Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Det bliver forbudt at sidde i ren enkeltstartspositur, når rytterne efter den første april sætter sig i sadlen. Unionen introducerer også tiltag vedrørende affaldszoner, der kan medføre tidsstraf.
Annonce
Først var det den såkaldte ’super-tuck’-position, der blev gjort forbudt, og nu skal rytterne sige farvel til endnu en aerodynamisk position på sadlen.
Fra og med den første april i år bliver det forbudt at ’bruge underarmene som støtte på styret’, lyder det i et opdateret memo, som UCI fremlagde i går. Forbuddet gælder ikke tidskørsler.
Det skal derfor være slut med at sidde i den klassiske, aerodynamiske enkeltstartsposition, når vi ser rytterne ude på landevejscyklen.
”Rytterne er frie til at bruge forskellige positioner, når de er ude at træne alene, men ikke når de er på tv. De har et ansvar som rollemodeller,” fortæller CPA-præsident Gianni Bugno om beslutningen til Cyclingnews.
Teknikken og positionen bruges ofte af feltets trækheste eller af udbrydere, når det skal gå rigtigt stærkt, men efter den første april vil en sådan teknik i værste fald kunne blive sanktioneret med en diskvalificering.
Ligesom ’super-tuck’-forbuddet møder kritik og modstand, gør det nye tiltag det også, men Bugno tager kritikken med ophøjet ro.
”Rytterne er måske frustrerede over, at de nu skal forvente bøder og straffe for positionerne, men de arrangører der ikke lever op til sikkerhedsreglerne, vil ligeledes blive sanktioneret med bøder,” lyder ordene fra Bugno, der til Cyclingnews også kan fortælle, at flere af rytterne, herunder Philippe Gilbert og Matteo Trentin, har været med til sikkerhedsrelaterede møder, og at CPA-medlemmerne undervejs har været opdaterede omkring tiltagene.
Et af unionens andre tiltag har kredset om ansvaret for miljøet, og her er det blevet indført, at der vil være zoner med 30-40 kilometers interval, hvor rytterne kan komme af med deres affald.
Et regelbrud her vil i endagsløb koste bøder eller ranglistepoint, hvor det i etapeløb vil koste en mindre eller større tidsstraf. I begge typer af løb vil der også foreligge en risiko for at blive diskvalificeret ved gentagne regelbrud.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Blandede reaktioner på UCI’s ’super tuck’-forbud
Direktør om OL: Afholdes uagtet COVID-19 situation
Sunweb-rytter afvist i speget VM-sag
Detaljeret oversigt: De 47 professionelle cykelhold i 2021
Detaljeret oversigt: De 19 WorldTour-hold og deres ryttere i 2021