Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Rune Kristensen om holdets udstyr: Derfor kører vi med skivebremser

Rune Kristensen om holdets udstyr: Derfor kører vi med skivebremser

21. juli 2019 08:00Foto: Simon Fals

Hvad sker der i udviklingen af Deceuninck - Quick Steps udstyr, og hvorfor er alle på holdet begyndt at køre med skivebremser? Det giver Rune Kristensen dig svaret på i fjerde afsnit af vores interview med ham, hvor han også fortæller om, hvad de kan gøre for rytterne, når de vil have lidt ekstra lir på cyklerne.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Cykelsporten er en traditionsrig sport, og derfor er der mange som ikke ønsker store ændringer, når det blandt andet kommer til udstyr.

 

Et af de store samtaleemner omkring landevejscyklers udvikling har i de senere år været skivebremser, som er ved at gøre stort indtog på markedet.

 

Nogle tager imod dem med kyshånd, fordi de mærker store fordele i bremseafstand og vedligeholdelse af hjul, mens andre ikke byder dem velkommen på landevejen af æstetiske årsager, og fordi de har været kritiseret for at gøre hjulskift langsommere. I vores interview med Deceuninck - Quick Steps chefmekaniker, Rune Kristensen, fortæller han om, hvorfor holdet har valgt at tage skiftet til netop skivebremser, og hvorfor det ifølge ham er fremtiden.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

”Der er en masse, der er meget imod det (at køre med skivebremser, red.), og det er typisk de ældste ryttere. De yngste tager meget godt imod det. Tager vi et eksempel som Philippe Gilbert sidste år i Touren, kunne han have undgået at ryge på røven ud over bjerget, hvis han havde kørt med skivebremser.”

 

”I år kører vi kun på skivebremser, og selvom vi har haft et par problemer, så skal man se det i lyset af, at vi har 200 cykler, og så synes jeg ikke, vi har haft mange problemer,” forklarer Rune Kristensen.

Et af de problemer har for eksempel været hjulskiftene, som kan være lidt mere besværlige med skivebremser, men da vi spørger Rune om, hvad de har gjort for at optimere på hjulskiftene, forklarer han, at de har trænet på deres hjulskif i bedste Formel-1-stil. 

 

”Vi har brugt meget tid på at træne det i halv Formel-1-stil, og så kan du se på dem der træner lidt derhjemme og er i god form, at de gør det en lille smule hurtigere, fordi de har lidt bedre balance, og vi er stort set ned at skifte hjulet lige så hurtigt som ved almindelig quick-releases.  Vores bjergcykler er desuden nede at veje 6,8 kilo, og vores aerocykler er faktisk mere aerodynamiske med skiver end hvad de var før, så der er ikke rigtig noget, der taler imod det.

 

Når rytterne vil have ekstra lir

Men hvad gør rytterne, når de pludselig er kommet i besiddelse af den gule trøje i Touren, som det jo er tilfældet med Julian Alaphilippe i øjeblikket? Har de ti gule cykler med, eller hvordan kan de have en gul cykel klar til ham dagen efter, har du måske tænkt. Svaret er faktisk ret enkelt: De bruger klistermærker.

 

”Typisk i starten af en Grand Tour ved du selvfølgelig nogenlunde, hvad du går ind til, men det er ikke sådan, at vi har ti gule eller prikkede cykler med til Touren. Det du ser i starten, er simpelthen et klistermærke. Vi sætter klistermærker på, indtil vi ved, at den er nogenlunde sikker. Når vi ved, at den er nogenlunde sikker, snakker vi med vores cykelsponerer, som står 100% for designet.”

 

Sidste år vandt Julian Alaphilippe for eksempel den prikkede bjergtrøje i Touren, og her startede holdet også med at bruge klistermærker til cyklen, mens de til sidst fik speciallakeret en cykel fra Specialized.

”Jeg synes at Julians prikkede cykel sidste år i Touren var sindssygt flot, og da vi vidste, at den var sikker, fik vi lakeret en cykel af Specialized som vi fik sendt til Pau,” forklarer Rune Kristensen om de små detaljer som kan give rytterne lidt ekstra lir, når de er indehaver af en trøje.

 

Det var altså et indblik helt ind i maskinrummet på verdens mest vindende cykelhold, som gør sig rigtig mange overvejelser om deres udstyr, både når det kommer til performancedelen, og så går de også op i de små detaljer som gør cyklerne mere lirens.

DEL
INFO
Rune Kristensen
Nyheder
Soudal - Quick Step
Nyheder Profil Ryttere Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?