Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Palle & Pelle på Tour: Helvede bagfra

Palle & Pelle på Tour: Helvede bagfra

09. juli 2014 10:00Foto: Sirotti

Dagens blogindlæg kan selvfølgelig ikke handle om andet end den vilde brostensetape, som rytterne snart skal ud på. Asser H. Pelle kommer her med sin begrundelse for, at netop i dag bliver en dag, man simpelthen ikke må gå glip af i årets Tour de France.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Feltet.dk har sendt Frederik Palle og Asser H. Pelle til Tour de France, hvor de vil rapportere fra hjertet af den franske Grand Tour frem til og med den 10. juli. Du vil kunne læse reaktioner og interviews, såvel som skæve historier. Hver dag vil der komme et personligt blogindlæg fra en af skribenterne under navnet ’Palle & Pelle på Tour’, og her er det syvende af disse.

 

Hvis nogen derude ikke har opdaget det endnu (jeg tvivler), så er det i dag, det for alvor går løs. Denne etape er simpelthen et ’must see’. Årets Tour de France kan allerede nu blive en katastrofe for en hel del klassementsryttere, når et af Tourens formodentligt største slag skal slåes på sølle 155,5 flade kilometer gennem Belgien og Frankrig. Holdene har trænet og trænet på disse veje op til årets Tour, men det er umuligt at forberede sig på. Derfor er bekymringerne også store blandt rytterne, og med god grund.
 

Hele dette store påstyr kredser nemlig om de ni frygtede brostensektioner, de såkaldte pavéer, der skal forceres på dagens etape. Pavéerne udgør normalt en del af det berygtede monument Paris-Roubaix, også kendt som ’Klassikernes Dronning’ og ’Påskeløbet’. Ja, kært barn har jo mange navne, og det måske mest kendte af disse, hvis man ser bort fra ’Paris-Roubaix’, er ’Helvede i Nord’. Et navn der passer godt til det små 260 kilometer lange forårsløb, der som oftest byder på næsten 30 pavéer.


Det bliver dog ikke et ligeså slemt for Tour-feltet i dag. De møder første brostenstykke med cirka 65 kilometer igen, og de skal som sagt ’kun’ over ni pavéer. Men flere af disse kendes dog som nogle af de værste og hårdeste af sin slags. Derudover så køres brostenssektionerne i omvendt rækkefølge af Paris-Roubaix, hvorfor feltet starter med forfærdelige hårde Le Carrefour de l’Arbre, som er den brostenssektion, der oftest er afgørende og skiller  bukkene ad i Paris-Roubaix, for fårene er faldet fra for længst. De ryttere, der stadig sidder på cyklen, afslutter den sidste pavé 6,5 kilometer før mål, hvorfor der lige er tid til at ånde lettet op, inden det gælder om at komme over målstregen ved Arenberg.

Den begrundende frygt
Men hvorfor er disse brostens så frygtede, at flere hold har stort fokus på deciderede specialster i trupperne, selvom det kun gælder en enkelt etape? Det er kort og godt fordi, der her bogstaveligtalt er tale om knald eller fald. For der kommer hundrede procent voldsomt knald på. Og der kommer med garanti styrt. Mange styrt.


For det første er det ikke et underlag, som de små vævre bjergspecialister og klassementsryttere begiver sig ud på, hvis de kan undgå det. De er jo ikke umenneskelige, ligesom en hvis hr. Merckx, der mestrede samtlige af cyklelsportens dicipliner. Kroppen bliver rystet godt igennem med de mange bump, og det kræver konstant fokus, hvis man skal holde kontrollen over cyklen for at undgå styrt. Ryger du ned, er det nok slut med klassementet. Derfor er det normalt også robuste og stærkte ryttere som Fabian Cancellara og Tom Boonen, der føler sig hjemme i Paris-Roubaix. For det andet kan de skarpe sten let koste en defekt eller et punkteret hjul, og så er det nærmest umuligt at komme tilbage. For det tredje lover de belgiske og franske meteologer, at der falder regn over ruten i dag, hvilket også allerede skete går. Og behøver jeg at fortælle, at alt det ovenstående absolut ikke bliver lettere på glatte og våde brosten. Selvom stort set alle klassementshold har rekognosceret de ni pavéer grundigt inden Tour de France, så er det de færreste af rytterne, der har kørt dem i regnvejr. Det vil helt sikkert skabe voldsom nervøsitet.    


På morbid vis er det faktisk nærmest tradition, at en brostensetape i Touren er lig med forfærdelige styrt, færdige klassmentsfavoritter og betydelige tidstab. I 2004 var Iban Mayo en af de største outsidere til at fravriste tronen fra Lance Armstrong, efter at have vundet Dauphiné samme år. På brostensetapen sad Mayo med helt fremme, da en US Postal-rytter røg i jorden og tog flere med i faldet. Mayo røg ned og tabte over fire minutter den dag. Han blev aldrig den samme i løbet og udgik inden 15. etape grundet sine skader og kyssesyge. Også Santiago Botero, Denis Menchov og Christophe Moreau tabte over fire minutter. Og dermed var deres klassement slut.


I 2010 kan de fleste af nok også huske Frank Schlecks voldsomme styrt på brostensetapen, der faktisk havde samme afslutning som den, feltet kører i dag. Schleck styrtede tidligt på etapen, brækkede kravebenet og udgik. Hvem ved? Måske kunne netop hans hjælp have fået bror Andy øverst på podiet i Paris det år. Andy Schleck blev dog senere noteret for løbssejren grundet Contadors karantænedom. På samme brostensetape tabte Contador faktisk tid til Andy Schleck efter Fabian Cancellaras fænomenale kørsel. Også Lance Armstrong led meget her.


Cykelløb, når det er bedst
Selvom dette tumultariske underlag ofte er hensynsløst over for sine ofre, der falder som dominobrikker, så tror jeg ikke, at man næsten kan få et bedre cykelløb end det, vi får at se i dag. Og ja, der vil komme nogle grimme billeder, og det ér forfærdeligt, når rytterne kommer til skade, men ingen er tvunget til Touren, og denne etape er nu engang en del af årets rute. Og hvis der er atleter, som i hvert fald ikke piver, så er det cykelryttere. Med det in mente, bør de bange anelser gemmes væk til fordel for en uhæmmet spænding og glæde over at få en så fantastisk og skelsættende etape så tidligt i denne udgave af Tour de France.

 

Der vil helt sikkert blive kørt to cykelløb. Et med voldsom positionskamp mellem favoritholdene, hvor de klassementskaptajner med stærke brostensspecialister på holdet uden tvivl vil køre aggressivt. Her tænker jeg specielt på Belkin, Garmin-Sharp, BMC og Omega Pharma-QuickStep. Derudover vil vi se brostenspecialister, der ikke har en kaptajn at beskytte, eller som har fået lov at køre fri rolle, og som derfor vil gå all in for etapesejren. Folk som Peter Sagan, Alexander Kristoff, Fabien Cancellara og John Degenkolb vil her være med helt fremme i fronten.


Som en lille konklusion tør jeg godt sige, at der uden tvivl vil være en eller flere klassementsfolk, hvis Tour de France er slut senere i dag i forhold til en topplacering. Jeg tør godt sige, at flere ryttere udgår, og at endnu flere kommer svækkede igennem grundet styrt. Jeg tør godt sige, der ikke vil være et kedeligt moment på de sidste 65 kilometer. Og sidst men ikke mindst tør jeg godt sige, at vi får en fantastisk og hæsblæsende afslutning. I en smuk forening samler pavéerne på godt og ondt alt det, vi elsker ved cykelsporten. Og de skuffer sjældent.

Palle og Pelles bud
Så er det tid til brostensetapen, og det er en svær en at forudsige, men vi prøver selvfølgelig alligevel. Indtil videre har vi da ramt en smule.

Pelles bud
1. Alexander Kristoff
2. Peter Sagan
3. John Degenkolb
4. Fabien Cancellara
5. Greg van Avermaet

Palles bud
1. John Degenkolb
2. Greg van Avermaet
3. Alexander Kristoff
4. Sep Vanmarcke
5. Peter Sagan


Den skæve Tour
I kender det godt. Når man er ude at rejse, så bliver der automatisk fordelt roller ud. Hvem står for hvad osv. Hos os er det Frederik, der har ansvaret for vækkeuret. Ingen af os er ørne til at stå op og sammenlagt med, at vi skriver artikler til langt ud på natten, så er vækkeurstjansen svær. Det har dog fungeret indtil nu. Eller i går gik det faktisk galt. Frederik havde stillet vækkeuret til det ønskede tidspunkt. Problemet var bare, at han stolede en tand for meget på teknologien og de automatisk indstillede ure. Hans mobil havde nemlig ikke forstået, at vi havde skiftet tidszone, da vi ankom til Frankrig. Det betød, at vi kom en time for sent op. Egentlig ikke det store problem, da vi ikke havde så travlt. Receptionisten må dog have undret sig, da vi checkede ud ved 10-tiden, da vi aftenen før sagde, at klokken 8 var for sent til morgenmad, fordi vi skulle afsted, 

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat
DEL
INFO
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?