Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Politiet før Touren: Vi har aldrig prøvet noget af samme format før

Politiet før Touren: Vi har aldrig prøvet noget af samme format før

Feltet.dk bringer denne artikel i samarbejde med Politiforbundet. Artiklen har været bragt i Politiets fagblad: "DANSK POLITI" forud for Tour de France kommer til Danmark og giver et godt indblik i politiets arbejde før og under begivenheden.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Med et års forsinkelse kommer Tour de France til Danmark den første weekend i juli. Det er den største sportsbegivenhed på dansk jord nogensinde. Forud er gået en massiv og lang planlægning på tværs af myndigheder, ministerier, styrelser og organisationer. DANSK POLITI har talt med fem politifolk, der har været helt centrale i forberedelserne.

 

De første tre dage i juli lægger store dele af Danmark gader, landeveje, broer og byer til tre etaper af verdens største cykelløb - Tour de France - med alt hvad det indebærer af ryttere, følgevogne, motorcykeleskorter, reklamekaravane, medieshow og tusindvis af hujende tilskuere.

 

Det bliver en historisk stor sportsbegivenhed på dansk jord. Men de festlige dage vil også byde på store trafikale ændringer. Både for de borgere, der fysisk vil følge Tour de France-rytterne på de tre etaper, og for de, der bare gerne vil kunne transportere sig selv fra A til B.

 

Læs også
Optakt: 8. etape af Giro d’Italia

 

Storebæltsbroen lukkes i fem timer under anden etape, mens rytterne passerer det unikke vartegn, og der vil være masser af afspærrede færdselsårer i de byer og landsdele, som Touren bevæger sig igennem. 

 


Foto: Lars Møller

 

Ikke nok med det, falder Tour de France sammen med den traditionelt største udrejsedag i forbindelse med sommerferien, en Roskilde-festival og et DGI-landsstævne i Svendborg.

 

Med andre ord er der ”fuld plade” alene på de trafikale udfordringer, der kan opstå under afviklingen af cykelløbet. Dertil kommer alle de ting, der kan tænkes ind som mulige scenarier, men ikke forudses. Afviklingen af Tour de France kræver derfor selvsagt et meget tæt samarbejde og koordinering mellem mange forskellige aktører, og det er Københavns Politi, der har ansvaret for den strategiske koordinering på nationalt plan. 

 

Historisk mange aktører skal arbejde sammen

Vicepolitiinspektør Jens Reusch har været den gennemgående person i hele planlægningsfasen, som har været langstrakt, da Tour de France skulle have været til Danmark i 2021, men det blev aflyst på grund af corona. Skal Jens Reusch pege på noget af det, der har været mest spændende i planlægningen, vælger han udfordringen med at få hele det trafikale puslespil til at gå op og ikke mindst, hvordan man får alle ændringerne kommunikeret ud til eksempelvis borgere, turister og virksomheder. 

 

"Det bliver en stor, fælles opgave for både kommuner, trafikselskaber og andre, hvor vi som politimyndighed byder ind, hvor vi kan. Jeg tror ikke, at der findes én færge mellem Jylland og Sjælland, der ikke er sat ekstra ind i de dage, ligesom DSB sætter ekstra togstammer på sine tog både på tværs og på langs af landet," fortæller Jens Reusch, der sidder i Tour de France-sekretariat under Center for Operation i Københavns Politi. 

 

Faktisk hørte sekretariatet under Rigspolitiet indtil årsskiftet, men i forbindelse med Rigspolitiets reorganisering overgik det overordnede koordinerende ansvar på nationalt plan til Københavns Politi. 

 

Jens Reusch fulgte med opgaven, som ene mand i sekretariatet, og har altså været med i planlægningen fra dag ét. 

 

"Danmark har faktisk aldrig prøvet noget af samme format før, hvor så mange forskellige aktører er involveret. Der er tale om et kæmpe, men også dybt professionelt, koncept for afviklingen af Tour de France, som den franske medievirksomhed ASO står bag. Det er ganske imponerende," fortæller Jens Reusch.

 

Læs også
Cavendish overgår legende

 

Hans chef er ledende politiinspektør i Københavns Politi, Peter Dahl, der bærer det strategiske ansvar på sine skuldre. 

 

"Vi prøver at vride hjernen med alle tænkelige scenarier, der kan udspille sig, og så forberede os på det, men jeg skal da være ærlig at sige, at vi gerne vil undvære en naturkatastrofe eller lignende oven i Tour de France," siger Peter Dahl.

 

Peter Dahl glæder sig til Tour de France / Foto: DANSK POLITI

 

Får selv udfordringer med at komme rundt

De tre politikredse, der huser en målby (København, Nyborg og Sønderborg) har ansvaret for den politioperative opgave på ”deres etape”.

 

Naturligvis i tæt samarbejde med de andre politikredse, som cykelløbet kommer igennem samt med andre relevante myndigheder og aktører. De Lokale Beredskabsstabe (LBS) i politikredsene har derfor været et vigtigt omdrejningspunkt i hele planlægningsfasen.

 

I København finder første etape med enkeltstarter sted den 1. juli. Før og efter selve Touren vil der desuden blive afholdt nogle afledte arrangementer som præsentation af rytterne i Tivoli og en mulighed for københavnerne for selv at køre etapen, der er på 13 kilometer. 

 

Men set med københavnske briller er den operative politiopgave i forbindelse med Tour de France ikke meget anderledes end at planlægge andre større begivenheder i hovedstaden som VM i cykling, EM i fodbold eller et regentjubilæum, ifølge ledende politiinspektør Peter Dahl

.

"Der bliver dels tale om en almindelig ordens- og sikkerhedsopgave, når mange mennesker er samlet på ét sted, dels en opgave med at sikre at cykelrytterne kan komme trygt gennem etapen. ASO tæller flere hundrede frivillige, som sammen med Hjemmeværnet hjælper til de steder, hvor det ikke er så kompliceret, og vi selv står for de steder, hvor der eksempelvis skal dirigeres trafik. Vi anser lidt opgaven som ved et fodboldstadion. Det her stadion er bare på hjul, og da vi ikke kan flytte politifolkene lige så hurtigt som rytterne, må vi dække en stor del af ruten ind fra begyndelsen," beskriver Peter Dahl.

 

Foto: Sirotti

 

Dertil kommer de trafikale udfordringer, der kan opstå i forbindelse med alle de andre beredskabsmæssige opgaver, der vil være på dagen.

 

Læs også
Chokeret vinderkandidat taber flere minutter

 

Peter Dahl forudser, at beredskabet selv kan få svært ved at komme frem i en hovedstad, hvor nogle af de allerstørste færdselsårer er spærret af. 

 

"Det gælder i hvert fald om at få placeret vores egne patruljekøretøjer strategisk på alle sider af afspærringerne. Faktisk overvejer vi, når der skal ske vagtskifte i forbindelse med vores almindelige bevogtningsopgaver rundt om i byen, at vores folk skal transportere sig med metroen. Det bliver lidt anderledes," siger den ledende politiinspektør. 

 

Lukning af bro gør det til særlig opgave

I Fyns Politi er det linjechef for beredskabet, Christian Rasmussen, som står i spidsen for planlægningen af den politioperative indsats, når anden etape af Tour de France skal køres den 2. juli med start i Roskilde og målby i Nyborg.

 

Den fungerende politiinspektør pointerer dog, at det sker i tæt og godt samarbejde med Midt- og Vestsjællands Politi, der jo huser startbyen, og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, der ligeledes har byer på etapen, som rytterne ræser igennem. 

 

Lukningen af Storebæltsbroen i fem timer gør det dog til en helt særlig opgave for den fynske politikreds.

 

"Vi bliver naturligvis nødt til at indtænke scenarier, hvor vi skal være i stand til at lukke en ambulance eller en akutlægebil igennem afspærringerne, og så gælder det om at få kommunikeret bredt ud og på så mange platforme som muligt, at man altså ikke kan krydse broen mellem klokken 13-18 den dag. Lukninger falder i øvrigt sammen med en stor trafikal udrejsedag, en Roskildefestival og et DGI-landsstævne i Svendborg, så det er ikke ukompliceret, for mange vil have behov for at krydse landsdelene," fortæller Christian Rasmussen.

 

"Men jeg har da en forventning om, at det bliver en dejlig og festlig dag med Storebæltsbroen som et flot indslag, når rytterne cykler over. Der ligger i hvert fald en kæmpe planlægning bagved, som udføres af mange engagerede medarbejdere og ledere," tilføjer Christian Rasmussen.

 


Tour de France kommer i år forbi alle de danske seværdigheder og ikke kun Triumfbuen i Partis. Foto: A.S.O. / Pauline Ballet / Alex Broadway / Thomas Maheux

 

Alle stepper op

Målbyen på tredje etape er Sønderborg i Syd- og Sønderjyllands politikreds. Hér er det politiinspektør og linjechef for beredskabet, Tage Jehn, der har ansvaret for politioperationen i tæt samarbejde med Sydøstjyllands Politi, da etapen lægger ud i Vejle og også kører igennem Kolding. 

 

Læs også
Tempotalent bliver dansk mester

 

"I virkeligheden er Tour de France jo et cykelløb som for eksempel Post Nord Danmark Rundt, som vores to politikredse ofte har lagt landeveje til. Touren er blot i en større skala, og der er da ingen tvivl om, at startbyen har en stor opgave foran sig og målbyen en endnu større, konstaterer Tage Jehn.

 

"Alle stepper lige op, når vi har større begivenheder i vores kreds, for alle ønsker at gøre deres bedste, og det er jo bare skønt. Jeg forventer også, at tredje etape af Touren bliver en spændende dag at gå på arbejde. Vi har jo aldrig før haft så stor en sportsbegivenhed i vores kreds, og det er dejligt at se, når alle arbejder sammen på tværs af politikredse, kommuner, myndigheder og organisationer. Der bliver i hvert fald tænkt nogle gode tanker," siger Tage Jehn.

 

Selvom det kommer til at trække en del politiressourcer at få Touren, og alt hvad der følger med dens afvikling, godt og trygt gennem Danmark, kan opgaven løses, uden at det kommer til at påvirke sommerferieplanlægningen i kredsene.

 

"På tredje etape deles vi jo heldigvis om opgaverne med Sydøstjyllands Politi, men de, der er på arbejde den dag, kommer ikke til at gå rundt med hænderne i lommen," lyder det fra Tage Jehn.

 

Grand Final for eskorteleder

For politikommissær Axel Sørensen, der er eskorteleder for de deltagende danske motorcykelbetjente, bliver det nogle helt særlige dage, når Tour de France løber af stablen. 

 

"Starten på Tour de France i Danmark hedder jo ”Grand Départ”, men for mig vil Touren på dansk jord også blive 'Grand Final', fordi den bliver min allersidste opgave, jeg skal løse i dansk politi. Når feltet har passeret målstregen i Sønderborg den 3. juli, kører jeg hjem og går på pension," fortæller snart 64-årige Axel Sørensen fra Københavns Politis færdselsafdeling.

 

Tour de France i Danmark bliver sidste etape i politikarrieren for den erfarne eskorteleder Axel Sørensen fra Københavns Politis færdselsafdeling / Foto: DANSK POLITI

 

Faktisk har han udskudt sin pensionering fra politiet i et år, fordi Tour de France sidste år blev aflyst på grund af corona. Men da ingen andre i dansk politi har samme erfaring med at arrangere eskortekørsel i forbindelse med cykelløb, tilbød han selv at fortsætte, indtil Tour de France var afviklet. 

 

"Jeg stoppede sidste år med selv at køre motorcykel, men jeg er med i bil på alle tre etaper sammen med de danske motorcykelbetjente. Jeg skal køre nogle minutter foran de allerforreste cykelryttere, så det bliver i bakspejlet, jeg kommer til at følge Tour de France," fortæller Axel Sørensen med et smil.

 

Læs også
Pogacar destruerede rivalerne: Så hurtigt kørte han på målstigningen

 

Bistand fra franske motorcykelbetjente

De danske motorcykelbetjente vil ikke komme i umiddelbar nærhed af cykelrytterne. Det kræver nemlig nogle helt særlige kompetencer at køre helt tæt på cykelryttere i høj fart. Derfor sender fransk politi et antal af deres egne motorcykelbetjente, der er vant til at køre eskorte til Tour de France, med til Danmark.

 

Fransk politi og ambulancer kommer til Danmark. Det kræver særlige kompetencer at køre helt tæt på cykelryttere i høj fart. Derfor sender fransk politi et antal af deres egne motorcykelbetjente, der er vant til at køre eskorte til Tour de France, med til Danmark / Foto: DANSK POLITI

 

De danske motorcykelbetjente skal i stedet koncentrere sig om at holde etaperne fri, så rytterne ubesværet kan drøne derudaf, fortæller Axel Sørensen og oplyser, at de ryttere, der styrter, også i første omgang vil modtage behandling i franske ambulancer. Kræver skaderne en tur på hospitalet, er det dog en dansk ambulance, der tager over.

 

Axel Sørensen har gjort sit ”hjemmearbejde” som eskorteleder via 15 Post Nord Danmark Rundt-cykelløb gennem årene og VM i cykling i Nordsjælland og København tilbage i 2011. Senest har han været til cykelløbet Paris-Nice tidligere i år for at studere, hvordan fransk politi arbejder.

 

"De er superprofessionelle. Det er tydeligt, at de er meget erfarne," fortæller Axel Sørensen.

 

Han tilføjer, at planlægningsmøderne med fransk politi indtil videre er foregået på en blanding af gebrokkent engelsk og fransk.

 

"Men næste gang, vi mødes, har vi en dansk kollega med, der taler fransk, så vi er sikre på, at alle detaljer kommer med," siger Axel Sørensen.

 

Ingen korslagte arme eller tab af viden

Der bliver også taget højde for sprogbarriererne, når cykelløbet bliver afviklet på dansk jord.  Det fortæller vicepolitiinspektør Jens Reusch fra Tour de France-sekretariat i Københavns Politi.

 

"Under afviklingen af Touren vil jeg og to fransktalende kolleger befinde os i ASO-koordinationscentret, som svarer lidt til politiets KSN. Vi vil fungere som forbindelsesofficerer mellem politiets KSN-ledere og ASO. Det har været vigtigt for mig, at vi har politifolk med, der taler fransk, så politifagligheden er tilstede, hvis det pludselig skal gå stærkt med at oversætte, hvis der opstår en politimæssig hændelse," forklarer Jens Reusch, der fortæller, at hans egne franskkundskaber ikke rækker meget længere end til ”bonjour”.

 

Læs også
Pogacar forklarer sin disponering på enkeltstarten

 

Politiet forsøger også at undgå tab af viden og erfaringer fra etape til etape. Derfor bliver der oprettet et gennemgående team af KSN-ledere fra alle de berørte politikredse. Et team, som fysisk flytter sig fra etape til etape, og som er med alle tre dage, selvom KSN-lederens ”egen” politikreds kun er involveret i én af etaperne. 

 

"Vi har aldrig arbejdet på sådan en måde før i dansk politi, men det har virkelig været positivt at opleve, at der ingen korslagte arme har været over at arbejde anderledes, end man plejer. Alle har været indstillede på at finde den mest optimale løsning og tænke i ensartethed på tværs af landet," siger Jens Reusch.

 

Havblik og sidevind

I lighed med alle andre håber Jens Reusch på et Tour de France på dansk jord, der får karakter af en stor festdag med smilende politifolk i nystrøgne uniformsskjorter og hvide hatte i start- og målområderne samt et dansk sommervejr, der viser sig fra sin allerbedste side. Gerne med havblik og sidevind over Storebæltsbroen, da det er mest optimalt for cykelrytterne.

 

"Alle involverede aktører har i hvert fald forsøgt at tænke 360 grader rundt og finde de bedst mulige løsninger, så må DMI stå for vejret," siger Jens Reusch med et smil.

 

Eller som eskorteleder Axel Sørensen udtrykker det: "Jeg glæder mig til at se alle de planlagte politiaktioner løbe af stablen på en god og professionel måde, så politiets rolle slet ikke fylder i den forhåbentlige store, festlige begivenhed."

 

Fakta om de tre danske etaper

Den første etape, enkeltstarten, køres den 1. juli i København. I alt skal tilbagelægges 13 kilometer ad gader og stræder i indre København. Starten går fra Nørre Farimagsgade ved Ørstedsparken, og målstregen er ved Rådhuspladsen og Københavns Rådhus.

 

Tour de France kommer til Danmark for første gang. Det sker med en 13 km lang enkeltstart inde i indre København. Se denne explainer og blive klogere på den første etape i Danmark nogensinde.

 

 

Anden etape køres den 2. juli med start i Roskilde. Undervejs kører feltet igennem Lejre, Holbæk, Odsherred, Kalundborg, Korsør og krydser Storebæltsbroen for at køre over målstregen i Nyborg. En etape på i alt 199 kilometer.

 

 

Læs også
Favoritvurdering: Tour du Finistère

 

Tredje og sidste etape på dansk jord starter i Vejle og slutter i Sønderborg den 3. juni. Undervejs kører feltet igennem Kolding, Christiansfeld, Haderslev, Aabenraa og Nybøll.

 

 

Om Tour de France

Tour de France er verdens største og mest betydningsfulde cykelløb. Efter De Olympiske Lege og VM i fodbold er det den tredjestørste tilbagevendende sportsbegivenhed. 

 

Løbet er kørt siden 1903, kun afbrudt i årene 1915-1918 og 1940-1946 af verdenskrigene. Dette års Tour de France bliver den 109. udgave af cykelløbet. 

 

Løbets første etape begynder den 1. juli 2022 med en enkeltstart i Danmarks hovedstad København. Det bliver første gang, løbet besøger Danmark, og København er den nordligste by, hvor den såkaldte “Grand Départ” har fundet sted.

 

ASO er det franske medieselskabet, som står bag konceptet for afviklingen af Tour de France og andre store sportsbegivenheder.

 

 

Tak til journalist Karina Numelin Bjørnholdt og fagbladet DANSK POLITI for samarbejdet om artiklen

DEL
INFO
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05

Tour du Finistère(1.1) 11/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05

Tour of Hellas(2.1) 15/05-19/05

Orlen Nations GP(2.NCUP) 15/05-19/05

Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 16/05-19/05

Veenendaal-Veenendaal(1.1) 18/05

Antwerp Port Epic / Sels ...(1.1) 19/05

Ronde van Limburg(1.1) 20/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?