Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Produktnyt: Castelli Aero Race jersey og bibshorts
24. januar 2019 11:10 af Morten Andersen

Selv om cykling i 2019 er en high-tech-affære på mange måder, så skal der stadig trædes i pedalerne, når det spidser til ude på landevejen og ens konkurrenter sætter fra land. Eller når der er nogen, som har frækheden til at angribe ens status som lokal Strava-matador.

Men derfor kan man jo godt presse grænserne for, hvad materialet kan yde og sørge for at give ens ryttere de bedst mulige forudsætninger for at snyde vinden. Det synes i hvert fald at være mindsettet hos Castelli, som endnu ikke er lykkedes med at vende modvind til medvind, men ihærdigt gør forsøget og vender enhver sten undervejs for at lykkes.

 

Nu præsenterer italienerne, med den letgenkendelige skorpion, så nyeste generation i deres Aero Race-serie. Den nye jersey og bibshorts udviklet i samarbejde med evigt krævende Team Sky.

 

 

Detaljernes mestre

Ordet ’krævende’ skal her læses positivt, skal det forstås. Forklaringen - den kommer her:

For godt en måned siden tilbragte jeg tre dage sammen med en del af holdet bag Castelli på Mallorca, hvor flere af Europas cykelmedier var inviteret på ’Castelli Speed Camp’.

 

Det var som sådan ikke en krævende affære, da Castelli var de perfekte værter.

 

Ordet kravlede snarere ind i min bevidsthed, da det omfattende arbejde med at lave noget af verdens hurtigste cykeltøj løbende blev præsenteret for os. For det er ikke blot et spørgsmål om farver og designdetaljer, når verdens bedste ryttere skal klædes på og et af verdens mest krævende cykelhold er med på sidelinjen og forventer ’The Unfair Advantage’, som har været en del af Castellis identitet igennem længere tid.

 

Derfor fik jeg et fascinerende indblik i hvordan nogle af idémændene bag gamechangere som Gabba-jakken tænker, når avancerede produkter og teknologier gang på gang skal presses for at hente endnu mere ydeevne.

 

 

Gratis watt - men dyr udvikling

Aero Race-serien tilbyder rytterne en gratis, aerodynamisk fordel, men det er bestemt ikke uden omkostninger at udvikle.

 

Faktisk har Castelli arbejdet på sagen siden 2006, hvor den første Aero Race-trøje blev introduceret. Arbejdet tog for alvor fart, da Cervelo Test Team så dagens lys og - foruden et godt cykelhold - blev en legeplads for rammeproducenten Cervelo, men altså også Castellis udviklingsteam.

 

Målet har altid været at spare rytterne watt. Om end besparelserne lyder små, så er den akkumulerede effekt over et tre ugers etapeløb enorme. Ja, selv i klassiker som køres ultrahårdt, tæller alle watt, når regnskabet for dagens strabadser skal gøres op i finalen.

 

Aero-begrebet gennemsyrer sporten i dag, så det kan være svært at forestille sig, men dengang betød det, at ryttere i Castellis brynje var mere aerodynamiske siddende i bremsegrebene end konkurrerende ryttere siddende i bukkene.

 

Fordelene blev blandt andet hentet sammen førende ingeniører indenfor aerodynamik, selvom Castelli måtte kæmpe for at finde den rigtige samarbejdspartner, efter at førsteprioriteten Ferrari havde afslået med tilsagnet: ”Under 200 km/t betyder aerodynamik ikke noget”.

 

Da Cervelo Test Team toppede verdensranglisten som Pro Conti-hold, var der alligevel en del, som fik øjnene op for betydningen.

 

 

Aero Race Jersey 6.0

På Mallorca lancerede Castelli så 6.0-versionen i den nummererede kollektion.

 

Udviklingen er lavet sammen med Team Sky og en specialiseret, norsk ekspert i aerodynamik.

 

Blandt de mest bemærkelsesværdige ændringer er et omfattende arbejde med diverse tekstiltyper.

 

Castelli har haft en lang række materialer i vindtunnellen for at fastslå, hvor let de glider igennem vinden, før de har fundet de helt rigtige.

 

Hernæst er der set på, hvordan materialetyperne bedst kan placeres, for det handler meget om, at få vinden til at slippe et bestemt sted for at skabe de optimale forhold.

 

Hvis du troede, at valget af materialetyper udelukkende handlede om komfort og strækbarhed de rigtige steder, så tro om igen. Men hvis du omvendt lægger komfortudfordringerne oveni ønsket om at skabe en af verdens hurtigste trøjer, så kan man forstå opgavens kompleksitet.

 

På den nye trøje er der også arbejdet med placeringen af sømmene. Mest bemærkelsesværdigt er en af løsningerne hen over skulderen, hvor en syning er placeret under brystet snarere end som forventet over skulderen. Det får simpelthen vinden til at slippe anderledes og giver mindre modstand.

 

De lange, glatte ærmer, som er laserskårede giver ligeledes de optimale forhold til at glide igennem vinden.

 

Team Sky testede allerede trøjen under 2018-udgaven af Touren og nød godt af de besparende egenskaber især i høj fart. Ved 50 km/t sparer en rytter således 15 watt, hvilket løseligt kan omregnes til 2,5 % og faktisk én km/t mere ved samme anstrengelse.

 

 

Aero Race Bibshorts 4.0

Komfort trumfer måske fart for de fleste, når man snakker bibshorts, men i virkeligheden vil vi gerne have begge dele, ik?

 

Det er i hvert fald målet for den nye version af Aero Race-shortsene, som er nået til version 4.0.

 

Intet slår mange timers og kilometers tests og her har Castelli udnyttet feedback fra 12 års relationer til professionelle teams. Med andre ord; millioner af kilometer.

 

Team Sky-rytterne leverer en stor del af feedbacken nu og de 30.000 kilometer, som en rytter snildt kører om året er omsat til værdifuld information.

 

Den nyeste model er forsynet med ’dimples’ på benene for øget fart. Dimples er reelt små fordybninger i stoffet, som hjælper gevaldigt med at få vinden til at glide. Det er det samme design, som en golfbold udnytter.

 

Castelli og Team Sky endte jo i en halvspeget sag forrige år, da rytternes nyeste enkeltstartsdragt udnyttede et lignende design. Alle regler blev overholdt, men alligevel blev UCI lidt knotne over denne innovation. Intet nyt under solen der, kan man sige.

 

Denne gang skulle de dog være godkendte på forhånd!

 

Ellers drejer det sig primært om komfort, hvor afslutningerne i benene har fået en overhaling og er forsynet med vertikale silikonestoppere, som tillader låret at komme af med sveden, så den ikke hober sig op og irriterer. Løsningen her er lavet som direkte opfølgning på feedback fra Sky-rytterne, som oplevede at andre løsninger kunne ophobe lidt sved, der i sidste ende kunne forårsage irritation.

 

Også selerne er der arbejdet med, så de er så lette og komfortable som muligt via et mesh-materiale.

 

Endeligt er der det altafgørende indlæg, som i denne version er blevet opdateret med en blødere overdel, som er helt fri af syninger og strækker bedre end tidligere.

 

Progetto X2 Air Seamless er den knap så mundrette betegnelse.

 

 

First Ride

Mallorcas veje i december slår som bekendt de danske og på Castellis Speed Camp var vi heldigvis begunstiget af tilpas høje temperaturer til at begge produkter for alvor kunne prøvekøres.

 

Cirka 100 kilometer i Mallorcas kuperede terræn har jeg haft til at danne mig et indledende indtryk af både bibshorts og jersey, samt en række træningspas på hjemmetræneren sidenhen.

 

Først og fremmest er det helt klart, at materialerne som begge produkter er lavet i, kommer fra øverste hylde på Castelli-fabrikken. De er kraftige og strækbare, hvor de skal være det og lette og luftige, der hvor Castelli har vurderet, at det er vigtigt.

 

Hernæst er der fittet. Begge produkter er udprægede race-orienterede og pasformen er derefter.

 

Sættet bekommer helt sikkert de ryttere som er på jagt efter performance bedst, for det sidder tæt. Tænker man på, at det faktisk er det her sæt, som Team sky kører i, så undrer det naturligvis ikke.

 

Jeg er slank af bygning, men har trods alt lidt mere fylde og bredere skuldre end en elitecykelrytter, men alligevel er der masser af komfort i en medium, når den kastes på mine 183 centimeter og cirka 75 kilo.

 

Trøjen sidder godt over hele linjen og er tilpas doseret, så den sidder helt tæt uden at være restriktiv nogen steder. Især området over bryst og skulder leverer et godt første indtryk, godt hjulpet på vej af ærmerne, som består af ét stykke stof med laserskårne ender.

 

I min optik er det noget nær den optimale løsning, da man får ærmer som sætter sig tæt, men tillader masser af stretch. Det ultratynde stof lægger sig helt fladt om armen og der er ingen elastik i enderne til at stramme.

 

Ellers løser Castelli opgaven fortrinligt - som jeg helt ærligt også havde forventet - med lette og luftig mesh-kvaliteter på for- og bagside, som giver åndbarhed, men der er nok gods i materialet til at holde en god og stram struktur i pasformen.

 

Samtidig er den let - helt i tråd med ønsker fra pro-rytterne.

 

Aero Race 6.0-trøjen tegner sig til at være en rigtig fin trøje til de varmere måneder og jeg glæder mig til at teste den yderligere.

 

Jeg smider en test op til foråret, når jeg har kørt minimum 500 kilometer i den.

 

 

Selv om det var trøjen, som fik mest opmærksomhed under præsentationerne på Mallorca, da den rent aerodynamisk repræsenterer det største potentiale, så synes jeg faktisk, at de nye Aero Race 4.0 bibshorts, hurtigere spurtede sig vej ind i min bevidsthed.

 

Der er flere fremragende ting ved dem:
Pasformen er helt eminent. Stoffet omkring benene føles en anelse mere kraftigt end man ofte oplever, så der er masser af struktur i konstruktionen. Stoffet har den helt rigtige elasticitet, så det sidder tæt uden at stramme på nogen måde. Endelig er materialet blødt og lækkert, så man får den eftertragtede fornemmelse af et ’second skin’. Man glemmer nærmest at man har dem på, når man er i sadlen.

 

En anden ting, som jeg bryder mig godt om, er at længden er til den lange side og går langt ned over låret. Lange ærmer og ben er jo nærmest blevet synonym med pro-looket, som man ikke skal kimse af, men funktionelt spiller det altså også.

 

Castelli har forsynet afslutningerne på benene med lodrette silikone-elementer, og det fungerer fint til at holde shortsene på plads uden at rive i huden på nogen måde.

 

Indlægget er ret minimalistisk - igen helt i tråd med det man ofte får, hvis man vil dele produkter med profferne. Det er dog på ingen måde tyndt og leverer god støtte og komfort. Der er altid et godt tegn, hvis der er en god fornemmelse fra første tråd og det er bestemt tilfældet her.

 

Endda i en ’fremmed’ saddel på en lejecykel.

 

Selerne var det eneste i et ellers fremragende par shorts, som krævede lidt tilvænning. For mig var de en lille smule korte og skal lige køres til. Jeg tror ikke, at det får negativ indflydelse på den lange bane, når de lige er blevet kørt til.

 

 

Konklusionen på de to første ture lyder på et par shorts som ticker alle bokse på både komfort- og performanceskalaen. Pasform omkring lår og materialekvalitet er ganske enkelt fremragende og står stærkt i erindringen.

 

Jeg glæder mig til at rulle mange flere kilometer i dem, for jeg tror faktisk de har potentiale til at gå i top-3 over de shorts, jeg har kørt i rent komfortmæssigt.

 

Læs med i foråret, når jeg fortæller mere, når jeg har kørt mindst 500 kilometer mere i dem.

 

Aero Race fås hos Virtu Cycling Gear

Aero Race 6.0-trøjen lander i handlen i Danmark hos Virtu Cycling Gear medio marts, men Aero Race 4.0-bukserne kan købes fra start februar.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Volta ao Algarve em Bicic...(2.HC) 20/02-24/02

Vuelta a Andalucia Ruta C...(2.HC) 20/02-24/02

51ème tour cycliste inte...(2.1) 22/02-24/02

UAE Tour(2.UWT) 24/02-02/03

Tour du Rwanda(2.1) 24/02-03/03

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger