Oprindeligt var løbet nok tiltænkt at være mere et show end en sportsbegivenhed. Det er i hvert fald det eneste løb på ProTouren, der ikke giver point til den individuelle rangliste og selvom det forholder sig omvendt med hensyn til holdranglisten, er det næppe i sig selv den, der motiverer holdene til at sende de bedste ryttere til Holland.
UCI havde derfor primært forestillet sig, at det var en glimrende mulighed for at præsentere store dele af Tour de France-feltet i lidt mere rolige omgivelser. Holdtidskørslen skulle være den perfekte optakt til Tourens egen holdtidskørsel og en god mulighed for holdene til at se, hvor de stod i forhold til hinanden.
På nuværende tidspunkt ser denne plan ikke ud til at lykkes. Arrangørerne af Tour de
France har for andet år i træk valgt ikke at lade en holdtidskørsel indgå i ruten og derfor har holdene ikke de store grunde til at sende holdets bedste ryttere af sted. Det gør det heller ikke lettere, at man deler dato med sidste etape af Tour de Suisse.
Holdtidskørslen i Eindhoven befinder sig derfor i en noget usikker position. Der er ingen tvivl om, at den på nuværende tidspunkt finder fuld opbakning hos UCI, men arrangørerne bør overveje om ikke en datoændring og et ændret pointsystem kunne gøre arrangementet mere attraktivt. Holdtidskørsler er altid en visuel fornøjelse at følge og selvom den 48,6 kilometer lange strækning omkring Eindhoven ikke er den mest ophidsende, så ville det være ærgerligt, hvis ikke dette arrangement kunne blive en succes for fremtiden.
Det kræver dog at løbet bliver dækket af TV. Som det ser ud nu, er det eneste mange cykelfans forbinder med begivenheden en resultatliste udsendt efter løbet og når nu det primært er det visuelle en holdtidskørsel skal sælge sig selv på, er denne situation ikke holdbar i længden.
Team CSC stiller til start som forsvarende vinder og som de naturlige favoritter til at tage sejren i år. Holdet er uden tvivl specialisterne i de professionelle felt, når det kommer til holdtidskørsler og selvom det endnu ikke er blevet til en sejr i denne disciplin i år, så har det været tæt på i både Giro d’Italia og Volta a Catalunya. Man kan sagtens indvende at Team CSC kunne have stillet til start med et mere frygtindgydende mandskab, men både Cancellara, Voigt og O’Grady er optaget i Tour de Suisse. I stedet stiller holdet til start med Zabriskie, Julich, Vande Velde, Sørensen, Goss, Roberts, Ljungqvist og Blaudzun.
Den største konkurrence skal man nok forvente at se fra Team Discoverys side. Sidste år blev holdet nummer to, dog et godt stykke efter Team CSC. Discovery stiller til start med et på papiret noget ujævnt hold, men ryttere som Hincapie, Vaitkus og Popovych skal på ingen måde undervurderes og holdet må siges at have en ganske fin chance for at tage sejren.
Caisse d’Epagne stiller ligesom Team Discovery til start med et mandskab, der bærer lidt præg af at være tilfældigt sammensat, men hvis alt fungerer, kan det godt blive en trussel med henblik på sejren. Valverde, Pereiro og Sanchez er alle ryttere med pæne motorer, der kan trække igennem, men umiddelbart ligner det mere et hold, der forbereder sig til Tour de France.
Herefter tynder det gevaldigt blandt de hold, der potentielt kan tænkes at kæmpe med om sejren. Liquigas har ved flere lejligheder vist sig som et glimrende TTT-hold og med Bäckstedt, Quinzato, Kreuziger og Nibali kan man ikke helt udelukke dem, selvom det dog ville være en overraskelse af de større, hvis de gik hen og vandt løbet.
Quick-Step, Cofidis, Credit Agricole og Tinkoff må betegnes som outsidere, mens flere af selv de bedste hold (Lampre, T-Mobile og Gerolsteiner), stiller til start med mandskaber, der må betegnes som chanceløse i disciplinen.