Det britisk registrerede hold, der sidste år kørte under navnet DLF Cyclingnews Litespeed, havde planlagt en opgradering til professionelt kontinentalhold i 2008. Drømmen er nu brast: Sidste års hovedsponsor har ikke overholdt sine indbetalinger, og gælden står i vejen for en professionel licens.
Artiklen fortsætter efter videoen.
Situationen kan umiddelbart sammenlignes med Astana-holdets, hvor tidligere holdmanager Marc Biver forlod den synkende skude uden at betale alle regningerne – og rytterlønningerne. Her endte sagen heldigvis for den nye manager
Johan Bruyneel med, at hovedsponsoren gik ind og dækkede underskuddet.
Men det britiske hold, der netop til 2008 havde oprustet kraftigt blandt andet ved at ansætte den tidligere Ronde Van Vlaanderen-vinder Steffan Wesemann, ser ikke pt. ud til at have samme held. Den tidligere hovedsponsor DLF har åbenbart ikke tænk sig at indbetale det manglende beløb, og holdmanager Eric Vanderaerden, er nu i stor knibe, fortæller Sportwereld.
Da DLF opgav sponsoratet, indgav flere af holdets ryttere en klage til UCI over manglende lønudbetalinger, her i blandt den kendte banerytter Jens Mouris. Rytterne havde på det tidspunkt ikke fået løn i flere måneder.
”Det har de selvfølgelig ret til. Drengene har krav på at få deres løn”, sagde Eric Vanderaerden, der heller ikke selv har bemærket lønkontoen vokse i slutningen af 2007.
Holdet har fundet en ny hovedsponsor – Pedaltech – og fortsætter med samme management og sportsdirektører. Men gælden fra 2007 betyder, at UCI nægter holdet den ønskede professionelle kontinentallicens.
”Vi havde det hele klart, og nu skal vi være glade, hvis bare vi får en amatør kontinentallicens”, siger Vanderaerden bittert.
”Vi kan vælge at blive registreret som belgisk hold, og så vil vi kunne køre et flot forårsprogram. Faktisk det hele undtagen Ronde Van Vlaanderen. Og hvis det sker, så bliver Wesemann samt de andre nye ryttere som Bas Giling og svenskeren Jonas Ljungblad. Men hvis det ikke lykkes, og vi bliver et engelsk registreret hold, så er vi dømt til at køre i femte kartoffelrække, fordi fx de belgiske arrangører naturligvis foretrækker at favorisere egne hold. Og så kan vi ikke motivere Wesemann og co. til ret meget”, fortsætter Vanderaerden tørt.
Ud over de to belgiske holdledere Eric Vanderaerden og Nico Mattan rummer holdet fem ryttere, hvis spritnye kontrakter også bliver ugyldige, såfremt holdet ikke opnår professionel status. Det er Michael Vanderaerden (Eric Vanderaerdens ældste søn), Sven De Weerdt, Dieter Cappelle, Mario Ickx og Robby Meul.
Og en ulykke kommer som bekendt sjældent alene. Måske bliver der ingen professionel licens – og sandsynligvis heller ingen cykler! Cykelsponsor Johan Museeuw, der skulle have sponseret holdet med sine nye hør/carbon rammer, vil åbenbart også stå af sponsortoget. Han og Vanderaerden skal dog mødes i dag, og Vanderaerden håber at kunne overtale Museeuw til at blive.