Når rytterne på søndag begiver sig ud på de ældgamle brostensbelægninger på vej til Roubaix, så er det typisk ikke på helt almindelige landevejscykler. Og der er masser af forskellige filosofier i feltet om, hvordan man bedst kommer igennem "Helvede i nord".
Artiklen fortsætter efter videoen.
På landevejen foretrækker mange ryttere efterhånden høje carbonfælge. Men i
Paris-Roubaix er de fleste cykler udrustet med klassiske lave aluminiumsfælge med 32 eger nøjagtig som dengang Roger de Vlaaminck vandt sine fire udgaver af det berømte løb.
”Carbon er for hårdt at køre med på brostenene”, siger mekaniker Freddy Heydens fra Quickstep-Innergetics til Sportwereld.be. ”De dunker og banker og glider ned at stenene”.
CSC overvejer dog stadig at bruge carbonfælge. Men de har også en lav aluminiumsfælg klar. Med hensyn til pedaler skifter CSC i Paris-Roubaix fra de sædvanlige Zero-pedaler til en specialudgave af Speedplay, hvor den midterste kunststofdel er fjernet, hvilket betyder at evt. skidt falder af pedalen af sig selv.
”Hvis rytteren sætter foden på jorden, og der klæber mudder til hans sko, så kan han få problemer med pedalen. Her forsvinder skidtet af sig selv”, siger mekaniker Kenneth Van De Wiele. I tørt vejr – og sådan er vejrudsigten pt. – er pedalen ikke nødvendig.
Godt 60 kilometer paveer med store brosten betyder at rytteren skal køre over omkring 300.000 brosten dvs. 300.000 rystelser gennem hele kroppen. De fleste hold kommer derfor mindst et ekstra lag tape på styret, nogle flere. Hos CSC er de igen foregangsmænd. Her bruger mekanikerne et lag chokdæmpende mousse, som sprøjtes ind under tapen. Dog ikke Fabian Cancellara, der synes den slags kun er for tøsedrenge. Endelig har sportsdirektør hos Cofidis givet Nick Nuyens og co. et godt råd: ”Gå på apoteket og køb talonnetter. Det er en slags små beskyttende stykker stof, som man lægger i håndfladen”. Det var vist primært ment som en joke.
På Lampreholdet har Ronde van Vlaanderen-vinder Alessandro Ballan fået bygget en speciel model af cykelsponsor Wilier, mens holdkammeraten Enrico Franzoi, der ved de sidste verdensmesterskaber i cykelcross tog bronzemedaljen, helt sikkert stiller op på sin crosscykel.
Endelig er der jo altid de tre gode gamle råd, hvoraf de to første stammer fra den dobbelte Paris-Roubaix-vinder Gilbert Ducloss-Lasalle. Det første er: ”10 atmosfærer i fordækket og 8 i bagdækket”. Det andet er: ”Hold hænderne på den nederste del af styret hele tiden”.
Det tredje og sidste råd stammer fra George Hincapie, der sidste år måtte udgå, da hans styr brækkede. Hans råd er ganske enkelt: ”Go hard og go home”.