Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Team Give Elementers Rasmus Lindbjerg fik ødelagt sin DM-enkeltstart, da han blev påkørt af en bilist ude på dagens rute og landede i grøften med cyklen flyvende efter sig.
Annonce
En kedelig situation udspillede sig på landevejen, da Team Give Elementers Rasmus Lindbjerg godt halvvejs på DM-enkeltstarten blev påkørt af en bilist på ruten, hvorefter han måtte udgå og til tjek hos samaritterne.
Påkørslen skete efter et højresving, hvor Lindbjerg var ved at indhente bilisten. Det var, da han ville passere bilen, at situationen sker. Bilisten trak efter et højresving ud til venstre på vejen og sænkede farten, hvorefter Lindbjerg kørte op på siden af bilen for at passere bilisten.
Kort efter træk bilisten dog tilbage over i højre side, hvor Lindbjerg altså var, og påkørte rytteren, der efterfølgende sendte ham ud i grøften.
Det fortæller sportsdirektør på holdet, Henrik Nielsen, til Feltet.dk.
”Det er simpelthen en bilist, som kører med ruten, og ikke lige ved, hvad vedkommende skal gøre efter en vejpost. Hun kører simpelthen ind i Rasmus,” fortæller han og fortsætter:
”Han bliver ’heldigvis’ presset ud i grøften, hvor han vælter rundt i mudder, så det er hudafskrabninger. Mere er der ikke i det, men det er en farlig situation, og det er træls.”
Lindbjerg er netop kommet tilbage efter hele fem måneder på sidelinjen som følge af et brækket kraveben og et knap så vellykket behandlingsforløb. Han vendte tilbage til ét af sæsonens store mål, og det endte altså med dagens skuffelse.
Ser baghjulet i luften
Påkørslen skete efter 15-17 kilometer ud af de i alt 30 kilometer af ruten. Efter et højresving kom en bilist ind på ensretningen, som ruten var indrettet med.
Herefter trak bilisten ind til venstre på vejen og sænkede farten, mens Lindbjerg kører op på siden for at køre forbi bilen. Herefter trak bilen dog over i Lindbjerg, der sendes i grøften.
”Det er efter en meget teknisk og smal vej, hvor den går mod højre. Farten er helt nede. Alt held er egentlig med ham, hvis man kan sige det sådan,” fortæller en frustreret sportsdirektør.
”Jeg sidder lige bag ham, og vi har lige fortalt ham, at han skal tage farten af og tage højresvinget lidt med ro. Han er ude af syne et kort øjeblik grundet noget hæk, og så ser vi egentlig bare, at baghjulet hænger oppe i luften, og så ligger han der.”
”Hun kører i ensretningen og med ruten, som hun egentlig skal. Vi er ved at indhente hende, og hun trækker egentlig efter et højresving over i venstre side, som om hun giver plads. Så tager hun farten af, og så begynder hun at dreje til højre, da han er oppe på siden af hende. Så ligger han der.”
Nielsen måtte ud til sin rytter, og i den ophedede situation tjekkede han tilstanden hos sin rytter.. Bilisten var naturligvis ked af situationen, da hun ikke havde set rytteren på ruten.
”Vi kan ikke køre på aldeles lukkede ruter hver weekend, men der opstår situationer, der er lidt øv. Rytterne ser det ikke og kører bare. De stoler på meldingen i øresneglen og giver den fuld smæk,” siger han.
Lindbjerg var efter situationen til et gennemtjek, og han slap fra påkørslen uden indre skader, mens hudafskrabninger til gengæld er et problem.
En motorcykel havde løst situationen
Nu slap Lindbjerg overraskende heldigt fra mødet med en bil, men situationen kunne være undgået, mener Nielsen. Løsningen havde været at have en motorcykel med hver rytter.
”En motorcykel foran hver rytter havde været at ønske, for så kunne sådan noget være undgået. Man kunne være kørt op på siden af bilisten og trukket hende lidt væk,” fortæller Nielsen.
”Det er trods alt et U23-DM, hvor en verdensmester er med. Der må man gerne skrue lidt op for sikkerhed og alle de ting, der er omkring. Det er de næste forhåbentlig helt store stjerner for dansk cykling, der er med, og som giver sig fuldt ud for det her,” siger han.
Han ærgrer sig især, fordi han ikke havde noget dårligt at sige om selve ruten, og situationen i sig selv har intet med ruten at gøre.
”Det er en lækker rute ellers. Det er ikke en tons-rute, som man ellers ser. Den er vanvittigt teknisk med side-, med- og modvind. Vi mangler lige en motorcykel i ny og næ, så havde alt simpelthen været perfekt.”
”Området er skide godt at køre cykelløb i, det er ikke det. Det er bare ærgerligt, at sådan noget her sker, når det kunne være undgået,” siger han.
Lindbjerg var helt klar
Dertil er det naturligvis også en streg i regningen for Lindbjerg selv. Pausen på de fem måneder gav ham chancen for at komme tilbage til U23-DM.
Efter ni kilometer af dagens rute havde han hentet den første rytter foran ham, og han var på vej til at hente den næste.
”Nu ved vi, at når han er dedikeret, så kan han komme derop, hvor han skal være. Han har et år mere i U23, og så må vi gå helhjertet og 112 procent efter det næste år. Det er enkeltstart, der står i bogen hos ham, det er det, det hele drejer sig om,” siger Nielsen.
Lindbjerg havde siddet over nogle løb undervejs op til DM, og selvom han manglede noget power i benene, havde holdet lagt en god pace-plan for ham.
”Han kunne ikke vinde, det var ikke det, men han havde fået den der fornemmelse af, at han havde gjort alt, hvad han kunne og ingen undskyldninger for noget. Så får han ikke lov at vise det, og det er træls,” siger han.
Nu får Lindbjerg aftenen og natten til at komme sig, og holdet regner med, at han er til start i morgen, hvis ikke hudafskrabningerne genererer ham hen over natten.
Tilbage står Henrik Nielsen, der er fortrøstningsfuld, fordi Lindbjerg er okay. Dagens uheld kommer dog efter en sæson med skader og uheld for holdet.
”To brækkede kraveben, brækket håndled og fem hjernerystelser, så ja vi har været lidt amputeret,” siger han.
”Vi må bare videre. Vi kan ikke trække flere dårlige kort, og det kan ikke blive værre til næste år med skader, sygdom og uheld, så vi er fit for fight,” siger han og fortæller om i morgen:
”Vi håber i hvert fald, at vi ikke får uheld. Det er nok næsten det, vi har i tankerne lige nu, at komme godt igennem. Vi skal have sæsonen overstået, og så lader vi op med ny mod til 2022, og så er det sådan, det er,” fortæller han til slut.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Lå til DM-sølv: Uheldigt styrt spændte ben for stortalent
Styrtet med 70 km/t: Dobbelt ColoQuick-uheld ved U23 DM
Price-Pejtersen er U23-danmarksmester i enkeltstart
Forsvarende mester skal være årvågen til U23-DM
U23-verdensmesteren uden de store DM-forventninger efter skidt optakt