Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Produktnyt: Canyon Exceed 2021

Produktnyt: Canyon Exceed 2021

25. august 2020 06:34

Når man som producent har en MTB-hardtail som har vundet adskillige World Cup sejre, og som benyttes af fænomenet Mathieu Van Der Poel og multitalentet Pauline Ferrand Prévot, så skal man tænke sig grundigt om, for at skabe noget der er bedre. Det har Canyon nu gjort med den opdaterede Exceed hardtail.

Hvorfor en hardtail?

 

Hvorfor skal man købe en hardtail, når der nu findes så mange gode og effektive full suspension XC MTB’er, der ikke vejer meget mere end en hardtail?


En hardtail giver god mening for en masse mennesker, som ønsker en let og effektiv MTB, der kræver mindre vedligehold og giver mere værdi for pengene end en full suspension XC racer. Og selv om sporene udvikler sig, er mange spor i dag ikke mere tekniske end, at en god hardtail, med den rette geometri og en dropper post, sagtens kan klare de tekniske nedkørsler.

 


Den nye Exceed
Exceed rammen har indtil videre kunne fås i 2 udgaver, CF og SLX, hvoraf SLX har været den lette og dyre udgave. Nu tilføjer Canyon endnu et niveau. Canyon Factory Racing, CFR er nu det nye topklasse niveau. CFR udgaverne har Canyon også gennemført på flere af deres andre cykel modeller, på både landevej og MTB. 


Målet med den nye Exceed har været at skabe en MTB, der er så let og så effektiv og som muligt, samtidig med, at tilpasse geometrien til de stadig mere tekniske XC spor, ikke mindst på World Cuppen. 


For at komme ned i vægt på den nye CFR udgave, har de benyttet sig af en dyr og svært tilgængelig kulfiber fra Toray kaldet M40X. Denne fiber er både stærk og stiv, hvilket ikke er normalt for en kulfiber. Normalt er en stærk kulfiber ikke så stiv, og en stiv kulfiber er ikke så stærk. 

 

 

Men med denne kulfiber er det lykkedes Canyon at udvikle en ramme i str. M som vejer 835 gram, inkl. maling, diverse rammebeskyttelse, gear hænger og integreret sadelklampe. På det punkt må Canyon se sig slået af de nærmeste konkurrenter, men forskellen er ganske få gram, som ikke gør nogen forskel.


Vægten for de 2 andre udgaver i størrelsen M er 1312 gram for den billigste CF og 1015 gram for mellemudgaven CF SLX.


Vægten gør det jo ikke alene, og derfor har Canyon også arbejdet med geometrien på den nye Exceed, ikke radikalt som nogle af dens konkurrenter, men nok til at gøre Exceed bedre i stand til at håndtere de tekniske udfordringer, som sporene byder på i dag.

 

Kronrørsvinklen er nu 69 grader (0,5 grader mindre end den gamle model, reach er øget med 10 mm, og kædestagene er nu 2 mm kortere. For at kompensere for det øgede reach er frempinden nu 80 mm på alle størrelser. Disse subtile ændringer skulle bevirke, at cyklen opfører sig mere stabilt på tekniske nedkørsler.

 

 

På en hardtail har man ikke en dæmper, der sidder og fylder i rammen, så derfor er der plads til 2 flasker inden for rammen på alle størrelser. 


Dimensionerne på den nye ramme tillader en dækbredde på 2.35-2.4 monteret på en fælg med en indvendig bredde på 30 mm. Dæk varierer lidt i størrelse afhængig af fabrikat, så du skal gerne tjekke om dit foretrukne dæk hører til i den brede afdeling.

 


Mere integration
Canyon har også arbejdet med integration af de forskellige dele på Exceed. IPU headsettet, som forhindrer styret i at ramme overrøret, er nu en mere integreret del af headsettet, hvor også den nye interne kabelføring løber igennem, som det også ses på mange racercykler i dag.

 

Kablerne løber ind i headsettet ved det øverste leje, og drejer med når man drejer styret. Derved kan man reducere kabellængden, da der ikke er behov for ekstra kabel slack. 

 

Og nu vi taler om styret, så introducerer Canyon en ny integreret styr/frempind combo i carbon. Dette nye styr kommer standard på CFR og CF SLX modellerne.

 


I de senere år har man set flere ryttere på World cuppen, der har valgt at køre med dropper post selvom det koster 200-300 gram på vægten.

 

Derfor har Canyon udstyret CFR og SLX modellerne med DT Swiss ultra-lette D232 dropper post, som giver rytterne mulighed for at sænke sadlen 60 mm med en remote fra styret. CFR modellen kommer endda med en carbon udgave, D232 One, så man sparer yderligere 30 gram. 


I integrationen navn har Canyon også implementeret den muddersikrede, integrerede sadelklampe fra deres cross cykel Inflite.

 


 

Sortimentet
Canyon Exceed kommer i størrelser fra XS til XL, og i alt er der 8 forskellige modeller. 


CF udgaven kommer i 5 modeller, heraf 2 kvinde modeller.

 

Priserne går fra 13.399,- kroner til 21.299,- kroner


CF SLX kommer i 2 modeller til 29.199,-  kroner og 36.999,- kroner


CFR modellen kommer i 2 modeller til 44.899,- kroner og 51.299,- kroner

DEL
INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Cro Race(2.1) 29/09-04/10

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 27/09-05/10

Giro d'Italia(2.UWT) 03/10-25/10

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 04/10

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 04/10

Famenne Ardenne Classic(1.1) 04/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 04/10

Tour de Vendée(1.1) 04/10

Binche - Chimay - Binche(1.1) 06/10

Tre Valli Varesine(1.1) 06/10

Tour of Thailand(2.1) 06/10-11/10

Paris-Bourges(1.1) 08/10

Amstel Gold Race(1.WWT) 10/10

Amstel Gold Race(1.UWT) 10/10

Tacx Pro Classic(1.1) 10/10

Hammer Hong Kong(2.1) 10/10-11/10

Gent-Wevelgem In Flanders...(1.WWT) 11/10

Gent-Wevelgem(1.UWT) 11/10

Memorial Rik Van Steenbergen(1.1) 11/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG EFTER CYKELPRODUKTER PÅ TVÆRS AF WEBSHOPS