Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Primoz Roglic og Simon Yates var de to bedste ryttere, da årets Giro d´Italia i går blev skudt i gang med en enkeltstart i Bologna. Særligt på etapens afsluttende stejle bakke, San Luca-stigningen, skilte de to stjerner sig ud fra resten af feltet. Velon afslører i denne forbindelse, hvor mange watt dette krævede af briten.
Annonce
Giro d´Italia 2019 tog i går sin begyndelse, da rytterne kørte en 8,2 kilometer lang enkeltstart i Bologna, der efter en flad indledning sluttede på den velkendte San Luca-stigning (2,1 km, 9,7 %).
Gårsdagens 1. etape var derfor langt fra den flade tonserenkeltstart, som traditionelt åbner en Grand Tour, og bakkens betydning afspejles i resultatlisten, hvis top 10 udelukkende bestod af habile klatrere.
Men hvor mange watt kunne de lette bjergryttere egentlig træde på San Luca-stigningen? Det har Velon nogle af svarene på.
Blandt løbets forhåndsfavoritter (Giulio Ciccone var hurtigst på bakken af alle) var Primoz Roglic var hurtigste mand på både enkeltstarten og selve San Luca-stigningen, og i begge tilfælde var det Simon Yates, der kom tættest på den suveræne slovener.
Velon afslører, at dette krævede 435 watt over de stejleste 1,6 kilometer af bakken, som ifølge Velon er eksklusiv henholdsvis de første og sidste par hundrede meter af de kategoriserede 2,1 kilometer. Yates, som ifølge Procyclingstats vejer 58 kg, har således kørt omkring 7,5 watt/kg på denne del af stigningen.
Powerful effort and strong finish on the San Luca climb from @SimonYatess on his way to a solid second place in the @giroditalia Stage 1 ITT. Here's the #VelonLive data summary from Bologna: https://t.co/1sbPewKOVT pic.twitter.com/P6cQjCxzgt
— Velon CC (@VelonCC)
Da Mitchelton-Scott-rytteren kun tabte et enkelt sekund til Roglic på hele stigningen, kan det antages, at sloveneren har kørt tæt på den samme watt/kg på den stejle bakke.
Med Roglic´ vægt angiveligt værende omkring de 65 kg, har den 29-årige Jumbo-Visma-rytter kørt de 1,6 kilometer med cirka 487 watt, hvilket var nok til at sikre en sejr på etapen med 19 sekunder til Yates.
Rytternes gennemsnitlige power for hele etapen oplyser Velon desværre ikke, men på Strava viser Laurens de Plus´ fil, at den 67 kilo tunge belgier kørte de 8,2 kilometer med 431 watt (6,4 watt/kg), hvilket rakte til en ottendeplads, 35 sekunder efter Roglic´ vindertid på 12:54.
Roglic´ watttal for hele etapen kan vi således kun gisne om, men en ting er sikkert. Slovenerens enorme power var mere end tilstrækkeligt til at levere endnu en magtdemonstration i en foreløbigt forrygende sæson for den tidligere skihopper.
Husk, at du kan følge samtlige etaper af Giro d´Italia på Eurosport Player.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce