Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
17. januar 2019 06:00 af Mads Søndergaard Jensen

Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.

Fakta:

Producent: Giant.

Fås i størrelserne: XS, S, M, ML, L og XL.

Farve: Grå

Vejledende udsalgspris: 19.999,- kroner

 

Giant Revolt Advanced fås i tre modeller, Advanced 0, Advanced 1 (som vi har testet) og Advanced 2. Priserne ligger fra 16.000,- kroner til 28.000,- kroner.

 

Fakta om cyklen

Ramme: Carbon, Advanced Grade Composite

Forgaffel: Carbon, Advanced Grade Composite

Geargruppe: Sram Apex 1

Kranksæt: Sram Apex 40 t

Bremser: Sram Apex 1 hydraulisk

Hjulsæt: Giant P-X2 disc

Dæk: Giant crosscut Gravel 700x40 c tubeless

Saddelpind: Giant D-Fuse Composite.

Saddel: Giant Contact neutral

Frempind: Giant Contact XR D-fuse 31,8 mm

Styr: Giant Contact 8- degree

 

Er Gravel det nye sort?

At cykle kan vi alle blive enige om er rigtig fedt om det er på landevejen eller i skoven - på toptunede racercykler eller på fede mountainbikes.

 

Netop offroad-kørsel er det, som gravel-cykling handler om. Ordet gravel kommer af det engelske ord for grus. Som navnet antyder kører man altså hovedsagligt på grusveje, men det kan også være større stier i skoven eller markveje.

 

Cykling på grusveje er de seneste år blevet mere og mere populært, dette kan skyldes flere ting. Først og fremmest opdager man nemt nye steder, når man er ude at cykle på grusveje. En anden grund til at mange vælger grusveje er, at de veje og stier man kører på er langt mindre trafikerede end de normale landeveje.

 

Hvad er så en gravel cykel? En gravel cykel er en mere alsidig cykel, den har større og bredere dæk, den har større komfort og generelt er geometrien på en gravel cykel mindre aggressiv end man kender fra deciderede crosscykler, som tidligere dominerede dette marked.

 

Det er i princippet muligt at køre på grusveje på en mountainbike eller en crosscykel, ja sågar en landevejsracer med plads til lidt bredere dæk: Men oplevelsen bliver langt mere behagelig ved at vælge den rette cykel til underlaget.

 

Vi har i den sidste måned testet en gravel cykel fra Giant på forskellige underlag.

 

 
Test

Vælger man, som det er tilfældet her, at få tilsendt sin nye Giant-cykel, så er der sørget for, at cyklen ankommer i en stor papkasse. Det gør, at der ikke er så meget, der skal samles. Faktisk er det bare forhjulet, der skal monteres og forgaflen drejes foruden montering af styret. Efter disse indledende øvelser er det bare et sæt pedaler, der skal monteres og så er man klar til at komme ud.

 

Giant Revolt Advanced 1 er holdt i en meget neutral grå farve, hvor det grønne på stellet er forfriskende på en ellers lidt kedelig farve. Dette er jo altid en smagssag, skal det dog nævnes!

 

Kørsel på grus-og skovveje

Jomfruturen stod naturligvis på grusveje. Jeg bor i Frederikshavn i Nordjylland og man skal ikke køre meget mere end et par kilometer så er der grusveje for alle pengene. 

 

Første tur skulle bare have været en times tid for at vænne mig til cyklen, men en time blev hurtigt til to.
 

Kørsel på grusveje kræver, at der er en del komfort i cyklen. Giants D-Fuse-teknologi i saddelpind og ikke mindst cockpit betyder, at cyklen er klar til at modtage de stød der kommer, når man kører hen over et ujævnt underlag. Denne teknologi kan man virkelig mærke, når man giver den gas hen over grusstykkerne.

 

Jeg har ikke været lige så øm i ryg, nakke og skuldre, som jeg normalt er efter en tur på grusveje. Jeg har selv en crosscykel, som jeg primært bruger til gravelture, men den er langt fra lige så komfortabel at køre på som Giant Revolt.

 

Cyklen giver en dejlig komfort, men man har samtidig fornemmelsen af, at den kraft man smider i pedalerne, bliver omdannet til fart på cyklen.

 

Dette skyldes i høj grad Giants Advanced Composite-teknologi, som er en høj-performance carbon, der bliver brugt til at producere deres rammer. Giant skriver selv, at stellet er meget stift. Så skulle man tro, at cyklen ikke havde en god komfort, men netop D-Fuse teknologien kombineret med den høje performance på carbonrammerne gør netop, at den kører super godt og man føler nærmest, at man flyver henover specielt grusvejene.

 

Styreregenskaberne på cyklen, kan man ikke sætte en finger på. Rammegeometrien er slopet, et design Giant har taget med sig fra mange af deres landevejsracere. Dette design fungerer også godt på en gravelcykel, kan vi konkludere.

 

Dækkene er 40 millimeter og er Giants egne til gravel og hedder Giant Cross Cut Gravel tubeless, dækkene ruller virkelig godt og giver et godt greb på især løse overflader. Dette kom især til udtryk i sving, hvor jeg på denne cykel brugte bremsen langt mindre end jeg normalt gør på den slags underlag.

 

Efter et par ture på grusveje blev cyklen testet i skoven. Giant Revolt er absolut ikke en mountainbike og jeg har ikke teknikken eller modet til at teste den på singletrack.


Dog er det blevet til en del ture på de mindre stier i skoven og her fungerer den også godt med de 40 millimeter brede dæk.

 

Vil man have en bedre oplevelse i skoven og køre singletrack, kræver det nok, at man skifter dækkene ud med nogle, der har flere og større knopper på. Med tubeless-dæk kan man også køre med forholdsvis lavt dæktryk, hvis man vælger at køre i skoven, hvor der er flere rødder. 

 

 

Kørsel på landevej

Giant skriver selv, at det er en cykel, der er til eventyr - om det så er grusveje, i skoven eller på landevejen. Så cyklen er naturligvis blevet testet på ture på landevejen også.

 

Landevejskørslen har primært været med den lokale cykelklub. Cyklen har gjort det fint på landevejen. Den øgede komfort kan absolut også mærkes på de hullede landeveje i Nordjylland. Dette skyldes selvfølgelig D-Fuse-teknologien, men også dækkene på cyklen. På trods af, at det er et dæk primært til grusveje og skoven, så kan man sagtens køre på landevejen med det, og samtidig have en god oplevelse. Jeg var positiv overrasket over den lave rullemodstand, der er i dækket.

 

Under kørsel på landevej har jeg kørt med fem bar i dækket, det er tætpå maksimalt til dette dæk.

 

Skal man nævne en ting, der er negativ i forhold til landevejen, hvor man har en højere topfart, så er det gearingen med kun 40-tands klinge foran Man får i den grad trænet den høje kadence, specielt hvis farten er over 40 kilometer i timen. Det er dog muligt at montere et andet kranksæt og derved få en landevejsgearing på, hvis man er mere til det.

 

Skal cyklen primært bruges på landevejen så vil jeg også anbefale at skifte dækket til et 30-35 millimeter landevejsdæk for at få en lidt bedre køreoplevelse.

 

 

Gear og bremser

Cyklen er monteret med komplet Sram Apex 1.

 

Apex gruppen har de seneste år taget crosscyklerne med storm og især Sram Apex 1, hvor der kun er en klinge foran og man således kun bruger højre skiftegreb. Sram Apex er en rigtig god geargruppe, der kan tilfredsstille de flestes behov.

 

Jeg har kørt en del ture på cyklen og har ikke oplevet problemer med gearene og der har ikke været justeret yderligere på gearet.

 

Bremserne er Sram Apex’s hydrauliske skivebremser. Her er ingen slinger i valsen og de leverer masser af bremsekraft. Her har heller ikke været behov for yderligere justering.

 

Hjul og dæk

Hjulene på Revolt er Giants eget mærke. Det er et aluminiums hjulsæt, der er forholdsvist stift.


De virker ret solide og skal også kunne holde til slag for sten og lignende. Hjulet er sat op til at køre tubeless, ligesom dækkene naturligvis også er tubeless.

 

Denne opsætning fungerer og jeg har ikke været punkteret på dækket. På denne opsætning var der som sagt monteret 40 millimeter dæk, men det er muligt at gå helt op til 45 millimeter.  

 



Konklusion

Skal man have en cykel der kan lidt af det hele og vil man af den ene eller anden grund kun eje én cykel, så er Giant Revolt Advanced et rigtigt godt bud på sådan en.

 

Cyklen fungerer rigtig godt på grusvejene, hvor man virkelig kan give den gas, men samtidig stadig have en god komfort, således, at man oplever en god køreoplevelse. Komforten er en sand fornøjelse på denne cykel og der har ikke været den store ømhed i kroppen efter de mange ture på grusveje.

 

På landevejen gør cyklen det også ok. Man kan godt mærke, at det ikke er en cykel, der er bygget til udelukkende at køre landevej. Men når det er sagt, så har jeg haft nogle gode ture på landevejen også.

 

Hvis cyklen udelukkende skal bruges til landevej vil jeg anbefale nogle andre dæk og måske en anden gearing. Gearing kan man godt leve med om vinteren, men om sommeren og hvis man skal køre løb, vil man komme til at mangle gear. 

 

Jeg kan varmt anbefale denne cykel og til prisen er den der, hvor de fleste kan være med. Alt i alt er Giant Revolt Advanced et rigtigt godt bud på en god gravel cykel eller en rigtig god allround cykel.

Sådan har vi testet

Vi har testet cyklen på forskellige underlag i december måned. Vejret var på daværende tidspunkt 6-7 grader så cyklen er blevet testet på tørt og vådt/mudret underlag. Testturene har været fra halvanden time til tre timer. Cyklen er også blevet testet på landevejen. 

Kort om mærket

Siden Giant blev startet i 1972 af taiwanske King Liu har mærket vokset sig blandt de største cykelfabrikanter i verden. Det er blandt andet Giant der står bag ’Compact Road-designet’, med det karakteristiske slope i stellet, som man finder på mange racercykler i dag.


Giant har vundet flere store sejre i professionel cykelsport. I år sponsorer holdet både professionelle landevejshold og mountainbike hold.

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

Feltet.dk's vurdering:

DEL
INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Course by Le Tour de F...(1.WWT) 19/07

Tour of Qinghai Lake(2.HC) 14/07-27/07

La Course by Le Tour de F...(1.WWT) 19/07

Adriatica Ionica Race(2.1) 23/07-28/07

Grand Prix Cerami(1.1) 25/07

Prueba Villafranca-Ordizi...(1.1) 25/07

VOO-Tour de Wallonie(2.HC) 27/07-31/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

Vind en Garmin Edge 830 cykelcomputer - værdi af 3.199 kroner.