Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Produktfokus: Rose – 100 år gammel familievirksomhed, men ny i Danmark

Produktfokus: Rose – 100 år gammel familievirksomhed, men ny i Danmark

30. juli 2012 11:30Foto: A.S.O.


Det tyske firma Rose er ved at komme stærkt ind på det danske marked, men det er ikke fordi det er et nyåbnet firma - tværtimod. Feltet.dk præsenterer her mærket og sætter fokus på deres nok største satsning: Prisstærke mountainbikes.

 

Artiklen fortsætter efter videoen.

I 1907 åbnede Heinrich Rose den første Rose cykelforretning, og 25 år senere etablerede hans søn, som også hed Heinrich, det firma, som efter et par navneskift i dag kendes over store dele af (cykel)verden.


Butikken var i sin tid den mindste cykelforretning i byen Bocholt, men arbejdede efter devisen om, at den mindste butik selvfølgelig også skal sælge de billigste cykler. Den devise er selvfølgelig fulgt med virksomhedens vækst, men fokus har alle årene været - og er fortsat - prisbevidste produkter.


Postordre-virksomhed

I starten af firserne sker der dog noget afgørende nyt, da firmaet træder de første spæde skridt ind i en ny æra: Dels bliver det nu muligt at bestille cykler over postordre fra de fotokopier, der rundsendes i den første nationale reklamekampagne. Dels begynder Rose, som nogle af de første, at importere japanske racercykler til Europa.

Fotokopierne udvikler sig hurtigt at blive et reelt postordre katalog, som med årene bliver tykkere og tykkere (i starten var på blot 64 sider, 15 år senere er det vokset til 574 sider, og i dag er det en moppedreng på knap 1.000 sider) - og gør Rose-navnet kendt vidt og bredt. Det fører til, at Rose i 1994 lancerer sit eget mærke, Red Bull, som også bliver solgt her i Danmark.


Herfra fortsætter virksomheden med at udvikle sig - i takt med kataloget, som stadig udgives, selvom salget i stigende grad rykker ind på internettet . Indtil i 2010, nu under ledelse af stifterens barnebarn, Erwin Rose, hvor der for både cykelentusiaster og virksomheden selv sker noget opsigtsvækkende: Rose dropper Red Bull mærket og begynder at lave cykler i eget navn - ROSE.


Særligt er det Roses mountainbikes, der satses på med egen designer og en speciel gimmick i form af anderledes, pudsige navne. Herom senere.

Noget man cykler på, ikke drikker
”Det er en god beslutning nu at have cykler af eget navn, ”fortæller Diana Weidner, som er en del af Roses udviklings- og marketingteam på mountainbike-fronten. ”Det er en gammel familie-virksomhed, det må vores produkter, især cyklerne, gerne afspejle. Det er ånden i virksomheden.”

Feltet.dk møder hende og chefudvikler, Andi Heimerdinger, i Hinterglemm i de østrigske alper, hvor 2013 mountainbike-nyhederne fremvises og afprøves. Makkerparret er begge tilfredse med, at man droppede ’Red Bull’ navnet - det ledte snarere tankerne hen på noget, man drikker, griner de. Men hvad skal mountainbike-satsningen så lede hen til?

”Vi håber da, at mærket vil opnå samme anerkendelse som de mere kendte mærker. Men det kræver selvfølgelig, at vi laver nogle gode cykler,” siger Andi Heimerdinger.

”Ja, det må jo gerne blive folks ønskecykel,” istemmer Diana Weidner og kommer med et helt personligt ønske, om at Rose i fremtiden gør endnu mere ud af sit eget brand.

Skal have egne erfaringer
Skal disse ønsker opnås, erkender de begge, så skal cyklerne være mere end bare konkurrencedygtige på prisen, noget der bl.a. er muligt, da man jo sælger direkte til forbrugeren. Først og fremmest skal cyklerne ses og afprøves af folk ’derude’, de skal have egne erfaringer med Rose - eller lære mærket at kende, fx via test og på baggrund af andres erfaringer. Begge dele vil tage tid, erklærer Diana Weidner.

For Andi Heimerdinger, der selv i årtier har kørt alle former for mountainbiking og dermed kobler sin skolede, tekniske indsigt med egne erfaringer, handler det om at levere varen: ’High-end produkter - til overkommelige priser’, som han selv formulerer det. Funktionaliteten og især mountainbikens suspension er for ham det grundlæggende - og i hans optik vigtigere end fx design.

”Det skal føles godt at sidder på vores cykler - uanset underlaget og om det går op eller ned. Cyklen skal passe til typen af udfordring,” forklarer han og understreger, at han aldrig vil kunne designe en mountainbike på en computer. ”Man bliver nødt til at køre på den, føle dem.”

 

 

 

Læs også
Jury truede Pogacar med diskvalificering

 

Stolte ’forældre’
Både Andi Heimerdinger og Diana Weidner mener, ikke overraskende, at man er på rette vej. Flere af cyklerne har fået positive testresultater i tyske magasiner, bemærker de, og selv oplever de det som en stor oplevelse at være med til at ’føde’ noget helt nyt - det være sig en hel produktserie eller en enkelt model.

Det gør dem stolte, bekræfter de. ”Det er en utrolig fornemmelse at være med i hele processen,” siger Diana Weidner.

Hun fremhæver også en episode, hvor et kærestepar ved en messe sidste år prøvekørte et par af de dengang helt nye modeller. Bagefter var pigen så glad for cyklen, at kæresten, uden at pigen vidste det, købte cyklen til hende i fødselsdagsgave. Den slags gør også en både glad og stolt, uddyber hun.

Som omtalt ovenfor har Roses mountainbikes, en række anderledes navne, end hvad man typisk ser. Det er et af de elementer, der skal medvirke til at skabe interesse og demonstrere Rose både seriøse, men også legende tilgang til udviklingen af mountainbikes. Tekniske udtryk og pompøse navne, som kan fortælle om cyklens egenskaber, formål, materiale eller opgraderingsgrad, er hos Roses mountainbikes (men ikke racercykler) afløst af sjove, men dog stadig beskrivende navne som fx Psycho Path, Root Miller, Mr. Big, Beef Cake og Dr. Z.

En nær relation, ikke bare en cykel
Skal man også lægge i den lidt specielle gimmick, at Rose vil skabe en familie-reference - antydes det, at modellerne er i familie for ligesom at understrege virksomhedens familie-tradition? Nej nej, protesterer de to Rose-repræsentanter straks, ”det har intet med det at gøre”. ”Vi fik lyst til at give navne, som når man får en søn eller en datter,” siger Andi Heimerdinger. ”For at gøre det mere personligt, give folk en mulighed for at knytte sig mere til cyklen.” ”Og for at gøre noget anderledes og vække nysgerrighed,” følger Diana Weidner op.

I første omgang bliver vi hos Feltet.dk mest nysgerrige efter at vide, hvordan navnene opstår, og hvilke navne de selv har som personlige favoritter. Spørgsmålene får både Andi Heimerdinger og Diana Weidner til at grine.

Der er tilsyneladende ingen fast rutine - nogle navne er bare en sjov idé, tanke eller indskydelse, andre er opstået i brainstorms. Det er svært at forklare. Men det fornemmes, at der ligger flere pudsige historier bag, end den om fully’en Jabba Wood, hvis navn både er inspireret af dens terræn og af Diana Weidners gamle glæde for science fiction.

Alligevel er Verdita Green hendes favoritnavn, også på grund af cyklens egenskaber. For chefudvikleren er det vist snarere Uncle Jimbo navnet alene, som får ham til at fremhæve netop den model. ”Alle kan jo lide deres onkel,” bemærker han med et skævt smil.

Fakta:

- Rose beskæftiger i dag over 250 ansatte i Tyskland. Herudover er der 11 agenter i forskellige lande, heriblandt Danmark 

- Rose kan afsende 12.000 pakker og opmontere 150 cykler om dagen

- Firmaet råder over en fysisk konceptbutik i Bocholt samt et logistikcenter, der tager sig af internethandlen

Læs også tidligere Produktfokus-artikler

 

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Produktfokus
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Tour du Finistère(1.1) 11/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05

Tour of Hellas(2.1) 15/05-19/05

Orlen Nations GP(2.NCUP) 15/05-19/05

Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 16/05-19/05

Veenendaal-Veenendaal(1.1) 18/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?