Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

EKSKLUSIVT

Rune Kristensen om holdets udstyr: Derfor kører vi med skivebremser
21. juli 2019 08:00 af Mads Schelde Berg, Interview: Jesper JohannesenFoto: Simon Fals

Hvad sker der i udviklingen af Deceuninck - Quick Steps udstyr, og hvorfor er alle på holdet begyndt at køre med skivebremser? Det giver Rune Kristensen dig svaret på i fjerde afsnit af vores interview med ham, hvor han også fortæller om, hvad de kan gøre for rytterne, når de vil have lidt ekstra lir på cyklerne.

Cykelsporten er en traditionsrig sport, og derfor er der mange som ikke ønsker store ændringer, når det blandt andet kommer til udstyr.

 

Et af de store samtaleemner omkring landevejscyklers udvikling har i de senere år været skivebremser, som er ved at gøre stort indtog på markedet.

 

Nogle tager imod dem med kyshånd, fordi de mærker store fordele i bremseafstand og vedligeholdelse af hjul, mens andre ikke byder dem velkommen på landevejen af æstetiske årsager, og fordi de har været kritiseret for at gøre hjulskift langsommere. I vores interview med Deceuninck - Quick Steps chefmekaniker, Rune Kristensen, fortæller han om, hvorfor holdet har valgt at tage skiftet til netop skivebremser, og hvorfor det ifølge ham er fremtiden.

 

”Der er en masse, der er meget imod det (at køre med skivebremser, red.), og det er typisk de ældste ryttere. De yngste tager meget godt imod det. Tager vi et eksempel som Philippe Gilbert sidste år i Touren, kunne han have undgået at ryge på røven ud over bjerget, hvis han havde kørt med skivebremser.”

 

”I år kører vi kun på skivebremser, og selvom vi har haft et par problemer, så skal man se det i lyset af, at vi har 200 cykler, og så synes jeg ikke, vi har haft mange problemer,” forklarer Rune Kristensen.

Et af de problemer har for eksempel været hjulskiftene, som kan være lidt mere besværlige med skivebremser, men da vi spørger Rune om, hvad de har gjort for at optimere på hjulskiftene, forklarer han, at de har trænet på deres hjulskif i bedste Formel-1-stil. 

 

”Vi har brugt meget tid på at træne det i halv Formel-1-stil, og så kan du se på dem der træner lidt derhjemme og er i god form, at de gør det en lille smule hurtigere, fordi de har lidt bedre balance, og vi er stort set ned at skifte hjulet lige så hurtigt som ved almindelig quick-releases.  Vores bjergcykler er desuden nede at veje 6,8 kilo, og vores aerocykler er faktisk mere aerodynamiske med skiver end hvad de var før, så der er ikke rigtig noget, der taler imod det.

 

Når rytterne vil have ekstra lir

Men hvad gør rytterne, når de pludselig er kommet i besiddelse af den gule trøje i Touren, som det jo er tilfældet med Julian Alaphilippe i øjeblikket? Har de ti gule cykler med, eller hvordan kan de have en gul cykel klar til ham dagen efter, har du måske tænkt. Svaret er faktisk ret enkelt: De bruger klistermærker.

 

”Typisk i starten af en Grand Tour ved du selvfølgelig nogenlunde, hvad du går ind til, men det er ikke sådan, at vi har ti gule eller prikkede cykler med til Touren. Det du ser i starten, er simpelthen et klistermærke. Vi sætter klistermærker på, indtil vi ved, at den er nogenlunde sikker. Når vi ved, at den er nogenlunde sikker, snakker vi med vores cykelsponerer, som står 100% for designet.”

 

Sidste år vandt Julian Alaphilippe for eksempel den prikkede bjergtrøje i Touren, og her startede holdet også med at bruge klistermærker til cyklen, mens de til sidst fik speciallakeret en cykel fra Specialized.

”Jeg synes at Julians prikkede cykel sidste år i Touren var sindssygt flot, og da vi vidste, at den var sikker, fik vi lakeret en cykel af Specialized som vi fik sendt til Pau,” forklarer Rune Kristensen om de små detaljer som kan give rytterne lidt ekstra lir, når de er indehaver af en trøje.

 

Det var altså et indblik helt ind i maskinrummet på verdens mest vindende cykelhold, som gør sig rigtig mange overvejelser om deres udstyr, både når det kommer til performancedelen, og så går de også op i de små detaljer som gør cyklerne mere lirens.

DEL
INFO
Rune Kristensen
Nyheder
Deceuninck - Quick-Step
Nyheder Profil Ryttere Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Ladies Tour of Norway - TTT(2.WWT) 22/08-25/08

Vuelta a España(2.UWT) 24/08-15/09

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 25/08

Colorado Classic(2.HC) 22/08-25/08

Schaal Sels(1.1) 25/08

Tour de Indonesia(2.1) 19/08-23/08

Vuelta a España(2.UWT) 24/08-15/09

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 25/08

Schaal Sels(1.1) 25/08

Tour Poitou-Charentes(2.1) 27/08-30/08

Druivenkoers - Overijse(1.1) 28/08

Deutschland Tour(2.HC) 29/08-01/09

Great War Remembrance Race(1.1) 30/08

Tour de DMZ(2.NCUP) 30/08-03/09

GP de Plouay - Lorient Ag...(1.WWT) 31/08

Omloop Mandel-Leie-Scheld...(1.1) 31/08

Tour of Almaty(2.1) 31/08-01/09

Bretagne Classic - Ouest-...(1.UWT) 01/09

Grote Prijs Jef Scherens ...(1.1) 01/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger