Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Trek Crockett 7 cross cykel

13. november 2013 09:15Foto: A.S.O.

Top cross cykel fra Trek, som er lækker at køre på, stiv og livlig ved acceleration. Og så bremser den formidabelt med de nye hydrauliske skrivebremser fra Sram. Desværre bydes der i øvrigt på lidt svage komponenter, men vi har at gøre med en cykel, der gør jobbet og mere til.

 

Stillet til rådighed af:

Trek Danmark

 

Cyklen er udstyret med:

Farve: Dnister Black/Platinum

Ramme: Størrelse 54,5. 200 Series Alpha aluminium, E2, BB86.5, indvendig kabelføring, afbalancerede post mounts til skivebremser, kædeholder

Forgaffel: Trek IsoSpeed Cross kulfiber til skivebremse, E2

Hjul: Bontrager Disc alunav m. Bontrager Tubeless Ready Disc fælge

Dæk: Bontrager CX3, 700x32c

Gearvælgere: SRAM SB 700, 10 gear

Forskifter: SRAM Rival

Bagskifter: SRAM Rival

Kranksæt: FSA Energy Cross, 46/36

Kassette: SRAM PG-1050, 11-28, 10 gear

Sadel: Bontrager Evoke 3, titaniumsskinner

Sadelpind: Bontrager kulfiber, 27,2 mm, 8 mm offset

Styr: Bontrager Race VR-C, 31,8 mm

Frempind: Bontrager Race Lite, 31,8 mm, 7 grader

Bremsesæt: Avid SB 700, hydrauliske skivebremser, 160 mm rotorer

 

Vægt opgivet/vægt målt:

Vægt er ikke opgivet fra producenten. Den er vejet til 8,97 kg uden pedaler og flaskeholder.

 

Vejl. Pris:

Kr. 17.999

 

Introduktion:

Det spændene ved denne cykel er, udover rammen, særligt de nye hydrauliske bremser, som vinder mere og mere frem, specielt til cross cykler - samt at det netop nu er topcyklen fra Trek (men hvor længe mon?).

 

Cyklen henvender sig til den seriøse crossrytter, ham/hende der ønsker sig en top vintercykel, en god forårscykel, inden raceren bliver taget frem, og ikke mindst en helårscykel med egenskaber fra racer og MTB.
 

Testen af cyklen er foregået i oktober og starten af november måned, med kørsel på landevej, let terræn og i rigtigt cykel cross terræn. Herunder en del på skulderen i løb, på trapper og stigninger. Dog var det ikke muligt at teste den i så mudret terræn (eller i sand), at vi kan udtale os om, hvordan skivebremserne klarer sig under disse forhold.

 

Første indtryk:

Umiddelbart, efter at cyklen var pakket ud og taget i øjemål, efterlod den et noget kedeligt indtryk. Cyklen er mørkegrå med få hvide og lysgrå stafferinger. Den er ikke fyldt med en masse detaljer og lir. Man har måske valgt det noget sikre kort fra Trek, så man rammer den brede købermasse.

 

Men man bliver noget overrasket, når cyklen bliver taget ud i solen, da man her kan se lakeringen har en form for perleeffekt. Den har et flot spil i solen, hvilket ser rigtigt godt ud.

 

Efter lidt tid, fremstår cyklen meget enkel og tidløs, og sammensætningen af farver på rammen og komponenterne passer godt sammen. Men er man til flotte farver, lir og detaljer, vil cyklen ikke være det åbenlyse valg.

 

Test:

Vi var ganske spændte på, hvordan cyklen ville være at få på skulderen, da den virkede noget tung, og den har slope geometri. Bekymringen var, om der er plads til arm og skulder, når der skulle løbes med cyklen. Frygten kunne hurtigt blive testet, da noget af det første på jomfruturen var at bære den op af nogle trapper samt en lille skrap stigning til fods.


Normalt tænker denne tester ikke over det, når en cykel med traditionel geometri skal på skulderen, men her gjorde cyklens slope faktisk, at det blev besværligt at få komme op på skulderen - den blev nærmere siddende på ydersiden af arm og skulder. Det skal her nævnes, at overrøret har en lidt alternativ form, som skulle gøre den bedre at have op skulderen.

 

På få trapper og stigninger er cyklens geometri ikke noget problem. Men hvis der skal løbes en smule længere, eller mange gange på en rundstrækning til konkurrence, så vil det blive besværligt og hårdt.

 

Rammen

Der er tale om en alu-ramme med carbon forgaffel. Det kan undre, at Trek har valgt en ramme af aluminium til sin top cykel. Flere konkurrenter har valgt carbon rammer - endda til noget lavere pris.

 

Når man kører i let terræn, som er det rette element for en cross cykel, her tænkes på græs, grus, mudder og generel skov, kører cyklen rigtigt godt. Den er stiv og livlig i accelerationerne. Livligheden hænger blandt andet sammen med, at rammen har slope. Det virker rigtigt godt.

 

Forgaflen i carbon tager rigtigt godt imod de slag, ujævnheder i underlaget giver. I forhold til en alu-forgaffel, kan man mærke stor forskel, og man bliver ikke træt af at køre længere ture, som man kan blive med en forgaffel af aluminium. Bevæger man sig til gengæld ind i mere kuperet og MTB-terræn, med stubbe og rødder fra træer, er cyklen ikke optimal længere og simpelthen for stiv; man savner den affjedrende forgaffel.

 

Hvad vægten angår, så mærker man ikke, når der køres på cyklen, at den ved første indtryk virkede tung. Rammen er stiv og tager fint imod stød og slag fra terrænet. Det kan være derfor, at Trek har valgt en alu-ramme frem for carbon, som må antages at være mere stift og hårdt, når terrænet taget fat.

 

Alt i alt er det dermed en rigtig fed ramme at køre på, og også på landevej kører den som en god racer og kan sagtens fungere som vintercykel og helårscykel.

 

Hydrauliske bremser

Cyklen er udstyret med hydrauliske bremser fra SRAM, og det skal straks tilstås, det nok er de bedste bremser, undertegnede nogensinde har kørt med. De bremser ved den mindste berøring, og man føler en helt anden form for kontrol over cyklen end ved traditionelle bremser. Det kræver lige lidt tilvænning i begyndelsen, da hjulene hurtigt er blokket, når man bremser.

 

Cyklen er ikke monteret med dobbelt bremsegreb, som gør, at man både kan bremse i kløerne, og når man har hænderne på baren. Det tilbydes ikke sammen med de hydrauliske bremser endnu. Det er naturligvis en smagssag, men denne tester savnede det en smule, da man i flere situationer kører med hænderne på baren og her mangler grebene og den håndtering af cyklen, som den mulighed giver.

 

Men som sagt: de absolut fedeste bremser undertegnede har kørt med, og der ses rigtigt meget frem til også at få sådanne på raceren. Men lige nu, er det klart et must på crosscyklen. (Her skal det dog bemærkes, som anført ovenfor, at vi i denne test desværre ikke havde mulighed for at teste dem i så mudret terræn (eller i sand), at vi kan udtale os om deres egenskaber under disse forhold.)

 

Komponenter

SRAM Rival er cyklen monteret med, sammen med FSA cranksæt. SRAM double tap fungerer generelt rigtigt godt, men i denne test havde Rival-bagskifteren problemer, når der blev lagt pres på skiftet ved stejle bakker eller sprint, hvor der er behov for gearskift. Lidt ærgerligt, da det kan give lidt usikkerhed, når der skal trædes igennem.

 

Hjulene virker fint til cyklen. De tager godt imod stød, fungerer generelt ok til cyklen og accelerer fint - de kan dog føles en smule bløde ved acceleration.

 

Bremseklodserne har tendens til at gå imod skiverne, når cyklen bliver presset lidt, hvis man eksempelvis står op og træder til. Dette kan naturligvis være temmelig irriterende at høre på, når det piber fra cyklen, så man skal ved påsætning og installation af hjul og bremser, være opmærksom på, at bremserne let går imod skiverne. Det kræver noget præcision, da vi taler om halve minimeter, før bremseklodserne går imod skiven, hvilket kan medføre  piben og støj.

 

Konklusion:

Treks top crosser, Crockett 7, er grundlæggende en lækker cykel at køre på. Nogle vil synes, den kan virke lidt kedelig ud fra en lire-faktor, mens andre vil mene, den er klassisk og tidsløs. Under alle omstændigheder henvender cyklen sig til den seriøse crossrytter.

 

Rammen er stiv og livlig ved acceleration. Tager godt imod stød, og det samme gør forgaflen i carbon, som virker rigtig godt sammen og giver en god komfort. Geometrien med slope gør desværre, at det er noget vanskeligt at håndtere cyklen, når man skal løbe med den på skulderen. Til gengæld er bremserne helt suveræne, og man føler aldrig, man mangler kraft, eller at man skal bremse hårdt før den tager fat. De øvrige komponenter er ikke i topklasse, hvilket trækker lidt ned.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Stivhed, bremser, køreegenskaber

- Vægt, pris, bagskifter, geometri ved løb med cyklen på skulderen
 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Race Torquay(1.1) 30/01

Trofeo Felanitx, Ses Sali...(1.1) 30/01

Race Torquay(1.1) 30/01

Trofeo Felanitx, Ses Sali...(1.1) 30/01

Trofeo Andratx Lloseta(1.1) 31/01

Cadel Evans Great Ocean R...(1.WWT) 01/02

Trofeo Serra de Tramuntana(1.1) 01/02

Cadel Evans Great Ocean R...(1.UWT) 02/02

Grand Prix Cycliste la Ma...(1.1) 02/02

Trofeo Palma(1.1) 02/02

Tour of Saudi Arabia(2.1) 04/02-08/02

Etoile de Bessèges(2.1) 05/02-09/02

Herald Sun Tour(2.1) 05/02-09/02

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger