Det danske storhold Team CSC stiller meget et stærkt hold, når sæsonens første endagsløb på Pro Touren skal køres på lørdag. Og selv om der er flere interessante navne på Team CSC's holdkort, er det i første omgang Stuart O'Grady, der skal køres for.
Det er aldrig før lykkedes Team CSC at få succes med hjem fra den italienske forårsbebuder Milano-Sanremo, men i år skal det være. Med den erfarne australier Stuart O’Grady som kaptajn, håber det danske hold at kunne blande sig i topstriden.
”Stuart er holdets leder i Milano-Sanremo. Det er ham vi skal forsøge at hjælpe frem til sejren. Han har været utroligt godt kørende, og sad rigtigt godt med på alle stigningerne i Tirreno-Adriatico, så jeg tror han bliver svær at ryste af på de to stigninger i slutningen af løbet, Cipressa og Poggio, hvor der traditionelt sorteres mange fra,” siger Team CSC's sportsdirektør Scott Sunderland til team-csc.com.
Selv om O’Grady er i god form og frontfigur for de forsvarende Pro Tour-vindere fra Team CSC, erkender Scott Sunderland, at han ikke er den største favorit i feltet. Den australske sprinter skal nemlig kæmpe med ryttere som Boonen, Bennati, Freire og Petacchi om sejren i det norditalienske.
”Stuart ved på forhånd, at der bliver en del opmærksomhed om ham i feltet, men der er trods alt andre, der er større favoritter. Han har tålmodigheden og rutinen i orden, og det bliver rigtigt spændende at se, hvordan han håndterer det på lørdag,” fortsætter Sunderland.
Flere unge heste at spille på
Foruden den oplagte O’Grady har Team CSC et par spændende Milano-Sanremo-debutanter med i årets udgave, idet det danske hold stiller med både den argentinske nyerhvervelse Juan José Haedo og det danske stortalent Matti Breschel. Men selv om danskeren meldes i fremragende form, vurderer Scott Sunderland, at rutens længde kan volde den 22-årige rytter problemer.
”Matti har også været rigtigt godt kørende på det seneste. Testen for ham bliver, om han kan sidde med op over Cipressa. Problemet for Matti er, at løbet er 300 kilometer langt, og det kan godt vise sig at være for hårdt for ham, når det er første gang han er med. Havde det kun været 200 kilometer, så havde ruten været lige noget for ham, men han er med for at lære. Jeg er ret fortrøstningsfuld på hans vegne ud fra det han har vist på det seneste. Det er det samme for JJ, som for Matti. Han er her for at lære løbet at kende,” vurderer den australske sportsdirektør. ”Vi er nødt til at give de unge fyre denne erfaring, for de skal prøve det en gang eller to, før de kan være med helt fremme.”
Schleck som vicekaptajn
Hvor Breschel og Haedo i første omgang er med for at suge erfaring til sig, har Fränk Schleck mange gange vist, at han er rytter, man altid kan regne med i hårde løb som Milano-Sanremo. CSC’s luxembourgske stjerne, der kørte et udmærket Paris – Nice, har da også siddet med helt fremme i de sidste tre år, når forårsklassikeren skulle afgøres i San Remo.
”Fränk har jo været godt kørende og kommer til løbet i god form. Hvis klatrerne kommer til at splitte feltet ad på de to stigninger til slut, så er han en stor joker at have med. Men i det hele taget er han så godt kørende, at han er farlig i alle løb,” forklarer Sunderland.
Ud over de stærke kaptajner og unge talenter stiller Team CSC med Fabian Cancellara, Luke Roberts, Marcus Ljungqvist og Karsten Kroon. Så med otte stærke ryttere håber det danske hold at kunne blande sig i kampen og topplaceringerne.