvdel og sidemodvind på hjemturen.

 

Læs også
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt

 

Favoritterne

I mange år har der været noget trygt og nærmest rituelt over Tour Down Under. Ruten var aldrig helt den samme, men det var de samme finaler, der blev benyttet igen og igen, og én ting var i hvert fald sikkert. Løbet blev skudt i gang med en sprinteretape, der var medvirkende til at gøre løbet til et af WorldTourens mest sprintervenlige og bidrog til at sikre, at et hav af sprintere gennem årene har båret løbets førertrøje.

 

I 2023 er det meste imidlertid forandret. Den nye løbsdirektør, Stuart O'Grady har brugt de to års coronapause til at nytænke løbet totalt, og selvom der skam er en smule genbrug undervejs, har han i alt væsentligt sammensat et løb bestående af nye finaler. Mest opmærksomhed har der været om fraværet af den ikoniske finale på Willunga Hill og den nye kongeetape med mål på Mount Lofty, men en lige så afgørende og væsentlig forandring kommer på løbets åbningsdag.

 

I mange år var det ellers udelukket, at man ville inkludere en tidskørsel i et løb, der afvikles fjernt fra holdenes baser og derfor ikke lægger op til transport af store mængder enkeltstartsudstyr, men i år bryder O'Grady med den beslutning, når han åbner sin første udgave som chef med en aftenprolog. Det er ellers efterhånden en uddøende race, og i dag er det stort set kun i Tour de Romandie, at vi på højeste niveau ser så korte enkeltstarter, at de kan få prologprædikatet.

 

Det gør det i sig selv en smule eksotisk, at vi for en sjælden gangs skyld skal beskæftige os med en prolog, men det bliver endnu mere eksotisk af, at løsningen på den logistiske udfordring er blevet, at etapen afvikles på almindelige cykler. Dermed er det på alle måder en meget speciel etape, der tirsdag åbner festen, men i et løb, der næsten altid er blevet afgjort på få sekunder - flere gange endda på placeringspoint - gør det den ikke mindre væsentlig. Tværtimod er der med det samme helt afgørende sekunder på spil.

 

Det er imidlertid også det eneste specielle ved ruten, der er ganske typisk for de i dag så sjældne prologer. Med sin distance på 5,5 km er den til den halvlange side, men terrænet er som så ofte før helt fladt. Samtidig er den ganske teknisk med et hav af sving, og det er primært på etapens sidste halvdel, at man får et lidt længere stykke, hvor der kan åbnes for gassen.

 

De fleste prologer er meget tekniske, og kombinationen af de mange sving og den korte distance gør dem svære at sammenligne med klassiske enkeltstarter. De er sjældent noget for de mere klassiske wattmonstre, og de sande specialister vil få det endnu sværere, når der nu ikke skal køres på enkeltstartscykel. I stedet er det i høj grad tekniske evner, punch og accelerationsstyrke, der belønnes, og derfor ser man ofte, at sprinterne gør det fremragende. Når vi taler om de helt korte prologer på 1-3 km, er de ofte de allerbedste, men her er distancen trods alt for lang til, at man kan komme til tops alene via sine sprinteregenskaber.

 

Tempoevner er nemlig ikke helt negligerbare, selvom deres betydning er reduceret af materielvalget. Eksempelvis kører Rohan Dennis altid gode prologer i Romandiet, og selvom han skam er både eksplosiv og teknisk dygtg, er det først og fremmest tempoevnerne, der bringer ham så langt. Over en distance på 5,5 km er det derfor formentlig kun et mindretal af sprinterne, der kan være langt fremme, og det vil være de mest tempostærke og robuste.

 

De vil blande sig med de mest eksplosive og teknisk dygtige specialister, men vi skal nok udvide paletten en anelse. Når enkeltstartscykler fjernes, mindskes betydningen af god position og aerodynamik yderligere, og dermed vil man kunne komme ganske langt alene på punch, teknisk kunnen og accelerationsstyrke. De burde således være en god rute for puncheurs og eksplosive klassikertyper, også selvom de ikke nødvendigvis er alt for tempostærke. Distancen og de længere, lige strækninger mod slutningen gør dog også, at man næppe kommer hele vejen alene på de eksplosive og tekniske evner.

 

Der er med andre ord lagt op til en ganske interessant, sjælden og uforudsigelig etape, der altså i kraft af løbets ofte tætte afgørelse også vil være en absolut nøgledag. Desværre ser det ud til, at festen spoleres af en kedelig vejrudsigt, der tilføjer løbet det element af uforudsigelighed, som man aldrig ønsker for en enkeltstart.

 

Læs også
Spansk mester står foran stor beslutning

 

Mange vil helt sikkert ellers glæde sig over, at tirsdag aftens frontpassage vil føre til et markant dyk fra de seneste dages brutale til langt mere menneskelige temperaturer, men det er pokkers uheldigt, at fronten skal passere om aftenen, hvilket sammen med de aftagende temperaturer giver risiko for byger.

 

Det siger sig selv, at våde veje totalt vil afgøre udfaldet af en enkeltstart, der køres på så teknisk en rute, for det vil være ganske umuligt at vinde, hvis man i våde forhold skal kæmpe mod ryttere, der har haft tørre betingelser. I lyset af vejrudsigten vil det derfor umiddelbart være en god ide at vælge en tidlig starttid, hvor risikoen for byger er markant lavere.

 

Så enkelt er det imidlertid ikke. Vinden vil nemlig aftage ganske kraftigt i løbet af etapen, og selvom der typisk er en del læ i en storby, er forskellen i vindstyrke så markant, at det utvivlsomt vil være en markant fordel at køre i de mindst blæsende betingelser blandt de sidste. Hvis de er så heldige at få tørre veje - og det er ganske sandsynligt, da bygerisikoen i løbet af den sidste halvanden time blot er 45% - kan man ende som en stor vinder ved at starte sent. Hvis til gengæld det begynder at regne, vil det totalt opveje den fordel, den mindre vind vil give, og dermed vil byger betyde, at det er de først startende, der har fordelen.

 

Dermed risikerer vi, at etapen ender som det rene lotteri. Gambler man på, at bygerne holer sig væk, og tager man således en sen starttid? Eller vil man for alt i verden undgå våde veje og dermed større risici ved at starte tidligt, selvom det kan betyde, at man skal kæmpe mod ryttere, der kører i mærkbart mindre blæsende betingelser? Mit gæt vil være, at de fleste af favoritterne, hvis ikke vejrprognosen ændrer sig det næste døgns tid - vil foretrække at køre på tørre veje og dermed starte tidligt, men det er i skrivende stund endnu ikke fastlagt. Da vi jo ikke aner, hvornår bygerne eventuelt måtte komme, er jeg derfor tvunget til at arbejde ud fra den antagelse, at alle har ens betingelser, selvom det efter alt at dømme ikke bliver tilfældet i dette ærgerlige lotteri af en prolog.

 

Hvis ikke vejret spiller ind, er det svært ikke at pege på Ethan Hayter som favorit. Briten vandt den eneste større prolog, der blev kørt i den forgangne sæson, og det endda i ganske suveræn stil, da han i Romandiet sejrede med 4 sekunder ned til Rohan Dennis, mens alle andre var mindst 10 sekunder. Det var nogle imponerende afstande over bare 5,1 km og vidner om, hvor storartet en prologrytter, Hayter er. Denne prolog har nogenlunde samme distance som den schweiziske, der dog var endnu mere teknisk end det, rytterne udsættes for i Adelaide, og det gør det ikke helt umuligt at sammenligne dem.

 

Udfordringen er naturligvis, at der køres på almindelige cykler, hvilket vil være en ulempe for en superspecialist som Hayter, men med sin kombination af tekniske evner og accelerationsstyrke samt power på flad vej passer Hayter så godt til ruten, at han vil køre stærkt uanset hvad. Som skrevet i den store optakt har der været lidt usikkerhed om hans form, men da han nu er udpeget som en af holdets tre kaptajner, kan han næppe være helt skidt kørende. Selv i sidste sæson, hvor han grundet corona startede sin sæson svagt, endte han som nr. 2 bag Filippo Ganna på prologen i Provence, og selvom de to ruter var helt, helt forskellige, siger det lidt om, hvor stærkt selv en formsvag Hayter er på en kort enkeltstart. Med forventningen om, at han er i bedre form nu, og med tanke på magtdemonstrationen i Romandiet må han være den klare favorit.

 

Forud for løbet har jeg peget på Hayter og Michael Matthews som de to favoritter til den samlede sejr, og de kunne meget vel indlede deres duel med at slås om sejren også på prologen. Australieren er nemlig en storartet prologrytter. Faktisk har han vundet to WorldTour-enkeltstarter i sin karriere, og det var ikke helt uden grund netop prologer. Således vandt han over 6,1 km i Paris-Nice i 2016, inden han to år senere var bedste mand over 4,0 km i Romandiet. Ingen af de to kan sammenlignes helt med denne, men grundlæggende burde en kort, teknisk rute være en gave for en type som Matthews, der har punch og accelerationsstyrke og tillige power på flad vej.

 

Sammenlignet med mere klassiske specialister som Hayter kan han også have en fordel af at køre på almindelige cykler, og derudover ved vi, at han er i form. Det var i hvert fald ham, der efterlod det mest positive indtryk ved mesterskaberne sidste søndag, og han ligner en mand, der som altid er flyvende fra start. Med en forventeligt bedre form end Hayter virker det ikke helt umuligt, at han kan åbne sin vej mod den samlede sejr ved også at vinde på åbningsdagen.

 

Når jeg har skrevet optakter til prologerne i Romandiet, har jeg ofte spekuleret på, hvor god en prologrytter Rohan Dennis burde være. Gang på gang imponerer han mig imidlertid, for han er langt bedre i disciplinen, end man måske skulle tro. Således vandt han prologen i løbet så sent som i 2021, og sidste år blev han nr. 2, ganske vist langt bag Hayter, men endnu længere foran resten af feltet. Det er klart, at det ikke passe ham så godt som en klassisk enkeltstart, og han har da også kun vundet den schweiziske prolog én gang blandt sine mange forsøg, men det er i hvert fald dokumenteret, at det er en disciplin, han mestrer.

 

Læs også
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

 

Det er nu heller ikke så mærkeligt. Dennis er meget eksplosiv og accelerationsstærk, og med sin 2. plads på den uhyre tekniske prolog i Romandiet sidste år satte han også en streg under sine tekniske evner. Denne prolog er mindre teknisk og bør derfor favorisere ham mere i revancheopgøret mod Hayter, men materielvalget er et problem. Som superspecialist vil Dennis være en af dem, der lider mest under at skulle køre på almindelig cykel, og kombineret med rutens design tror jeg, at det kan medvirke til, at han får det svært mod to så eksplosive rivaler. Til gengæld forventer jeg, at han er i fremragende form, for han gav allerede for flere måneder siden udtryk for, at Tour Down Under er et stort mål for den lokale knægt fra Adelaide, der da også altid kører stærkt på hjemmebanen.

 

En anden fremragende prologrytter er Maximilian Schachmann. På prologen i Romandiet sidste år stilleder han til start i meget formsvag tilstand, da det var hans første løb efter en længere skadespause, men alligevel endte han som nr. 5 foran flere af hans rivaler til denne prolog, herunder Mauro Schmid, Mikkel Honoré, Magnus Sheffield, Luke Plapp og Patrick Bevin. Det er nu heller ikke så mærkeligt, for tyskeren er både tempospecialist, eksplosiv og teknisk dygtig, og dermed har han hele pakken. Heller ikke han er samme aerodynamiske superspecialist som Dennis og Hayter, og dermed kan han måske drage fordel af cykelvalget. Det store spørgsmål er selvfølgelig formen, men som skrevet i optakten sagde han i forbindelse med sit tidlige sæsonstop i 2022, at han nu havde ambitioner om at starte 2023 stærkt. Hans sæsonstarter plejer også at være eminente, og selvom sidste sæsons triste udfald naturligvis skaber usikkerhed, så vi sidste år, at det ikke forhindrede ham i at køre en fremragende prolog i Romandiet. Noget lignende kan han gøre i Australien.

 

Den rytter, jeg er mest i tvivl om, er Magnus Sheffield. Amerikaneren viste sidste efterår, at han har direkte kurs mod den absolutte tempoelite, men til gengæld er en prolog måske ikke lige ham. Han er mere kraftfuld end eksplosiv, og selvom hans juniorverdensrekord i forfølgelsesløb viser, at han sagtens kan præstere over korte distancer, er spørgsmålet, om ikke dette handler alt for meget om teknik og alt for lidt om power til, at han kan køre med om sejren. Det er i det lys heller ikke svært overraskende, at han blot blev nr. 13 på prologen i Romandiet, og som specialist vil han få det endnu vanskeligere, når der køres på almindelige cykler. Hans form er som nævnt i den store optakt også ukendt, men da han er udpeget som én af tre kaptajner, er han næppe helt skidt kørende. Helt på toppen er han dog næppe, men selv hvis han mødte op på 100%, ville jeg blive overrasket, hvis han vandt på en rute som denne. Omvendt skal man altid vente sig en overraskelse af kometer som ham, ikke mindst fordi han syntes at forbedre sig ganske voldsomt i efteråret i forhold til det niveau, han viste i Romandiet.

 

Jeg er ret spændt på at se Simon Yates på denne etape. Briten har altid været ganske glimrende på korte, tekniske enkeltstarter, mens han har haft det svært på de lange enkeltstarter, der har handlet om power. Sidste år udviklede han sig som bekendt helt enormt, og særligt hans etapesejr i Giroen, der netop kom på en kort og meget teknisk enkeltstart, vidner om, at han bør finde denne rute ganske interessant. Ruten i Budapest havde imidlertid også en hård bakke til sidst, som favoriserede Yates ganske meget, og denne rute passer ham derfor noget dårligere. Paradoksalt nok kan det også være en ulempe, at han skal køre på almindelig cykel, for en del af hans mirakel i 2022 var jo netop, at Jayco-mandskabet fik meget bedre materiel. Nogen stor ulempe burde det dog ikke være, for Yates har som sagt altid kørt stærkt på denne form for ruter. Nu er spørgsmålet så blot, hvor god form han er i. Formentlig er han et stykke fra sit bedste, for det er han altid i sæsonstarten, som vi også så, da han for tre år siden blev nr. 7 i dette løb, men han er også altid konkurrencedygtig. Derfor bør han åbne løbet stærkt, og i lyset af hans fremgang i 2022 kan han også ende meget langt fremme, hvis det flasker sig.

 

En af de ryttere, der slog ham i Romandiet, var Mauro Schmid, der jo i 2022 viste sig at være en uventet god temporytter. Det var særligt på de tekniske ruter, at han imponerede, for han er mere eksplosiv og teknisk dygtig, end han er kraftfuld. Derfor burde denne rute da også lige være ham, og i det lys er hans præstation da heller ikke spor mærkelig. Netop fordi han ikke kan kaldes en rigtig specialist, vil han i sammenligning med tempomonstrene utvivlsomt drage fordel af de almindelige cykler, men hans form er til gengæld et spørgsmål. Han startede ganske stærkt for et år siden og er udpeget som en af de beskyttede ryttere hos Soudal-Quick Step, men det giver ingen garanti. Dette handler dog så meget om teknik, at jeg vil tro, at vi under alle omstændigheder ser Schmid langt fremme.

 

Jeg placerer Patrick Bevin her, men det er med stor usikkerhed. Newzealænderen styrtede nemlig i lørdagens gadeløb, og ud over de almindelige hudafskrabninger pådrog han sig en skadet ankel, som lige nu gør hans deltagelse en anelse usikker. I forvejen var jeg i tvivl om ham som prologrytter, for han har gang på gang skuffet mig fælt på prologerne i Romandiet. Det skyldes dog mest mine høje forventninger, for nogen dårlig prologrytter er han bestemt ikke. Faktisk var det med en 3. plads på prologen i Paris-Nice, at vi pludselig fandt ud af, at han kunne køre enkeltstart, og sidste år blev han trods alt nr. 12 på den meget tekniske prolog i Romandiet foran blandt andre Sheffield. En så eksplosiv fyr som ham bør da også kunne køre stærkt på en rute som denne, også selvom hans tempoevner er kraftigt aftagende, og han vil næppe lide voldsomt under, at der køres på almindelige cykler. Min forventning er også, at han er i fremragende form, som han var, da han for fire år siden var meget tæt på at tage den samlede sejr i dette løb, og han vil i hvert fald formentlig være meget længere fremme end flertallet af europæerne. Derfor burde han gøre de bedre end i Romandiet, hvis altså ikke hans skadede ankel nu har skabt som megen tvivl.

 

En spændende kandidat er Jannik Steimle . Tyskeren er en storartet prologrytter, for han har vundet en 2,6 km lang prolog i Østrig og en 7,1 km lang enkeltstart i Slovakiet og er blevet nr. 2 på den bare 1,6 km lange prolog i Slovakiet i 2021. Som specialist vil han nok lide en smule under cykelvalget, men det bliver næppe meget. Først og fremmest er han nemlig kraftfuld, eksplosiv og accelerationsstærk, og han har derfor hele pakken til at præstere her. Faktisk kunne jeg godt være fristet af at placere ham endnu højere, end jeg har gjort, men han har desværre haft for vane at skuffe mig lidt på de enkeltstarter, han har kørt som professionel. En prolog burde dog passe ham ganske meget bedre, og derfor kan han sagtens overraske ved endda at køre med om sejren. Den store usikkerhed relaterer sig til formen, for selvom han er udpeget som en af holdets tre beskyttede ryttere, vil det faktisk undre mig en anelse, hvis han er flyvende allerede nu.

 

I Romandiet blev Bevin imidlertid slået af en dansker. Mikkel Honoré er bestemt ikke tempospecialist, men netop i en disciplin, der handler mere om teknik og acceleration end tempoevner, bør en fyr som ham gøre det godt. Det gjorde han i den grad i Romandiet, hvor han endte som nr. 11, og som bekendt var han jo slet ikke i topform sidste forår. Denne rute er mindre teknisk, hvilket er en ulempe for danskeren, men til gengæld vil han som ikke-specialist formentlig drage fordel af at køre på almindelig cykel. Uden resultatet i Romandiet havde jeg aldrig rangeret ham så højt i dette felt, men efter den schweiziske øjenåbner må han regnes som en af favoritterne. Rygterne siger endda, at han er i glimrende form, og dermed er der al mulig grund til at tro på en stærk dansk åbning i løbet.

 

En af løbets store jokers er Gianni Moscon . Det gælder som skrevet i den store optakt for hele løbet, men det gælder også for prologen. Vi aner nemlig ikke, hvor han står, men som beskrevet i den store optakt meldes han tilbage på sporet. Siden har han endda meddelt italienske medier, at han har haft en god vinter, og dermed er der grund til yderligere optimisme. I lyset af den gode kurs, han ramte i efteråret, taler meget også for, at han er gået ind i vinteren med så meget momentum, at han har trænet stærkt frem mod endnu en stærk sæsonstart, som han før har leveret. Som vi ved er han en glimrende temporytter, og hans bedste resultat på en WorldTour-enkeltstart kom endda med en 3. plads på netop en prolog over 6,6 km i Dauphiné. Da han er teknisk dygtig og accelerationsstærk, burde dette da også passe ham bedre end en flad tonserenkeltstart, og det er næppe heller en ulempe, at der køres på almindelige cykler. Som vi har lært om Moscon, kan det ende med den totale katastrofe, men er han vitterligt tilbage på sporet og i form, bør han gøre det godt på denne etape.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Hvad så med Luke Plapp? Som bekendt er han tempospecialist og et af de mest lovende tempotalenter, men er dette noget for ham? På prologen i Romandiet blev han blot nr. 35, og han var ellers i glimrende form i det schweiziske løb. Han er da også kun kraftfuld og ikke spor eksplosiv, og selvom denne rute heldigvis er mindre teknisk end i Schweiz, bør det handle for lidt om power til, at vi for alvor kan tro på noget stort fra Plapp. Cykelvalget hjælper ham heller ikke, men han har dog den fordel, at han er i form. Det så vi ved mesterskaberne, men det var også klart, at Matthews virkede stærkere end ham - måske fordi han havde et styrt under træningen i juleperioden, hvor han blev sat tilbage. Jeg vil på denne rute blive meget overrasket, hvis han er med helt fremme, men netop fordi vi taler om et supertalent med god form, tør jeg heller ikke afskrive ham helt.

 

En rytter, der til gengæld må antages at være i horribel form, er Geraint Thomas . Det er nemlig blevet standarden for den walisiske stjerne, at han starter sæsonerne mere en almindelig pauvert, og denne gang er det formentlig endnu værre. Han har nemlig været syg i to omgange, og senest blev han ramt i sidste uge, hvorfor han sad over i lørdagens gadeløb. Nu er han rask igen, men forventningerne til hans niveau er helt i bund. Når han alligevel skal nævnes, skyldes det, at han er en ganske sublim prologrytter. Helt tilbage i 2012 vandt han således prologen i Romandiet, og i 2021 blev han nr. 2. Selv sidste år, hvor formen var så dårlig, at han kiksede helt i klassementet, selvom de var et mål, endte han som nr. 3 bag Hayter og Dennis, og på den 7,5 km lange enkeltstart i Baskerlandet, hvor han var endnu længere fra formen, endte han som nr. 4. Det vidner om, at selv en formsvag Thomas som regel altid gør det godt på korte og også tekniske enkeltstarter, og da denne etape handler så meget om teknik, at formen ikke nødvendigvis er altafgørende, kan han måske gøre det hæderligt alligevel. Formen burde dog være så skidt, at han trods sine evner næppe kører med om sejren, og cykelvalget hjælper helt sikkert heller ikke en superspecialist som ham.

 

En rytter, jeg er lidt spændt på, er Tom Scully. Hans engang så fine tempoevner er stort set helt forsvundet, men han har en flot prologhistorik. Han er blevet nr. 2 på den ultrakorte prolog i Herald Sun Tour, som ellers blev totalt domineret af sprintere, ligesom han i 2016 blev br. 4 på den uhyre tekniske prolog i Mayenne. Hans seneste gode enkeltstarter kom også på meget tekniske ruter, nemlig da han blev nr. 4 på 1. etape i både Vueltaen og Schweiz i 2021, og det var også begge gange over korte distancer og på et tidspunkt, hvor hans tempoevner ellers var kraftigt aftaget. Det indikerer, at han kan kompensere for sit niveaufald, når ruterne er meget tekniske, og det kan han måske gøre igen. Som newzealænder har han nemlig også alle forudsætninger for at starte sæsonen i god form.

 

En anden veteran, der altid har kørt stærkt på korte, tekniske enkeltstarter, er Jos van Emden. I 2018 blev han således nr. 2 på prologen i Dauphiné, og jeg husker også, hvordan han missede sejren på en meget teknisk enkeltstart i Benelux Tour ved at køre forkert i sidste sving. Det er til gengæld også klart, at han som temporytter er faldet ganske markant af på den, og at han ville have foretrukket at køre på en anden cykel, men de tekniske evner har han naturligvis fortsat. Derfor burde han slet ikke gøre det så dårligt på denne rute, men det er også usikkert med hans form. Han har nemlig for vane at skuffe på enkeltstarten i UAE Tour, og han har således ofte skullet bruge lidt tid på at finde sin bedste form. Kombineret med hans generelt aftagende niveau skaber det lidt usikkerhed om hans præstation.

 

En rytter, jeg er meget i tvivl om, er Michael Hepburn. Han har stort set droppet sin enkeltstartssatsning, endda så meget at han skippede de nationale mesterskaber, men han har til gengæld altid gjort det godt på den korte enkeltstart i Tirreno. Den kan naturligvis overhovedet ikke sammenlignes med denne, men over kortere distancer har han leveret sine bedste præstationer. Han oplevede som alle andre Jayco-ryttere også en lille renæssance som temporytter i 2022, og som australier er han formentlig i god form fra sæsonstart. Han vil til gengæld lide meget under cykelvalget, og jeg har også min tvivl om, hvorvidt denne rute ikke er for teknisk for ham. Han har kun kørt meget få prologer af denne type, og han er derfor en svær størrelse, med hvem det kan gå begge veje.

 

Jeg har en lille ide om, at Filippo Baroncini måske kan overraske. Som bekendt har jeg allerede peget på ham som joker til klassementet, men måske kan han også overraske på prologen. Han er nemlig en ganske hæderlig temporytter, som han viste med sejren på enkeltstarten i Baby-Giroen i 2021, og som han bekræftede i Poitou-Charentes i august. Specialist er han dog slet ikke, men til gengæld er han både eksplov og accelerationsstærk. Derfor kunne en teknisk prolog på almindelige cykler passe ham glimrende, særligt når vi nu ved, at han også har en vis power på de få lige strækninger. Det vil formentlig kræve, at han er i god form, men i lyset af hans mange skader i 2022 vil jeg som nævnt i den store optakt ikke blive overrasket, hvis han starter sæsonen stærkt. Han kan ende med at falde igennem, men jeg ser bestemt en mulighed for, at han kan blive en af dagens overraskelser.

 

En anden rytter, der er faldet meget af på den som temporytter, er Nikias Arndt , men en teknisk prolog er noget andet end en klassisk enkeltstart. Det så vi, da han sidste år endte som nr. 14 på prologen i Romandiet, der som nævnt har flere ligheder med denne, og som sprinter har han da også de helt rette eksplosive evner, ligesom hans tempohistorik fortæller, at han også har den fornødne power på flad vej. En fyr som ham vil formentlig også kunne drage lidt fordel af at køre på almindelige cykler, og den tidligere vinder af Cadel Evans Great Ocean Road Race er før kommet til Australien i glimrende form. Derfor kunne han få en god start hos Bahrain med et godt resultat her.

 

Egentlig burde Alberto Bettiol rangere meget højere på denne liste. Italieneren er nemlig en af feltets bedre temporyttere, og da han er ganske eksplosiv, burde denne rute passe ham ganske fint. Han er heller ikke en klassisk specialist, hvorfor cykelvalget meget vel kan være til hans fordel, men til gengæld har han sagt, at han alene er her for at træne. Formen er derfor helt sikkert ikke på toppen, men måske kan han alligevel overraske sig selv. De seneste år har han nemlig oftest startet meget stærkt i Besseges, og som nævnt ovenfor spiller formen ikke helt samme rolle på en rute, der som denne i meget høj grad handler om teknik. Derfor kan det være, at han overrasker sig selv med et bedre resultat end ventet.

 

En spændende outsider er Dorian Godon . Den store franskmand er kendt som alt andet end tempospecialist, men han er teknisk dygtig og accelerationsstærk. De evner brugte han til at vinde prologen i Mayenne ikke færre end to gange, og det var altså på en meget teknisk rute over 4,5 km. Det gør den meget sammenlignelig med denne etape, men det franske løb havde også et betydeligt svagere felt end dette. Han vinder derfor næppe i dette selskab, men han har bestemt potentiale til at overraske, hvis altså han er i form fra sæsonstart.

 

Læs også
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud

 

En rytter, der minder meget om Godon, er Tim van Dijke. Hollænderen er ikke klassisk specialist, men han e ren hæderlig temporytter. Først og fremmest er han dog eksplosiv, og de evner udnyttede han til at vinde den 2,3 km lange prolog i Sibiu Tour sidste sommer. Det taler for, at denne rute lige burde være noget for ham, og han vil næppe begræde, at der køres på almindelige cykler. Niveauet her er dog meget højere, og distancen er også mere end dobbelt så lang, hvilket næppe taler til hans fordel. Det skal dog blive interessant at se, hvad den unge rytter kan levere i dette skrappere selskab.

 

En hovedpine for mig er Pello Bilbao. Som bekendt er hans engang ganske gode tempoevner forsvundet helt, men noget af det kan skyldes skiftet fra Astana til Bahrain, der bestemt ikke er kendt for deres enkeltstartsmateriel. Derfor burde det bekomme ham vel, at der her køres på almindelige cykler, og vigtigst af alt er han teknisk uhyre begavet. Vi ved også, at han har arbejdet på at genfinde sin acceleration, og de lykkedes til UG i 2022, hvor han pludselig igen begyndte at vinde spurter i mindre grupper. Skal han igen præstere på en enkeltstart, burde dette således være en af hans bedste muligheder, og da han har ambitioner om at starte sin sæson stærkt, hvad han også før har gjort, kan vi forvente, at formen i hvert fald ikke er helt ringe. Spørgsmålet er bare, om han trods alt ikke har lidt for lidt power på de få powerstykker.

 

En rytter, der altid har kørt gode prologer, er Dries Devenyns. Belgieren er ikke specialist, men han er teknisk dygtig og eksplosiv, og derfor er han blevet nr. 2 på prologen i Ain, nr. 5 på prologen i Schweiz, nr. 8 på prologen i Paris-Nice, nr. 4 på prologen i Euometropole, nr. 9 på prologen i Provence og nr. 6 på prologen i ZLM Tour, og inden sin professionelle karriere vandt han sågar prologen i det lille Tour des Pyrénées. Med undtagelse af Provence-resultatet, der kom så sent som i 2022, er alle resultaterne fra tiden før 2017, og han er som bekendt faldet ganske meget af på den, men netop resultatet i sæsonstarten i Frankrig sidste år giver grund til optimisme. Det var nemlig på en ren powerrute, mens denne rute passer ham langt bedre, også fordi der køres på almindelige cykler. Den forsvarende vinder af Cadel Evans Great Ocean Road Race plejer også at starte sæsonen stærkt, og det kan han meget vel gøre igen, akkurat som han altså blev nr. 9 på sin første løbsdag i 2022.

 

Lige bag Arndt på prologen i Romandiet fandt vi som nr. 15 Sean Quinn . Han er en af de ryttere, der slet ikke er specialist, men til gengæld er han eksplosiv og accelerationsstærk. Det gjorde ham i stand til at køre ganske stærkt i Romandiet, og måske vil vi se det samme her. Han lider naturligvis under, at ruten er mindre teknisk, men til gengæld kan han så glæde sig over cykelvalget. Også hans form er naturligvis helt ukendt, men da han og Honoré er udpeget som EFs kaptajner, kan man i hvert fald håbe, at han kommer til løbet i så god form, at han nok engang kan overraske positivt på en prolog.

 

En rytter, der kan sammenlignes med Plapp, er Luke Durbridge. Også han er nemlig specialist uden det store punch, og derfor burde dette slet ikke være noget for ham, når ruten er teknisk, og der køres på almindelige cykler. Hans eneste WorldTour-sejr kom imidlertid på en bare 5,7 km lang prolog i Dauphiné, og selvom ruten slet ikke var så teknisk som denne, og sejren kom helt tilbage i 2012, hvor han var en langt bedre temporytter, end han er nu, vidner det dog om visse evner. Han har også vundet en gamle og meget tekniske enkeltstart i De Panne, og derfor kan han måske alligevel præstere også på denne rute. Begge de to ovennævnte sejre kom dog på tempocykler, og dertil skal lægges, at den uhyre svingende australier, der ellers rejste sig så flot med en god enkeltstart i Dauphiné, har skuffet fælt på sine seneste enkeltstarter, senest ved mesterskaberne, hvor han højst overraskende blev slået af en ellers ikke specielt formstærk Jay Vine. Derfor vil det overraske mig, hvis vi ser ham helt fremme, men han starter altid sæsonen i god form.

 

Hvad så med Marc Hirschi? Schweizeren er alt andet end tempospecialist, men logikken tilsiger, at en teknisk begavet og eksplosiv rytter som ham burde elske denne rute. Derfor skuffede han mig også fælt på prologen i Romandiet, hvor han sluttede lige uden for top 40, men vi så trods alt i samme løb i 2021, hvor han blev nr. 8, at han godt kan køre gode prologer. Om det også gælder på en rute uden en bakke, har vi til gengæld til gode at se, og vi aner heller ikke, hvor han står formmæssigt. Han er dog en af UAEs kaptajner, og som beskrevet i den store optakt er der bestemt en chance for, at han kommer formstærk til løbet. Han har dog være så langt fra den absolutte top, at han formentlig mangler for meget power, selvom han er en af de teknisk allerdygtigste ryttere i feltet.

 

Endelig er der Kaden Groves . Den australske sprinter er slet, slet ikke tempospecialist, men som så mange andre sprintere har han gode prologresultater. Således vandt han i 2021 prologen i Slovakiet foran Steimle, men det var over så kort en distance, nemlig bare 1,6 km, at det var en sag for sprintere. Denne distance er en helt anden, og derfor kommer han ikke i nærheden af en sejr. Sidste år blev han imidlertid også nr. 3 på prologen i Estland, ganske vist i svagt selskab, og han har også kørt mange gode prologer i asiatiske løb. Han plejer at starte stærkt som de fleste andre australiere, hvad han også gjorde med sin gode spurt i lørdags. Formentlig ender han langt tilbage, men hans gode prologhistorik gør, at han fortjener at blive nævnt.

 

Etapens specielle karakter gør, at man kunne nævne et hav af ryttere, der måske kan overraske. Fabio Felline har engang vundet den tekniske prolog i Romandiet, og det burde gøre ham til et oplagt valg, men han skuffet så meget på sine enkeltstarter i mange år, at jeg har tabt tålmodigheden. Sjoerd Bax kørte en overraskende god enkeltstart i Luxembourg og er også meget eksplosiv, hvorfor han måske kan overraske igen, hvis han er i form. Luis Leon Sanchez kan formentlig gøre det pænt, men har tabt en masse eksplosivitet. Timo Roosen har før kørt pæne prologer, men niveauet her er en anelse for skrapt. Daryl Impey er relativt tempostærk og passer egentlig godt til disciplinen, men han er aldrig rigtigt helt fremme på enkeltstarter, mens Jonas Rutsch til gengæld før har gjort det ganske pænt på korte, tekniske enkeltstarter. Antonio Tiberi og Mattia Cattaneo er begge specialister og endte i top 20 i Romandiet sidste år, men de burde ikke kunne være med helt fremme på en rute som denne. Tony Gallopin og Gorka Izagirre var begge glimrende temporyttere og teknisk dygtige, hvorfor de burde kunne gøre det godt, men deres sidste gode enkeltstarter er af meget gammel dato. Den lovende Corbin Strong burde egentlig have de rette evner, men han har slet ingen tempohistorik, og det samme gælder for ellers eksplosive Alessandro Covi, Robert Stannard, Paul Lapeira, Natnael Tesfatsion, Campbell Stewart, Damien Touzé og Simon Clarke. Det er efterhånden længe siden, Miles Scotson har kørt en god enkeltstart, og ruten passer ham næppe, og det samme gælder for Jasha Sütterlin, der dog er ganske eksplosiv, samt Lukasz Wisniowski . Ruten passer ikke rigtigt til semispecialisterne Martijn Tusveld og Kamil Gradek, og Manuele Boaro har ikke kørt en god enkeltstart i en menneskealder. Michael Gogl, Johan Jacobs, Julius Johansen og Sven Erik Bystrøm kan måske gøre det pænt på denne rute, men helt fremme kan de ikke være. Unge Darek Gee overraskede i Galicien sidste år, men jeg tror ikke, at denne rute passer ham specielt godt, mens Finn Fisher-Black kører sit første løb efter sin lange skadespause. Oscar Riesebeek overraskede i Belgien, men ruten passer ham ikke, og Michael Vink, Lluis Mas, Alex Baudin, Ewen Costieau, Lorenzo Germani og Mathis Le Berre bør være overmatchet i dette selskab. Ben O’Connor overraskede positivt i Romandiet, men grundlæggende passer ruten ham slet ikke. Endelig gør sprintere det som regel godt på prologer, men ruten bør være for lang til, at folk som Bryan Coquard, Kim Heiduk, Dion Smith, Hugo Page, Paul Penhoët, Laurence Pithie, Stan Van Tricht, Jensen Plowright, Emils Liepins, Cameron Scott, Phil Bauhaus eller Martin Laas kan være med fremme.

 

BEMÆRK: Som sagt betyder vejrudsigten, at den meget tekniske prolog kan ende i det rene lotteri, hvilket jeg uddyber ovenfor. Skulle vejrudsigten ændre sig de kommende dage, opdaterer jeg optakten med en bemærkning i løbet af mandagen.

 

OPDATERING: Den seneste vejrudsigt mandag eftermiddag dansk tid siger, at vinden vil aftage betydeligt tidligere end først antaget. Der vil således være mindre forskel på de først og sidst startende, men de sidst startende ventes fortsat at have en lille fordel. Risikoen for byger er nu også mere jævn. For de ryttere, der kører i løbet af den første time, vil den være ca. 25%, men den vil være ca. 40% for ryttere, der starter derefter. Det kan således stadig være en fordel at vælge en sen starttid, som blandt andre min favorit, Ethan Hayter, har gjort det, men det er ikke uden risiko. Som nævnt ovenfor må man antages chanceløs, hvis man kører på våde veje, mens andre har tørre veje. Bygerisikoen findes dog for alle ryttere, og i sidste ende kan det derfor sagtens ende med, at det kun er de første, der har våde veje. Med andre ord: det kan stadig blive et lotteri. I finder starttiderne her eller under liveopdateringen.

 

OPDATERING 2: Bevin er trods sidst styrt i lørdags klar, og holdet går stadig efter et topresultat i klassement med ham og Chris Hamilton.

 

Feltet.dks vinderbud: Ethan Hayter

Øvrige vinderkandidater: Michael Matthews, Rohan Dennis

Outsidere: Maximilian Schachmann, Magnus Sheffield, Simon Yates, Mauro Schmid, Patrick Bevin

Jokers: Jannik Steimle, Mikkel Honoré, Gianni Moscon, Luke Plapp, Geraint Thomas, Tom Scully, Jos van Emden, Michael Hepburn, Filippo Baroncini, Nikias Arndt, Alberto Bettiol, Dorian Godon, Tim van Dijke, Dries Devenyns, Pello Bilbao, Sean Quinn, Luke Durbridge, Marc Hirschi, Kaden Groves

 

Starttider

Du finder starttiderne her eller under liveopdateringen.

 

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Ethan Hayter
Michael Matthews, Rohan Dennis
Maximilian Schachmann, Magnus Sheffield, Simon Yates, Mauro Schmid, Patrick Bevin
Jannik Steimle, Mikkel Honoré, Gianni Moscon, Luke Plapp, Geraint Thomas, Tom Scully, Jos van Emden, Michael Hepburn, Filippo Baroncini, Nikias Arndt, Alberto Bettiol, Dorian Godon, Tim van Dijke, Dries Devenyns, Pello Bilbao, Sean Quinn, Luke Durbridge, Marc Hirschi, Kaden Groves
Fabio Felline, Sjoerd Bax, Gorka Izagirre, Luis Leon Sanchez, Daryl Impey, Timo Roosen, Jonas Rutsch, Antonio Tiberi, Mattia Cattaneo, Tony Gallopin, Corbin Strong, Alessandro Covi, Robert Stannard, Natnael Tesfatsion, Miles Scotson, Jasha Sütterlin, Martijn Tusveld, Michael Gogl, Johan Jacobs, Julius Johansen, Sven Erik Bystrøm, Derek Gee, Finn Fisher-Black
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour Down Under
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?