Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Siden tragedien i sidste uge, hvor Gino Mäder mistede livet i et styrt i Tour de Suisse, er der blevet diskuteret meget om sikkerhed på nedkørslerne, men danskeren tror ikke på, at en eventuel regelændring vil gøre nogen stor forskel.
Annonce
Sikkerhed på nedkørslerne i cykelsporten er et emne, der jævnligt er oppe at vende, for der er som bekendt en enormt stort risiko forbundet med det at køre nedad med hastigheder, der ofte overstiger 100 kilometer i timen.
Den tidligere vinder af bjergtrøjen i Tour de France, Michael Rasmussen, giver i Ekstra Bladet udtryk for sin tvivl om, at det er muligt at forhindre ulykker fremover.
Rasmussen påpeger at de høje bjerge og nedkørslerne fra dem, kombineret med det konkurrenceelement der er en uundgåelig del af cykelsporten, betyder, at det er svært forhindre de høje hastigheder.
Ifølge danskeren ligger det simpelthen i rytternes natur at løbe en risiko nedad for at få en fordel, og selvom der har været forslag om at placere målstregen tættere på afslutningen af nedkørslerne, tror han ikke på forandring.
”Jeg tror desværre ... nej, jeg er helt sikker på, at det kommer til at ske igen. Og måske ovenikøbet mere frekvent end hidtil, fordi cyklerne bliver ved med at blive hurtigere. Der er rytternes risikovillighed, der afgør det.”
Mange vil også huske den belgiske Leopard-Trek rytter Wouter Weylandt, der omkom efter et styrt på en nedkørsel i Giro d’Italia tilbage i 2011.
Rasmussens pointe om, at dødsfald i feltet ikke nødvendigvis forandrer den måde nedkørslerne bliver kørt på generelt har en historisk tyngde, med tanke på tragedien i 2011, for som danskeren er inde på, så er rytterne topatleter, og konkurrencen driver dem til at tage chancer.
”Det ligger bare så dybt i rytterne. Det er det, man gør. Det handler om at komme først.”
Der er endnu ikke blevet vedtaget nogle konkrete regelændringer siden tragedien i sidste uge.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Vingegaard uenig med Kyllingen
Kyllingen vurderer: Fuglsang skal ingen steder
Michael Rasmussen tror på en renere cykelsport
Kommentar: DCU´s nye sponsorsamarbejde er et problem
Vildt danskerprojekt: Kyllingen og Riis på WorldTouren i 2022