Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Cube Aerium Race

Test: Cube Aerium Race

25. marts 2011 07:23Model magen til den testede

Her er første bud på en tricykel i prislejet omkring de 15.000 kroner.

Cube er generelt rigtigt gode på ramme siden, og har med denne cykel også præsteret et meget fornuftigt udstyrsniveau.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

Cube Aerium Race Ultegra 2011 White/Green

 

Venligst stillet til rådighed af:

www.bikebuster.dk

http://www.bikebuster.dk/detaljer/120915.html

http://www.cube.eu/en/road/triathlon/aerium-race/


Generel info om produktet:

Advanced triathlon machine designed for competitions on the middle and short distance. A light and stiff HPA 7005 triple butted aluminum frame equipped with top level components.

 

Cyklen er udstyret med:

Model:HPA 7005 Aero Hydroform Triple Butted
Størrelser: S(49), M(52), L(55), XL(59), frameset available
Gaffel: Easton EC70X Carbon
Styrfittings: FSA Orbit Z semi-integriert
Bagskifter: Shimano Ultegra RD 6700SS, 10 speed
Forskifter: Shimano Ultegra FD-6700F double, braze
Skiftegreb: RL970 TT Carbonbrakelever, Shimano Dura Ace
Kæde: Shimano Ultegra CN-6701 106 Links
Cassette: Shimano Ultegra CS-6700 12-25T, 10-speed
Bremser: Shimano BR-R560
Kranksæt: Shimano Ultegra FC-6700 Hollowtech II 53x39T., integrated BB
Krankboks: Press-fit BB
Frempind: Syntace F109 Oversized
Styr: Profile Wing Carbon
Extensions: Profile T2 Cobra Carbon
Sadelpind: Aero Prolight Drop / Scape Aero Drop
Sadel: Fi?zi:k Arione Tri
Hjul: CUBE HP Aero
Dæk: Schwalbe Ultremo ZX Kevlar 23x622
Pedaler: -
Vægt: 8,3 kg

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Pris:

16.999.-

 

Test:

Første indtryk:

”Det er squ da en meget fræk farve!” Dette sagde en af mine venner, da jeg tilfældigvis mødte ham på vej ud på den første tur på denne cykel. Det kan jeg faktisk kun give ham ret i. Det ER altså en fed farve, den grønne som er den toneangivende farve på denne cykel fra tyske CUBE.

 

Cyklen er udstyret med gode komponenter. Det er klart en cykel der er bygget, så den prismæssigt kan holdes i et fornuftigt leje.

 

Tilbage til den første tur: Jeg fik hurtigt stillet cyklen efter mine mål, fik påkrympet det stramme tøj, og af sted gik det i det ret tidlige danske forår vi havde i starten af marts.

Det er et stykke tid siden, jeg sidst havde kørt på en TT cykel, så tilvænningen var nødvendig, men da først jeg lige havde fået rystet den værste ”bæven” ud af armene ved at køre i sidevind et stykke, kunne jeg begynde at tænke lidt på cyklen, og fokusere på dens kvaliteter.

 

Cyklen gav et godt feel, kontant ramme og god komfort på de lange lige stykker. Det er altid en lidt særpræget fornemmelse at stå op i pedalerne, når man skal op af bakke på denne her slags cykler, men det er – ret beset – heller ikke det de er lavet til. Hjulene rullede rigtigt godt, og havde en fornuftig stivhed, igen på de lange lige stykker. Jeg kunne godt have brugt lidt mindre flex ved hårdt antrit, men de gav bestemt en fornuftig følelse når de kørte ligeud.

 

Kong Vinter havde dog fået en lidt rigeligt stor portion bitch-flakes til morgenmad, og syntes tilsyneladende at det skulle gå ud over en tester fra Roskilde. Det resulterede så i, at smilet over en veloverstået cykeltur stivnede da jeg lige havde drukket det sidste vand foran hoveddøren, og konstaterede at cyklen var flad. DAMN YOU, små, skarpe flintesten!!!

 

Forventningerne er høje, til de næste par uger i selskab med min grønne, tyske ”fling”

 

Den næste del af testen vil jeg dele op, så jeg fokuserer på de enkelte dele på cyklen.

 

Ramme:

For det første synes jeg det er en meget flot ramme. Dette gør sig gældende i både udformning og lakering. Der er lagt nogle tanker i aerodynamikken, og sadelrøret smyger sig udenom baghjulet, på en meget fin måde.

Rammen er i aluminium. Dét vil nok frembringe nærmest panik-agtige anfald hos nogle, der i disse kulfiber tider ikke under nogen omstændigheder vil køre på ”jern” mere.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Jeg vil dog stadig mene, at en god alu-ramme til enhver tid er bedre end en dårlig carbon ramme – og de findes altså også derude.

Dette er, i mine øjne, en rigtigt fin alu-ramme, der på alle måder opfylder kravene til en cykel på dette niveau.

 

Rammen leverer en rigtigt god stivhed, og det flex man mærker i cyklen kommer på ingen måde fra rammen. Rammen er meget behagelig, og man får nogle meget komfortable ture på rammen som samtidigt med at den optager ujævnhederne, også føles som om at den rigtigt gerne vil køre stærkt.

Det har jeg så ikke fået den til – men den vil gerne, det er jeg helt sikker på…

 

Hjul, dæk:

Som tidligere beskrevet er cyklen ikke monteret med de stiveste hjulsæt i verden. Det er så på den anden side heller ikke en cykel der skal bruges til at stå op og flå i, på sin tur op over de allerhøjeste bjerge i verden.
Hjulene er meget fine til det de er lavet til, og man har et meget fornuftigt hjulsæt der sagtens kan gøre sig gældende på en lang distance, uden man dermed kommer til at mangle noget.

 

Selvfølgelig er det tit på hjulene det er lettest at opgradere, og det vil da også være min anbefaling på denne cykel – hvis man SKAL opgradere.

 

Dækkene er fine, og leverer en rimelig rullemodstand og et godt greb i vejen. Ja, jeg punkterede allerede på første tur, men det kan – og skal – tilskrives så mange forskellige faktorer at jeg ikke vil klandre dækkene for det.

Når man kører derude, så punkterer man altså ind imellem. Det er meget få dæk der kan love noget andet end det.

 

Gruppe:

Som beskrevet tidligere, er gruppen Shimanos meget roste Ultegra gruppe. Gruppen ligger lige under top niveau i statistikken. Dog har jeg altid syntes, at ”springet” fra Ultegra til Dura Ace, og den følelse man fik, var en kende svær at retfærdiggøre, i forhold til den (mildt sagt) noget højere pris der kræves for Dura Ace.

Dermed ikke sagt, at Dura Ace ikke er fed og god – for det er den! Jeg har selv haft flere cykler monteret med Dura Ace. Mange af os motionister vil gerne have top grupperne – fordi det er top grupperne, og det er der ingen skam ved.

 

I min optik kan det langt bedre betale sig at købe gruppen der ligger lige under. Man får bare mere for sine surt optjente penge på denne måde.
 Jeg ved godt, at man ved denne løsning giver køb på noget vægt, men funktionaliteten er i grove træk den samme.

Dét statement vil nok falde mange for brystet, men det står også helt for egen regning. Det er blot min konklusion, ud fra det antal forskellige grupper jeg har kørt med.

 

Ultegra gruppen gør sit arbejde fantastisk; den skifter godt, ser godt ud og leverer i det hele aget en rigtigt god fornemmelse af arbejdet med cyklen.

 

Bremserne er ikke Ultegra, men i stedet fra Shimanos serie af ”non-series components” der er udviklet til at passe lidt rundt omkring i grupperne.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Personligt synes jeg godt man kunne have ofret et sæt Ultegra bremser på cyklen, men det er blot for helhedsindtrykkets skyld. Den sorte farve passer ikke så godt på cyklen, det er dog blot æstetisk.

Bremserne leverer en fin bremseevne, og er ikke underlødige på nogen måde.

 

Sadel, styr + det løse:

Jeg synes, at cyklen er fornuftig udstyret på dette punkt, også. Styret leverer mange muligheder for indstilling, både hvis man – som jeg – er lidt bredere over skuldrene (og kroppen generelt) end de fleste ryttere er det.

At styret så er udformet i carbon taler jo altså også alvorligt til lire-drengen i mig…

 

Lige præcis extensions kan man altid diskutere. Udformningen af disse er på denne cykel er de såkaldte ”S-bends” der, som navnet antyder, lidt minder om formen på et lidt sjusket tegnet ”s”. Om man kan lide denne udformning eller ej, er meget op til den enkelte – men det er sådan langt de fleste styr er udformet nu om dage. Kan man ikke lide denne løsning, er der mange andre extensions på markedet, man kan skifte ud med, for dermed at tilgodese komforten i sine håndled.

 

Sadlen er for så vidt fin nok. Og så dette punkt på en cykel er lidt svært at tegne et ensidigt billede af, da vi alle er så forskelligt udformede som vi er.

Jeg kan ikke selv ret godt lide denne type sadler, så her ville jeg selv skifte.

 

Sadlen er dog meget fin til dette brug. Den noget blødere næse gør det bedre at ligge længe i bøjlerne, og vil tilfredsstille rigtigt mange ryttere.

 

Konklusion:

Jeg synes, at man her får en meget fornuftig cykel - specielt taget i betragtning af prisen. Der er steder på cyklen, der med fordel kan opgraderes hen ad vejen. Sådan vil de fleste nok have det med rigtigt mange cykler, men denne her kan sagtens bruges som den er – og stille de fleste tilfreds.

 

Man får rigtigt meget cykel for pengene, og jeg vil mene at denne cykel bestemt viser at det kan lade sig gøre at få en fornuftig cykel til omkring 15.000



Plus og minus:
+
Gode, solide komponenter.

-

Hjulene er cyklens svage punkt.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?