Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Boardman AiR/TT/9.8

08. juli 2012 08:00Foto: A.S.O.

Boardman AiR/TT/9.8 henvender sig til den seriøse rytter, der ikke vil gå på kompromis med udstyret. Rammen er stiv, uden at det går ud over komforten, kvaliteten af komponenterne i top, og samtidig får man et af verdens bedste hjulsæt. 

Stillet til rådighed af:

Wiggle

 

Cyklen er udstyret med:
Ramme: AiR/TT Aerodynamic ultralight full carbon monocoque, tapered steerer

Forgaffel: AiR/TT Aerodynamic ultralight full carbon, tapered steerer

Skiftere: Zipp R2C

Bagskifter: SRAM Red

Forskifter: SRAM Red

Bremser: TRP (integreret)

Kranksæt: FSA Trimax TT BB30 carbon

Kassette: SRAM PG1090

Kæde: SRAM Red

Hjul (tubular): Zipp 1080 eller Zipp 404 forhjul samt Zipp Sub 9 pladehjul

Ringe: Vittoria Corsa CX

Styr: FSA Carbon Trimax

Frempind: FSA OS99

Headset: FSA semi integreret

Sadelpind: cboardman Carbon AiR/TT (vendbar)

Sadel: Fizik Arione Tri Carbon rail

 

Størrelser: XS, SM, MD og LG

Farver: mat carbon


Opgivet vægt: ca. 8 kg (str. MD, uden pedaler)

Målt vægt: 8,13 kg (m/ Zipp 1080, str. LG, uden pedaler)
 

Vejl. pris: Ca. kr. 68.000

 

Introduktion:

I slutningen af 1980’erne og op igennem 1990’erne var Chris Boardman en af verdens bedste temporyttere. Han var specialist i 4 kilometer forfølgelsesløb på banen, og på landevejen var han primært enkeltstartspecialist, hvor det er blevet til et utal af prolog sejre. Den engelske tempokonge har mange store resultater igennem karrieren, hvor han blandt andet blev verdensmeter i enkeltstart i 1994 og slog timerekorden i 1996 og tilbagelagde hele 56,375 kilometer.

 

Chris Boardman er i dag stærkt involveret i cykelmærket ’Boardman’, som han selvsagt lægger navn til. Mærket blev lanceret i 2004, og er de seneste par år blevet et populært og anerkendt mærke.

 

Feltet.dk har i løbet af maj og juni testkørt topmodellen AiR/TT/9.8, som blandt andet hjalp den professionelle verdenstriatlet Pete Jacobs til at vinde sølvmedaljen ved de uofficielle verdensmesterskaber på Hawaii.

 

Første indtryk:
Designet af rammen på Boardman AiR/TT/9.8 er rigtig flot. Rammen og forgaflen er i mat carbon, med primært hvid skrift, men også kendetegnet for Boardman – den gule farve – har fået en plads på carbonstellet, ligesom der på indvendig side af for- og baggaflen er lakeret med gult.

 

Det der først springer i øjnene på en, er hjulsættet. Zipp Sub 9 pladehjul og enten Zipp 1080 eller Zipp 404 forhjul til lukkede ringe er et hjulsæt, som de fleste drømmer om. Hjulene er monteret med Vittoria Corsa CX ringe. Zipp-hjulene er med til at få cyklen til at se endnu hurtigere ud.

 

For- og bagskrifter samt kæde er SRAM Red, hvor kassetten er SRAM PG1090. Kvaliteten er i top, og det ser ikke kun godt ud på cyklen, men er også med til at holde vægten nede på et yderst fornuftigt niveau. Der er TPR integrerede bremser, som også er at finde på mange af de andre cykelmærker med integreret bremser.

 

De har valgt at anvende FSA-dele til både kranksæt, styr og frempind. Gængs for alle tre dele er, at de er i blank carbon, der ikke helt matcher den matte ramme. Kranksættet er en kombination af alu og carbon, og er et rigtig godt og aerodynamisk kranksæt til både enkeltstart og triathlon. Carbon styret er et godt styr med gode justeringsmuligheden. Armstøtterne kan justeres i tre forskellige breder, og der er også mulighed for at indstille højden ved hjælp af afstandsskiver. Frempinden er ligesom kranksættet af både alu og carbon, og er af rigtig godt kvalitet.

 

Sadelpinden er designet på den måde, at den kan vendes afhængig af, om man skal køre enkeltstart eller triathlon. I triathlon er det en fordel at komme langt frem over kranken, hvilket der er nogle helt klare restriktioner om inden for enkeltstarten, da man her er underlagt reglerne fra UCI. Det er derfor en fin detalje med sadelpinden, der kan vendes. Oven på sadelpinden er der en god triathlon specifik sadel fra Fizik.

 

Udover hjulene er skifterne også af mærket Zipp - nemlig Zipp R2C (return to center). Det betyder, at skifterne altid har samme position lige meget hvilket gear der køres i. Her er heller ikke sparet på noget.

 

Vægten er på blot 8,13 kg, og det er vel og mærket i den største størrelse med Zipp Sub 9 pladehjul og Zipp 1080 forhjul. Cyklen er helt klart i den rigtige vægtklasse.

 

Test:

Det første, der skulle klares, var selve opsætningen af cyklen. Styret er hurtig at indstille, så armstøtterne har den rette placering. Sadelhøjden er ligeledes utrolig enkel at indstille, og på grund af sadelbeslaget, som skrues ind i stellet, får man en utrolig stabil sadelpind, selv når man sætter den så højt op som tilladt. Og med lidt øvelse er det også nemt at få vendt både sadelpind og sadel, afhængig af om man skal køre enkeltstart eller triathlon.

 

Boardman AiR/TT/9.8 er primært testet ved at køre mange ture i jævnt tempo, hvilket man vil gøre i konkurrencesituationer. Og her er den hurtig – rigtig hurtig! Hjulene ruller jo nærmest af sig selv. Det er en fornøjelse at rulle på Zipp-hjulene, som man normalt kun vil bruge i konkurrencesituationer, da det dels er et dyrt hjulsæt, og dernæst er det til lukkede ringe, som er noget dyrere at skifte ved punktering end en almindelig slange.

Zipp-hjulene er ikke specielt stive, men de er aerodynamiske, og så ruller de helt fantastisk, når man først er kommet op i den ønskede hastighed. De er lidt tunge at få trådt op i fart, og accelerationer er heller ikke hjulenes stærke side, men det er også begrænset, hvor meget man får brug for det i enkeltstarter og triathlon.

 

Gearskiftet fungerer rigtig godt – her er ingen slinger i valsen. Det virker fint med Zipp R2C skifterne, der dog er en anelse stramme. Det er også svært at vide, hvilket gear man kører i, da skifterne hele tiden har samme position. Til gengæld kan man holde samme kørestilling med hænder og fingre under hele turen.

 

Boardman rammen er stiv, og derved går den power man træder med direkte i pedelerne. Samtidig er den komfortabel at køre på – også på de lange ture. Man skal være opmærksom på vindforholdene, når man kører med både pladehjul og højprofil forhjul. På dage med kraftig vind, kunne vores testkøre, der vejer lidt over 80 kg, mærke, at der skulle bruges lidt ekstra kræfter for at få cyklen til at køre lige. Ved at skifte forhjulet fra 108 mm højprofil (Zipp 1080) til 58 mm højprofil (Zipp 404) var der en himmelhvid forskel. Det gjorde cyklen meget nemmere at håndtere på de kraftigt blæsende dage.

 

Sadlen er god på de kort og halvlange ture, men skal der køres rigtig langt, finder vi ikke sadlen optimal.  Det skal dog nævnes, at lige netop sadlen måske er den del på cyklen, hvor vi hver især har vores præferencer. Har man fundet en sadel, som man har det godt på, skal man holde sig til den.

 

Konklusion:

Boardman AiR/TT/9.8 henvender sig til den seriøse rytter, der ikke vil gå på kompromis med udstyret. Kvaliteten af komponenterne er i top, og samtidig får man et af verdens bedste hjulsæt. Rammen er stiv uden at gå ud over komforten. En cykel man helt sikkert vil befinde sig godt på.

 

En smart detalje er den vendbare sadelpind, som vendes afhængig af om der skal køres enkeltstart eller triathlon. Styr, kranksæt og frempind er i blank carbon, hvilket ikke helt matcher den flotte matte carbon ramme. Men så bevæger vi os også i småtingsafdelingen.

 

Det eneste minus, vi kunne finde ved Boardman AiR/TT/9.8, var prisen. Den ligger i den høje ende, men når man ser på det udstyr, der sidder på cyklen, så er prisen ikke helt hen i vejret, men stadig for høj.

 

Det bed vi særligt mærke i:
+ Hjulsættet, stabil sadelpind, vendbar sadelpinden, komponenterne generelt, vægt, stiv ramme

- Pris

 

Køb hvis: Du vil have en konkurrenceklar carbon cykel med gode komponenten og et fremragende hjulsæt.


Læs også Feltet.dk’s test af Boardman Team.
 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

VM - Herre Junior(CM) 26/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

VM - U23 Herrer(CM) 25/09

VM - Dame Junior(CMW) 25/09

VM - Kvinder(CMW) 26/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

VM - U23 Herrer(CM) 25/09

VM - Dame Junior(CMW) 25/09

VM - Herre Junior(CM) 26/09

VM - Kvinder(CMW) 26/09

VM - Herrer(CM) 27/09

Paris-Chauny(1.1) 27/09

Volta a Portugal Santander(2.1) 27/09-05/10

BinckBank Tour(2.UWT) 29/09-03/10

Cro Race(2.1) 29/09-04/10

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 30/09

La Flèche Wallonne(1.UWT) 30/09

Coppa Agostoni - Giro del...(1.1) 30/09

Giro d'Italia(2.UWT) 03/10-25/10

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 04/10

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 04/10

Famenne Ardenne Classic(1.1) 04/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 04/10

Tour de Vendée(1.1) 04/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

HOMETRAINER? BLIV INSPIRERET, FIND FORHANDLER OG SPAR MANGE PENGE