Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Ridley X-RIDE 10 cross cykel
19. november 2013 13:15

En cykel med både gode og svage sider, som dog vil være et glimrende valg for den ikke-overambitiøse rytter, som ønsker, at tingene virker. Shimano Ultegra 11-speed gør sig rigtigt godt på cyklen, mens rammens kvaliteter synes alsidige og måske bedre egnede til længere ture på landevejen.

 

Stillet til rådighed af:

Ridley Bikes
Lucky Machine

 

Cyklen er udstyret med:

Ramme: X-Ride, Triple butted 7005-T6 alloy , Tapered Headtube

Forgaffel: Oryx, Carbon monocoque

Hjul: Fulcrum Racing 7 CX

Dæk: Challenge Grifo 32mm

Gearvælgere: Shimano Ultegra, 11 gear

Forskifter: Shimano CX-70

Bagskifter: Shimano Ultegra 11-gear

Kranksæt: FSA Gossamer MegaExo 46/36

Kassette: Shimano Ultegra 11-gear, 11-25

Kæde: KMC X11

Sadel: 4ZA Stratos

Sadelpind: 4ZA Stratos, 31,6x350mm

Styr: 4ZA Stratos

Frempind: 4ZA Stratos

Bremsesæt: 4ZA Mini V-bremser

 

Vægt opgivet/vægt målt:

Vægt er ikke opgivet fra producenten. Den er vejet til 9,40 kg uden pedaler og flaskeholder.
 

Farve: Rød hvid og sort - fås også i helt sort

 

Vejl. Pris:

Kr. 13.999

 

Introduktion:

Cykelmærket Ridley er ikke nyt i Danmark, men nyt er det, at det importeres af Lucky Machine i Horsens, og at flere modeller end tidligere er tilgængelige på det danske marked. De fleste kender nok mærket som det mærke, Pro Tour holdet Lotto Belisol kører på, blandt andet i Touren. I cykel cross kredse er det dog mest kendt som et top mærke. Mærket kommer fra Belgien og er ikke til at komme udenom, når vi tester cross cykler.

 

Den testede model er ikke Ridleys topcykel - faktisk er X-Ride kun nummer tre i ’hierarkiet’ -, men burde have gode forudsætninger for at tilfredsstille både den øvede crosser og dem, som ønsker at prøve sig af i cykel cross.


Testen af cyklen er foregået i november måned, med kørsel i let terræn og i rigtigt cykel cross terræn. Herunder en del på skulderen i løb, på trapper og stigninger.

 

Der er tale om en rigtig traditionel cross cykel med traditionel geometri, v-bremser, og den her model er udstyret med Shimano’s 11 speed Ultegra gruppe. Så det er rigtigt spændene at se, hvordan en lidt smallere kæde arbejder til cross.

 

Cyklen henvender sig til begynder- og den let øvede crossrytter, ham/hende der ønsker sig en god vintercykel eller forårscykel, inden raceren bliver taget frem, og ikke mindst en helårscykel med egenskaber fra racer og MTB.

 

Første indtryk:

Denne model kom i farverne rød, hvid og sort, men den fås også i helt sort med stafferinger i en lidt anden sort lakering.

 

Det første indtryk, da vi pakkede cyklen op, var, at lakeringen og stafferingerne så fine ud, og at arbejdet var godt udført. I Danmark kan man få lidt associationer til T-Hansen’s cykler med for mange X’er på rammen, hvilket gav testeren et lidt “billigt” indtryk. Men det skal her nævnes, at det alene skyldtes associationen. Den sorte version vil efterlade et helt andet indtryk og for denne tester være den designmæssigt rigtige farve til cyklen.

 

Shimano Ultegra gruppen giver cyklen et godt udtryk og passer rigtigt godt i farverne, sammen med Fulcrum hjulene og FSA kranksættet.

 

Den traditionelle geometri giver cyklen et lidt umoderne (nogle vil nok mene et traditionelt) look, da man i dag er vant til at se stort set alle cykler med slope. Men netop til cross er dette ikke et dårligt valg, da man løber meget med cyklen på arm og skulder.

 

Test:

Det blev hurtigt klart for testeren, at der var tale om en cross cykel ud fra den traditionelle forstand. Både geometrien med det horisontale overrør og bremserne er traditionelle valg. Om de er gode eller dårlige, var vi meget spændte på. Umiddelbart glædede det undertegnede, at rammen havde traditionel geometri, når forhindringer skulle klares til fods.

 

Vi havde dog lidt bekymringer, om hvordan 11-speeds gruppen fra Shimano, ville fungere i vådt og mudret føre. Her tænkes på, at kæde og kassette er blevet smallere end 9 og 10-speeds grupper.

 

Personligt kan denne tester godt lide, når der er bremsegreb på baren, men dette bruger Ridley ikke.
 

Rammen

Der er tale om en alu-ramme med carbon forgaffel. Flere konkurrenter har valgt carbon rammer til samme pris som denne Ridley. Men så får man nærmest med garanti heller ikke en Shimano Ultegra geargruppe med i købet.

 

Der er udvendig kabelføring som løber ovenpå overrøret. Det er gjort, så man kan have cyklen på skulderne uden at ødelægge kablerne. På en racer løber kablerne under overrøret. Der savnes dog indvendig kabelføring, som både er mere funktionelt og giver rammen et renere look.

 

Under kørsel oplever vi rammen som meget retningsstabil - umiddelbart et godt tegn, men det viser sig også at give visse udfordringer, når det bliver teknisk på crossruten. Det er som om, rammen er dobbelt så stor, og der kæmpes med cyklen, når stigninger skal forceres, ved sprint og i sving.

 

Det skal her bemærkes, at testeren normalt foretrækker mere livlige cykel, og det skal læseren tage højde for, når man læser nærværende test. Er man til en mere retningsbestemt cykel, så vil rammen sandsynligvis falde i god smag.

 

Når der skal forceres udfordringer til fods, virker den traditionelle geometri rigtigt godt og giver på ingen måde udfordringer. Det er med andre ord en fornøjelse at løbe med den. Vægten kan selvfølgelig altid diskuteres, når den skal bæres, men for testeren var det ikke et problem.

 

Forgaflen i carbon tager rigtigt godt imod de slag, ujævnheder underlaget giver. I forhold til en alu-forgaffel, kan man mærke stor forskel, og man bliver ikke træt af at køre længere ture, som man kan blive med en forgaffel af aluminium. Bevæger man sig til gengæld ind i mere kuperet og MTB-terræn, med stubbe og rødder fra træer, virker cyklen, som det typisk er tilfældet med crossere, simpelthen for stiv; man savner den affjedrende forgaffel.

 

Rammen virker alt i alt, i denne testers optik, ikke som det perfekte match til cross, men snarere til de længere ture på landevejen, hvor retningsstabiliteten vil komme til sin ret. Vintercykel eller helårscykel vil fungere rigtigt godt med denne ramme.

 

Komponenter

Cyklen er udstyret med V-Bremser, som igennem mange år har været det foretrukne valg til cross. Grunden til dette valg har været, at der så var plads til mudder og andet, som ellers ville sætte sig fast i bremserne. De gør jobbet fint, men klodserne hviner og larmer rigtigt meget, og klodserne skrider lige en anelse, uanset hvor stramt man bremser. For testeren gav det lidt usikkerhed, og det er noget, man lige skal tage højde for.

 

Hjulsættet er Fulcrum Racing 7 til cross, og det er et godt begynder sæt. Stift og stille hjulsæt, som ruller godt og tager fint imod stød. Dog et noget tungt sæt, og her kan man vælge at opgradere som det første, hvis man ønsker det. Det skal nævnes, at for dem som kender landevejsudgaven af Racing 7 udgaven, så ’larmer’ cross versionen næsten ikke.

 

Vi var, som allerede nævnt, noget spændte på at teste, hvordan 11-speeds udgaven af Shimano Ultegra ville klare sig, når der kom noget mudder i systemet. Efter et par timer i regnvejr og pløret skovbund var der imidlertid intet at bemærke på den front. Kæden skiftede fint igennem gearene, og der opstod ingen problemer. Generelt kører Ultegra 11-speed rigtig godt, og det er bare solidt det hele. Vi vurderer det som det helt rigtige valg til den seriøse crosscykel.

 

Sadlen, som er en 4ZA Stratos, er for testeren noget hård, og allerede efter kort tids kørsel stod det klart, at testeren ikke ville blive gode venner med den.


Konklusion:

Ridley X-Ride 10 har mange gode gode, men også svage sider. Shimano Ultegra 11-speed gør sig rigtigt godt på cyklen, og vi vurderer det som det helt rigtige valg til den seriøse crosscykel. Rammen overbeviste derimod ikke som det perfekte match til teknisk cross-kørsel, men måske nærmere til længere ture på landevejen, hvor retningsstabiliteten vil komme til sin ret. De øvrige komponenter er ikke i topklasse, hvilket trækker lidt ned. Alt i alt har vi dog at gøre med en glimrende cykel til den ikke-overambitiøse rytter, hvor tingene skal virke og alsidigheden spiller ind.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Ultegra geargruppe, geometri ved løb med cyklen på skulderen, forgaffel

- Vægt, tekst på ramme, udvendig kabelføring, bremser
 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

EM - Banecykling (Kvinder)(CCW) 16/10

Tour of Guangxi Women's...(1.WWT) 20/10

Gree-Tour of Guangxi(2.UWT) 17/10-22/10

Japan Cup Cycle Road Race(1.HC ) 20/10

Chrono des Nations(1.1) 20/10

EM - Banecykling (Herrer)(CC) 16/10

Tour of Guangxi Women's...(1.WWT) 20/10

Japan Cup Cycle Road Race(1.HC ) 20/10

Chrono des Nations(1.1) 20/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

FIND DINE CYKELPRODUKTER PÅ TVÆRS AF WEBSHOPS