Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO
Test: Canyon Exceed CFR Team

Test: Canyon Exceed CFR Team

11. december 2020 11:54

Canyon har introduceret en ny topklasse ramme til deres XC hardtail, Exceed. En ultra lav vægt, topklasse komponenter og fornyet geometri gør den til en virkelig effektiv MTB.

Annonce

Fakta:

Producent: Canyon
Produkt: Canyon Exceed CFR Team
Farver: Hvid
Størrelse: Testet i størrelse Large - findes i  5 størrelser fra XS til XL.
Vægt: 8,95 kilo uden pedaler (vejet i størrelse Large)

Vejledende udsalgspris: 45.699,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Exceed CFR

Forgaffel: Fox 32, Stepcast Factory Remote

Geargruppe: Shimano XTR M9100 12-speed

Kranksæt: Raceface Next SL G5 carbon, 34T

Bremser: Shimano XTR BR 9100, 160 mm skiver

Hjulsæt: DT Swiss XCR 1200 Spline, 30 mm indv. bredde

Dæk: Maxxis Ikon 29x2,35 (front), Maxxis Aspen 29x2,25 (bag)

Saddelpind: Canyon VCLS 2.0

Saddel: Selle Italia SLR KC Boost

Frempind/styr: Canyon carbon combo integreret 740 mm bredde, 80 mm længde

 

Introduktion

Canyon er et tysk cykelmærke, som udelukkende sælger deres cykler direkte til kunderne via deres webshop, uden fordyrende forhandlerne. Konceptet bevirker, at man som forbruger får rigtigt meget værdi for sine penge.

 

Vi har haft den helt nye Exceed CFR til test. Exceed CFR hører til i toppen af Canyons XC hardtail hierarki. CFR står for Canyon Factory Racing, som er modeller der er udviklet med henblik på at give de professionelle ryttere den hurtigste, letteste og stiveste cykel, så de kan få maksimal udnyttelse af deres kræfter.

 

 

Ramme og geometri

Canyon Exceed CFR Team er da også en XC hardtail, der er 100% fokuseret på race i den absolutte topklasse. Vægten af en størrelse large, som vi havde til låns, er 8,95 kg uden pedaler (vejet af Feltet.dk), hvilket primært skyldes rammen som blot vejer 835 gram.

 

Men samtidig med at rammen er superlet er den også utroligt stiv; noget man virkelig mærker, når man træder til i pedalerne.

 

Canyon har også opdateret deres IPU (Impact Protection Unit) som forhindrer at bremsegrebene bliver banket ind i overrøret under et styrt, således at IPU’en er mere integreret i rammen ved det øverste kronrørsleje, hvor også de integrerede kabelføring forsvinder ind i rammen, og kommer ud der, hvor den skal bruges ved bagskifter og bagbremse.Det er en meget gennemført løsning.

 

Canyon har med den nye Exceed ramme, ændret lidt på geometrien i retning mod det mere progressiv, for at gøre cyklen mere stabil på de stadig mere tekniske nedkørsler. Dog ikke så meget, som man ser hos nogle af konkurrenterne. Kronrørsvinklen er 69 grader, 0,5 grader mindre end den gamle model. Reach er 10 mm længere og for at kompensere for dette, er frempinden nu kun 80 mm.

 

 

Komponenter

Til den nye Exceed CFR har Canyon også udviklet et nyt styr med integreret frempind. Den er ikke speciel let sammenlignet med konkurrenternes udgaver, men til gengæld er den virkelig stiv.

 

Når jeg sammenligner den med min egen alu frempind og carbon styr, vejer de nogenlunde det samme.

 

Men der er himmelråbende stor forskel på stivheden. Dette er både godt og skidt. Godt fordi man virkelig får vredet kræfterne ned i pedalerne, når man sprinter; men skidt, fordi der bliver overført en del flere vibrationer via styret.

 

Det er i hvert tilfælde min oplevelse, at jeg var mere træt i armene efter en tur med dette styr.


Og hvis man ligger og træner i den mørke tid, skal man være opmærksom på, at det kan være en udfordring at få monteret et lygtebeslag på styret på grund af den kantede facon på styret. Det skal dog retfærdigvis siges, at det lykkedes mig, med kreativt brug at strips og elektrikertape.

 

Det samme gør sig gældende med beslaget til computeren, men her kan Canyon levere en Garmin holder til top cappen.

 

Denne model af Exceed’en er udstyret med Shimano’s top-gruppe XTR. Selvom den stadig benytter sig af noget så gammeldags som kabler til at aktivere gearskiftet (ironi kan forekomme), giver den usvigeligt sikre og hurtige gearskift, selv om man mishandler det, og skifter gear mens man står op, og lægger hårdt pres på pedalerne op ad bakke.

 

Gearskifteren og kassetten holder bare utroligt godt fast i kæden, stort set uanset hvordan du behandler den.

 

Forgaflen er en Fox 32 SC Factory, en topklasse forgaffel, som er blevet lovpris i utallige test. Der er ikke så meget at sige om den, den leverer bare top performance, når sporet viser tænder.

 

Tidligere var fælge med 30 mm indvendig bredde forbeholdt Downhill og Enduro cykler, men XC rytterne kan også drage fordel af de brede fælge, og med en carbon fælg på 30 mm bredde og en vægt på blot 1480 gram er DT Swiss XRC 1200 et virkeligt lækkert hjulsæt til den kompromisløse XC rytter. Hjulene er meget stive og du føler, at cykler springer frem, når du stræder i pedalerne.

 

 

Køreoplevelsen

Når man sammensætter en cykel udelukkende af komponenter fra øverste hylde, skal den også køre som en topklasse cykel. Og det gør Canyon Exceed CFR da også. Man skal dog være opmærksom på, til hvilket formål er cyklen udviklet til.

 

Denne cykel er en 100% XC race fokuseret MTB, og den kører da også derefter. Det er ikke en cykel, du triller en tur i skoven på; det er en cykel, der konstant opfordrer dig til at give den fuld gas.

 

Den accelererer virkelig hurtigt, når du træder til i pedalerne, og styringen er ganske hurtig rundt på de små snævre passager på sporet.

 

Den er ikke så stabilt på nedkørslerne som nogle af de cykler med en mere progressiv geometri. Dette er nok mere udtalt for en jævn motionist som mig, end det er for en topklasse rytter, som denne MTB er beregnet til.

 

Det skal ikke forstås således, at den er svær at styre og ustabil på nedkørslerne, men geometrien for nogle af konkurrenterne er lige den tand mere progressiv. Men en MTB i denne klasse stiller lidt større krav til rytterens tekniske færdigheder.

 

Og så er en hardtail bare sværere at håndtere på de tekniske nedkørsler end en full suspension MTB er, hvor affjedringen bagpå er med til at give mere stabilitet.

 

Til gengæld kan man virkelig mærke den lave vægt, når man skal accelerere eller på stigningerne.

 

Dette til trods, synes jeg at der er en fin balance mellem den hurtige, præcise styring, stabiliteten på nedkørslerne samt en passende komfort, hvilket på en XC hardtail altid handler om at finde det rette kompromis.

 

Normalt er en hardtail ikke det mest komfortable der findes, da der ikke er affjedring på bagakslen, hvilket sender en masse rystelser op gennem sadlen.

 

Canyon har imødekommet dette problem, ved at udstyre den med deres VCLS sadelpind som er udformet som en bladfjeder. Den kan naturligvis ikke gøre det ud for 100 mm affjedring, men den tager tydeligt toppen af vibrationerne.

 

 

Konklusion

Når man skal teste en cykel og drage en konklusion på testen, skal man altid tage med i vurderingen, hvad cyklen er beregnet til og hvem der henvender sig til.

 

Og med Canyon Exceed CFR er der tale om en MTB i topklassen til elite-rytteren. Og i det segment er den en seriøs og kompetent XC hardtail til en rigtig fornuftig pris, som på alle parametre scorer topkarakterer.

 

Den er super-effektiv i forhold til at overføre kræfterne til underlaget, komponenterne er topklasse hele vejen rundt og så giver den maksimal værdi for dine penge

 

Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i oktober/november måned i skovene i Nordsjælland.

Stillet til rådighed afCanyon Bikes

 

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Canyon
 

Model

Exceed CFR Team
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til eliterytteren, for hvilken vægt (eller mangel på samme) of effektivitet betyder alt. Den kan naturligvis også benyttes af den seriøse motionist.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Det fremgår tydeligt at Exceed CFR er udviklet med den rendyrkede eliterytter i tankerne, og der rammer de målgruppen og formålet spot on.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Da Canyon sælger cykler direkte til forbrugeren, får man rigtigt meget for sine penge.

 

Ramme

Med den integrerede kabelføring og skjulte sadelklemme ser rammen meget ”ren” ud.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Den integrerede sadelklemme er nem at komme til, men at man skal afmontere sadelpinden for at indstille hældningen af sadlen er lidt bøvlet, men ikke nogen deal breaker.

 

Hvad vejer den testede cykel?

I en str. L uden pedaler, men med flaskeholder vejer den 8,95 kg.


Beskriv cyklens køregenskaber

Cyklen har en fin balance mellem at være hurtig på styringen og stabil på nedkørslerne.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Den er meget stiv og man føler at der kun er et minimalt krafttab.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Jeg synes at styringen er tilpas livlig til at komme let rundt på de smalle spor, men samtidig tilpas stabil på nedkørslerne.

 

Komponenter

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen? 

 

Nej, alle komponenter er på et højt niveau.

 

Bedøm hjulsættet

Et hjulsæt der er de facto standarden for mange World Cup ryttere, kan man vist næppe klage over.

 

Konklusion

Canyon Exceed CFR Team er en MTB for den kompromisløse eliterytter, med en virkelig god kraftoverførsel og nogle fint afstemte køreegenskaber.

 

Om testeren:

Alder: 52 år
Højde: 186 cm
Vægt: 78 kg

Jeg har cyklet i: 10 år   
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: MTB

Feltet.dk's vurdering

Annonce

DEL
INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - Nippo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Qhubeka Assos

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SKAL DU HAVE WATTMÅLER PÅ CYKLEN?