Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Principia Revolution

07. maj 2014 09:30Foto: A.S.O.

Danske Principia har skab en let, stiv og velkørende racercykel, med de nyeste løsninger racercykelverden pt. har at byde på. Cyklen blander sig forrest i feltet, når det kommer til komfort og performance, men har også en pris, der giver et vink om dette.

Stillet til rådighed af:

Principia A/S

 

Cyklen er udstyret med:

Ramme: Principia Revolution Carbon Disc Brake

Gaffel: Principia Control Disc Monocoque Full Carbon

For- og bagskifter: Shimano Dura-Ace 9070 Di2

Skiftegreb: Shimano R785

Bremser: Shimano R785

Krank: FSA K-FORCE LIGHT 386, 50/34T

Krankboks: FSA BB-ES120

Kassette: Shimano Ultegra 6800 (11-speed), 11-28T

Kæde: Shimano Ultegra 6800 (11-speed)

Hjulsæt: DT Swiss Revolution DB, 100/15mm 142/12mm

Dæk: Schwalbe ONE

Frempind og styr: FSA K-FORCE LIGHT

Sadel: Prologo Zero Nack

Sadelpind: FSA K-FORCE LIGHT med indbygget Di2-batteri

Vægt: 6,8 kg

 

Vejl. pris:

Kr. 64.999 kr.

 

Indledning:

Danske Principia har siden sin spæde start i 1990, i en kælder i Nørresundby, designet cykler, og er ved at være et forholdsvis populært racermærke ude på de danske landeveje. Nogle vil huske, at det var Principia de forhenværende danske cykelhold Team Acceptcard og Team Chicky World kørte på - og også Team Rynkeby kørte en overgang turen til Paris på Principia cykler. Så de danske aner og tilhørsforhold burde være fint intakte. Carbonrammerne designes i Danmark og bygges i Asien, nærmere præcist Taiwan (hvilket 90 % af alle carbonrammer gør).

 

Principia har altid, efter eget udsagn, været blandt de første til at introducere ny teknologi på deres cykler. Med modellen Revolution, deres nyeste skud på stammen, er målet at blande sig i toppen, når det kommer til ’motionsorienterede’ racercykler (pt. pga. skivebremserne) og showcase en cykel, som er udstyret med den nyeste teknologi inden for racercykelkomponenter.

 

Første indtryk:

Cyklen ankom i en transportkasse, rigtig fint pakket ind. Denne tester har en del erfaring med at samle cykler, så der var ingen problemer med at samle det sidste (hvilket der heller ikke burde være for en som har set hvordan en racercykel ser ud). Om end det kan være lidt tricky at opsætte Di2 skifterne, så de skifter perfekt hen over kassetten.

 

Det første, der springer i øjnene, når man skal samle cyklen er, at quick-releaserne ikke ser ud som de normalt gør på en racercykel. Her er der tale om et skrue-release, som man bl.a. har set på MTB. Ideen er, at denne skulle være mere hårdfør og mere præcis, da hjulet altid er i den samme vinkel i forhold til bremserne. Selve releasen er meget let at have med at gøre og lettere og mere præcis end en alm. quick-release.

 

Det andet, der springer i øjnene, udover at den helt nye Di2-gruppe med hydrauliske skivebremser, er designet af cyklen. Farveskemaet matcher perfekt alle carbon-komponenterne fra FSAs K-FORCE LIGHT gruppe. Også kranksættet er et K-FORCE LIGHT, hvilket afstemmer designet på cyklen, men på papiret eftersigende skulle skifte en lille smule dårligere end Shimanos eget Dura Ace kranksæt.

 

Desuden ser Revolution hjulene fra DT-Swiss utrolig lirens ud. Det er et smart valg at kalde cyklen Revolution, da navnet på hjulene og farveskemaet går igen på alle delene. Et utrolig gennemført design i rød, hvid og sort, som også matcher det meste tøj.

 

Cyklen vejer 6,8kg, den lave vægt er primært opnået igennem en del carbondele. Rammeopbygningen er i sig selv lidt speciel, der er gjort plads til holderne til skivebremserne på rammen. Dette betyder også, at der ikke sidder alm. kabelførte bremser på rammen, hvilket giver den et meget æstetisk udseende, da bremserne er en mere integreret del af cyklen.

 

Test:

Først og fremmest skal det nævnes, at cyklen er blevet presset til det yderste i denne test. Den er testet på de stejle korte brostensstigninger i Flandern Rundt, på pavéerne i Paris-Roubaix og op af de længere og til tider meget stejle stigninger i Ardennerne. Det er samlet noget af en omgang at udsætte én cykel for, da man normalt vil anbefale at anvende flere cykeltyper til disse typer løb (brosten og letvægtscarbon er normalt ikke en god blanding). Det har dog givet denne tester en super mulighed for at komme rigtig godt ind under huden på cyklen på nogle gode, lange og krævende ture.

 

Cyklen vejer 6,8kg, og det er inkl. både elektronisk gearskifte og skivebremser, hvilket siger en del, om hvor let cockpittet faktisk er. Ramme og gaffel vejer samlet 1500g, hvilket er tungt for en topramme, men Principia har valgt at forstærke rammen ekstra meget omkring bremserne og andre udsatte områder for at sikre, at cyklen er rigtig holdbar.

 

Navnlig på brostenene i Paris-Roubaix havde denne tester sin tvivl, om de lette komponenter ville kunne holde til mosten. Heldigvis blev bekymringerne gjort til skamme. Cyklen og navnligt hjulene klarede turen eminent. Cykelstellet kombineret med saddelpind og sadel er lavet på en måde, der virkelig er god til at tage imod bump, men stadig er stift, når man har brug for det. Overraskende nok havde denne tester ikke det, der mindede om problemer med bagdelen, selvom hænderne dog var meget udsat.

 

Der er tale om en meget stiv cykel, der reagerer som man kan forvente af en topramme, og som har en stabilitet, der gør, at man kan og tør presse den helt til kanten på f.eks. nedkørsler. Rammedesignet er til den komfortable side og passer godt til lange ture i bjergene og til længere motionsløb - og henvender sig dermed primært også til denne målgruppe.

 

Geargruppe og Bremser:

Cyklen er udstyret med, det nyeste Shimano har at tilbyde: Dura Ace Di2 for- og bagskifter og R785-skiftegreb med hydrauliske skivebremser. Gearskiftet er noget af det glatteste og mest lydløse, der overhoved kan opdrives, og det er virkelig her Shimano stråler i forhold til sine konkurrenter.

 

Den elektroniske gruppe, når den er indstillet korrekt, skifter som en drøm, og forskifteren flytter sig med bagskifteren, så den altid står optimalt og dermed ikke rammer kæden i yderpositionerne. Skiftet fra klingerne er også super, og denne tester har ingen betænkeligheder ved K-FORCE LIGHT kranksættet, som er små 40 gram lettere end Dura Ace. Det er svært at finde et mere velfungerende skifte.

 

Personligt mangler denne tester kabelfølelsen i skiftet, som der åbenlyst ikke er ved en elektronisk gruppe, men det er en smagssag, som på ingen måde skal ligge gruppen til last.

 

Fordelen ved at have et elektronisk skifte er, at det ikke kræver kræfter at skifte, det gør det meget let og sikkert at skifte - også i koldt vejr, hvor fingrene ellers normalt kan få problemer med netop dette.

 

Det samme gør sig gældende med de hydrauliske bremser, der bidrager med en del mere bremsekraft end fælgbremser. Særligt i vådt- og koldt vejr og på nedkørsler er de gode, da de giver ekstra sikkerhed og stabilitet. Denne tester var glad for skivebremserne på de mange fugtige nedkørsler i Ardennerne. Den ekstra bremsekraft og måden hvorpå man let kan justere den er uovertruffen. Denne tester er hvert fald overbevist om, at skivebremser er fremtiden.

 

Den eneste ting, som undrer ved gruppen er, at Principia har valgt at montere cyklen med en Ultegra kæde og kassette. Begge er fine komponenter, som fungerer fint - og selvom det er sliddele, som eventuelt skal udskiftes, så skær det nu alligevel en lille smule i øjnene, at disse ikke også er Dura Ace, når nu resten af cyklen er det.

 

Hjul og dæk:

Hjulene fra DT-Swiss (38mm profil) er i top, når det kommer til stivhed. Hjulsættet vejer 1520 gram, og da der ikke er behov for en bremseflade mv. på dem har man valgt at prioritere stivhed (og monteringen til skivebremserne). Det lykkedes denne tester at få en lille smule fleks ud af dem i en hård spurt, men under de forhold vil de fleste hjulsæt give sig en lille smule. Når der køres ud af sadlen og det bliver rigtig stejlt, kan man virkelig mærke hvor stive og responsive, hjulene er.

 

Stivheden er dog en ting på både godt og ondt. Man vil virkelig gerne have et stift hjulsæt, da det gør, at ens anstrengelser bliver omsat til fart på bedst mulige måde. Om end vil man også gerne, særligt når man kører på brosten eller dårlige veje, have et hjul som er bare en smule mere behageligt at køre på.

Denne tester er selv en tungere rytter og stivheden i hjulsættet, set helt generelt, er fint til denne type, men de lettere ryttere vil virkelig kunne mærke det, særligt når vi taler om ture et stykke over de 100km. - men det er igen en smagssag.

 

Hjulene ruller godt, og med de integrerede skivebremser føles de en del mere stabile, når man bremser ned fra høj fart, end f.eks. et godt carbonhjul ellers ville, her menes hjulets stabilitet og ikke bremseevnen. Når det kommer til bremseevnen, så er skivebremserne helt i top, super følelse med bremsekræften og man behøver ikke trykke hårdt ind på bremsegrebene for at bremse hårdt ned.

 

Cyklen bliver leveret med Schwalbes nye topmodel One, men testcyklen blev leveret med et sæt Schwalbe Durano S. Disse blev pillet af og erstattet med nogle bredere Continental 4-seasons - derfor kan denne tester ikke sige noget om de medfølgende dæk.

 

Cockpit:

Hele cyklens cockpit, på nær sadlen, er FSAs lette K-FORCE LIGHT komponenter. Generelt er det rigtig gode komponenter. Frempinden er af carbon og i et bredere og tykkere design end man ellers ser. Vægten er heller ikke lav 160g., til gengæld er frempinden direkte fremragende og utrolig stiv. Faktisk så stiv at man bliver klar over, hvor meget carbonstyret flekser når det bliver presset.

 

Fleks på denne måde i styret er noget, der følger med et carbonstyr, denne tester (og flere pro-ryttere) er mere til aluminium på netop denne komponent. Hvorom alt er, så er styret let, og bøjningen af bøjlerne er super. De er en smule smallere, end man normalt ser, hvilket gør styret ret behageligt.

 

Sadlen er en Prologo Zero Nack med carbon rails, som vejer 180g. Sadlen er helt flad og har en bred næse, hvilket passer denne tester godt, men nogle kan have behov for en anden type sadel. Sadelvalg er ret individuelt, men at sætte netop en flad sadel på cyklen er en god ide, da den lettere kan indstilles til at passe de fleste end en mere buet sadel.

 

Snuden, og den meget sparsomme, men velplacerede padding, gør, at sadlen er behagelig at sidde på og giver flere muligheder for, at man kan skifte rundt og finde en god position. Rail-designet er god til at tage imod bump, og parringen med K-FORCE LIGHT sadelpinden er lidt af en vindende kombination.

 

Selvom sadlen, på papiret, er lidt for smal til denne tester, var der ikke noget der minder om problemer med bagdelen, da cyklen blev testet på de mange brosten i Paris-Roubaix - og det var sågar på de føromtalte stive hjul.

 

Konklusion:

En flot og komfortabel racercykel, der nok skal vende hoveder ude på vejene. Køreegenskaberne er helt i top, og cyklen klarer sig meget flot i alle terræner. Det ville dog, efter denne testers bedste overbevisning, være at snyde sig selv, hvis ikke man kommer ud og køre i bjerge og virkelig får udnyttet de gode klatreegenskaber og navnligt skivebremserne på cyklen - aldrig har det været sjovere at køre nedkørsler.

 

Det er klart en cykel, der på mange punkter blander sig med de ’store drenge’, til en pris der dog, om noget, også indikerer dette. Om de 64.999 kr. er for højt, vil vi lade være op til den enkelte, men man får absolut top-komponenter og en lirens og veldesignet cykel for sine penge, som man også må forvente koster en del, men rigtig mange vil kunne nøjes med mindre.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Design, geargruppe, hjul, bremser

- Dura Ace kæde/kassette kunne medfølge frem for Ultegra (lidt skævt i forhold til resten af cyklen), pris

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

CYKELHJELM? BLIV INSPIRERET, FIND FORHANDLER OG MANGE SPAR PENGE